kareng Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har funderat vidare på det här med att lchf inte fungerar för en del kvinnor - mestandels medelålders eller lite äldre, korta kvinnor. Helt klart gäller att ett energiunderskott måste föreligga för att man ska förlora vikt. Du (Doc.) säger: "Jo. Energiunderskott är i praktiken samma sak som viktnedgång. Så går man ner i vikt på LCHF har man utan tvekan haft ett energiunderskott." För alla sker det inte naturligt att ett energiunderskott inträffar bara för att man börjar äta lchfkost. Speciellt inte om man är medelålders eller lite äldre kvinna som inte är speciellt lång. Vår energiförbrukning är generellt sätt så låg. Det kan skilja på 1000 kalorier eller mer mellan en man och en kvinna i samma ålder. Varför rekommenderar du då inte kvinnor som har svårt att gå ner i vikt att först ta reda på hur mycket de gör av med och sedan att äta därefter? D.v.s. att äta strikt lchfkost och dessutom räkna kalorier. Jag vet att det inte är populärt att säga så men jag tror inte att man vinner i längden på att inte prata klarspråk. Du (Doc.) svarar: "Därför att det sällan är långsiktigt hållbart att inte få äta sig mätt. Och så fort man ger upp kommer vikten tillbaka. Det är bättre att i första hand göra vad man kan för att rätta till det som stör aptitregleringen." Jag vet många kvinnor både äldre och yngre som börjat med lchf och sedan slutat för att det "inte fungerar på mig". Flera av dem har börjat med Viktväktarna, Itrim eller liknande istället. Vilket till 100% leder tillbaka till ursprungsvikten (plus lite till) när motivationen falar. Vore det inte bättre att säga som det är att det är kalorirestriktion som gäller om inte naturliga mättnadskänslor uppstår? Det är väl ändå bättre att kaloribanta på lchf än på kolhydrater? De flesta hänger inte kvar i lchf så pass lång tid att de hinner rätta till aptitregleringen så att energiunderskott sker naturligt. Jag tycker bara det är synd att så många hamnar i kolhydratsbantarträsket igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ja om man ska kaloribanta så är det säkert ofta klokt att göra det på LCHF-mat för att inte få mer hungerskänslor än nödvändigt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Lovis Posted January 20, 2013 Popular Post Share Posted January 20, 2013 Jag är kvinna, 40+, 162 cm och har de senaste 15 åren pendlat i vikt mellan 60-85 kg. Har testat LCHF ett par gånger tidigare och iaf mitt problem har varit följande. När jag ätit blandkost, alltså kolhydrater i mängder, så har jag småätit hela dagarna. Från kaffet och ostmackorna på morgonen till kvällsteet och ostmackorna på kvällen. Däremellan lunch, middag och fika, godis och glass. Har aldrig känt mig direkt hungrig utan ätit för att det är gott. När jag testade LCHF första gången letade jag genast upp recept på fikabröd mm och köpte hem allt som krävdes för att kunna baka LCHF. Köpte också hem tillåtna livsmedel som mörk choklad och ost mm. Detta ledde till att jag fortsatte med mitt småätande, dock något nyttigare men med samma mängd kcal! Förra året gick det bättre, koncentrerade mig på maten och gick ner 10 kg på ca 2 mån.Jag började skriva in allt jag åt i Matdagboken och såg hur mycket allt småätande, även på LCHF, påverkade antal kcal på en dag. Började äta endast lunch och middag, på riktig mat, och var mätt på det. Till sommaren smög sig kolhydraterna in i kosten och hösten blev en katastrof. Småätandet var tillbaka liksom 6 kg.... Nu är det nystart och denna gång vet jag hur jag ska äta för att gå ner och må bra. För mig är allt utom mat som nötter, youghurt, bär, mörk choklad mm lika med godis som ska ätas i begränsade mängder vid få tillfällen. Så jag tror att det är detta småätande som gör att många inte får den viktnedgång de önskar. Då kan det vara en bra idé att under nån vecka registrera vad man äter för att få en uppfattning om hur det ligger till och bryta detta mönster. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag återkommer till att mejeriprodukter (utom smör) och nötter verkar sabotera för kvinnor. Det kan också vara en god ide att mäta kolhydraterna i början så att man får en översikt om vad som är en OK portion. Även tillåten mat i för stora mängder påverkar vikten negativt. Ät för mycket och du blir fet, drick för mycket och du blir full. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag är 50 år, 167 cm lång och innan jag började med PF förra året kollade jag av hur mkt kalorier "normalkost" jag skulle behöva äta varje dag och sakta gå ned i vikt. Alltså, jag blev nästan förtvivlad. Jag förstod att det inte fanns en realistisk chans i världshistorien att det skulle fungera. Sen började jag med PF och jag upplevde stora hälsofördelar och också viktminskning men det var först när började med LCHF vikten/midjemåttet rasade. Under julen bestämde jag mig för att kolla mitt proteinintag med ett kostverktyg och kollade då samtidigt mitt kaloriintag på kvällen när jag var mätt och belåten. Det var flera dagar som jag fått i mig mkt för lite kalorier enligt den modell för kaloriintag jag använde när jag åt "normalkost". Jag tror att kvinnor måste våga äta sig mätta på riktig mat, se över proteinintaget och som Pathfinder menar ovan se upp lite med mejeriprodukter. Nötter har jag själv inte haft problem med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Väl talat Kareng! Håller verkligen med. Nu efter att lchf etablerat så så bra, vore det verkligen en god gärning om Kostdoktorn och andra blev mer tydliga med detta! Jag tycker också att det är så synd när så många missförstår det hela och tror man kan äta hur mkt energi som helst bara man håller kh nere. Det hade ju inte varit nån prestigeförlust att bara vara lite mer tydlig med detta. När man pratar om att mejeriprodukter och nötter kan motverka viktnedgång, och bara förklarar det med att de innehåller mkt kolhydrater, blir det ganska missvisande. Om jag skulle lägga till en dl grädde (ca 350 kcal) och en dl nötter (ca 250 kcal) till min kost så blir det så klart en hel del mer energi, som absolut har betydelse för en kortväxt kvinna. Detta tycker jag däremot att Jonas Bergström gör bra, när han förklarar hur periodisk fasta fungerar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag tror som du Kareng att det kan vara svårt att förstå att om man har ett lågt energibehov... hur lite mat det är...en sats ketobollar kan ju vara långt över dagsenergibehovet för vissa ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Vår energiförbrukning är generellt sätt så låg. Helt klart! Jag är bara 156 cm lång. Vad som hjälpte mig var att starta med periodisk fasta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag började med LCHF för 5 år sedan. Hade då en övervikt på 20 kilo och jag ökade i vikt varje vecka, trots att jag åt GI. Jag är nu 59 år, och 170 lång. Jag har gått ner till mellan 65-68 kg. I början gick jag inte ner något, för jag hälllde i mej 5 dl vispgrädde varje dag! =O) Men, jag gick inte upp heller, vilket jag tyckte vqar fantastiskt! När jag väl hade fått lugn i kroppen och lärt mej mer om LCHF, så började vikten minska, och det gick i perioder. Och det bästa av allt; Min ledvärk, i framför allt mina fingrar, försvann. Änteligen kan jag öppna burkar och skala igen! Fortfarande efter 5 års LCHFkost, så lär jag mej nytt och får AHA-upplevelser. Jag har fortfarande vissa problem med min mage, och nu har jag förstått att det troligtvis beror på stress. Ofta när jag läser vad LCHF-kvinnor stoppar i sej, så förvånas jag över all mat dom kan äta! Jag kan inte alls äta så mycket. Äter jag Kesoplättar till frukost, så orkar jag inget mer förrän til kvällen, eller om jag drickar äggmjölk. Kanske tar det tid, för vissa, att anpassa sina behov till LCHF. Många av oss har ju ett helt skevt matbeteende i bagaget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Hej, ser att den här gamla tråden som jag startade för ett år sedan har fått liv igen ! Jag äter fortfarande LCHF. Alltid. Aldrig socker, mjöl eller potatis - knappast ens andra rotfrukter. Faller aldrig dit (förutom någon enstaka gång på lite frukt). Erkänner också att jag "bakar ibland", men jag har inga problem med att överäta det. Saknar inget. Dock äter jag fortfarande för mycket för att vara jag. Jag är kvinna, 154 cm lång/kort, snart 50 år och på gränsen till fetma. Jag har fortfarande inte kontakt med mina mättnadssignaler. En vanlig dag äter jag cirka 1800 kcal när jag räknat efter - lagom för mig tippar jag är cirka 1500 kcal. Det bästa för mig har varit att jag efter ett helt liv med dålig mage (IBS) nu är frisk. Har inga känningar alls av magen längre. Jag sover också bättre än jag gjort tidigare. Plus lite annat på plussidan. Så oavsett vikten kommer jag aldrig att börja lägga till andra kolhydrater än de jag äter idag. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Kareng, har du provat periodisk fasta eller 5:2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag är 57 år, 155 cm kort och vägde som mest 84,5 kg. Jag gick ner till 80 med metabolenhetens becelyouhurt och havregryn. Jag började med LCHF somen bantningsmetod, men gick inte ner ett gram på 3 år. Däremot började jag bli friskoch må bra, och jag gick inte upp. Bara en sån sak. Med pf har jag kapat 8 kg till på bara 7 månader och det är inte ens svårt att fasta med LCHF i grunden. Jag som hela mitt liv har varit dödsrädd att bli hungrig eftersom blodsockerfallen fått mej att go bananas 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag är 57 år, 155 cm kort och vägde som mest 84,5 kg. Jag gick ner till 80 med metabolenhetens becelyouhurt och havregryn. Jag började med LCHF somen bantningsmetod, men gick inte ner ett gram på 3 år. Däremot började jag bli friskoch må bra, och jag gick inte upp. Bara en sån sak. Med pf har jag kapat 8 kg till på bara 7 månader och det är inte ens svårt att fasta med LCHF i grunden. Jag som hela mitt liv har varit dödsrädd att bli hungrig eftersom blodsockerfallen fått mej att go bananas Fasen, slut på gilla igen Gilla 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Fasen, slut på gilla igen Gilla Jag tycker det är ycket frustrerande och förstår inte varför. I synnerhet nu när det är fler i forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Jag har provat 5:2 några veckor (tror det var 5 veckor). Eventuellt gick jag ner ett par kilo som jag gått upp igen. Men jag pallar inte att vara hungrig. Jag är livrädd för att vara hungrig. Dessutom blev jag alldeles för matfixerad. Kunde inte tänka på något annat. Jag är minst hungrig på förmiddagen så jag äter sällan frukost speciellt tidigt. Jag brukar bli hungrig någon gång mellan 11 - 13, då brukar jag äta ett par ägg med lite syrade grönsaker och majonnäs. Känner mig mätt en stund men sedan vid tretiden börjar jag dra i skåpsdörrarna. Har jag färdigkokta ägg tar jag ett sånt annars kan det bli lite ost, skinka eller några nötter. Som sagt, hatar att vara hungrig. För mig infaller aldrig den där mättnaden som varar länge som många här inne pratar om. Vid sextiden äter vi middag. Efter det kan det ibland hända att jag blir sugen på något litet. Erkänner att det kan slinka ner en (1) chokladruta 85% eller kanske 5 nötter. Jag överdriver inte mejeriprodukter. En till två gånger i veckan kanske jag lagar något med grädde eller creme fraiche i. Jag tror att jag måste fatta att det inte är farligt att vara hungrig. Att jag inte varje gång jag äter ta det där lilla extra för att jag är rädd att bli hungrig snart igen. Eventuellt börja röra på mig så jag gör av med lite. Alltså = äta mindre och springa mer ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 5:2 klarade jag bara en gång. Alldeles alldeles för lite mat för mig. Jag använde en annan fastemetod - 16 till ca 22 timmars helfasta med två eller, oftast, tre dagars mellanrum. Jag valde oftast att fasta från lunch till frukost dagen efter men många som kör samma variant väljer att förlänga nattfastan eftersom man ju ofta inte blir så hungrig pga ketosen under natten. Har behållit en fastedag i veckan faktiskt, 16 timmar bara, men det är nog mest en kontrollbehovsgrej och så lång fasta kommer ju rätt naturligt med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det tog ju mej 3 år att få huvudet på plats och våga släppa rädslan för att vara hungrig. Eftersom jag jobbar mitt i smeten utan en vettig restaurang i närheten är det rätt skönt att slippa jaga (vettig) mat 2 dar i veckan.... Numera jobbar jag in lunchen och slutar lite tidigare i stället :-) Ytterligare 2 dar jobbar jag hemifrån, så jag äter ute bara en dag i veckan. Det blir sällan mer än 20-22 timmars fasta för mej. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Det tog ju mej 3 år att få huvudet på plats och våga släppa rädslan för att vara hungrig. Eftersom jag jobbar mitt i smeten utan en vettig restaurang i närheten är det rätt skönt att slippa jaga (vettig) mat 2 dar i veckan.... Numera jobbar jag in lunchen och slutar lite tidigare i stället :-) Ytterligare 2 dar jobbar jag hemifrån, så jag äter ute bara en dag i veckan. Det blir sällan mer än 20-22 timmars fasta för mej. Allra helst skulle jag vilja hitta det där som många pratar om "att de är mätta och nöjda länge" och inte behöva fundera på vad de är sugna på eller om de är hungriga. Jag skulle vilja släppa rädslan för att bli/vara hungrig. När min "hunger" sätter in känner jag mig lätt illamående och det går snabbt från att jag inte känner mig hungrig tills dess att jag blir hungrig och lätt illamående. Jag har ätit LCHF i två år nu i dagarna. Jag önskar att även jag kommer få kontakt med min kropp och mina mättnadssignaler vad tiden lider. Förutom att må bra skulle jag även vilja tappa några kilo, eller åtminstone känna mig säker på att inte gå upp i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Allra helst skulle jag vilja hitta det där som många pratar om "att de är mätta och nöjda länge" och inte behöva fundera på vad de är sugna på eller om de är hungriga. Jag skulle vilja släppa rädslan för att bli/vara hungrig. När min "hunger" sätter in känner jag mig lätt illamående och det går snabbt från att jag inte känner mig hungrig tills dess att jag blir hungrig och lätt illamående. Jag har ätit LCHF i två år nu i dagarna. Jag önskar att även jag kommer få kontakt med min kropp och mina mättnadssignaler vad tiden lider. Förutom att må bra skulle jag även vilja tappa några kilo, eller åtminstone känna mig säker på att inte gå upp i vikt. Testa att äta dig riktigt mätt, alltså stoppmätt, genom lassa på ordentligt med riktig LCHF-mat och var inte rädd för att ta om det skulle behövas. Ibland behöver jag äta stora portioner för att bli mätt, ibland inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag kan ju inte direkt påstå att jag är ohungrig när jag fastar, men det funkar bra att dricka varmt roibooste eller grönt te, och ta en matsked örtsalt då och då. Jag brukar ha en halv gurka liggandes i skrivbordslådan som nödproviant. Den innehåller ju ingenting, men tillfredsställer tuggbehovet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag kan ju inte direkt påstå att jag är ohungrig när jag fastar, men det funkar bra att dricka varmt roibooste eller grönt te, och ta en matsked örtsalt då och då. Jag brukar ha en halv gurka liggandes i skrivbordslådan som nödproviant. Den innehåller ju ingenting, men tillfredsställer tuggbehovet. Jag drack mycket örteer när jag fastade som mest. Finns många olika roliga sorter att köpa på hälsokosten. Sen så läste jag, tror det var här på Kostdoktorn faktiskt, om ett bra sätt att skilja hunger från sug. Man ska visualisera ett kokt ägg. Vill man äta ett sånt är man hungrig och då ska man äta. Vill man inte äta ett kokt ägg är det bara sug och då kan man ignorera signalen. Detta tips har varit bra för mig att tänka