Gå till innehåll

Dyrt med LCHF?


Gäst Nilsmeister

Recommended Posts

Gäst Nilsmeister

En seglivad myt som jag ofta stöter på i mitt umgänge med de oupplysta är att "det är ju så dyrt att äta lchf".

Det är helt fel.

 

När jag började med lchf så trodde även jag att det skulle märkas i plånboken och det gjorde det också, fast inte som jag trodde.

Jag använder mindre pengar på mat nu än någonsin!

 

Varför?

 

Jo i och med med min ganska nyliga omläggning av livsföring så vinkade jag farväl till en rad dyra och osunda vanor som fruktsnaskande, småätande, öldrickande och marsipanorgier= STOR besparing i den Nilsmeisterska hushållsbudgeten.

 

Jag går nu förbi kylskåp utan att öppna dem och jag deltar inte längre i marsipanorgier.

Frukten hänger kvar i träden och ölet har ersatts med vin i moderation.

 

Jag tänker inte konstant på at äta och livet är härligt.

 

Fast jag måste ju köpa nya kläder snart, hm, det kanske inte var en så stor besparing ändå.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet många som säger som du, men för mig och min familj stämmer det inte riktigt. Kanske beror det på att vi är en hel familj, där vi inte alla äter "på samma nivå"? Men det går lätt att köpa pasta till fem personer, för under fem kronor per måltid. Ska pastan ersättas med kolhydratsnåla shiratakinudlar, blir kostnaden 40 kronor för fyra portioner, vilket egentligen är nog så lite. En vanlig formfranska eller vanligt hårdbröd är enormt mycket billigare, än ingredienserna till LCHF-bröd.Räknar man istället med ingredienser till hembakat vanligt bröd och jämför med ingredienserna till LCHF-bröd, så blir skillnaden ännu större. Flingor är billigt, nötter betydligt dyrare. Rysk yoghurt är många gånger dyrare än filmjölk. För att inte tala om vad fullfeta laktosfria mejeriprodukter kostar... Rökt, skivad skinka utan tillsatt socker, kostar åtminstone dubbelt så mycket som den som är full med socker och tillsatser. Jag garanterar, att barnen inte äter mindre av den för den sakens skull! En gratäng av rättika och persiljerot blir minst dubbelt så dyr som en vanlig potatisgratäng. Blomkål är dyrare än ris. Vill vi ha något fika, vilket är svårt att undvika för en barnfamilj, blir det rena detektivarbetet att få till något som fungerar för alla. Inget socker, inget sötningsmedel och ändå ska barnen tycka att det smakar gott. Det blir inte billigt heller!

 

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med exempel. Sammanfattningsvis så äter vi allt annat än billigt. Och det är framför allt de allra billigaste rätterna som helt faller bort, de som tidigare räddade middagarna när pengar saknades.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, man får uppgradera klädförrådet en gång per år. Under tiden får man äta väldigt god mat.  :P För mig har det varken blivit dyrare eller billigare. Ingen processad mat men lite dyrare råvaror. Jag är ensamhushåll.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nilsmeister

Vet många som säger som du, men för mig och min familj stämmer det inte riktigt. Kanske beror det på att vi är en hel familj, där vi inte alla äter "på samma nivå"? Men det går lätt att köpa pasta till fem personer, för under fem kronor per måltid. Ska pastan ersättas med kolhydratsnåla shiratakinudlar, blir kostnaden 40 kronor för fyra portioner, vilket egentligen är nog så lite. En vanlig formfranska eller vanligt hårdbröd är enormt mycket billigare, än ingredienserna till LCHF-bröd.Räknar man istället med ingredienser till hembakat vanligt bröd och jämför med ingredienserna till LCHF-bröd, så blir skillnaden ännu större. Flingor är billigt, nötter betydligt dyrare. Rysk yoghurt är många gånger dyrare än filmjölk. För att inte tala om vad fullfeta laktosfria mejeriprodukter kostar... Rökt, skivad skinka utan tillsatt socker, kostar åtminstone dubbelt så mycket som den som är full med socker och tillsatser. Jag garanterar, att barnen inte äter mindre av den för den sakens skull! En gratäng av rättika och persiljerot blir minst dubbelt så dyr som en vanlig potatisgratäng. Blomkål är dyrare än ris. Vill vi ha något fika, vilket är svårt att undvika för en barnfamilj, blir det rena detektivarbetet att få till något som fungerar för alla. Inget socker, inget sötningsmedel och ändå ska barnen tycka att det smakar gott. Det blir inte billigt heller!

 

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med exempel. Sammanfattningsvis så äter vi allt annat än billigt. Och det är framför allt de allra billigaste rätterna som helt faller bort, de som tidigare räddade middagarna när pengar saknades.

Tips

Skit i brödet, det är bara konstgjord andning

Ät ägg med smör till frukost

Hitta en par tre ersättningar till past/potatis/ris, typ broccoli med ost på eller blomkålsmos.

Proteinet ska vara konstant dvs oförändrat, det är fettet som ska ökas

Behöver man så mycket mejeriprodukter?

Det är ju klart att om man ska äta oxfilé med bea var dag så ser man sömmen i plånboken ganska snart.

Man äter mindre och inte lika ofta på lchf.

Ta i beaktande att en mängd utgifter så som godis, läsk och chips faller bort

 

För en hel familj med många viljor är det såklart en utmaning så jag förstår problemet och det är inte lätt att vara kostpionjär i dag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i brödet, det är bara konstgjord andning

Ät ägg med smör till frukost

Hitta en par tre ersättningar till past/potatis/ris, typ broccoli med ost på eller blomkålsmos.

 

För en hel familj med många viljor är det såklart en utmaning så jag förstår problemet.

 

Personligen klarar jag mig bra utan bröd,även om jag verkligen gillar fröknäcke. Men jag anstränger mig gärna lite, för att hitta alternativ till formfranskan för barnens del. Den äldsta och den yngsta äter en del sådant skräp ändå, den mellersta får absolut inte göra det.

Ägg med smör är gott, tycker jag. Men äldsta barnet äter inte ägg i ren form alls, mellersta äter endast stekt äggula och yngsta kan äta lite ägg ibland, men vill helst ha flingor.

Jag och sambon äter en hel del broccoli och blomkål, barnen vägrar tyvärr. Men faktum kvarstår, att även broccoli och blomkål har ett helt annat pris än potatis, vilket märks när det blir till basvaror.

 

Jag förstår din sida av saken också. Visst är det möjligt att laga billig LCHF-kost, om alla äter allt som serveras. Äggbaserat är inte dyrt. (Även om det fortfarande är dyrare än en mjölbaserad pannkaka.) Jag drömmer om att kunna ställa fram en spenat-och-ost-omelett till middag och alla äter sig mätta på den... Men där är vi inte!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EVS,

Vi är också 4-5 st i hushållet. Men jag tycker iaf att det har blivit billigare.

 

Vi har försökt lära våra barn (tonåringar) fördelarna med LCHF och nackdelarna med kolhydrater, tittat på Kostdoktorns filmer och intervjuer tillsammans. Efter några månader slutade vi att köpa kolhydrater till barnen annat än bär och någon enstaka frukt.

 

Vi har inget LCHF-bröd, vare sig köpt eller hemlagat, bara smör och pålägg. Vi kör inte heller med några andra LCHF-substitut, för krångligt och kostar för mycket.

 

Det är vi föräldrar som måste lära barnen att äta nyttigt och att en fika inte alltid behöver vara söt - om den ens behövs.

Våga visa vägen!  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nilsmeister

Personligen klarar jag mig bra utan bröd,även om jag verkligen gillar fröknäcke. Men jag anstränger mig gärna lite, för att hitta alternativ till formfranskan för barnens del. Den äldsta och den yngsta äter en del sådant skräp ändå, den mellersta får absolut inte göra det.

Ägg med smör är gott, tycker jag. Men äldsta barnet äter inte ägg i ren form alls, mellersta äter endast stekt äggula och yngsta kan äta lite ägg ibland, men vill helst ha flingor.

Jag och sambon äter en hel del broccoli och blomkål, barnen vägrar tyvärr. Men faktum kvarstår, att även broccoli och blomkål har ett helt annat pris än potatis, vilket märks när det blir till basvaror.

 

Jag förstår din sida av saken också. Visst är det möjligt att laga billig LCHF-kost, om alla äter allt som serveras. Äggbaserat är inte dyrt. (Även om det fortfarande är dyrare än en mjölbaserad pannkaka.) Jag drömmer om att kunna ställa fram en spenat-och-ost-omelett till middag och alla äter sig mätta på den... Men där är vi inte!

Ja kräsna ungar är ett otyg.

Att tidigt installera en sund attityd till kost hälsa i ungarna är dock något som betalar sej i flera generationer framåt.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vi föräldrar som måste lära barnen att äta nyttigt och att en fika inte alltid behöver vara söt - om den ens behövs.

 

 

Vi fikar inte hemma, undantaget födelsedagar och högtider. Vore det bara dessa tillfällen, vore det enkelt. Det fika jag bakar innehåller inget sötare än frukt eller undantagsvis sparsamt med mörk choklad. Men när barnen förväntas fika till vardags, i alla möjliga och omöjliga situationer, är det inte lika enkelt. Min sockerberoende tolvåring serveras sötfika varje vecka på körövning, efter varje hemmamatch i fotboll, på dansavslutning, fredagsmys på fritids, uppmanas att ta med till skolan flera gånger per termin etc. "Frivilligt", naturligtvis! Men hennes utanförskap är stort nog, även om vi kan skicka med något till henne, som hon får äta. Får hon bara sitta och titta på, slutar det antingen med att hon äter av det hon inte får äta, eller att hon går undan och gråter för att det är så svårt för henne att stå emot. Alternativet vore att hålla henne ifrån alla sammanhang där fika serveras, men då skulle hon få avsluta alla sina fritidsaktiviteter och sluta hälsa på hos kompisar. Känns inte riktigt som ett bra alternativ, det heller! Fick jag bestämma, behövdes inget fika. Men det finns gränser för hur mycket ett barn kan tvingas avstå, när alla andra får, utan någon form av ersättning. Därför experimenterar jag, bakar och skickar med fika. Det kommer jag att fortsätta med, så länge det behövs. För ja, det behövs, fika ingår i omgivningens grundkrav, hur vansinnigt det än må vara!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nilsmeister

Vi fikar inte hemma, undantaget födelsedagar och högtider. Vore det bara dessa tillfällen, vore det enkelt. Det fika jag bakar innehåller inget sötare än frukt eller undantagsvis sparsamt med mörk choklad. Men när barnen förväntas fika till vardags, i alla möjliga och omöjliga situationer, är det inte lika enkelt. Min sockerberoende tolvåring serveras sötfika varje vecka på körövning, efter varje hemmamatch i fotboll, på dansavslutning, fredagsmys på fritids, uppmanas att ta med till skolan flera gånger per termin etc. "Frivilligt", naturligtvis! Men hennes utanförskap är stort nog, även om vi kan skicka med något till henne, som hon får äta. Får hon bara sitta och titta på, slutar det antingen med att hon äter av det hon inte får äta, eller att hon går undan och gråter för att det är så svårt för henne att stå emot. Alternativet vore att hålla henne ifrån alla sammanhang där fika serveras, men då skulle hon få avsluta alla sina fritidsaktiviteter och sluta hälsa på hos kompisar. Känns inte riktigt som ett bra alternativ, det heller! Fick jag bestämma, behövdes inget fika. Men det finns gränser för hur mycket ett barn kan tvingas avstå, när alla andra får, utan någon form av ersättning. Därför experimenterar jag, bakar och skickar med fika. Det kommer jag att fortsätta med, så länge det behövs. För ja, det behövs, fika ingår i omgivningens grundkrav, hur vansinnigt det än må vara!

Samma med grabbens dagis, där bakar de en eller flera gång i veckan. Det är svårt att förändra det som inte går att förändra.

Men väl hemma så är det inget socker som serveras, och det är återhållsamhet med kolhydrater i största allmänhet som gäller.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med om att det är supersvårt med fika utanför hemmet. Men jag tänker att om jag lär barnen vad som verkligen är viktigt med maten och förklarar för- och nackdelar, så kanske de en dag självmant avstår från att ta Festisen och ber om ett glas vatten istället.

 

Men det tar tid, och man måste förklara på olika sätt - med bilder, filmer, påvisa förebilder, repetera ...

Sen är barnen olika, mellanbror har fattat galoppen helt medans lillebror fortfarande vill ha bröd till hamburgaren.

