Jump to content

Toddlers diarré

annalinnea1987

Recommended Posts

Hej alla.

Jag försöker leva enligt lchf men inte strikt, barnen gör jag så gott jag kan med, dock svårt med allt de får på dagis. Iallafall så har min 2,5 år gamle son toddlers diaree, det lilla jag kan hitta säger att ge barnet extra fett och mindre frukt och spannmål. Låter som vanligt att lösningen är Lchf, någon som har erfarenhet kring detta med toddlers diaree? Och hur har ni gjort?

Min yngre dotter hade kronisk diarré börjande från 6 månaders ålder fram till 4 års ålder. Hon åt två flaskor välling varje dag under den här tiden. Hon åt dåligt och välling var det enda hon gillade och det skulle ju vara nyttigt och bra :-( När vi till sist fick henne att sluta med vällingen så blev magen bra, men hennes kroniska exem fortsatte.

För tre år sedan gick även dottern (nu 11 år gammal) över till LCHF och då försvann exemet också. Men varje gång hon får i sig vete så kommer exemen tillbaka :-( I skolan ska hon få mat utan vete, men för två månader sedan visade det sig att dom som sköter om matutdelningen i vår skola (vi bor i Finland och skolan har inget eget kök utan maten köps in från ett företag) inte förstod skillnaden mellan vetefritt och glutenfritt. 

Jag skulle ta bort alla spannmål och se om det blir bättre - men det behöver faktiskt vara totalstopp för spannmålen, det räcker inte att minska.

• Like 3

Välkommen till forumet annalinnea 1987 :)

Som EVS säger så är det viktigt att få utreda födoämnesallergier, helst innan kostomställning . . . om det går och om det inte redan är gjort.

Hur mår han i övrigt? Växer han som han ska? Har han mer infektioner än normalt?