Elisaveta Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag arbetar i tiotimmarpass som ofta slutar klockan 24. Tempot är högt och jag närmar mig pensionsåldern så jag är väl lite tröttare än de yngre. Det är svårt att låta bli att småäta på kvällen när "musten går ur en". Första och andra arbetspasset brukar gå bra, men inte tredje och fjärde. Jag tar så gott som alltid med mig matlåda förstås, men just det där suget när jag måste vara skärpt är mycket svårt att bemästra, trots att jag egentligen inte är hungrig på riktigt. (Jag bör väl tillägga att jag hör till de ganska överviktiga och har envist återgått till lchf flera gånger, framför allt för att magen mår bättre och för att jag tycks bli mindre sjuk.) Jag skulle vara glad för lite tips och råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jag tycker LCHF fungerar extra bra med skiftjobb, då man är mätt så länge, och inte behöver vara orolig för att inte äta på natten (det var ju då det var den enda chansen man hade att förbränna fett när man ofta åt kolhydrater). När man går på fettdrift kan man med gott samvete äta innan man lägger sig.Vill du ha tips på enkel snacks att ha med sig om man inte hinner med att värma mat och sitta och äta i lugn och ro menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisaveta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Jag tycker LCHF fungerar extra bra med skiftjobb, då man är mätt så länge, och inte behöver vara orolig för att inte äta på natten (det var ju då var det den enda chansen hade at förbränna fett när man ofta åt kolhydrater). När man går på fettdrift kan man med gott samvete äta innan man lägger sig. Vill du ha tips på enkel snacks att ha med sig om man inte hinner med att värma mat och sitta och äta i lugn och ro menar du? Jag förstår på dig att det skiljer sig mycket hur man fungerar under skiftjobb, själv blir jag lätt supertrött när jag behöver vara mest skärpt. Jag har en halvtimmes rast och på den hinner jag mickra medhavd mat. Så jag undrar förstås vad jag gör för fel eftersom jag får ett sånt kvällssug. (Det har jag inte när jag är ledig.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Frågan är om det inte är klokt att äta lite större portioner mat för att undvika suget efter sämre saker senare? Eller så kan man ha en burk makrill i tomatsås att plocka fram. Nötter är ju inte så dåligt heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisaveta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Frågan är om det inte är klokt att äta lite större portioner mat för att undvika suget efter sämre saker senare? Eller så kan man ha en burk makrill i tomatsås att plocka fram. Nötter är ju inte så dåligt heller. Tack! Ska pröva större portioner och makrill. Jag äter lätt för mycket nötter, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Ja ta stora portioner, och mycket mycket fett! Då kan jag hålla mig lätt över 10h utan mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisaveta Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Ja ta stora portioner, och mycket mycket fett! Då kan jag hålla mig lätt över 10h utan mat. 10 timmar! Lyckans ost! För mig är mat dessvärre något av en snuttefilt som får mig att klara av den "hemska" verkligheten. Kanske ska bli mer aktiv på sådana här forum i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Istället för att jobba? Det blir dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Nu har jag iofs bara ett dagjobb, men jag äter två gånger om dagen utan och vara hungrig mellan måltiderna. Jag äter faktiskt relativt fasta tider i den mån det är möjligt för att slippa bli hungrig. M.a.o äter jag innan hungerskänslorna uppstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag äter normalt bara en gång om dagen och det jag äter står jag mig på 24 timmar utan att tänka på det. Blir jag hungrig mellan måltiderna så kan det bli någon ostbit eller charkprodukt. Nu arbetar jag inte på ett speciellt fysiskt krävande jobb men jag tror inte det skulle vara något problem för mig. Men vi är alla olika... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke no 1 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tommy vad och hur mycket äter du denna enda måltid? (Imponerande;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Häggmalim Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Det funkar nog extra bra när man jobbar på natten. Då råd vid nattarbete och sena kvällen är att undvika kolhydrater. Jag jobbar natt och 10 h pass. Och jag tycker jag håller mig mättare och piggare sen jag började med lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 @Henke no 1 Under en lång tid var det ganska stora portioner med protein och fett men efter ett tag blev det mindre. Om man nu räknar kalorier så ligger jag på mellan 1500 och 2500 per dag och oftast är det då alltså bara en måltid. Medianen ligger säkert krin 1600-1700 men ibland sticker det upp till 2500. I princip aldrig över 2500. Energifördelningen ligger ofta på 75/23/2 men på senare tid mer varierat... Enormt sällan mer än 3% från kolhydrater utan det är proteinet och fettet som svänger. Vill man veta mer i detalj vad jag äter så redovisas det (med foton och näringsinnehåll) varje dag på min blog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag jobbar heltid natt. Jag har en kollega, som också äter LCHF. Det går fantastiskt bra för henne. Hon äter inget på natten, bara kanske lite ost, om hon bli sugen. Jag har inte lika lång erfarenhet, men tycker det går bra för mig med. Till skillnad från min arbetskompis, så äter jag, när jag jobbar. Det varierar vad jag äter; soppa, makrill, ägg, eller rester hemifrån, bara det är LCHF. På morgonen blir det bär med rysk yoghurt/fet fil/crème fraîche eller dylikt. Vi mår båda väldigt bra. Man får liksom hitta det som passar en bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icey Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag jobbar också långa pass. Ibland 12 timmar. Ibland ännu längre. Oftast äter jag innan jag drar till jobbet och behöver inte äta alls när jag är där. Hemligheten är storleken på portionen. Gör ett stort lass med mat. Var inte rädd för att vräka på extra mycket smör eller creme fraiche, eller vad du nu gillar. Om hungern ändå sätter in under passet så kan man trycka i sig någon ölkorv och lite nötter. Eller ha vispgrädde i kaffet. Mina kollegor tycker att jag är jättekonstig som "aldrig äter" (dom själva äter så fort dom får chansen och är hungriga hela tiden) - men är man mätt så är man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sol Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har nyligen varit på hälsoundersökning genom mitt arbete pga jag är nattarbetare. Arbetar i hemvården, ganska högt tempo, 10 tim. pass, börjar mitt pass kl.21.30. Fick då veta att man inte ska äta mellan kl.00-06. Blev rekommenderad att äta strax innan midnatt. Nu tillåter inte vårt arbete att äta förrän någonstans runt kl.01, och ej heller från kl.06 o fram till jag slutar 07.30. Äter alltid frukost då jag kommer hem. Jag brukar vid kl.01 äta en fet tonfiskröra m.ägg, det ansågs för fett att äta just på natten. Min undran är då hur jag ska kunna hålla mig mätt/orka arbeta hela natten utan mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Finns väl inga fakta på att det är dåligt att äta på natten? Kroppen ställer om sin dygnsrytm. De råden är bara till för de som jobbar dag och inte äter LCHF (och har enda chansen att förbränna fett när de sover, då de äter hela tiden när de är vakna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke no 1 Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag äter normalt bara en gång om dagen och det jag äter står jag mig på 24 timmar utan att tänka på det. Blir jag hungrig mellan måltiderna så kan det bli någon ostbit eller charkprodukt. Nu arbetar jag inte på ett speciellt fysiskt krävande jobb men jag tror inte det skulle vara något problem för mig. Men vi är alla olika... Ok kikade in på din blogg och då redovisar du tre mål mat om dagen i alla fall idag, då är jag inte lika imponerad längre....;- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Japp, det händer att jag äter tre "mål" om dagen men tittar jag bakåt på de över 3 år jag ätit LCHF så är det ovanligt. En vanlig arbetsdag består normalt i 4 koppar kaffe och sedan middag hemma. Vare sig frukost eller lunch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts