Jump to content

odla mat i murbruksbaljor?

Xiro
 Share

Recommended Posts

Såg att Harald Nyborg säljer murbruksbaljor à 65 liter, 3 st för 149 kr. Är det lämpligt att odla mat i dem tror ni? Murbruksbaljor brukar lukta en hel del, kanske något giftigt som kan tas upp av plantorna?

Jag skulle absolut avstå om dom är "beggade"

Vanlig cement innehåller iof sand kalk och lera men i dagens läge finns det även en hel del annat som används ibland

Vissa putser kan tex innehålla syntetiska reaktionshartser, t.ex. epoxi och polyuretanharts vilka är giftiga och cancerframkallande.

Jag hade nog åkt till ÖoB eller Biltema och kikat på billiga rena kärl istället om man inte vet säkert vad murarn haft i hinken ^_^

• Like 1

Jag förutsätter att det är oanvända murarbaljor som avses :)

Vad gäller plast och hur ämnen i det vandrar är det svårt att få några raka besked. Spontant tänker jag att vill man vara så säker som möjligt ska man inte odla i plast, det är ju en ganska långvarig exponering och om hinkarna står i solen kommer de också att vara väldigt varma. Ska man ändå odla i plast och är osäker så odla i livsmedelsgodkänd plast, den bör vara mindre riskabel ändå. Och hur du än odlar så får du nog betydligt mindre obehagliga ämnen i hemodlat än i det som växer i konstbelysning med konstvatten och låtsasjord, så med det i åtanke: Funkar murarbaljor perfa för dig och gör så att du odlar, istället för att köpa alla grönsaker, så kör på.

• Like 1

Ja jag är rätt säker på att Harald Nyborg säljer oanvända grejor. Men jag har noterat att även oanvända luktar mycket fränt. Vad finns det för livsmedelsgodkända alternativ?

Annars kanske man kan köpa billigt virke o skruva ihop själv. Lite mer skoj ju :)

Ja jag är rätt säker på att Harald Nyborg säljer oanvända grejor. Men jag har noterat att även oanvända luktar mycket fränt. Vad finns det för livsmedelsgodkända alternativ?

Annars kanske man kan köpa billigt virke o skruva ihop själv. Lite mer skoj ju :)

Mycket trevligare med trä! Köp otryckt virke, men det säger väl sig självt. 

Det finns en del livsmedelsgodkända byttor på biltema och ikea iaf, jag har nte koll på utbudet detta år men förr fanns det en del till hyfsat pris.

• Like 1

Vi kör såna baljor till hästarnas vatten. Är baljan ny så får den stå och ånga av sig några veckor, det luktar rätt mycket plast om den. En gammal balja luktar inget speciellt. Det finns både runda och avlånga baljor, vi använder oftast de från Biltema och K-Rauta, kostar knappt nånting.

• Like 1