Popular Post Syster Posted May 5, 2015 Popular Post Share Posted May 5, 2015 Som veteran på LCHF efter åtta år, så tror man ju att man har koll på det mesta Låter ju ganska stöddigt egentligen, så tji fick jag när jag bestämde mig för att börja räkna. Hmm, 20 gram kolhydrater var ju ingen konst att komma upp till, trots en stor övertygelse om att de låg under 10. Så efter tre veckor med målet att ligga under 5 gram per dag, så har jag lärt mig att under 20 gram kolhydrater per dag är ganska lätt att hålla, men under 10 . . . där börjar det bli svårt . . . 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted May 5, 2015 Popular Post Share Posted May 5, 2015 I förmiddags kom jag hem efter en nattflygning från Kuwait, och efter några dagar i en miljö där det bara inte går att äta LCHF... (man kan inte tacka nej till mat som bjuds) Så lunchen hemma skulle bli riktigt riktigt fettrik: 50 g hackad grönkål, 50 g kokosfett, 1 köttkorv och en skvätt grädde, seltin o mald muskotnöt. Tänkte det är väl nästan 100% fett, men det var "bara" 90% och jag blev förvånad nu när jag såg att det blev 4 g kolhydrater! Cirka 800 kcal så med denna melodin skulle jag inte komma under 12 g kh per dag. Så jag förstår vad du menar Syster, inte tänkt på detta tidigare... EDIT: Visst skulle man fixa det genom att skippa grönkålen, men jag tror det är väldigt viktigt att vi får i oss klorofyllrika blad till animalierna. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Verkar som om man måste köra à la Tommy Tappar för att komma ner i superlågt kolhydratsintag. Jag har ingen aptit på så mycket kött ... vill ha mina grönsaker! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Absolut, är det en utmaning att ligga på ca 5 gr kh per dygn. Varför har vill du ligga så lågt? Inte för att det skulle vara något fel på något sätt eller vis. Men om du har ett bestämt syfte så kanske det finns andra lite enklare sätt att uppnå samma sak. Hellre spotta snuset i lä än i lovart, om man så säger... Jag räknar mig också som veteran med 7 års erfarenhet av LCHF. Men du ligger ett år före mig i erfarenhet Syster . Under mina 7 år varav 1,5 års halvt återfall har jag upplevt både triumf och misslyckande. Tack o lov för det misslyckandet som lärde mig ödmjukhet! Nu vet jag hur lite som krävs av fel sak vid fel tillfälle för att få en människa på fall. I alla fall om man som jag är sockerberoende. För det mesta räknar jag inte varken kh eller kcal. Jag äter på det viset som jag kan men de grönsaker som funkar, men gör stickprover av och till och registrerar för säkerhets skull. Jag tillhör dem som väger mig varje dag för att se att det inte sticker iväg åt något håll. Det är det där med creeping carbs som Eric Westman säger är det vanligaste orsaken till varför man kan gå upp med LCHF... Jag tycker också att det är spännande att se hur kroppen viktmässigt reagerar på olika intag och träningar. Tro det eller ej men ridning funkar bra för viktminskning. Jag tror att det är hormonbalansen som ändras till fördel för fettförbränningen. Samverkan djur/människa = oxitycin samt "här och nu"-fokus som avleder stress. I mitt fall tror jag inte att jag bränner så jättemånga kalorier på ridpasset som på EFIT-träningen jag också gör. Den träningen ger inte lika stort utslag på vågen dock. Nördigt spännande är det. Hur har din LCHF-resa varit Syster? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sugiyama Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Har kommit till samma insikt. Har ätit lchf i 6 år men när jag bestämde mig för att äta utnder 10 kh per dag insåg jag hur lite man kan äta. Jag tycker det är svårt, framförallt när man lagar mat till familjen. Och helgerna är en utmaning. Men jag gör så gott jag kan för nu vill jag gå ner i vikt. Under 10 verkar vara enda sättet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Hur har din LCHF-resa varit Syster? Min LCHF-resa har varit relativt enkel tycker jag, utan återfall då jag från första dagen upplevde fantastiska hälsoförbättringar. Då framförallt i mina leder och även i min då kroniskt värkande mage.Jag har och gör ibland små planerade fusk, med något som jag vet att jag tål, som lite ris, en chokladpralin eller några pommes frites. Jag har turen att dessa små avsteg inte triggar mig att fortsätta "fuska". Jag har aldrig tidigare "räknat" vad och hur mycket jag äter, så den nya erfarenheten har lärt mig en del Till saken hör att jag har en del medfödda (genetiska) åkommor som inte LCHF "biter" på, förutom den reumatiska delen. Förra sommaren så bestämde jag att jag skulle dra upp mängden grönsaker i kosten, på grund av att det skrivs så mycket och ofta om hur viktigt det är att få i sig. Tyvärr resulterade det i att jag blev försämrad i mina leder, och jag har inte riktigt fått ordning på det hela förrän nu då jag började räkna och insåg att jag äter för mycket kolhydrater sammantaget med grönsaker och mejerier. En del situationer i livet det sista året som stress, sjukdom, sjukskrivningar och andra händelser som man inte kan "råda över" har, tror jag, även gett mig några kilon extra, som jag inte tycker om Därav beslutet att försöka ligga så lågt det går på kohydrater och räkna, vilket i dag har gett mig en positiv effekt på lederna Men svårt är det och jag måste säga att jag beundrar alla som lyckas ligga på under 5g/dag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Är inte Fakir tänkt att vara en kur eller kortare diet? Då går det ju att äta ganska spartanskt och man behöver inte oroa sig för att det är ett ohållbart sätt i längden. Jag har hållit kolhydraterna väldigt lågt ett tag nu och dessutom tänkt på inflammationsvärdet av maten. Under några veckor har jag haft ganska extrem tidsbrist och nästan varje dag ätit bara ett mål mat på kvällen och bara sådant som man inte behöver tid för att tillreda. Igår åt jag t.ex. en burk makrill i tomatsås (1g) och en näve isbergssallad (1g) och 50g smör med kokos, kardemumma, stevia och salt (<2g). För idag har jag en ordentlig bit rökt lax isbergssallad och tänkte köra några mandlar i smält saltat smör. (ca 5g) Spartanskt, ingen direkt matupplevelse men mättande, att äta så en vecka eller två är inga större problem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sugiyama Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 För mig räcker inte en vecka eller två. Det tog en vecka att komma i ketos bara sen måste jag fortsätta för att inte viktminskningen ska stanna av. Minsta avsteg stoppar upp. Men på sätt och vis enkelt att förhålla sig till när man inte kan göra några som helst avsteg. Lite trist bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts