Harlequin Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Jag undrar om protein har någon effekt på kolesterolet och i så fall vilket (LDL, HDL, TRG) Mvh Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Inte direkt! Det du kallar för kolesterol är i själva verket lipoproteiner, HDL, LDL, VLDL, kylomicroner osv! De består av ett skal av protein som transporterar fett och kolesterol! Fett är inte vattenlösligt och kan därför inte transporteras fritt i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Nej proteinintaget påverkar inte kolesterolet påtagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Ok tack för svaren, anledningen till att jag undrar är att jag under en längre tid kämpat med mitt kolesterol, min kolesterolprofil har inte varit bra och trots att jag gått över till lågkolhydratkost har inte mina värden blivit bättre Jag misstänkte att detta kanske berodde på att jag äter relativt mycket protein, då jag tränar mycket, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts