Guest Nilsmeister Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 jag har ätit lchf i 3-4 månader nu och har lyckats ta bort 10kg vilket är bra. Men det verkar nu som att jag har uppnått equilibrium på 100kg blankt med nuvarande kosthållning, vilket är trist då jag trivs med mängden mat jag äter, jag går varken upp eller ner nu, bom fast på 100kg är jag. Jag antar att det är för att jag nu äter "det jag ska äta" och blir mätt. Men jag har 20kg kvar, och min idé för att bekämpa dessa 20kg är att äta precis som jag gör nu, fast bara varannan dag. övriga dagar tänkte jag vattenfasta, tills målvikten är nådd. Jag tycker faktiskt det är lättare att vattenfasta varannan dag än att dagligen späka mej på fakirkost. Någon som provat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Grattis till ett fantastiskt resultat! Det är fullt normalt med en platå av och till eftersom kroppen behöver vänja sej vid sin nya vikt. Dessutom är vågen inte allt. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och det är ju huvudsaken. Komplettera vågen med måttband så blir det roligare. Jag fick bra resultat när jag kombinerade LCHF med vattenfasta 20-22 timmar 2 dagar per vecka. Du kan ju börja där och ta till ytterligare fasta om det behövs vid nästa platå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 All utveckling sker i etapper.. likaså viktnedgång. Att gå ner 10% av sin vikt är rätt mycket på 3-4 månader, så det får du vara rätt nöjd med så långt. Alternativt kör du på som du gjort i 14 dagar för att se om det lossnar.. fast då mest fokus på din aptit och dess signaler, de kan ju tänkas signalera mindre portioner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Grattis till ett fantastiskt resultat! Det är fullt normalt med en platå av och till eftersom kroppen behöver vänja sej vid sin nya vikt. Dessutom är vågen inte allt. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar och det är ju huvudsaken. Komplettera vågen med måttband så blir det roligare. Jag fick bra resultat när jag kombinerade LCHF med vattenfasta 20-22 timmar 2 dagar per vecka. Du kan ju börja där och ta till ytterligare fasta om det behövs vid nästa platå Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 All utveckling sker i etapper.. likaså viktnedgång. Att gå ner 10% av sin vikt är rätt mycket på 3-4 månader, så det får du vara rätt nöjd med så långt. Alternativt kör du på som du gjort i 14 dagar för att se om det lossnar.. fast då mest fokus på din aptit och dess signaler, de kan ju tänkas signalera mindre portioner? Det är en intressant frågeställning det där. Kommer ens vikt att automatiskt krypa ner på mål när man äter rätt kost, och om så hur lång tid kommer det att ta? Jag tror också att den gör det eventuellt, men jag har fått blodig tand och vill ta bort fettet asap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ja gör du ett test iallafall, några dagars fasta lär vara hälsosamt säger dom.. och utvärdera sedan hur du mår. Man skall inte förkasta saker innan man testat, så länge det görs inom rimliga marginaler vad gäller hälsan i övrigt. För övrigt så är det svåra i huvudet, vi är vanedjur.. dessutom sociala varelser, dvs vi vill göra saker som vi är vana vid och på tider som passar den social kontexten. Så fastan kan även hjälpa till att bryta vanor/ompröva några iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Ja gör du ett test iallafall, några dagars fasta lär vara hälsosamt säger dom.. och utvärdera sedan hur du mår. Man skall inte förkasta saker innan man testat, så länge det görs inom rimliga marginaler vad gäller hälsan i övrigt. För övrigt så är det svåra i huvudet, vi är vanedjur.. dessutom sociala varelser, dvs vi vill göra saker som vi är vana vid och på tider som passar den social kontexten. Så fastan kan även hjälpa till att bryta vanor/ompröva några iallafall. Konstigt det där med fasta. För mej så är det lättare att helt avstå ifrån att äta en dag än att köra fakir en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mianu Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Grattis! Det är hormonerna som styr din viktminskning, tänk på att de ska hänga med. Det tar tid att reda upp systemet! Du har ju ändå gått ner 0,5-0,75 kg i veckan vilket är alldeles "lagom" ur en rimlighets synpunkt. Det är fett som ska brännas och inte muskler :-) Ha tålamod, låter trist men det är mycket som sker nu för kroppen och den måste få tid att avgöra om du befinner dig i en säker och näringstät miljö -> bränna fettvikt. Eller om det vankas kris -> behålla fettdepåer. Den kommer att välja det första om du har tålamod! 16-18h fasta är en personlig favorit :-) men det beror lite på livsstil, är du stressad mycket kanske detta är mindre bra. Några tips för att komma ur en platå kan vara att dra ner eller helt skippa mejerier ett tag. Undantag smör. De får oss lätt att överäta tyvärr och spikar även upp insulinet. Tycker du att det är tufft så håll dig till ost som smaksättning ibland men skippa yoghurt, grädde osv. Några frågeställningar: Äter du bara när du är hungrig? Hur mycket frukt äter du? Hur mycket nötter? Hur mycket rotfrukter äter du? Hur mycket alkohol? Hur mycket tränar du och vad? Man kan äta både mejerier, nötter, bär och rotfrukter och fortfarande vara hälsosam och följa lchf. Men för vissa går det först att "frossa i" när målvikten har nåtts. Inte nödvändigtvis på vägen dit. Finns massor av bra paleo-bloggar med mejerifria recept. Under vårt tak till exempel, eller så kan du köpa tidningen matkärlek! Själv använder jag mig mycket av kokosmjölk istället. Det är en vana :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Grattis! Det är hormonerna som styr din viktminskning, tänk på att de ska hänga med. Det tar tid att reda upp systemet! Du har ju ändå gått ner 0,5-0,75 kg i veckan vilket är alldeles "lagom" ur en rimlighets synpunkt. Det är fett som ska brännas och inte muskler :-) Ha tålamod, låter trist men det är mycket som sker nu för kroppen och den måste få tid att avgöra om du befinner dig i en säker och näringstät miljö -> bränna fettvikt. Eller om det vankas kris -> behålla fettdepåer. Den kommer att välja det första om du har tålamod! 16-18h fasta är en personlig favorit :-) men det beror lite på livsstil, är du stressad mycket kanske detta är mindre bra. Några tips för att komma ur en platå kan vara att dra ner eller helt skippa mejerier ett tag. Undantag smör. De får oss lätt att överäta tyvärr och spikar även upp insulinet. Tycker du att det är tufft så håll dig till ost som smaksättning ibland men skippa yoghurt, grädde osv. Några frågeställningar: Äter du bara när du är hungrig? Hur mycket frukt äter du? Hur mycket nötter? Hur mycket rotfrukter äter du? Hur mycket alkohol? Hur mycket tränar du och vad? Man kan äta både mejerier, nötter, bär och rotfrukter och fortfarande vara hälsosam och följa lchf. Men för vissa går det först att "frossa i" när målvikten har nåtts. Inte nödvändigtvis på vägen dit. Finns massor av bra paleo-bloggar med mejerifria recept. Under vårt tak till exempel, eller så kan du köpa tidningen matkärlek! Själv använder jag mig mycket av kokosmjölk istället. Det är en vana :-) Tack. Jag äter en del grädde samt en och annan tomat och paprika, det blir mycket grytor med kött, riktig bacon, creme fraiche, yoghurt, svamp, lök m.m. Ett par tre glas rött vin blir det också av och till. Jag är ingen kolhydraträknare och kommer nog aldrig bli det heller. Jag trivs med maten jag äter och kroppen känns i balans, skulle jag göra avkall på detta och späka mej som en fakir så blir jag kort och gott olycklig, det är lättare att köra vattenfasta för mej varannan dag än att äta tråkig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts