Mikael Kastås Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag känner mig förvirrad angående olika upplysninar om kolhydratinnehåll. Kollade hasselnötter. På ett ställe stod de att de innehåller 3,8 gr. Kolhydrater och på ett annat ställe över 9 gram. Det samma gäller andra nötter och kokos...kan någon förklara varför? Ibland har jag läst om att det finns kolhydrater som kroppen inte kan uppta.....vad är det? Mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Så är det.. vänj dig vid det! Dels är det olika batcher.. olika mätningar och olika sorter.. eller bara uppskattningar! Kolhydrater i form av fibrer saknar vi ensymer för att bryta ner.. så du kan undvika gräs och halm.. likaså sågspån! Låt korna äta gräset så kan du sen äta kon eller mjölken, de använder bakterier, svampar och andra konstiga microorganismer för att bryta ner de fibrerna, sen så äter de upp de organismerna eller deras nedbrytningsprodukter i form av fett och protein! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag känner mig förvirrad angående olika upplysninar om kolhydratinnehåll. Kollade hasselnötter. På ett ställe stod de att de innehåller 3,8 gr. Kolhydrater och på ett annat ställe över 9 gram. Det samma gäller andra nötter och kokos...kan någon förklara varför?Ibland har jag läst om att det finns kolhydrater som kroppen inte kan uppta.....vad är det? Mvh Mikael Jag har undrat samma sak. På en påse mandel står det 14g, på en annan 4g. Jag har en känsla av att jag någonstans läst att man anger olika typer av kh olika länder och att det har något med digesterbara/icke digesterbara kh att göra. Det viktiga frågan är ju vad det i praktiken betyder när man vill hålla kh-nivån nere. 4% är ju helt ok, men 14% är något helt annat. Kanske doc kan svara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Trots att nötter går under samma namn så skiljer de sig åt beroende på jord, odlingsplats etc. I Sverige anger vi kolhydratsinnehållet på samma sätt på våra livsmedel. Köper du däremot nötter över nätet så kan det bli lite krångligare pga. andra märkningsregler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har också stört mig på detta när det gäller olika nötter. Mycket olika bud. Det varierar nog en del i olika nötter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Kastås Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Jag äter fet joghurt med nötmüsli och blåbär, hallon till frukost varje morgon plus ett ägg eller två med smör till helgen. Ofta nötknäckebröd med smör och ost på eftermiddagen. Jag gick ned nästan 8 kilo de två första månaderna. Nu står jag nästan stilla. 182 cm lång och 81 kilo. Vill gärna ta de sista 5-6 kilona.....men de sitter hårt, så nu jagar jag kolhydraterna ännu mer.... :-) Hur som helst mår jag extremt bra i magen på LCHF. :-). Också skönt att slippa blodsockerdalarna..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zigge59 Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag diskuterade detta med en nätbutik (ravarubutiken.se) som jag köpt mandel av. Jag frågade varför dom angav drygt 14 gr kh när jag på ICAs mandelpåse läste strax under 7 gr. Han sa att han räknar in alla kolhydrater, även fibrer. När man kollar http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379〈=sv så stämmer också hans resonemang. Där finns angivet för mandel; Sockerarter, totalt 6,6 gr och Fiber, totalt 7,2 gr. Jag tyckte dock det var att straffa ut mandel att även räkna in fiber bland kh, även om det tekniskt är kh kommer vi ju inte åt dom. Han sa han skulle tänka på det och ev. märka om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag diskuterade detta med en nätbutik (ravarubutiken.se) som jag köpt mandel av. Jag frågade varför dom angav drygt 14 gr kh när jag på ICAs mandelpåse läste strax under 7 gr. Han sa att han räknar in alla kolhydrater, även fibrer. När man kollar http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379〈=sv så stämmer också hans resonemang. Där finns angivet för mandel; Sockerarter, totalt 6,6 gr och Fiber, totalt 7,2 gr.Jag tyckte dock det var att straffa ut mandel att även räkna in fiber bland kh, även om det tekniskt är kh kommer vi ju inte åt dom. Han sa han skulle tänka på det och ev. märka om. I Sverige ska enbart smältbara kolhydrater anges, alltså inte fibrer. Fibrerna kan förstås redovisas separat om så önskas. I t.ex. USA anger de alla kolhydrater, även fibrer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 I Sverige ska enbart smältbara kolhydrater anges, alltså inte fibrer. Fibrerna kan förstås redovisas separat om så önskas. I t.ex. USA anger de alla kolhydrater, även fibrer. Aha, det förklarar ju saken. Då är förmodligen de mandelpåsar med väldigt högt kh-värde som jag köpt märkta enligt USA-regler, trots att jag köpt dem i butik i Sverige. Inte första gången en vara är felmärkt. Men hur är det, är fiberna oväsentliga i LCHF-sammanhang? Är det bara de smältbara som påverkar blodsockret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Aha, det förklarar ju saken. Då är förmodligen de mandelpåsar med väldigt högt kh-värde som jag köpt märkta enligt USA-regler, trots att jag köpt dem i butik i Sverige. Inte första gången en vara är felmärkt. Vad är det för märke på de nötter med den högre kh-mängden? De sötmandlar jag köper på ICA innehåller 13g kh/100g. Då är fiber inte inräknade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Vad är det för märke på de nötter med den högre kh-mängden? De sötmandlar jag köper på ICA innehåller 13g kh/100g. Då är fiber inte inräknade. Jag har tidigare köpt ICA:s mandel med 13g kh/100g. Men när jag flyttade för något år sedan bytte jag affär och det var då jag studsade till när jag läste att det bara var 4g kh/100g. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är för märke. Har ingen påse hemma så att jag kan kolla. Jag tog mig för att kolla i Livsmedelsverkets tabell och de anger det högre värdet. Så jag räknar nog med att det är vad som gäller tills vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Aha, det förklarar ju saken. Då är förmodligen de mandelpåsar med väldigt högt kh-värde som jag köpt märkta enligt USA-regler, trots att jag köpt dem i butik i Sverige. Inte första gången en vara är felmärkt. Men hur är det, är fiberna oväsentliga i LCHF-sammanhang? Är det bara de smältbara som påverkar blodsockret? Troligen kan väldigt högt kolhydratinnehåll bero på felmärkning, ja. Fibrer påverkar möjligen blodsockret genom att eventuellt fördröja upptaget av de smältbara kolhydraterna, så att blodsockret höjs i mindre steg under längre tid. Jag har dock inte upplevt detta personligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Kastås Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Jag diskuterade detta med en nätbutik (ravarubutiken.se) som jag köpt mandel av. Jag frågade varför dom angav drygt 14 gr kh när jag på ICAs mandelpåse läste strax under 7 gr. Han sa att han räknar in alla kolhydrater, även fibrer. När man kollar http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379〈=sv så stämmer också hans resonemang. Där finns angivet för mandel; Sockerarter, totalt 6,6 gr och Fiber, totalt 7,2 gr.Jag tyckte dock det var att straffa ut mandel att även räkna in fiber bland kh, även om det tekniskt är kh kommer vi ju inte åt dom. Han sa han skulle tänka på det och ev. märka om. tack snälla för detta svar...det börjar klarna lite för mig i denna kolydratmystik. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts