apfaktor Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Hej på er alla LCHF:are. LCHF är en grymt trevlig kost. Jag är inte hungrig, jag kan prestera under lång tid och skulle jag behöva vara explosiv vid något tillfäller så lägger jag bokstavligt talat körsbäret på grädden och exploderar =). Men jag sitter också och författar min D-uppsats i nuläget och den handlar om just lågkolhydratkost och det metabola syndromet och här har jag stött på lite patrull men jag är säker på att det finns någon här ute med mycket mera kunskaper som kan ge tips om vetenskapliga referenser. Jonas Berqvist skriver i sin bok LCHF & Träning att han sätter gränser för lågkolhydratkost vid 0-20 gram/dygn och benämner det "strikt LCHF". 20-50gram/dygn "Normal LCHF" och 50-100gram/dygn "liberal LCHF". Min fråga är nu. Vilka vetenskapliga referenser lutar sig Jonas emot? Om jag nu skall kunna använda boken han skrivit som referens på Magisternivå så vore det bra att veta. Någon som vet? Har tyvärr inte lyckats hitta kontaktuppgifter till Jonas på hans blogg så i bästa fall ser han detta eller någon annan med god vetenskaplig insyn. /Johan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Som jag fattat det, är de där gränserna inte vetenskapliga, utan mer en konsensus inom LCHF-rörelsen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Ok Anna, Då blir det ju plötsligt ändå mer intressant. Tittar man på forskning (vilket jag gjort) så faller LCHF under "lågkolhydratkost" och här kan jag lova dig att det kombineras friskt med fetter av många olika slag, proteiner och kolhydrater. Kost med lite fett och Högt GI eller kost med lågt GI, låg fettmängd, mycket fibrer och kolhydrater. Sen så kan ju en kost med mycket kolhydrater inte nödvändigtvis innebära att kosten har högt GI...bara att det är en väldig massa med lågt Gi som förtärs. Men tack för input =) Då blev jag lite klokare. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Jupp.. det är mest vår nestor, Sten-Sture Skaldeman som lade fram riktlinjerna.. för att han var trött på alla vetenskapliga studier med lågkolhydratkost som i själva verket var högkolhydratkost! Oså har väl de flesta av oss accepterat detta som riklinjer.. dvs vad man skall få kalla vad. Och givetvis utgår grammen från 2000 kcal om dagen, vill man översätta det till E% så går det oxå bra. Dvs 20 gram blir 5E%,, 50 gram blir 10E%, 100gram blir 20E%.. för vi väger ju alla olika och drar olika mängd kalorier per dag. Dvs, LCHF skall betraktas som en ketogen diet.. varvid följer att alla inte nödvändigvis behöver vara i ketos.. men över detta så kan man kalla det lågkolhydratkost i allmänhet.. tills det blir en blandkost eller högkolhydrat. Så gränserna för LCHF är för ketogen diet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Första gången jag såg de definitionerna var i LCHF-magasinet. Det var för några år sedan, oklart hur många... Men det kan vara ett tips, att kontakta de som ger ut den tidningen. De verkar väldigt seriösa och vetenskapliga, jämfört med allt annat jag sett i tidningsväg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Tack så mycket Zepp och EVS, =) Det är som sagt en djungel där ute. Nu är ju inte jag en professionell forskare utan bara en student på magisternivå med en bakgrund som sjuksköterska inomhjärta/kärl/thoraxkirurgi med en touch av barnsjukvård inom intermediärvården. I min litteraturöversikt så har jag valt ut närmare 15 artiklar och den ketogena kosten har varit överlägsen den proteinrika kosten på flera sätt. LCHF å sin sida förefaller vara den kost som är lättast att hålla sig till. Dock skall sägas att det krävs ett enormt egenintresse för att kunna navigera denna labyrint utanför studierna. Vilket det naturligtvis fanns en studie som bekräftade 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Men om Herr Skalderman satt riktlinjerna...vad lutar sig han emot? Det finns många gamla referenser fån början av 1900-talet om ketogen kost men då inom ramen för behandling av epilepsi bland barn. Vad är den äldsta vetenskapliga samt ovetenskapliga referens ni känner till i ämnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Skaldeman utgår bl a från sig själv och den dagbok han fört under sin viktminskning. Vidare hänvisar han till en del äldre litteratur bl a Blake F Donaldson - Strong medicin. Boken är utgiven 1962 och lär vara svår att få tag påVihjalmur Stefansson - The fat of the land. Willian Banting-A letter of corpulence, utgiven 1864. Den lär finnas tillgänglig på nätet och man ska försöka läsa en tidig Banting, eftersom det finns en del senare varianter, där kosten är en högproteinkost, snarare än en högfettkost. Läs Skaldemans bok ät Dig ner i vikt om du har möjlighet och behöver leta efter källor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Han lutar sig främst mot sig själv och den medecinska definitionen på Ketogen diet! Dvs 100 gram eller mindre, eller snarare 20E% eller mindre! Dvs, vi skall alldrig godkänna att någon definierar LCHF som något annat än ketogen diet i vetenskapliga sammanhang! Sen så finns det lågkolhydratkost oxå.. och många kan må bra på det, det kan oxå vara hälsosamt osv! Det är en relativt stor kvalitativ skillnad på en ketogen diet.. iomed att det händer saker i kroppen när man går över gränsen. Går man längre över gränsen in i ketos händer givetvis mer! Såå återigen.. gränsen är satt för ketogen diet! Och vad gäller ketogen diet mot epilepsi så är den ännu striktare än vanlig LCHF! Den är inte bara hög på fett, den är både kaloribegränsad och minimum på protein. Man brukar säga att på LCHF ligger optimal ketos mätt i blodet mellan 1-3, medans mot epilepsi så vill man ligga på 4 eller över. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apfaktor Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Tack för input Zepp mfl. Jag har träffat på barn som gått från 20-30 anfall om dagen till att bli krampfria med ketogen kost och då är det <20gram kolhydrater/dygn som gäller och i övrigt inga kalorirestriktioner. Det intressanta är ju att det inte är sjukvården som givit föräldrarna rådet utan det är via "djungeltelegrafen". I ett fall så byttes ketogena dieten ut mot Paleo pga minskad livskvalitet på ketogen kost. Resultat...viss åtgång till nya, om än mycket mer subtila kramper men trots det en mycket högre livskvalitet =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Det här kunde man läsa hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition De som står bakom förslaget är inga mindre än Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman. Utöver okontroversiella saker som naturlig mat utan onödiga tillsatser, kolhydrater främst från grönsaker och att mättat fett är helt ok så ser det ut så här: Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Ytterligare en (o)vetenskaplig referens kan kanske denna vara http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Anthelme_Brillat-Savarin "Brillat-Savarin is often considered as the father of low-carbohydrate diet. He considered sugar and white flour to be the cause of obesity and he suggested instead protein-rich ingredients." https://ebooks.adelaide.edu.au/b/brillat/savarin/b85p/part26.html#r142 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag tycker ju att det finns en undre gräns för hur lågt man kan gå ned i kolhydrater och den är för mig satt av mikronutrienter, dvs att man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver. Detta kan alla kolla själv genom att registrera vad de äter i en till två veckor. Saknar denna vinkel hos Skaldeman. PS. Detta är speciellt viktigt för barn som äter ketogen kost pga av tex epilepsi. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag tycker ju att det finns en undre gräns för hur lågt man kan gå ned i kolhydrater och den är för mig satt av mikronutrienter, dvs att man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver. Detta kan alla kolla själv genom att registrera vad de äter i en till två veckor. Saknar denna vinkel hos Skaldeman. PS. Detta är speciellt viktigt för barn som äter ketogen kost pga av tex epilepsi. När han fakirade tog han multivitamineraltillskott.. så nog är han medveten om problematiken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts