Gäst Nilsmeister

Paulun och LCHQ

Recommended Posts

Gäst Nilsmeister

Nu verkar det som om Fredrik Paulun äntligen insett fördelarna med lågkolhydratkost?

Eller är han en entreprenör och en överlevare som flyttar sina meningar dit pengarna finns?

Sänker han sin trovärdighet ytterliggare genom att oväntat byta banhalva?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är ju inte sämre människa än att man kan ändra sig. Som Tim Noakes t ex. :rolleyes:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast han bara MÅSTE ha sitt eget namn på det, förstås... och HQ är inte samma som HF. Det är väl egentligen en vidareutveckling av hans GI

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Varför skulle han ändra sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vars och ens rätt att försöka luras och vår rätt att inte låta oss luras  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nilsmeister

Stephan Rössner nästa!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nilsmeister

Man är ju inte sämre människa än att man kan ändra sig. Som Tim Noakes t ex. :rolleyes:

Det är sant.

Men Tim Noakes ger mej inte samma kappvändningsvibbar som Paulun gör.

Tim Noakes känns mer som en go gubbe som bara råkade ha fel, och jag tror honom.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att göra en lång historia kort.. Paulun är entreprenör som främst baserade sin affärsmodell på GI.. till folk som inte vill/behöver äta lågkolhydratkost, dvs den stora massan som vill äta lite nyttigare!

I ett tidigt skede när LCHF startade som gräsrotsrörelse så uppstod en del kontroverser, mellan förespråkare av LCHF och Paulun!

Och jag kan villigt erkänna att det inte alltid var de mest intelligenta kommentarerna, i skydd av anonymiteten på internet av inte alltid de mest intelligenta och ödmjukaste personerna!

Tyvärr nappade Paulun på dessa oseriösa angrepp och anlade moteld.. främst i form av gammal oseriös sk vetenskap!

Han är i grunden näringsfysiolog.. det är en rätt hög och kvalitativ utbildning på Universitetsnivå.. så han hade inga som helst problem att leta upp studier som skulle kunna gå emot LCHF!

Hur som helst.. karl är inte dum i huvudet.. han kan läsa studier/ta till sig vetenskapliga dokument/argument och begripa vad det betyder!

Såå.. han insåg att LCHF växte och blev allt större.. de vetenskapliga argumenten allt bättre.. så han gör en pudel.. LCHQ!

Det finns inget i LCHQ som inte en vanlig LCHFare kan ta till sig.. en del saker kan tillomed vara rätt bra, dvs de argument som handlar matens kvalitet!

Det är lätt att tendensiöst "svepas med" och inte se skillnad på motståndare och motståndare. Som tur är för du oss allt som oftast tillbaks till en mer nyanserad och rimligare väg. Det är definitivt en av dina styrkor!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad Paulun ännu inte gjort (och jag hoppas att han gör) är att han uppdaterar sina ursprungsteser runt GI och

skriver den ultimata GL-boken

Det är tänket med mängdpåverkan av kolhydraterna som fattas inom GI och som skulle kunna göra den kosten både mer logisk och modern :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, satt själv och gjorde GL tabeller redan när jag läste Pauluns första bok. GL känns som en väldig bra diet om man kombinerat med att inte äta så mycket kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nilsmeister

Bantningsprofessorn Rössner är av egen erfarenhet också en go gubbe, han har bara lite fel ibland:)

Paulun är en sopa som hör hemma på wall street snarare än i en nykter kostdebatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tim Noakes känns mer som en go gubbe som bara råkade ha fel, och jag tror honom.

Tim Noakes styrka är ju att han motiverar sin helomvändning med att han tidigare haft fel och nu kommit till insikt.

Paulun har ju levererat många olika budskap, men alltid haft rätt, fast han senare ändrat sitt koncept lite

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nilsmeister

Tim Noakes styrka är ju att han motiverar sin helomvändning med att han tidigare haft fel och nu kommit till insikt.

Paulun har ju levererat många olika budskap, men alltid haft rätt, fast han senare ändrat sitt koncept lite

Jag minns en bok jag läste av Paulun för 10-15 år sedan som hette någonting i stil med tio steg mot form och hälsa. I den så radade han upp en del olika dieter i slutet av boken tänkta att kickstarta viktnedgång. Bland annat en ketodiet på 14-dagar. Det var mycket viktigt att man inte följde den längre än fjorton dagar för då var den i princip farlig, svältmodus och sur miljö i kroppen plus en del andra halv/helidiotiska korkade argument.

Vart hade han rätt där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns en bok jag läste av Paulun för 10-15 år sedan som hette någonting i stil med tio steg mot form och hälsa. I den så radade han upp en del olika dieter i slutet av boken tänkta
att kickstarta viktnedgång. Bland annat en ketodiet på 14-dagar. Det var mycket viktigt att man inte följde den längre än fjorton dagar för då var den i princip farlig, svältmodus och sur miljö i kroppen plus en del andra halv/helidiotiska korkade argument.
Vart hade han rätt där?

Enligt Paulun själv hade han säkert rätt då också, vi andra är mera skeptiska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg