Gå till innehåll

Fettskatt - En bra idé enligt vår folkhälsominister Gabriel Wikström

ɐuuɐ

Recommended Posts

Fettskatten har kommit och gått i Danmark. Dessutom demonstrerar forskningen övertygande att fet mat ad libitum med få kolhydrater ger viktnedgång.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20748070.ab

"Fetma väntas explodera i Sverige - om 15 år beräknas var fjärde man vara fet.

Lösningen kan bli att införa en fettskatt.

– Jag tycker inte man ska utesluta det, särskilt inte om utvecklingen går i den här oroväckande riktningen, säger folkhälsominister Gabriel Wikström (S)."

Det blir faktiskt rent hälsofarligt med ministrar som har så taskig koll på läget.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sockerskatt i stället då... det är väl förmodligen så att det finns fler industriella intressen att behålla socker än fett förstås. Läskindustrin m fl har mer pengar än de som tillverkar smör

Länk till inlägg
Gäst jala

Politikers styrka är inte att ha koll på saker och ting.Deras styrka är att snacka skit. De sätter ekonomiska ramar och hoppas att deras hantlangar vet vad de sysslar med,vilket de oftast inte gör.

Länk till inlägg

Aj, det där kan få riktigt läskiga konsekvenser om Herr Wikström gör slag i saken.

Om det ska införas fettskatt så borde den vara baserad på det fett som sitter i respektive skattskyldig medborgares kropp. 

Länk till inlägg

Den är ju lite för platt för att styra, måste diversifieras, typ 100% på varor med mer än 10 E% från kolisar och 0% på smör ;)  

Länk till inlägg

Såg precis nyheten! Höll på att få en fet mandel i halsen. Så urbota dumt. Går de vidare med det här måste vi organisera oss på något sätt!

Med den kunskap man måste ha för att få vara folkhälsominister tror jag att jag skulle kunna vara minister över hela världen.

Länk till inlägg

Gabriel kanske egentligen fattat att fett är värdefullt och vill säkra statens finanser?  B)

Men seriöst, detta är skrämmande! Folkhälsominister alltså, vi betalar hans lön!!! Hur i h-vete tillsätter de ministrar egentligen? 

En implementation av fettskatt skulle kosta oerhört mycket i vård, ohälsa, lidande och tära på landets utveckling. 

Länk till inlägg
Gäst jala

Innan hette den Oms och den skulle bara vara tillfälligt.När politiker och deras hantlangare får råda så skapas gärna förvirring. Inget blir som det var tänkt

( kanske för att man inte tänkte ) och man börjar pussla och skapar på så sätt än mer oreda.Då tillsätter man en utredning som glöms av för att sedan läggas ner.

http://www.alltomspara.se/moms

Länk till inlägg

Det är inte någon ny skatt som behövs utan kunskap om vad som orsakar sjukdomar och övervikt. Sen kan människan själv välja vad man vill äta. För nu tror en stor andel av befolkningen att dom äter en bra kost och fattar inte alls vad som är fel när dom inte går ner i vikt och hälsan inte blir bättre. Nä mer kunskap till befolkningen det är bara det som kan förändra till det bättre.

Länk till inlägg

Hur ska det här gå? Tänk bara alla dumprofessorer som regeringen kommer anlita i sitt vetenskapliga råd. De kommer gnugga händerna, likaså livsmedelsbranschen som de jobbar för. Då kan de med gott samvete fortsätta fylla upp sina produkter med kolhydrater. Kolhydrater kommer få ett ännu lägre pris jämförelsevis feta produkter.

Länk till inlägg

Jag håller med Stackars Jack. Stora folkhälsokampanjer OCH sen också extra skatt på processad mat samtidigt med momsbefriat för närproducerat ekologiskt. Tror dock inte SLV vill sprida ett lågkolhydratsbudskap så hela idén sk*ter sig därmed.

Nån borde formulera ett bra svar till ministern också i nåt debattinlägg.

Länk till inlägg

Här kommer lösningen:

Allmän inmätning en gång per år och 12 000 kr/år i fettskattepåslag för varje kg kroppsfett utöver den av staten tillåtna nivån 16% kroppsfett för män och 25% för kvinnor. 

Länk till inlägg

Det blir till att dra på sig gerilla-kostymen och bli fettsmugglare i mänsklighetens tjänst om herr Wikström visar sig vara helt obildbar på den här punkten och gör allvar av sitt hot..

Länk till inlägg

Fetmakonferensen sponsras passande nog av ett företag som säljer insulinsprutor!  ;)  (Novo Nordisk)

Sk_rmklipp.png

Länk till inlägg

Dags att bunkra smör nästa gång det storhandlas ;)

Fettskatten borde väl snarare vara baserad på kilo kroppsfett isf o inte på fett man äter.... Alltså borde det vara skatt på socker och vitt mjöl istället :)

Länk till inlägg

Ni som skriver om skatt på kroppsfett, är ni ironiska? Jag känner inte er så jag kan inte avgöra. Men jag hoppas att ni är ironiska, för övervikt är ju knappast någon frivillig lyx. Med respekt för överviktiga vore det passande att spara på ironin kring det, eller åtminstone vara tydligare med att det är just ironi. 

