Jump to content

Lchf och okänt magproblem

Recommended Posts

Hej! Det här är min första post i vad som verkar vara ett mycket trevligt forum! :)

Jag tänkte dra min historia: I drygt fem år har jag levt med ett jobbigt magproblem. Det utlöstes när jag var under stor stress och har inte försvunnit, trots att jag inte är lika stressad nu för tiden. För att tala klarspråk är magen väldigt oregelbunden - jag behöver ibland genast en toalett, och antingen rinner det ur mig, eller så får jag gott sitta kvar en kvart innan något händer. När jag är färdig känns det inte heller som att det är färdigt, utan som att man behöver gå igen.

Läkarna konstaterar IBS (irritable bowel syndrom), vilket är en uteslutningsdiagnos = det är något fel på tarmarna, men vi förstår inte vad! Fram tills alldeles nyligen var jag säker på att jag var glutenintolerant eftersom det bildades mindre gaser av glutenfria produkter. Men fortfarande blev det inte helt bra, och jag var tvungen att söka vidare. Det senaste jag upptäckte och kände igen mig i är en överproduktion av en tarmbakterie som heter Candida - dock verkade källorna lite jäviga eftersom många är ute efter att sälja sina produkter, och vad jag ser på exempelvis 1177 finns ingen riktig vetenskap bakom deras utlåtanden (någon som vet mer om det?)

Jag började med Lchf för tre veckor sedan. Det har alltid legat där och gnagt i mitt bakhuvud som "den sista utvägen". Kanske har jag inte tagit steget för att jag varit rädd för att lägga om kosten, och för alla svårigheter det kan ställa till med att äta ute eller laga mat ihop med andra. Till följd har magen till och från börjat göra uppror, samtidigt som den i perioder känns lugnare. Ibland känns problemet förvärrat, ibland - efter en bra dag - tror jag att jag är botad för all framtid. Jag är spänd på att se vart det här kommer att leda eftersom jag är motiverad att lösa det här problemet. Det har begränsat mig under lång tid, och kanske är Lchf den rätta vägen att gå!

Finns det någon med en liknande bakgrund som blivit hjälpt (eller stjälpt) av att skippa kolhydraterna? Jag tänkte att chansen är stor, nu när vi lever i en tid där en stor del av befolkningen lider av magbesvär, och det skulle vara kul att höra hur ni andra har gjort för att komma i balans :)

Kostfonden ligger i startgroparna för att finansiera en undersökning om IBS (http://ettsotareblod.se/kostfondens-forsta-utlysning-kolhydraters-roll-vid-ibs/).

Jag hade liknande besvär som dig i många år innan jag började med LCHF. Jag ska inte säga att jag är till 100% botad men väl till 99%. Du har allt att vinna på att sluta med de flesta kolhydrater. Oftast blir man besvärsfri ganska snart efter det att man lagt om kosten men i vissa fall kan det ta några veckor för att kroppen och tarmarna ska läka sig. Det kan också vara bra att äta lite opastöriserad surkål om dagen - men ta de lugnt med mängden i början.

• Like 3

Jag hade också IBS genom många år och bestämde mig i slutet på 2008 på egen hand för att försöka utesluta primärt stärkelse. Efter 3 dagar kände jag mig som en helt ny människa. Alla magbesvär var som bortblåsta. Jag har sedan dess enbart haft ett fåtal återfall och har varje gång kunnat se tydlig koppling till just högt intag av stärkelse. Ovetande om begreppet LCHF, var detta var min ingångsport till just detta - iom att jag antog att tar man bort stärkelsen (dvs bröd, pasta, ris, potatis) måste man lägga till annat (i mitt tillfälle blev det fett) för ordentlig mättnad. Sedan tyckte jag inte det var svårt att förstå att lägger man till fettet måste resterande sockret i "maten" också plockas bort - annars blir det viktuppgång såklart - och det var inget jag var ute efter :). Innan dess kan jag inte säga att jag hade stora problem med vikten, men hade väl några få trivselkilon för mycket. Med denna kosthållning försvann dessa på köpet under våren 2009 och jag har sedan dess varit viktstabil +/- 2 kilo beroende på årstid och aktiviteter. Du har allt att vinna på att utesluta stärkelsen och resten av menyn ger då sig själv :)

• Like 5

Hej. Jag har en stackars sjuk och skadad mage, crohns och lite annat. För mig gjorde LCHF mycket men inte allt, och det tog mig flera år att komma på att emulgeringsmedlet sojalecitin ställer till det ordentligt för mig. Mitt tips är därför att testa att utesluta det helt i två veckor (finns i många sorters mörk choklad, många färdiga såser) och se om de veckorna är bättre än genomsnittet. 

I övrigt tror jag också att pro&prebiotika är bra grejer :) 

Lycka till! Det är ett elände med trasig mage och mycket att vinna om det går att hitta sätt att läka!

• Like 5

Hej, om jag var du skulle jag äta strikt mejerifri LCHF i flera veckor, inga bakverk och efterrätter, inget fusksocker, bara strikt mat: Kött,fisk,kyckling, ägg, smör, kokosolja, grönsaker. Testa några veckor och se! För candida googla på Eva Renner eller uppsök kinesiolog :) Lycka till :)

• Like 2

Tack alla för era råd! Spännande projekt med kostfonden och forskningen om IBS. Det känns verkligen som att det behövs!

Hoppfullt att se att både kareng och eracpou upplevde att det blev bättre med nya kostvanor :)

Just nu undviker jag också sojaelicitin då jag som barn hade en överkänslighet mot sojabönor. Däremot har jag faktiskt tidigare kunnat äta choklad m.m. som innhåller sojaelicitin utan att det gett mig några omedelbara biverkningar - vilket känns lite konstigt!

Att utesluta mejeri känns bara så svårt eftersom blivit lite av grunden i min matlagning. Men definitivt värt att prova om det påverkar magen i rätt riktning. Är det alltså vanligt att man fortfarande äter smör när man äter mejerifritt?

• Like 1

Tack alla för era råd! Spännande projekt med kostfonden och forskningen om IBS. Det känns verkligen som att det behövs!

Hoppfullt att se att både kareng och eracpou upplevde att det blev bättre med nya kostvanor :)

Just nu undviker jag också sojaelicitin då jag som barn hade en överkänslighet mot sojabönor. Däremot har jag faktiskt tidigare kunnat äta choklad m.m. som innhåller sojaelicitin utan att det gett mig några omedelbara biverkningar - vilket känns lite konstigt!

Att utesluta mejeri känns bara så svårt eftersom blivit lite av grunden i min matlagning. Men definitivt värt att prova om det påverkar magen i rätt riktning. Är det alltså vanligt att man fortfarande äter smör när man äter mejerifritt?

Många som utesluter mejerier klarar smör bra, för där är så ytterst få proteiner, mest fett. Testa först att utesluta även smör och lägg sedan till det försiktigt, skulle jag föreslå.
  • Like 2

Vad jag märkt med sojalecitin är att det ökar diarrébenägenheten i ungefär fyra dagar efter intag, men det verkar bero på andra faktorer också om det verkligen blir så. Förmig tog det flera år att förstå det sambandet så nu tipsar jag alla med krångelmagar om det för att kunna testa det lite snabbare :)

Hur ser din kost ut i övrigt? Äter du mandelmjöl, kokosmjöl, fiberhusk och sådant? 

• Like 1

Många som utesluter mejerier klarar smör bra, för där är så ytterst få proteiner, mest fett. Testa först att utesluta även smör och lägg sedan till det försiktigt, skulle jag föreslå.

Okej! Intressant att det fungerar så!

Vad jag märkt med sojalecitin är att det ökar diarrébenägenheten i ungefär fyra dagar efter intag, men det verkar bero på andra faktorer också om det verkligen blir så. Förmig tog det flera år att förstå det sambandet så nu tipsar jag alla med krångelmagar om det för att kunna testa det lite snabbare :)

Hur ser din kost ut i övrigt? Äter du mandelmjöl, kokosmjöl, fiberhusk och sådant? 

Jaha, ja om jag ätit sojaeliticin på en måndag och mått dåligt på en torsdag är det ju mycket möjligt att det beror på det. Med så många dagars mellanrum har jag inte sett kopplingen, och jag har trott att det varit ett slumpvist anfall - vilket ofta inträffar.

Inte nu när jag äter LCHF, då skippar jag allt mjöl, spannmål och liknande. Försöker att hålla mig enbart till kött, fisk, kyckliing, ovanjordgrönsaker (ofta ångkokta då jag hört att magen gillar det), och i värsta fall någon färdig fet sås på burk. I det sistnämnda finns ju säkert en hel del ämnen som man egentligen bör undvika, men inte sojaelicitin i alla fall

• Like 2