Jump to content

Går upp i vikt av LCHF??

Meddix

Recommended Posts

Tillbaks igen!

Jag började med LCHF den 3 maj medd startvikten 85 kg.

Nu har det gått 3 dagar, (jag har ätit strikt!!) men oavsett vad så känns det som att jag går upp? Efter när jag väger mig för dagen, 

så ligger vikten fortfarande på 85 kg?

Jag äter 3ggr per dag och menyn ser oftast ut såhär:

Frukost:

Omelett (Med broccoli & ost)

Lunch:
(Skolans mat men väljer bort det som man inte ska äta)

Middag:

Liknande köttgratäng (med vitkål och ost).

(Försöker dricka vatten så mycket så möjligt + äter D - vitamins tabletter.)

Jag vet ej om det beror på tabletterna då jag behöver dem verkligen : (

Tycker bara att det känns konstigt att jag fortfarande är i samma vikt? Förväntade mig att jag skulle åtminstone hamna precis under 85 kg men det är tvärtom.

Beror det på att jag äter för mycket?

Eller vad tror ni?

Tacksam för svar.

• Like 1

Jag stod viktmässigt stilla i 5 veckor innan vikten började rassla men sedan gick det fort.

Den svullna magen försvann dock ganska tidigt.

Tänk långsiktigt, du ska ställa om förbränningen i kroppen så du blir syark, uthållig och "fit". Inte köra en snabbkur som i princip bara dränerar kroppen på vätska och energi.

• Like 5

Jag gick inte ner ett gram på hyfsat strikt LCHF under 3 år men jag gick ner 2 storlekar. Vågen är inte allt. Komplettera med måttband. LCHF är inte en quickfix. Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilo på en grisblink. LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden. Du har väl hållit på ett antal år att dra på dej dina kilon? Hur kan du då tro att de bara ska rinna av?

Din kropp måste först lära sej att byta bränsle och även att lita på dej. Ju mer du misshandlat den tidigare desto längre tid tar det att skapa tillit. Om du är snäll med den kanske ni är på speaking foot med varandra om 3 månader

• Like 3

Hej Meddix och välkommen tillbaka :-)

Jag har en dotter som är lika gammal som du (15 år). Det är jättejobbigt att var tonåring så kom ihåg att vara snäll mot dej själv :-)

D-vitaminet du äter är säkert bra att ta. D-vitamin tabletter påverkar inte vikten. Vad tar du för dos? Undrar alltså om du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Äter du någon annan medicin än D-vitaminet?

Jag tycker inte att det verkar som om du äter för mycket. Kom ihåg istället att äta tillräckligt! Om du är hungrig när du går och lägger dej så har du nog ätit för lite och då kommer din ork att ta slut.

Fokusera inte för mycket på vikten utan istället på hur du mår av att äta LCHF och låt viktnedgången ta den tid den behöver - växande barn ska inte gå ner i vikt snabbt, det ger nog bara problem med hormoner och psyket. Min dotter får ont i magen av mjölmat, så hon brukar tänka på att undvika mjölet i skolmaten, men det är nog väldigt svårt att hitta något vettigt att äta av skolmaten :-( Om du äter mycket till frukost kanske du kan hoppa över det mesta av skolmaten. 

• Like 2

Hej Meddix!

Det är snudd på omöjligt att avgöra varför inget har hänt med vågen bara genom att läsa det du skrivit. Jag vill i stället vända på steken lite och konstatera: Det som man med säkerhet kan säga är att den kost du åt tidigare ledde till viktökning.

Så om du är otålig (vem är inte det?...) fråga dig själv om din "vanliga" mathållning verkligen är ett alternativ för dig, någonsin igen.

För när du använder dig av kostomläggning som bot (i ditt fall mot övervikt), så är det inte som att gipsa ett brutet ben. Och låta det sitta på i sex veckor och sedan ta bort och vips är benet läkt och du kan gå som vanligt.

Har man som du och jag redan har en störning i kroppen som gör att vi lagrar kolhydrater (i för stor mängd) i det vi äter som fett. Då kan man inte gå tillbaka i ett läge som var innan man fick störningen. Detta är en jobbig sanning att ta in, men tyvärr, om man inte inser detta dömer man sig själv till ett liv med ständig bantning. Jag själv har nog bantat i olika omgångar i 30 år för att jag inte visste. Jag trodde ju på skolsköterskans, dietistens och Viktväktarnas råd. Nu vet jag bättre och kan äta därefter och utan problem hålla idealvikten och ägna min "godisätar"-tid och mina godispengar på mer givande aktiviteter än att lagra in fett.

Du är ung nog att kunna dra en enorm nytta av att lägga om din kost nu. Det är inte lätt att se framtida vinster i form av uteblivna sjukdomar och annat elände, när allt man egentligen vill är att gå ner 20 kilo och sen vara som alla andra. Det är svårt nog när man är 50 och tror inte att det är lättare när man är 15.

Jag rekommenderar att du registrerar det du ätit i t ex kostbevakningen.se eller något liknande så att du verkligen får koll på vad du äter. Du bör få i dig ca 1 gr protein per kilo önskad kroppsvikt. Helst inte över 20 gr kolhydrater per dag. Fettet är självreglerande om du inte äter det ihop med socker eller stärkelse. Om du försöker äta för mycket fett så blir man ofta illamående. Prova att äta smör och bara smör med sked så får du se hur mycket du får i dig. Det kan du utnyttja när du äter i skolan om de har bregott eller smör så ta en rejäl klick till det som går att äta av maten.

• Like 3

Du ska få en mening som löser ditt problem: Byt ut frukosten mot ett glas vatten och 20 min valfri träning.

Det är inte ett bra råd till en 15-årig flicka (som Meddix visst är), som i så fall måste äta sig mätt på skolmaten.

Annars skippar jag själv frukosten och äter sedan en ordentlig lunch vid 13-14 tiden. Men jag är 46 och har med egen mat till jobbet och kan själv bestämma både vad jag äter och köper för mat. Det kan man inte när man är 15.

Ingen direkt kritik mot rådet alltså, utan bara att det var riktat till fel person...

• Like 7

Precis, att skippa frukosten är inte att rekommendera, för den som är hänvisad till skolmat till lunch! Se till att få i dig bra med fett till frukosten istället, så gör det mindre om lunchen blir mager. Finns det ett hyfsat salladsbord, så kan du basera lunchen på det, så gör oftast jag (som jobbar i skolan). Blandade kalla och varma grönsaker med Bregott till, fungerar oftast fint! Sen får man ju vara på sin vakt mot köksor som blandar sockrade vinegretter i grönsakerna...

I övrigt så råder jag dig att äta dig mätt, det kan vara bättre att äta för mycket än för lite precis i början. (Jag vet, det där med "mätt" är svårtolkat ibland...) Låt kroppen få igång fettdriften ordentligt, sen om några månader kan du börja justera mängderna, om det behövs.

• Like 7

Borde ha tänkt på det. Har åtminstone lärt mig att ju mer jag stressar om vikten, desto större chans att man misslyckar. Så är det iallafall för mig. 

Kareng: Jadå, det går bra. Har nu skaffat D - vitamins tabletter, mamma har nu börjar smått på LCHF och försöker nu att få pappa även att börja på det me : j

Pompe: Tack så mycket. Hjälper verkligen mycket! Jag försöker äta så mycket som jag kan, tills jag känner att magen säger nej. 

Till alla andra som deltog i diskussionen:

Tack igen, för era inlägg och även hjälp..

Förlåt för det korta inlägg. Är väldigt stressad och har inte så mycket tid att skriva nu.

• Like 1

Maken började med LCHF i mitten på mars och står på samma vikt. Inget konstigt med det. Sen tycker jag inte att den kost du beskriver ser ut som LCHF. Ser ut som "vanlig" mat.

Hur menar du här? Jag kan inte se detta som något annat än LCHF hur jag än tänker! Vad är det du menar inte är LCHF?

Angelico, jag ser nåt fett i kosten som Meddix beskriver, men jag kanske har missat nåt där? Inte ovanligt i så fall :(

ägg är ganska fett. Men jag tänker också att om man skriver att en kost liknar "vanlig kost" så brukar man väl inte mena så små saker som fettmängden utan mer om det ingår spannmål och socker, trodde jag men...

Nej, för mej är nog mängden fett det centrala i LCHF. Men självklart är frånvaron av spannmål och socker också viktiga delar. 

1 ägg ger inte mer än 6 gr fett så det krävs en hel del ägg om man ska komma upp några större mängder.