på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag är liten, kvinna, 40 plus. Två saker har jag förändrat genom åren: ingen frukost och inget "godis" till vardags. Med godis menas allt som inte är mat. Att skilja på hunger och "sugen" är ju inte svårt, ett stekt ägg (mat) får jag alltid ta. Men vill jag? Såklart inte. Jag är sugen på yoghurt, nötter, frön, choklad, bär, jordnötssmör, ost, paprika (den röda är rena sockerbomben), tomat... Så nu har jag inte godis hemma längre, eftersom jag äter mig mätt på mat. Det är ett stort steg med tanke på att jag de senaste 40 åren varit på skåpjakt efter godis eller substitut till socker. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsanna Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Jag har ätit LCHF sen juni 2005, alltså ett bra tag. Fram till sommaren 2006 minskade jag c:a 7 kg (från 76 till ca 69), men efter det har jag stadigt gått upp i vikt istället. Dels är jag ohyggligt kolhydratkänslig och dels så har en rad matvaror triggande effekt på mig (plus frekvent fuskande i samband med dålig framförhållning). Som mest har jag varit uppe i c:a 85 kg (till 162 cm, rätt mycket). Vid Lucia (2013) bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Vägde då 83 kg. Skippade alla mejeriprodukter (utom små mängder hårdost i maträtter och ev. creme fraiche som redning). Tidigare var jag storförbrukare av grädde + mjölk i kaffe (minst 3 dl grädde + 4 dl kaffe per dag), så det var en rejäl förändring. Fram till i början på januari lyckades jag komma ner till 78 kg, yay! Men sen dess har det stått fullständigt stilla. Som ett försök sen nyår har jag prövat att dra ner till ca 1500 kcal per dygn, och petar i princip bara i mig två omgångar äggmjölk (2-3 ägg + 70 g smör åt gången) plus någon enstaka skiva kött (helst kall, ugnsstekt karré) som variation till kvällen. Jag är nästan aldrig hungrig, och känner inget behov av att äta något mer - så det handlar inte om att jag går omkring och "svälter". Och jag kan inte begripa varför jag inte går ner i vikt? Jag har uppenbarligen minst 15 kg övervikt (med högt "sälindex" - dvs underhudsfettet är väl fördelat över kroppen). Och hur hysteriskt låg förbränning kan man ha, egentligen? Jag har läst era andra inlägg, och har tänkt att jag ska pröva periodisk fasta. Redan nu kan det hända att jag inte äter något mellan 18 ena kvällen och 12-14 nästa dag (förutom kanske en kopp svart kaffe på morgonen), så jag är nog rätt "faste-tålig". Glömde nämna - jag fyller snart 51 (och min kolhydratkänslighet dök upp när jag var gravid med min andra dotter, som just fyllde 17, när jag under 5 månaders tid bara kunde äta mjölk eller stärkelse - allt annat spydde jag upp på sekunden pga bråck på magmunnen). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Jag har ätit LCHF sen juni 2005, alltså ett bra tag. Fram till sommaren 2006 minskade jag c:a 7 kg (från 76 till ca 69), men efter det har jag stadigt gått upp i vikt istället. Dels är jag ohyggligt kolhydratkänslig och dels så har en rad matvaror triggande effekt på mig (plus frekvent fuskande i samband med dålig framförhållning). Som mest har jag varit uppe i c:a 85 kg (till 162 cm, rätt mycket). Vid Lucia (2013) bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Vägde då 83 kg. Skippade alla mejeriprodukter (utom små mängder hårdost i maträtter och ev. creme fraiche som redning). Tidigare var jag storförbrukare av grädde + mjölk i kaffe (minst 3 dl grädde + 4 dl kaffe per dag), så det var en rejäl förändring. Fram till i början på januari lyckades jag komma ner till 78 kg, yay! Men sen dess har det stått fullständigt stilla. Som ett försök sen nyår har jag prövat att dra ner till ca 1500 kcal per dygn, och petar i princip bara i mig två omgångar äggmjölk (2-3 ägg + 70 g smör åt gången) plus någon enstaka skiva kött (helst kall, ugnsstekt karré) som variation till kvällen. Jag är nästan aldrig hungrig, och känner inget behov av att äta något mer - så det handlar inte om att jag går omkring och "svälter". Och jag kan inte begripa varför jag inte går ner i vikt? Jag har uppenbarligen minst 15 kg övervikt (med högt "sälindex" - dvs underhudsfettet är väl fördelat över kroppen). Och hur hysteriskt låg förbränning kan man ha, egentligen? Jag har läst era andra inlägg, och har tänkt att jag ska pröva periodisk fasta. Redan nu kan det hända att jag inte äter något mellan 18 ena kvällen och 12-14 nästa dag (förutom kanske en kopp svart kaffe på morgonen), så jag är nog rätt "faste-tålig". Glömde nämna - jag fyller snart 51 (och min kolhydratkänslighet dök upp när jag var gravid med min andra dotter, som just fyllde 17, när jag under 5 månaders tid bara kunde äta mjölk eller stärkelse - allt annat spydde jag upp på sekunden pga bråck på magmunnen). Jag skulle föreslå att du ser över ditt proteinintag med nåt kostverktyg. Jag använde kostbevakningen.se men det finns andra. Proteinintaget ska vara i gram så mkt man vill väga. Jag vill väga 60 kg ca så jag försöker få i mig 60 gram proteiner varje dag. Jag åt för mkt proteiner innan jag kollade detta. Annars kan du ju också testa att fasta enligt den variant du redan kör mer regelbundet, med två eller tre dagars mellanrum. Jag fastade så, mellan 16-21 timmar just med sån intervall under 10 månader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Jag håller nog med om proteinet där. Det är bättre att dra ner lite på det och lägga till lite mer fett. För att bryta en platå behöver man "chocka" kroppen lite. Antingen genom att lägga till träning t ex promenader eller jogging eller ändra maten. En eller två fakirveckor kanske? Jag laddade hem den här http://www.highfatfitness.net/e-bok-fakir/ och fick inspiration för att få fart på viktminskningen. Jag klarade 4 dagar helt utan en enda grönsak Det är väldigt lite mat men jag vet sen tidigare att ska jag gå ner 1 kilo i veckan måste jag ligga mellan 1000 och 1300 kcal per dag. Och då går jag 1,5-2 mil varje dag i jobbet. Känns orättvist men det är väl vad man kan vänta efter 20 jojobantning. Är dessutom över 40 och det gör det väl inte enklare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 intressant med protein, jag mår bättre, blir mättare och går ned i vikt genom att öka på mitt proteinintag. Inga jättemängder, men en 5-10% ökning. När jag är i ganska lagom hull och tränar normalt så ligger jag över BMI gränsen, men har en bra fettprocent. Kommer från en släkt som är starka och byggda som "ladugårsdörrar" där alla är starka och uthålliga, kanske det spelar in vad man har för kroppsbyggnad. Jag har lätt att sätta muskler och är utan att anstränga mig starkare än många män som tränar liknande mängd. Kanske det gör att jag behöver ligga högre i protein? Ren spekulation från min sida Både morfar och farmor var/är likadana. (Farmor klådde sin skogsarbetande svåger (som ansåg sig som karlakarl ) i armbrytning på 50 talet nån gång. Alla visste men ingen talade om det någonsin mer) Är snart 40, 160 lång. På blandkost kan jag äta 1200 kcal utan att gå upp (eller ner) även när jag motionerar en del. Leder till sug och hetsätningsdagar = energiöverskott. Men lågkolhydratmat kan jag ligga på 1800-2000 kcal per dag och går ner i vikt i ett ganska lagom tempo, 0,5 till 1 kg i veckan om jag inte är stressad eller sjuk. Rör jag inte på mig går jag inte ner i vikt, men jag har två hästar och en hund och har utbildat mig till ett yrke där man får vara ute och röra sig en del i skogen så det blir en del rörelse av bara farten sas. Nu kör jag yoga och vatten gympa också, men det är mer för välbefinnande både fysiskt och psykiskt än viktnedgång. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 intressant med protein, jag mår bättre, blir mättare och går ned i vikt genom att öka på mitt proteinintag. Inga jättemängder, men en 5-10% ökning. När jag är i ganska lagom hull och tränar normalt så ligger jag över BMI gränsen, men har en bra fettprocent. Kommer från en släkt som är starka och byggda som "ladugårsdörrar" där alla är starka och uthålliga, kanske det spelar in vad man har för kroppsbyggnad. Jag har lätt att sätta muskler och är utan att anstränga mig starkare än många män som tränar liknande mängd. Kanske det gör att jag behöver ligga högre i protein? Ren spekulation från min sida Både morfar och farmor var/är likadana. (Farmor klådde sin skogsarbetande svåger (som ansåg sig som karlakarl ) i armbrytning på 50 talet nån gång. Alla visste men ingen talade om det någonsin mer) Är snart 40, 160 lång. På blandkost kan jag äta 1200 kcal utan att gå upp (eller ner) även när jag motionerar en del. Leder till sug och hetsätningsdagar = energiöverskott. Men lågkolhydratmat kan jag ligga på 1800-2000 kcal per dag och går ner i vikt i ett ganska lagom tempo, 0,5 till 1 kg i veckan om jag inte är stressad eller sjuk. Rör jag inte på mig går jag inte ner i vikt, men jag har två hästar och en hund och har utbildat mig till ett yrke där man får vara ute och röra sig en del i skogen så det blir en del rörelse av bara farten sas. Nu kör jag yoga och vatten gympa också, men det är mer för välbefinnande både fysiskt och psykiskt än viktnedgång. Javisst är det härligt att man slipper svälta och ändå går man ned i vikt med LCHF. :-) Passar mig perfekt. Jag gillar att äta mkt. Det är nog bra att ha koll på proteintaget och kanske trimma in det om man vill det. Det är ju absolut inte bra att äta för lite men överskott lagras ju som fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skogsanna Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag skulle föreslå att du ser över ditt proteinintag med nåt kostverktyg. Jag använde kostbevakningen.se men det finns andra. Proteinintaget ska vara i gram så mkt man vill väga. Jag vill väga 60 kg ca så jag försöker få i mig 60 gram proteiner varje dag. Jag åt för mkt proteiner innan jag kollade detta. Annars kan du ju också testa att fasta enligt den variant du redan kör mer regelbundet, med två eller tre dagars mellanrum. Jag fastade så, mellan 16-21 timmar just med sån intervall under 10 månader. Det där med att "se över sitt proteinintag" verkar vara automatisk respons oavsett vad man säger att man äter. Likadant med "pröva fakir". Jag uttryckte mig tydligen otydligt: Sen nyår har jag levt på två äggmjölk om dagen, totalt 4-6 ägg om dan + c:a 120 g smör. Om man t.ex. tar mina maximala 6 ägg som exempel innebär det 44g protein per dag, knappast någon "överkonsumtion". Och vad skulle detta vara utom just fakir!?? Eller ok - 4-6 ägg innebär 4-6g kh per dag = inte fakir? Jag har definitivt inte ätit några grönsaker eller liknande. Jag testade att fasta en dag, och då menar jag total fasta med enbart intag av te och vatten. Men när jag började få känning av "desperat matsug" på eftermiddan vågade jag inte fortsätta längre, utan tog en äggmjölk till kvällsmat (med extra mycket fett). Jag ville verkligen inte falla i "ät-allt-du-ser"-fällan (igen - har historiskt matmissbruk vad gäller stärkelse). Men nu har jag begärt av min läkare att jag blir testad för sköldkörtelproblem, många av symptomen på hypotyreism stämmer på mig...(bl.a. kronisk träningsvärk trots att jag knappt gör något, mer än går 3-4 km med hundarna i skogen varje dag plus enstaka arbetsuppgifter hemma på gården) Eller så har jag bara jodbrist, jag är rätt dålig på att salta min mat. De senaste dagarna har jag lagt till jodsalt (helt enkelt tagit några kryddmått direkt i handen och slickat i mig) och börjar inbilla mig att jag märker skillnad (kan vara placebo-effekten också - man vill att det ska fungera ;-) ). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Fortsätt med salt några dagar du.. Morsan var så emlig i våras, och då fick jag henne att salta lite extra på precis allt hon åt, och redan efter 4 dagar var det enorm skillnad. Det är ju inte farligt med salt så det går ju prova sej fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts