Jump to content

Hellenius får sprida okunnighet

dufva
 Share

Recommended Posts

om övervikt oemotsagd i nyhetsmorgon nu på morgonen

Tvärs emot all modern forskning på området hävdar Helenius att problemet mest beror på att vi rör oss för lite

Vi skulle kunna stå bort 10 kilo på ett år och själv går hon i trappor och leder motion (gympafröken) en timma i veckan

Livsstilsprofessorn Helenius vet tydligen inte att svensken redan springer på gym och i skogen mest i europa och att det knappast fungerar med ännu mer av den medicin som redan misslyckats i årtionden

Att kosten inte får lyftas fram som det stora problemet är märkligt

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/fetmakris-i-europa-s%C3%A5-v%C3%A4nder-vi-trenden-3178744

• Like 5

Hon (och hennes gelikar) kommer bli de farligaste motståndarna när fettskatten ska upp på bordet i Riksdagen. Vilka kommer politikerna lyssna till, tror ni? Jo, de professorer som är köpta av livsmedelsföretagen. Politikerna kommer samtidigt att uppvaktas flitigt av sockerlobbyister (som kan fortsätta att spä ut sina livsmedel med billiga kolhydrater).

Våra hjältar måste ut i fält nu!

• Like 4

Jag är för fettskatt eller ännu hellre förbud för att använda vissa fetter som livsmedel. Men det gäller härdade vegetabiliska oljor dvs margarin. Jag tror margarinet främst som ingrediens i billiga godsaker har en stor skuld i det metabola syndromet. Och det vansinniga rådet att vi ska byta ut mättat fett mot fleromättat måste bara stoppas.

För stort intag av härdade vegetabiliska oljor medför att kroppen tillverkar kolesterol av detta istället för stabilt mättat fett. Om vi samtidigt överäter socker och snabba kolhydrater ökar den oxidativa stressen och därmed cellskador. Kroppen reparerar cellskador med kolesterol. Men om kolesterolet är tillverkat av instabilt fleromättat fett så blir de reparerade cellmembranen också instabila och celldegenerationen accelererar.

Högt blodsocker/oxidativ stress skadar kapillärerna, kroppens finaste blodkärl som bl a förser artärernas (pulsådrornas) väggar med näring. Får dessa inte näring, stelnar dom och spricker vid tryck likt en vattenslang som legat i solen (artärstelhet). En sårskorpa uppstår vid skadan på kärlväggen som kallas plack eller åderförkalkning och som har exakt samma innehåll som en vanlig sårskorpa (döda vita blodkroppar och kolesterol).

Där har ni förklaringen till hjärtkärlsjukom i ett nötskal. Mannen som lanserade den här hypotesen för decennier sedan heter Uffe Ravnskov. Få inom medicinen har uppmärksammat honom och han har blivit förlöjligad och förminskad. Enligt mig borde han få Nobelpriset i medicin varje år fram till sin bortgång.

Edit: Immunförsvaret är också beroende av kolesterol baserad på stabilt fett och inflammation är kopplad till hjärtkärlsjukom. När nekros uppstår i kärlväggarna pga av förloppet ovan i kombination med ett försvagat immunförsvar, gynnar det bakterietillväxt och skadorna på kärlväggarna inflammeras och processen accelererar. Stela, kollapsade blodkärl och blodproppar samt infektion i kärlsystemet blir konsekvensen. Dvs hjärtkärlsjukdom.

• Like 2

".....

– Idag finns över 200 000 publicerade studier - epidemiologiska studier, interventionsstudier som undersökt effekten av olika kost, och de som visar på nya molekylärbiologiska mekanismer - och de allra flesta visar att mättat fett inte är bra i stora doser. Som forskare ska vi titta på denna helhet och göra en syntes, medan de som förespråkar LCH F kan plocka något resultat ur mängden och slå upp det som en sanning, säger Mai-Lis Hellénius.

....."

Se där. Ni har plockat några få rapporter bland dessa 200'000 och därmed ljugit ihop att ni .... eh vi... mår bättre och blir smalare. Mättat fett är ju jättefarligt! Mammor ta edra barn från bröstet, ni förgiftar dem med ert mättade fett!!!

"...

Inlägget följdes av en mängd kommentarer med liknande ton. Varför tenderar matdebatten att bli så hätsk? (Red. anm. Reportern frågar)

– Jag tror att det handlar om att mat är så centralt och kopplat till känslor, traditioner och personliga minnen. Vi kopplar gärna smaker till händelser och det är här det blir en svår balansgång: jag vill inte ta bort matglädjen, utan istället komma därhän att fler ska äta hälsosamt och samtidigt njuta, säger hon.

..."

Känslor, traditioner och personliga minnen? Förstoppad, löparmage, IBS, hemorrojder, utsvulten bantare, psykiskt illamående pga fetma eller finnar, eller både och.... Vad är det för matglädje hon pratar om?

http://ki.se/forskning/mai-lis-hellenius-fett-saker-pa-den-ratta-livsstilen

• Like 3

".....

– Idag finns över 200 000 publicerade studier - epidemiologiska studier, interventionsstudier som undersökt effekten av olika kost, och de som visar på nya molekylärbiologiska mekanismer - och de allra flesta visar att mättat fett inte är bra i stora doser. Som forskare ska vi titta på denna helhet och göra en syntes, medan de som förespråkar LCH F kan plocka något resultat ur mängden och slå upp det som en sanning, säger Mai-Lis Hellénius.

....."

Se där. Ni har plockat några få rapporter bland dessa 200'000 och därmed ljugit ihop att ni .... eh vi... mår bättre och blir smalare. Mättat fett är ju jättefarligt! Mammor ta edra barn från bröstet, ni förgiftar dem med ert mättade fett!!!

"...

Inlägget följdes av en mängd kommentarer med liknande ton. Varför tenderar matdebatten att bli så hätsk? (Red. anm. Reportern frågar)

– Jag tror att det handlar om att mat är så centralt och kopplat till känslor, traditioner och personliga minnen. Vi kopplar gärna smaker till händelser och det är här det blir en svår balansgång: jag vill inte ta bort matglädjen, utan istället komma därhän att fler ska äta hälsosamt och samtidigt njuta, säger hon.

..."

Känslor, traditioner och personliga minnen? Förstoppad, löparmage, IBS, hemorrojder, utsvulten bantare, psykiskt illamående pga fetma eller finnar, eller både och.... Vad är det för matglädje hon pratar om?

http://ki.se/forskning/mai-lis-hellenius-fett-saker-pa-den-ratta-livsstilen

Haha. Kul. Kanske samma underlag som ledde WHO för några år sen (inte lätt att hålla sig uppdaterad..) till att konstatera att mättat fet är neutralt för hjärtat - om man är lite smart och INTE klumpar ihop mättat fett och transfetter?  :P

• Like 2

• 3 months later...

Här uppmanar livstilsprofessor Helenius oss att : -Sluta genast!

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/fastnat-for-kokosolje-trenden-professorn-sluta-genast/

Nu är dietfrågan för hälsan något hon för fram igen; "Kokosolja innehåller de "ilskna" fettsyrorna palmitinsyra och laurinsyra, som bland annat orsakar förhöjt kolesterol, ger inflammationer och underbygger bukfetma."slut citat.

Som ivrig konsument av fett av den mättade typen (kokos, smör.. mm..mm) så känner jag mig lite som en olydig skolpojke i första klass när hon säger: -Sluta genast! :-)

När man hör om riskerna så undrar man ju om hon samtidigt jobbar på att dämpa i producentledet, för varför ska man få lura på folk "ilskna fettsyror"??

Någon gång i veckan dricker jag dessutom ilskna mättade fettsyror uppblandade med hett kaffe. Usch och Fy!

Här uppmanar livstilsprofessor Helenius oss att : -Sluta genast!

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/fastnat-for-kokosolje-trenden-professorn-sluta-genast/

Nu är dietfrågan för hälsan något hon för fram igen; "Kokosolja innehåller de "ilskna" fettsyrorna palmitinsyra och laurinsyra, som bland annat orsakar förhöjt kolesterol, ger inflammationer och underbygger bukfetma."slut citat.

Som ivrig konsument av fett av den mättade typen (kokos, smör.. mm..mm) så känner jag mig lite som en olydig skolpojke i första klass när hon säger: -Sluta genast! :-)

När man hör om riskerna så undrar man ju om hon samtidigt jobbar på att dämpa i producentledet, för varför ska man få lura på folk "ilskna fettsyror"??

Någon gång i veckan dricker jag dessutom ilskna mättade fettsyror uppblandade med hett kaffe. Usch och Fy!

Jag undrar var galne professor får allt ifrån? Hon är ju trots allt just professor!

Jag undrar var galne professor får allt ifrån? Hon är ju trots allt just professor!

Men titeln professor behöver tydligen inte betyda att en person verkligen kan något. Det är den som tillsätter en professor som avgör detta och kan alltså vara en helt subjektiv bedömning som alltså inte behöver ha att göra med verklig kunskap. Min kollegor tycker exv. att jag är riktigt duktig på datorer men det betyder bara att jag kan mer än dem inte att jag faktiskt är ett datageni. Var har Hellenius fått sin titel ifrån? http://iloapp.ralfsundberg.se/blog/blogg?Home&category=3
  • Like 2

För någon vecka sedan roade jag mig med att söka efter artiklar på Pubmed som Maj-Lis Hellenius är medförfattare till. Jag vet inte hur mycket hon personligen tillfört till de olika studierna och artiklarna, men jag fann en lång rad seriös forskning som verkar ha redovisats på ett bra sätt. Vilket gör det ännu märkligare att hon har en sådan övertro på motion liksom hennes syn på fett. Förmodligen handlar det om att hon när det gäller motionsbiten investerat så mycket eget mänskligt kapital i det samt när det gäller fett någon sorts politisk korrekthet eller opportunism. (Därmed inte sagt att det är fel med motion!)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=maj-lis+hellenius

• Like 1