F ö har jag räckt ut handen till Gabriel, men kan inte säga mer om det just nu, bara att jag håller tummarna...

Länk till inlägg

Här kommer lösningen:

Allmän inmätning en gång per år och 12 000 kr/år i fettskattepåslag för varje kg kroppsfett utöver den av staten tillåtna nivån 16% kroppsfett för män och 25% för kvinnor. 

Aj aj, pensionärsorganisationerna kommer att protestera mot denna diskriminering. :ph34r: Hälsosam mängd kroppsfett för en till åren kommen kvinna (en så kallad tant) anses vara hela 24% - 35% enligt vissa källor.

http://www.fitday.com/fitness-articles/fitness/weight-loss/what-is-a-normal-body-fat-percentage.html#b

Länk till inlägg

Man får väl ha överseende med folkhälsoministern. Han är ju ung och grön. Kanske han äter för mycket grönsaker.

Länk till inlägg

Oväntat.

Han har själv ätit LCHF och gått ned i vikt enligt intervju, men slutade för att det blev för komplicerat att undvika kolhydrater i jobbet (?)...

Länk till inlägg

Här kommer lösningen:

Då blir väl GBP den föreslagna lösningen

Länk till inlägg

Oväntat.

Han har själv ätit LCHF och gått ned i vikt enligt intervju, men slutade för att det blev för komplicerat att undvika kolhydrater i jobbet (?)...

Duh... och i stället för att jobba för att ett hälsosamt alternativ ska bli lättillgängligt så vänder man på steken?

Länk till inlägg

Såg Maj-Lis Hellénius på tv4 Nyhetsmorgon. Lika säker på sin sak som alltid - att det är ett stillasittande liv om är orsaken till fetmaepidemin. Och genom att röra på oss mer (stå vid våra skrivbord, gå i trappor etc.) kommer trenden att vända. Vad man äter kommer i andra hand enligt henne. Att vi blivit (och kommer att bli ännu) fetare beror i första hand på att vi rör oss mindre idag än för typ 30 år sedan. Tror hon på allvar vi vi som befolkning rör oss så mycket mindre idag än vad vi gjorde för exempelvis 30 år sedan så att det är därför vi är så mycket fetare? Kan hon på allvar inte se några andra samband?

Sedan retar det mig att media är så dåliga på att rapportera om saken. De verkar på fullaste allvar inte veta skillnaden mellan övervikt och fetma. På tv4 sa de "om x antal år kommer 26% av männen att vara överviktiga". Redan idag är cirka 50% överviktiga (eller feta).

Länk till inlägg

Finns det något konkret vi kan namninsamla mot redan nu? Känns som att det är bättre att smida medans järnet är varmt. Någon som känner sig manad? 

(Jag själv har dålig koll på sånt, så jag tror inte jag är rätt person. Kanske team Kostdoktorn kunde göra en namninsamling?)

Länk till inlägg

Hittade ett par reaktioner i media:

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/makten-over-maten-1/

"Men frågan om en fettskatt är komplicerad. För det första: Är det något man lärt sig av de senaste decenniernas heta livsmedelsdebatter är det att vetenskapen har ytterst svårt att komma överens om vilka dieter som är effektivast, vilken livsstil som är bäst. Borde vi inte öka sockerskatten i stället? Eller bådadera?

När drar vi streck i diskussionen och bestämmer vilken skola som ska få avgöra straffskatten? Fettet? Sockret? Det vita brödet? Eller ska vi rentav chockhöja skatten på stolar, nu när uppfattningen är på modet att det allra livsfarligaste är att sitta?

Danmark gjorde ett kortvarigt försök med fett- och sockerskatt, men den slopades 2012 efter att ha beskrivits som en av de mest utskällda och utskrattade lagarna någonsin. Effekt på folkhälsan beräknades den inte ha haft."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/fet-minister-foreslar-fettskatt-men.html

"Man blir inte grön av att äta grönsaker. Man blir inte röd av att äta tomater. Man blir inte fet av att äta fett. Man blir fet av att äta mer kalorier än man gör av med, inte specifikt fett. Tvärt om är det vanligast att det är socker man äter för mycket av, då socker gör att man blir hungrig, medan fett gör att man blir mätt.

Att påstå att fett gör att man blir fet är som att säga att Gabriel Wikström är lika korkad som en åsna, för han har ätit åsnekött (den där pizzan med "oxfilé", Gabriel). Och Gabriel Wikström har helt klart ätit för mycket. Grabben är endast trettio år gammal, men man ser redan fläsket och dubbelhakan hängande från honom. En snabb viktuppgång kan skönjas sedan han blev minister (gör en bildsökning på "Gabriel Wikström" på Google, så ser ni hur dubbelhakan dyker upp jämfört med tidigare) och nu sitter vid köttgrytorna och skjutsas av SÄPO överallt. Mitt förslag är att vi sparar skattepengar genom att dra in allt taxiåkande för ministrarna, som får cykla, gå eller åka kollektivt istället. Det skulle minska Gabriels dubbelhaka."

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...