Jump to content

Guest Nilsmeister

Recommended Posts

Guest Nilsmeister

Hundar borde väl vara helt kanon att föda upp på kött och fett.

Torrfodret som rekommenderas innehåller ju en massa kolhydrater.

Om man ger hunden kött och fett samt ett tillskott av vitaminer och mineraler så borde det vara det absolut bästa för hundens hälsa.

Några erfarenheter någon?

Jo, självklart.

Var i naturen kan hundar (och katter) få i sig spannmål och socker naturligt?

Ändå finns dom ingredienserna i princip alltid med i kommersiellt foder :huh:

Torrfoder är nog speciellt illa

Skulle nån få för sig att verkligen kolla så skulle det nog visa sig att det halverar jyckens livstid

jämfört med naturlig kost

fast jag fick höra av en faktisk foderkunnig veterinär (finns inte så många såna) att hundar inte mår bra att "LCHF-tänk". De kan bli sjuka av för mycket fett i kosten (bukspottskörtelinflammation). Och för mycket protein belastar njurarna...Men det är mycket svårt, tycker jag att hitta studier som visar vad en hund faktiskt ska äta och i vilken fördelning av makronutrienter. Däremot finns en massa tyckande hit och dit. Men visst, ett spannmålsbaserad foder är ju inte det hundar äter i det vilda, även om det väl har visats att det som skiljer hundar från vargar är bl a hundarnas förmåga att spjälka stärkelse. 

Och den nya trenden bland fodertillverkarna att lansera "spannmålsfria" foder - som istället fylls med potatis ger jag inte mycket för! 

Det roligaste var nog när jag kollade ett färskfoder i en zooaffär..jag hade frågat efter spannmålsfritt foder...det visade sig att fodret innehöll ris. "Ris är inget spannmål" påstod försäljaren! *tar sig för pannan* Jisses!

Däremot är min egen erfarenhet att det finns hundar som inte blir mätta av "bara kött" och som verkar behöva bukfylla i form av grönsaker. 

Sen så äter ju hundar (liksom varg, räv och andra rovdjur) sällan "bara kött" på ett byte utan äter gärna inälvorna (inkl maginnehåll). Så jag tror att de som företräder "högt köttinnehåll" eller "rent kött" i hundmat är lite fel ute..... egentligen ska man nog bjuda på "helkropp" som hundmat inklusive maginnehåll, brosk, klövar, horn och ben....

• Like 5

...Fast att dom skulle få bukspottskörtelinflammation av kött o fett har jag svårt att tro <_<

Är det inte just när man äter kolhydrater och det ska produceras insulin som man "piskar" körteln som mest?

Att veterinärer propagerar för spannmålsfoder är ju ingen nyhet

Dom är tyvärr "duktiga idioter" åt foderförsäljarna på samma sätt som dietisterna är det för oss som går på två ben ^_^

Guest Nilsmeister

fast jag fick höra av en faktisk foderkunnig veterinär (finns inte så många såna) att hundar inte mår bra att "LCHF-tänk". De kan bli sjuka av för mycket fett i kosten (bukspottskörtelinflammation). Och för mycket protein belastar njurarna...Men det är mycket svårt, tycker jag att hitta studier som visar vad en hund faktiskt ska äta och i vilken fördelning av makronutrienter. Däremot finns en massa tyckande hit och dit. Men visst, ett spannmålsbaserad foder är ju inte det hundar äter i det vilda, även om det väl har visats att det som skiljer hundar från vargar är bl a hundarnas förmåga att spjälka stärkelse. 

Och den nya trenden bland fodertillverkarna att lansera "spannmålsfria" foder - som istället fylls med potatis ger jag inte mycket för! 

Det roligaste var nog när jag kollade ett färskfoder i en zooaffär..jag hade frågat efter spannmålsfritt foder...det visade sig att fodret innehöll ris. "Ris är inget spannmål" påstod försäljaren! *tar sig för pannan* Jisses!

Däremot är min egen erfarenhet att det finns hundar som inte blir mätta av "bara kött" och som verkar behöva bukfylla i form av grönsaker. 

Sen så äter ju hundar (liksom varg, räv och andra rovdjur) sällan "bara kött" på ett byte utan äter gärna inälvorna (inkl maginnehåll). Så jag tror att de som företräder "högt köttinnehåll" eller "rent kött" i hundmat är lite fel ute..... egentligen ska man nog bjuda på "helkropp" som hundmat inklusive maginnehåll, brosk, klövar, horn och ben....

Låter vettigt att de äter nästan allt på bytet, och mycket fett är nog inte heller så bra, viltkött är ju väldigt magert.

Draghundar vet jag får rena köttstycken, hplf.

Jag tror nog att proteinet är huvudbränslet för en hund ändå, med lite fett, med tillskott av vitaminer och mineraler.

...Fast att dom skulle få bukspottskörtelinflammation av kött o fett har jag svårt att tro <_<

Är det inte just när man äter kolhydrater och det ska produceras insulin som man "piskar" körteln som mest?

Att veterinärer propagerar för spannmålsfoder är ju ingen nyhet

Dom är tyvärr "duktiga idioter" åt foderförsäljarna på samma sätt som dietisterna är det för oss som går på två ben ^_^

Nja, inte av "av kött och fett" utan av för mycket fett...men var då gränserna går är ju det svåra!  Protein lär vara huvudbränslet, precis som Nilsmeister skrev. Nu var just denna vet lite bättre än resten - är väl medveten om att de flesta är fast i Hills och RC's händer, tyvärr. Det ingår lika lite foderlära i veterinärutbildningen som nutrition i läkarutbildningen. Och den mesta forskningen i fodersammanhang är gjord av fodertillverkarna....

Jag skulle nog basera hundmaten på mest proteiner, och inte så mycket fett.

Om man ser vad hundens vilda släkting äter, så är det till 99% animaliskt. Och de äter det mesta på bytet. Rått dessutom.

Att hunden behöver bukfylla i form av grönsaker, tror jag inte så mycket på. Bukfylla behöver de lika lite som vi människor. Det är nog mer en trivselfaktor. Proppmätt=nöjd  :wacko:

Jag har då aldrig hört talas om vargar som drar upp morötter och äter, eller andra grönsaker för den delen. Ibland äter hundar gräs eller lite jord.

Läs på http://barf.ifokus.se/, där finns mycket info om hundens naturliga mat.

• Like 2

Guest Nilsmeister

Jag skulle nog basera hundmaten på mest proteiner, och inte så mycket fett.

Om man ser vad hundens vilda släkting äter, så är det till 99% animaliskt. Och de äter det mesta på bytet. Rått dessutom.

Att hunden behöver bukfylla i form av grönsaker, tror jag inte så mycket på. Bukfylla behöver de lika lite som vi människor. Det är nog mer en trivselfaktor. Proppmätt=nöjd  :wacko:

Jag har då aldrig hört talas om vargar som drar upp morötter och äter, eller andra grönsaker för den delen. Ibland äter hundar gräs eller lite jord.

Läs på http://barf.ifokus.se/, där finns mycket info om hundens naturliga mat.

Haha jag dör!

• Like 1

Vi har experimenterat lite med vår hund. Hon gick upp mycket i vikt av torrfodret som kenneln rekommenderade. Innehöll ris. Dock redovisades inte kolhydratinnehåller. Sen provade vi Orijen som ska vara bra men det innehåller mycket ärtmjöl och drev på avföringens storlek och frekvens på ett dåligt sätt och hon gick inte ner i vikt, inte heller här redovisas kolhydratinnehållet.

Nu kör vi sk. helfoder, frysta korvar med diverse slaktavfall från alla möjliga djur. Jag kokar korvarna och fryser sedan in dem igen. Våran hund har förmodligen en del problem pga hård avel ... hon blir dålig i magen av rått kött och av fett, tex ister och kycklingfett. Antagligen har hennes gallreglering avlats sönder ... Därför är en högfettsdiet inte möjlig för henne, tyvärr, det blir låg fett hög protein låg kolhydrat så klart.

I helfodret finns en del fett kanske 10%. När jag kokar korvarna separeras fettet och jag kan hälla fettet ur korven (när det är varmt flytande) eller "skala" av det vid severing (när det svalnat).

Hon håller vikten mycket bättre på helfodret.

Vi hade en gång en hund som älskade rå potatis och råa morötter, det är inte helt ovanligt.

• Like 1

Guest Nilsmeister

Nej, gör inte det  :)

Men berätta vad som fick dig att nästan tuppa av.....

Att vargar drar upp morötter samt äter grönsaker.

Att vargar drar upp morötter samt äter grönsaker.

Hahaha, ja den synen fick mig också att dra på munnen.

Det händer nog bara i Disney's värld. Och i veterinärernas......de som får provision på att sälja hundmat, vill säga  ;)

• Like 2

Min hund älskar blåbär!

Och jag låter henne hållas. Likväl när hon äter annat, som hon hittar i naturen. Rutten fisk t ex  :o

På 14 år har hon blivit kass i magen endast två gånger. Den ena gången hade hon moffat i sig ett helt fat med hallongrottor, den andra vet jag inte.

Jag har läst massor om Barf, inte minst på barfifokus - men även det är få som kan relatera till just forskning utan det är ett evigt tyckande där med. Frågar man var alla har sina kunskaper ifrån får man direkt på moppen och hänvisas till amerikanska sidor som är fulla med fler tyckare....

Jo, jag ger mina färskfoder, men även där finns det en del sorter som innehåller spannmål .... en sort finns som innehåller 50% mixade grönsaker! Inom barf säger de väl 5-15% grönsaker. Även det skiljer mellan olika länder om man fördjupar sig i det...

Guest Nilsmeister

Björnar äter mycket bär just för att feta upp sej inför vintern i idet, när de vaknar ur idet så är de ju klar för beachen.

Kanske vargar också äter en massa bär för att feta upp sej inför den kalla vintern?

Veterinärer har tyvärr väldigt dålig utbildning i näringslära vilket är synd då många hundsjukdomar har med kosten att göra. Hundar mår utmärkt på en kost utan kolhydrater bestående av kött, ben och inälvor. En hund med njurbesvär ska dra ner på proteinet men annars går det bra. Jag ger min hund extra lammfett för att han ska få tillräckligt med energi.

Jag har läst massor om Barf, inte minst på barfifokus - men även det är få som kan relatera till just forskning utan det är ett evigt tyckande där med. Frågar man var alla har sina kunskaper ifrån får man direkt på moppen och hänvisas till amerikanska sidor som är fulla med fler tyckare....

Jo, jag ger mina färskfoder, men även där finns det en del sorter som innehåller spannmål .... en sort finns som innehåller 50% mixade grönsaker! Inom barf säger de väl 5-15% grönsaker. Även det skiljer mellan olika länder om man fördjupar sig i det...

Behövs det forskningsresultat för inse att hund/varg mår bäst av att äta det som de har ätit i hundratals år, och inte processat foder?

• Like 1

Veterinärer har tyvärr väldigt dålig utbildning i näringslära vilket är synd då många hundsjukdomar har med kosten att göra. Hundar mår utmärkt på en kost utan kolhydrater bestående av kött, ben och inälvor. En hund med njurbesvär ska dra ner på proteinet men annars går det bra. Jag ger min hund extra lammfett för att han ska få tillräckligt med energi.

Många hundar lider idag av de så kallade välfärdssjukdomarna, så som diabetes t ex. 

Det är jag övertygad om att det beror på kosten.

Troligen har katten ett större fettbehov än hunden har.

Vår kisse verkar ha en förkärlek för att käka upp huvena på de byten som släpas hem

...Och i huvena hittar vi ju också som mest fetter så det är väl dessa han vill åt rent instinktivt :)

• Like 1

Guest Nilsmeister

Hur är det med fisk, kan man föda upp en hund på fisk?

jag frågar för att jag har i det närmaste obegränsad tillgång på makrill.

Behövs det forskningsresultat för inse att hund/varg mår bäst av att äta det som de har ätit i hundratals år, och inte processat foder?

Nä, det är inte det jag ifrågasätter. Utan när vi nu är tvungna att sammansätta en foderstat ur olika råvaror - hur ska deras inbördes förhållande se ut? Precis som många gör med sin egen (människo-)mat. Hur mycket protein/fett är egentligen lämpligt? 80 % fett blir säkert inte bra för hundar...exempelvis.

Om sen hundarna får 5 eller 10 % grönsaker må väl kvitta. Det är ju lite svårt att skjuta nåt vilt och servera hunden, så oftast får man ju ta vad som erbjuds i affären eller om man nu har kontakter med en lokal slaktare. i övrigt står man i affären och velar fram och tillbaks mellan olika foder  - och de är ju alltid processade på något sätt. Just färskfoder har väldigt olika sammansättning på protein/fett - plus att de oftast bara redovisar råprotein, inte smältbart. Sen så - jag har haft ett tiotal hundar, varav de första  sju fått torrfoder hela sitt liv - och inte de dyraste sorterna (vilket inte betyder något för kvaliten). Dom blev gamla och var friska under sina liv...så jag tror inte heller på att allt torrfoder är dålig...men visst, bara för de klarar det  betyder inte att de mår jättebra av det. Därför får nuvarande hundar ju också färskfoder - utan spannmål. 

Nä, det är inte det jag ifrågasätter. Utan när vi nu är tvungna att sammansätta en foderstat ur olika råvaror - hur ska deras inbördes förhållande se ut? Precis som många gör med sin egen (människo-)mat. Hur mycket protein/fett är egentligen lämpligt? 80 % fett blir säkert inte bra för hundar...exempelvis.

Om sen hundarna får 5 eller 10 % grönsaker må väl kvitta. Det är ju lite svårt att skjuta nåt vilt och servera hunden, så oftast får man ju ta vad som erbjuds i affären eller om man nu har kontakter med en lokal slaktare. i övrigt står man i affären och velar fram och tillbaks mellan olika foder  - och de är ju alltid processade på något sätt. Just färskfoder har väldigt olika sammansättning på protein/fett - plus att de oftast bara redovisar råprotein, inte smältbart. Sen så - jag har haft ett tiotal hundar, varav de första  sju fått torrfoder hela sitt liv - och inte de dyraste sorterna (vilket inte betyder något för kvaliten). Dom blev gamla och var friska under sina liv...så jag tror inte heller på att allt torrfoder är dålig...men visst, bara för de klarar det  betyder inte att de mår jättebra av det. Därför får nuvarande hundar ju också färskfoder - utan spannmål. 

Jag har inte så stor erfarenhet. Under min livstid, så har vi haft tre hundar. Den första fick det vi andra åt i familjen. Det var innan hundfoder var uppfunnet. Ibland ratade hon matskålen och åt hellre ur sophinken  :o .....ben, brosk, kycklingskinn mm. Hon blev 19 år, och dog pga en olycka, inte av ålder. Min andra hund fick "fin" hundmat från veterinären, hon blev 9 år. Hon fick artros ganska tidigt och var allmänt sjuk de sista 2 åren. Min nuvarande hund är 14 och mår bra. Hon får mestadels rått slaktbortfall och rester från köket.

Får jag inte tag på slaktbortfall, så köper jag kött och inälvsmat i affären.

• Like 1

Jag bjuder på en barnvisa, som passar rätt bra i sammanhanget. Många kan säkert nynna på "Jag är en liten undulat..." Den melodin, men följande text:

Jag är en ganska liten varg, som är så vansinnigt arg

för uti skogen, för uti skogen finns bara planter.

Jag äter gräs varenda dag, men det vill jag inte ha.

Jag vill ha småbarn, jag vill ha småbarn och gamla tanter!

• Like 5

Hundmat kan vara lite mer komplicerat än man tror. Min lilla Norfolkterrier har haft svårigheter med BARF-foder, både fruset och torkat. Diareer varje dag, men bra på morgonen Testar nu ett torrfoder med endast lamm som proteinkälla och med ganska mycket ris, som är milt för magen. Kompletterar med MUSH, ett finskt fryst BARF-foder med spårbarhet. På inrådan får han nu mindre mat under dagen och huvudmålet på kvällen då maten kan smältas bättre under natten. Han mår redan bättre.

• 4 weeks later...

Det var faktisk min hund som indirekt fick in mig på LCHF spåret. Hon var lite för tjock och jag köpte på vets inrådan medicinskt bantningsfoder. Hon blev allt kinkigare med maten. Ratade fodret men var konstant hungrig. Åt allt hon hittade ute och gjorde inbrott i sopbehållaren på nätterna. Minskade inte ett gram i vikt. Till slut testade jag spannmålsfritt torrfoder (Acana ). Innehåller protein 60 procent och frukt/grönsaker 40 procent. Hon älskar sin mat. Ägnar sitt liv åt annat än att leta något ätbart ( mera uppmärksam och trevlig att gå ut med). Minskar i vikt i lagom takt trots godis i form av torkad lunga och ett märgben ibland. Blank och fin päls.

Nu är jag inne på samma spår. Det går bra för mig med!

• Like 1

Det var faktisk min hund som indirekt fick in mig på LCHF spåret. Hon var lite för tjock och jag köpte på vets inrådan medicinskt bantningsfoder. Hon blev allt kinkigare med maten. Ratade fodret men var konstant hungrig. Åt allt hon hittade ute och gjorde inbrott i sopbehållaren på nätterna. Minskade inte ett gram i vikt. Till slut testade jag spannmålsfritt torrfoder (Acana ). Innehåller protein 60 procent och frukt/grönsaker 40 procent. Hon älskar sin mat. Ägnar sitt liv åt annat än att leta något ätbart ( mera uppmärksam och trevlig att gå ut med). Minskar i vikt i lagom takt trots godis i form av torkad lunga och ett märgben ibland. Blank och fin päls.

Nu är jag inne på samma spår. Det går bra för mig med!

Blank och fin i pälsen numera?

Att hundar äter inälvor ger nog inte tillräcklig fog för att de kan äta 30-40% frukt eller andra kolhydrater. 5-10% kanske, max. Sen så tror jag dock att man nog ska ge dem så många olika delar av ett djur som möjligt. Om bästa fall skulle nog en råtta vara lagom för en hund i storlek som Golden Retriver (Men detta är en gissning om mängden mat passar just den sorten.). Råttor har vi ju gott om....

• 1 month later...

Jag såg en dokumentär om en veterinär i köpenhamn för något år sedan. Han behandlade bara utdömda hundar ( hann inte med mer...) Och detta oavsett orsak till att hunden var utdömd. Hans behandling var samma till alla hundar och bestod av kostförändring. Nu kommer jag inte ihåg exakta siffror men tror ungefär att det var:

30% rent magert kött rått

20% annan animalie typ brosk, märg osv rått

30% råa rotfrukter dock inte potatis

okänd% tranbär

ser att jag fattas några procent men kan inte för mitt liv komma på vad eller hur mycket...

Men resultaten var fantastiska han räddade och botade hur många hundar som helst.

• Like 1

Vad jag förstår så kan man (generellt sett) använda ungefär samma ratio för hundar, som vi siktar på för människor (utifrån LCHF-perspektivet), fast byta plats på proteiner och fett.

Människor:

Mycket fett, en del-lite protein, inga eller väldigt få kolhydrater.

Hundar:

Mycket protein, en del-lite fett, inga eller väldigt få kolhydrater.

• 2 weeks later...

Allra bäst skulle din hund må om du födde upp smådjur som du sedan lät den jaga, döda och äta upp själv. Men det känns ju inte direkt etiskt eller praktiskt. (Praktiskt inte minst för att man får en jakttokig hund)
Näst bäst blir då att döda djur själv med minimalt lidande för bytesdjuret och ge hunden hela djuren att äta (eller proportionella delar i taget). Men inte heller det kanske är så praktiskt.
Känner man någon köttbonde, storjägare, slaktare eller liknande så kan man säkert köpa slaktrester ben m.m. till rimligt pris att ge till hunden. Ganska praktiskt om man bortser från att man då måste hantera maten en del.

Sen kan man ju ge hunden kött, inälvor och ben som man köper i en vanlig butik. Citygross t.ex. har bra urval och bra priser på sådant.

Sist kan man ju köpa "barf-foder". Men min erfarenhet av det är att många hundar snabbt tröttnar på det. Min hund äter det med god aptit i ca tre dagar sedan vägrar hon och det ligger och ruttnar i skålen. Men riktiga slaktrester tröttnar hon aldrig på. (Jag har en hungerindikator i form av en skål med torrfoder som alltid står framme, är hon så hungrig att hon äter av det så får hon alltid något bättre alternativ.)

• 1 year later...

Jag har provat en hel del mush och barf som funkat väldigt bra för min hund. Har dock blandat det frysta med torrfoder :)  Brukar handla hundfoder och hundmat på granngården och ibland på andra ställen, men aldrig tagit steget till helt spannmålsfritt foder som jag är nyfiken på..typ detta foder

Är det någon som kör LCHF fullt ut med spannmålsfritt eller dylikt LCHF-foder för hunden och vilka tycker ni är bäst isf? Vill gärna ha tips på nåt som funkar då det kostar lite mer ju. Eller kör ni mest färsk/frysfoder enbart? :blink:

Min hund äter spannmålsfritt. Jag skulle inte ge det foder du länkar till eftersom den största ingrediensen är potatisflingar (dvs kolhydrater om än inte spannmål). Potatis används i viss mån för att kunna hålla ihop torrfodret men det verkar vara mycket här. Men det är mitt val. Det bästa torrfoder jag hittat är Ziwipeaks. Det är också det dyraste... Att jag tycker det är bra är dels att innehållsförteckningen går att förstå samt att hundens avföring är bra. Fodret säljer slut ibland så just nu kör jag Orijen. Lite billigare, mycker mer avföring men magen tycks må bra. Hon gillar Orijen bättre än Ziwipeaks också, förresten.

Det enda frysfoder jag testat är Vom og Hundemat. Jag tror jättemycket på detta foder men min hund är mer tveksam. Jättebra, liten avföring, bra andedräkt men som sagt, hon äter det inte lika gärna. Utöver hundmat får hon lite matrester efter oss också. Köttbullar står högt i kurs... (Steker egna, endast lite lök i.)  :)

• Like 2

Jag har varit på "utbildning" i hundfoder hos grossisten (?) Lupus, som också utbildar veterinärer. Det är förstås delvis införsäljning av deras produkter, men vi gick igenom innehållsförteckningen på olika foder och vad man kan tänka på. Lärdomen därifrån (tumregel, snarare) var att alla foder som säljs i en vanlig matbutik är dåliga för hunden. De som säljs i djuraffärer och hos veterinärer håller högre klass, men alla är inte lika bra. De innehåller ibland för mycket spannmål, exempelvis.

Man kan utvärdera fodret lite grann genom att se hur mycket som passerar igenom hunden. Är avföringen stor, tjock och slemmig -- eller liten, fast och torr? Jämför med har- och älglortar, och gissa vilket som är ett hälsotecken.

Jag ger dock inte min hund torrfoder alls längre!

Han BARF:as sedan flera år tillbaka. Hans första levnadsår bestod mycket av diarréer, och djursjukhuset konstaterade en inflammation i tarmarna, som inte verkade gå över. Förrän han fick riktig mat, vill säga! Numera har han aldrig diarré (förutom när han hittat för mycket matrester hos grannen), hans avföring är liten och fast, och han dricker mindre vatten.

Jag ger honom råa kycklingvingar som huvudföda (ben + kött), och broccoli och andra grönsaker varannan dag. Fiskolja varje dag (ja, det behövs!). Ett ägg ibland. Jag har provat med lever, hjärta och märgben, men han verkar inte uppskatta det... Jag säger inte att jag är experten, jag kanske gör fel, men det verkar fungera utmärkt för vår hund!

Någon nämnde att vargar och andra djur i det vilda knappast rycker upp grönsaker och äter. Nej, men de äter växtätare, och dessa har alltid grönsaker och andra växter i magarna! Därför klarar hundar inte av råa grönsaker, men uppvärmda och sönderhackade går det bättre.

• Like 1