Jump to content

När ta alla kosttillskott?

Melliz

Recommended Posts

Hej! har en snabb fråga.... jag äter tillskott av zink, D vitamin och även female balanse forte (pms) tabletter hehe.. och idag inhandlade jag även magnesium.. undrar nu vilken tid på dygnet ska man ta det? och läste nyss att man skulle ta zink på morgonen? jag tar alltid female , d vitamin på morgonen och zink på kvällen. hört att man inte ska blanda zink med andra ? eller kan man ta alla på en gång? Tacksam för svar!

Jag brukar ta mina magnesium-Kalcium tabletter på kvällen. Det finns olika meningar om när man ska ta magnesium, men jag har hört ( av min sambo som jobbar inom hälsokostbranchen)

att det är lämpligast att ta dom innan sänggående.

Att man inte ska blanda zink låter konstigt då det finns tabletter med Magnesium-Kalcium-zink kombination.

• 4 weeks later...

Hej! har en snabb fråga.... jag äter tillskott av zink, D vitamin och även female balanse forte (pms) tabletter hehe.. och idag inhandlade jag även magnesium.. undrar nu vilken tid på dygnet ska man ta det? och läste nyss att man skulle ta zink på morgonen? jag tar alltid female , d vitamin på morgonen och zink på kvällen. hört att man inte ska blanda zink med andra ? eller kan man ta alla på en gång? Tacksam för svar!

Jag har fått lära mig att man ska ta vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen innan sänggåendet. Har aldrig hört det om zink, utan tar det samtidigt som magnesium på kvällen.

Om du precis ska börja ta magnesium så kan det vara av intresse att hålla koll på om/hur det påverkar magen. Det kan ha en laxativ effekt, dvs att man blir lös i magen. För en del funkar det bättre att då ta det i anslutning/efter måltid och/eller dela upp dosen över dagen, ex. så att man tar en halv tablett efter frukost och en halv tablett efter middag.

För övrigt, man bör alltid fundera kring varför man tar kosttillskott och följa upp om den ursprungliga orsaken sedan genererar önskade resultat så att man inte slentrianmässigt stoppar i sig saker man inte behöver eller i värsta fall även mår sämre av.

Magnesium tar jag alltid strax innan jag går och lägger mig eftersom de hjälper musklerna att slappna av vilket gör att jag inte spänner käkarna och tuggar så mycket på natten. Jag kan känna skillnaden att sova med eller utan mg i tänderna när jag vaknar. Tycker det säger en del om hur bra det funkar och att resten av kroppen också får nytta av effekten. Något jag märkte när jag åt diklofenak pga ryggproblem var att jag inte skulle ta mg för tätt ihop med värktabletterna för då började hjärtat rusa och det blev inte mycket sova alls.

När det gäller magnesium så tycker jag också att det är bra att testa olika sorter för att se vad som passar bäst. Jag har kommit fram till att magnesiumcitrat funkar bäst för mig och kompletterar ibland med s.k. magnesiumolja när jag blir lös i magen av mgcitrat. Man sprayar oljan på huden för upptag.

• Like 1

Jag tillhör kategorin monotonätare och har därför gjort lätt för mig. Jag "tillskottar" med multivitamin inkl. allt samt extra D3 och Omega-3 utöver det. I vinter har jag varken varit sjuk eller krasslig överhuvudtaget. Peppar, peppar... Jag tar alla mina piller på morgonen för att inte glömma dem.