frågvis

Giftig lax?

Recommended Posts

Saknar diskussion i lchf världen gällande denna film.

Livsmedelsverket tycker gott man kan äta odlad lax vilket i sig är alarmerande. Emma Haldin-Ankarberg, toxikolog på livsmedelsverket, menar att det är ett onödigt larm.

Fler som sett den?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522141?programid=2795

Sänt program i SR.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar diskussion i lchf världen gällande denna film.

Livsmedelsverket tycker gott man kan äta odlad lax vilket i sig är alarmerande. Emma Haldin-Ankarberg, toxikolog på livsmedelsverket, menar att det är ett onödigt larm.

Fler som sett den?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522141?programid=2795

Sänt program i SR.

Jag har helt slutat äta den typen av produkter till vidare. Hoppas de finner bättre sätt att hantera den framöver.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att få en snabb summering av vad det handlar om? Miljögifter, giftigt foder, giftiga förpackningar? Eller vad i laxen är giftigt? Hinner inte se filmen på ett bra tag, men blev nyfiken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hållt mig till ekologisk lax om än i mindre mängd. Dock rekommenderas det friskt i de flesta lchf böcker att äta fet fisk och många lax recept förekommer.

Saknar information i filmen hur det ligger till med just den ekolgiska laxen. Favorit företaget monsanto finns även med i filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att få en snabb summering av vad det handlar om? Miljögifter, giftigt foder, giftiga förpackningar? Eller vad i laxen är giftigt? Hinner inte se filmen på ett bra tag, men blev nyfiken.

Laxens foder som är pellets, fångas till stor del i östersjön. Gifter lagras i fettet varav gifterna eskalerar i laxen som är fet. Sedan tillsätts ethoxyquin som tillverkas av monsanto. Inget vidare bra ämne. Mätbara gifter som är flera tusen gånger högre rekommenderade värden återfinns i lax.

Detta visas 32 min in. 

Vidare utvecklas inte heller laxen som den ska. Även pesticider används för att motverka sjukdomar. Många som tros kunna ha neurologiska skador hos människor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Håller med om att det verkligen inte låter bra! Borde vara vettigare med viltfångad fisk, alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är vildfångad fisk som man ska välja. All fiskodling tenderar att urarta. Stordrift och med mycket gifter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter hört och läst mer om det här och dessutom fått veta att filmen stoppats för sändning i SVT är norsk odlad lax bojkottad hos oss. Istället bara vildfångad lax eller annan fisk som alternativ.

Eftersom fiskens foder numera till största del består av artfrämmande sojabönor i pelletsform, har de nyttiga omega3 fetterna halverats och ersatts med onyttiga omega6 fetter. Utöver detta alla gifter i form av mediciner de behöver för att överleva i för trånga uppfödningskassar.

Rekommenderar denna länk med en sammanfattning om vad den vedervärdiga laxodlingsindustrin i Norge innebär i form av förstörda miljöer där de erbjuder oss kunder en giftig produkt - bedrövligt!

http://matutanallergener.blogspot.se/2014/01/historien-om-den-norska-laxindustrin.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack evha! Bra länk!

Missade den lilla raden i första posten om att programmet SR sänder handlar just om att svt valde att inte visa filmen trots att den i stort sett var helt färdigredigerad med svenskt tal och text.

Skamligt att detta inte är mer belyst. Men å andra sidan är lax på tok för billigt idag vilket ger varningssignaler.

Ingen odlad fisk alls bör man äta.

Samtidigt är det viktigt att hålla koll på hur fisken man köper är fångad och framför allt var!

Rapporter efter tex Fukushima olyckan fanns att hitta (inte kollat hur det ser ut nyligen) som varnade om att tonfisk innehöll stora mängder radioaktiva ämnen och konsumtion avråddes.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lidl hade msc-märkt vildlaxfilé för 99kr/kg, men sist verkade de ha tagit den ur sortimentet :(

Ica Maxi har fryst strömmingfilé för 49 kr/kg om jag minns rätt.

Är det någon fisksort som i princip alltid är vildfångad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var bor ni egentligen?

Här i Götet står det en fiskhandlarbil i stort sett i varje gathörn!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hittar man viltfångad lax? Finns den fryst?

Dum fråga kanske men tror inte jag sett någon i frysdisken, eller så vet jag inte vad jag ska kolla efter :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lidl hade msc-märkt vildlaxfilé för 99kr/kg, men sist verkade de ha tagit den ur sortimentet :(

Ica Maxi har fryst strömmingfilé för 49 kr/kg om jag minns rätt.

Är det någon fisksort som i princip alltid är vildfångad?

Miljömärkt sill från nordsjön finns även på Hemköp för 20 kronor/300 grams paket. Jättegod tycker jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt fryst vildlax på Willys ibland. Det finns inte alltid, men ibland är det till och med bra pris. Lösfrysta portionsbitar i påse. Helt ok att äta, tycker jag, men ungarna tycker att den är sämre än "vanlig lax". Lite "torrare", mindre fet än odlad lax är den nog, däremot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vildfångade laxen hos Willys verkar de ha pressat bort allt fett ur, tror den innehåller 1% fett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är troligen hundlax?

Så blir du luradatt äta fusklax

Det ligger en hund begraven i laxasken.

Enligt alla regler är det bara fisk av arten Salmon Salar som får kallas lax.

Inte konstigare än att kyckling är kyckling och inte anka.

Men ute i butikerna råder rena anarkin när det handlar om fisken Onchorhynchus keta.

Den heter på ren svenska chum, chumlax eller hundlax. Men döps helt frankt om till Stillahavslax av påhittiga tillverkare som rimligen inte kan ha någon annan anledning till namnbytet än att förleda kunden att tro att det handlar om lax.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article11255616.ab

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sill och makrill är alltid vildfångad. Även torsk till 99%

Så länge det finns någon som kan och vill fiska den.
Myndigheter och andra grupper gör tyvärr allt för att det inte ska finnas något småskaligt fiske kvar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oncorhynchus gorbuschai ska vi äta ikväll. :rolleyes: Ja, Pink (lax) då som är köpt på Willys, och det är tänkt att den ska grillas i folie. Eftersom jag också slutat att köpa odlad lax så provar jag andra alternativ, så det ska bli spännande att smaka ikväll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laxfestens baksida.

www.youtube.com/watch?v=Ks_yfSJrAUg&noredirect=1

Ämnet är enormt på Webben. Skriv bara in... odlad (norsk) lax för vidare information. ELLER:

https://www.facebook431202643584069 

Svenska inhemska vatten: www.nyttigfisk.se 

:( mycket är det att försöka ta till sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vild lax är magrare än odlad lax. Så pinklaxen och chumlaxen är magrare. Tror egentligen ingen av dom är "riktig" lax, men vad spelar det för roll? Bra fisk och vild. Makrill är annars en fet vild fisk.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laxfestens baksida.

www.youtube.com/watch?v=Ks_yfSJrAUg&noredirect=1

Ämnet är enormt på Webben. Skriv bara in... odlad (norsk) lax för vidare information. ELLER:

https://www.facebook431202643584069 

Svenska inhemska vatten: www.nyttigfisk.se 

:( mycket är det att försöka ta till sig.

Tack! Har inte sett den filmen men jag tittar inte på tv. Men ska se denna så fort tid ges.

Använder inte fb så missar en del.

Din länk i ditt andra inlägg fungerar inte tyvärr.

Ja hela tiden, tur att det finns mycket plats i hjärnan :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, jag och mina trötta länkar som aldrig riktigt fungerar.

Texten till dokumentären: norsk lax i blåsväder  är bland det bästa o kortaste jag sett på länge.       

Vid intresse: Skriv bara in i Webbläsaren;  norsk lax i blåsväder,  så får ni upp ca: 23 400 träff.

Se överst: www.vaken.se   klicka på länken så får ni upp både dokumentären och TEXTEN.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i stort sett slutat att köpa lax. Får i mig bra omega3 ändå genom naturbetesköttet jag köper från Norrbete.

Hör så många som tycker att de lever hälsosamt genom att äta odlad lax ett par ggr i veckan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slutade äta odlad lax för nog ett år sedan. Ekologisk lax köper jag dock, i väldigt måttlig mängd. 

5 gånger så mycket giftiga ämnen i odlad norsk lax - Blir nog väldigt svårt att få detta på mitt bord igen. Tänk all sushi man ätit genom åren utan att veta om de använt odlad eller ej.

Det är fan äckligt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg