Jump to content

Problem med viktnedgång - medicinskt fel?

Ny_fiken

Recommended Posts

Hej, 

Jag är ny här så det ska bli kul att se vilka ni är. 

Jag har ätit LCHF under längre tid och jag går inte ner i vikt - jag går snarare väldigt sakta uppåt. Jag har PCOS som jag på egen hand har stabiliserat och ej längre har besvär av, men jag vet ju att det kan påverka vikten. 

Jag har läst mycket om sköldkörteln men inte fått något riktigt grepp om det. Är det värt att gå och kolla upp det? Kan det vara den som hämmar min viktnedgång?

Vad finns det mer som kan ställa till det?

Det känns nu som att vad jag än gör så händer ingenting och det får mig att tänka att det kan ligga något annat bakom.

Är det någon mening med att gå till läkare och säga "jag går inte ner i vikt, hjälp mig hitta felet" eller kommer de bara sätta mig på viktväktarna då och säga att det är mitt eget fel?

Du kan absolut gå till läkaren och be att få ta alla prover du är intresserad av - som en hälsokontroll. Säg att du är orolig för att det är något fel på sköldkörteln. Läs på lite innan så du kan "simulera" om det blir problem med att få ta prover! Du kan absolut nämna att du har problem med att gå ner i vikt trots att du äter bra. Det kan vara ett tecken på att sköldkörteln inte fungerar som den ska.

Sedan tycker jag att du under några dagar kan registrera det du äter i exempelvis Kostbevakning (som är gratis). Dels kan du se hur mycket kolhydrater du äter totalt under en dag och hur procenten fördelar sig mellan protein, fett och kolhydrater, samt kcal. Har man inte fullständig koll på sina mättnadssignaler är det lätt att man får i sig på tok för mycket energi på en dag. Även om LCHF är magiskt för många är det inte det för alla!

• Like 6

Du kan absolut gå till läkaren och be att få ta alla prover du är intresserad av - som en hälsokontroll. Säg att du är orolig för att det är något fel på sköldkörteln. Läs på lite innan så du kan "simulera" om det blir problem med att få ta prover! Du kan absolut nämna att du har problem med att gå ner i vikt trots att du äter bra. Det kan vara ett tecken på att sköldkörteln inte fungerar som den ska.

Sedan tycker jag att du under några dagar kan registrera det du äter i exempelvis Kostbevakning (som är gratis). Dels kan du se hur mycket kolhydrater du äter totalt under en dag och hur procenten fördelar sig mellan protein, fett och kolhydrater, samt kcal. Har man inte fullständig koll på sina mättnadssignaler är det lätt att man får i sig på tok för mycket energi på en dag. Även om LCHF är magiskt för många är det inte det för alla!

Jag ska nog göra det tror jag. Eftersom jag har haft problem med hormonerna sedan innan så kan det ju inte skada. 

Jag har redan gjort det, jag använder Kostbevakningen för att göra punktkontroller och ibland har jag även strikt följt en planering som jag gör varje morgon för att ha koll på fördelningen, och faktiskt även kalorierna så jag inte äter för lite eller alldeles alldeles för mycket. Men det har inte gjort någon skillnad viktmässigt tyvärr. Det är därför jag funderar på om det är nåt annat som ligger bakom. Jag använder knappt heller mjölkprodukter och äter kokosolja. På papper gör jag liksom allt rätt kan jag tycka, både enligt den strikta och liberala varianten (jag har ätit i flera år, så det är inte så att jag testat nåt nytt varje vecka). Man blir lätt frustrerad.

• Like 5

Symptom på Hypotyreos är trötthet, viktuppgång, frusenhet, lätt nedstämd, håglös lätt att bli förkyld.

Skulle säga att allt förutom lätt att bli förkyld stämmer bra in på mig, men det kommer och går. Ibland är jag jättepigg och en annan dag kan jag ha problem med att lämna sängen på morgonen. Har trott att det beror på min PCOS eftersom jag när det var som värst ibland bara fick släppa allt och gå och sova. Jag kunde inte hålla mig vaken. Förkyld är jag sällan, men när jag blir det är det långdraget. 

Det känns som att jag bokar läkartid imorgon. Tack för hjälpen!

• Like 2

Jag har samma problem och jag har problem med sköldkörteln. Jag ska också utredas för PCO (läste på om det och tror inte själv att jag har det). Jag har länge ätit LCHF och nu Paleo i 10 v (för mig innebär det laktosfri LCHF). Jag har 50kg övervikt och går inte ner ett enda gram.

Hur ser fördelningen ut för kolhydrater, fett och protein? Har du mätt något annat än vikt under tiden? Fett%, blodglukos, ketoner eller något?

Hej, 

Som av en händelse har jag kvar fliken med Kostbevakningen från i fredags och då såg det ut så här:¨

Protein:63 gram/15%

Fett 161 gram/81%

Kolhydrater 5 gram/1%

Det skiljer sig lite från dag till dag, men jag försöker att varje morgon lägga upp en kostplan som följer ungefär de procenttalen. Ibland mer eller mindre av varje, men i slutändan hamnar genomsnittet på ungefär liknande siffror

Totalt kalorier (för den som är intresserad): 1736

Jag brukar inte bry mig om kalorier mer än att jag tar en snabb titt för att se så jag inte konstant ligger för lågt eller alldeles för högt (har dock aldrig hänt).

Jag har mätt i centimeter innan och märkt viss skillnad, men det som jag upplever händer är att jag tajtas till, men ingenting direkt försvinner. Förstår du hur jag menar? Men någon annat än vikt, fördelning och cm mäter jag inte. Är det något jag kanske borde börja med?

• Like 2

Jag har samma problem och jag har problem med sköldkörteln. Jag ska också utredas för PCO (läste på om det och tror inte själv att jag har det). Jag har länge ätit LCHF och nu Paleo i 10 v (för mig innebär det laktosfri LCHF). Jag har 50kg övervikt och går inte ner ett enda gram.

Hej, 

Jag håller alla tummar för att du inte har PCO! 

Får du någon medicin för sköldkörteln? Märker du någon skillnad alls i så fall när det kommer till vikten?

Jag skulle behöva gå ner minst 15 kilo, men helst 20 så jag inte ligger på den övre gränsen. Det är så tråkigt att märka att man går sakta uppåt, gör du det också? Jag har kommit till den punkten nu där jag motvilligt ställer upp när svärmor vill ta bilder, men jag vill inte se resultaten och det är tråkigt när det är så =(

Tack för ditt svar!

Ja, jag äter Levaxin sedan ett år. Mina värden ligger bra nu, men jag har många symtom kvar. Tröttheten och orkeslösheten är värst, samt att det är omöjligt att gå ner i vikt. Jag går också långsamt uppåt. Jag ligger på Max 1500kcal om dagen (äter jag mer, trots LCHF, så går jag upp).

• 2 weeks later...

Trevlig uppdatering:

Kommer hem från läkaren och sambon frågar "Vad sa hon om att du dricker kaffe med typ ett halvt kilo smör i varje morgon och sen undrar varför du inte går ner i vikt? (ha ha ha)"
Jo, sa jag, när jag berättade att jag äter enligt LCHF var hennes enda kommentar "Äter du strikt eller liberalt?"

Sedan tog hon en massa tester på sköldkörteln, socker- och salthalter och gud vet vad. Har aldrig tagit så många blodprover i hela mitt liv. Nu hoppas jag att hon hittar något fel på mig så det finns något att åtgärda =). Borde få svar nästa vecka. Hon sa dock att blodtrycket var inom normalgränsen, men på den höga sidan.

Och nej, sambon förstår inte alls grejen med att dricka fettkaffe till frukost, men vi har det bra ändå ;)

• Like 6

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fick du några värden? När läkaren säger normalt är det lite som om du frågar banken hur mycket pengar du har på kontot och får till svar att det ser normalt ut.

Om man gått på strikt LCHF ett tag finns tre enkla prover som säger ganska mycket om cellmetabolismen och vilka enzymer som är aktiverade. Fasteglukos, acetoacetat och betahydroxybutyrat. Samtliga går testa själv med saker du kan köpa på Apoteket.

• 2 weeks later...

Jag har haft övervikt i alla år och efter att ha testat alla möjliga dieter gav jag upp. Lösningen kom när jag började med sköldkörtelkost/Paleo.

Visst kan du testa din sköldkörtel hos vårdcentralen men bli inte besviken om deras svar inte ger något. Man kan ha problem utan att det syns på proverna. Då får man jobba själv eller via t.ex. en naturterapeut eller läkare i kinesisk medicin. Jag rekommenderar även att du kollar dina binjurar samt hormonnivåer. Man kan beställa tester och göra hemma och sedan testa själv med preparat. Har du t.ex. binjureutmattning är det inte rekommenderat att äta LCHF eller för mkt fett, eftersom levern blir överbelastad och förstör binjurarna. Då behöver du istället tillföra mycket näring som stöttar levern istället, via bär, grönsaker och frukt.

Jag rekommenderar också boken "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin, där allt står om hormoner och problematik kring det.

• 2 months later...

De prover som slentrianmässigt tas verkar vara TSH. Sen kanske T4 och T3. TSH säger bara hur mycket tryck det finns på kroppen att utsöndra tyroidhormoner. Det säger ingenting om hur det fungerar sen. Om kroppen t ex har svårt att göra T3 (den aktiva formen) av T4 så har man inte tillräckligt med T3 för att må bra, men "blodvärdena ser bra ut". Detsamma gäller för T3. Blodvärdena kan se bra ut, men de säger inget om vilken form av T3 man har. T3 kan vara "reverserad" och är i så fall inaktivt. Ett vanligt T3-prov säger inget om detta, utan återigen så "ser blodvärdena bra ut".

Mina blodvärden ser också bra ut, men jag har mått skitdåligt i många år. När jag krävde att få ett test på reverserat T3 fick jag bara veta att man inte kan göra sånt i Sverige. I England går det däremot bra, samt i flera andra länder.

För några år sen var jag hos en överläkare in invärtesmedicin (ed) för mina besvär. Hon förklarade att jag inte hade några problem med sköldkörteln eftersom mitt TSH-värde låg inom intervallet. Jag försökte förklara för henne att det inte är TSH i sig som är avgörande. Det är vad som händer inne i cellen som är det intressanta. Men hon bara malde på om att jag hade tillräckligt med TSH i blodet och då var allt bra. Det var bara klappen på huvudet som saknades. Man känner sig så maktlös. Jag har många gånger upplevt att jag som ingenjör har större förståelse för system, flöden och systemnivåer än de läkare jag pratat med.

• Like 4

Hej!

Hur går det för dej?

Jag är nyfiken eftersom jag känner igen mig.

Jag går inte heller ner i vikt trots att jag är mycket strikt och även 16:8 fastar 5 dagar/vecka. 

Jag var hos läkare för snart ett år sedan för att ta prover för jag misstänkte att det var sköldkörteln som spökade.

Mina egna symtom var viktökning, vätskeansamling, ett tryck över och svullen fram på halsen(halsgrop)och "skällhosta" under en längre tid.

Prover togs och mina värden var normala så jag har inte kommit längre....

Hej alla, 

Ni får ursäkta mig, men jag har helt tappat bort Kostdoktorn ett tag nu. 

Jag har inte fått några värden från mina tester. Jag var där av en annan anledning samtidigt och fick inte det svaret jag ville ha angående en remiss för andra tester, så jag lämnade allt för jag orkade inte bråka med sjukvården under sommaren - jag ville bara njuta av min semester. Tänkte ta tag i allt nu i höst. 

Men annars står vågen och måttbandet fortfarande still... =(

Däremot försöker vi bli gravida nu så jag gör allt i min makt för att stabilisera mina PCO-hormoner, så förhoppningsvis kanske det visar sig på vikten också.

Jag har också nått en ganska skön känsla där jag inte längre bryr mig lika mycket. Jag vill så klart gå ner i vikt, men tänker mer att jag äter bra, mår bra och visar det sig på vikten så är det ju underbart. Jag har dragit upp användningen av kokosolja, och trots att jag inte märker skillnad på varken våg eller måttband så tycker jag kroppen känns smidigare.

• Like 1