 

 

Edit: oj, nu blev det visst off topic.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Blomkålsmostets pris kan sänkas rejält med att till största del blanda med vitkål, vitkålen behöver dock längre koktid innan blomkål stoppas ner. Jag gör alltid superstor vitkålsmos och fryser in så slipper man stå och hacka kål stup i ett.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att man inte räknade på vilken skillnad detta med LCHFkost har gjort penningsmässigt. Vi, 2 vuxna och 1 barn på 11 år, äter betydligt mer ägg, kött/fisk/kyckling, blomkål, vitkål, broccoli, kokosfett, smör, grädde, mjölk och nötter än tidigare. Men man kanske kan räkna på andra hållet istället, dvs vad man inte äter längre?

 

Restaurang besöks aldrig om inte tvingande pga resor. Bröd, pasta, ris, nudlar, godis, bullar, kakor, chips, saft, läsk, öl, majs, socker (strö, bit, vanilj, sirap, etc), mjöl (hur många jävla mjölsorter hade man inte, oss arma stackare?), honung, frukt. 

Färdiga- och halvfärdiga produkter (tex Findus blandgojs-i-plastlåda) är borta, utom några få; Korv av hög kötthalt, leverpastej (som ofta ruttnar bort tråkigt nog), kaviar.

 

Men, som sagt, jag vet inte om det kostar mer eller mindre med dagens kost. Kanske skulle vara en god idé att räkna på detta för då har man ytterligare ett argument att gå över till riktig mat?

 

PS Min son äter skolmat och har därmed åter igen blivit förskyld.... undrar vad det kostar vår familj och samhället? En kostnad som kanske inte ska hamna på matkonot, eller faktiskt ska ligga på matkontot?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet många som säger som du, men för mig och min familj stämmer det inte riktigt. Kanske beror det på att vi är en hel familj, där vi inte alla äter "på samma nivå"? Men det går lätt att köpa pasta till fem personer, för under fem kronor per måltid. Ska pastan ersättas med kolhydratsnåla shiratakinudlar, blir kostnaden 40 kronor för fyra portioner, vilket egentligen är nog så lite. En vanlig formfranska eller vanligt hårdbröd är enormt mycket billigare, än ingredienserna till LCHF-bröd.Räknar man istället med ingredienser till hembakat vanligt bröd och jämför med ingredienserna till LCHF-bröd, så blir skillnaden ännu större. Flingor är billigt, nötter betydligt dyrare. Rysk yoghurt är många gånger dyrare än filmjölk. För att inte tala om vad fullfeta laktosfria mejeriprodukter kostar... Rökt, skivad skinka utan tillsatt socker, kostar åtminstone dubbelt så mycket som den som är full med socker och tillsatser. Jag garanterar, att barnen inte äter mindre av den för den sakens skull! En gratäng av rättika och persiljerot blir minst dubbelt så dyr som en vanlig potatisgratäng. Blomkål är dyrare än ris. Vill vi ha något fika, vilket är svårt att undvika för en barnfamilj, blir det rena detektivarbetet att få till något som fungerar för alla. Inget socker, inget sötningsmedel och ändå ska barnen tycka att det smakar gott. Det blir inte billigt heller!

 

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med exempel. Sammanfattningsvis så äter vi allt annat än billigt. Och det är framför allt de allra billigaste rätterna som helt faller bort, de som tidigare räddade middagarna när pengar saknades.

Jag håller med om att pasta och småfranskor är billigt, men blomkål går att hitta för 20-25 kr kilot och det är väl ungefär vad ris kostar? Man måste inte ha brödersättare heller, det går ju att äta bara pålägget, t ex.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror problemet är för låg fetthalt i maten. Du kan äta rysk yoghurt, lchf-bröd osv. Men vill du få riktig effekt av lchf för plånboken så borde din familj öka på fettet ännu mer. Du kan till exempel köpa boken: "Matkärlek Laga gott och naturlig med LCHF". Satsa sedan på att göra mycket kryddsmör och feta röror från boken. Äter ni mycket fett så behöver ni inte äta mer än 1-2 gånger om dagen eller helt hoppa över mat en dag. Periodisk fasta under en hel dag kan då falla in helt naturligt och smärtfritt. Ett ytterligare tillskott är att ni kommer få superfina tänder och kostnaderna för eventuella framtida tandläkarbesök kan dra åt helvete. Avskriv er därifrån.

 

Sammanfattningsvis öka mer på fett. Ju mer fett ni äter desto bättre för plånboken. Försök att undvika halvfeta produkter som exempelvis turkisk yoghurt och lchf-bröd. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...