Jump to content

Arla - 1000 g

lchfvän

Recommended Posts

Jo, vi köper Eko Mild Naturell Youghurt 3,8-4,5%. Den är märkt 1000g.

Vid infon om näringsinnehåll står det att 100g motsvarar ca. 1dl.

Men mäter man förpackningen så rymmer den 9,5 dl.

Vet inte när och om det har ändrats då vi inte köpt denna mer än ett år och det är bara mannen som äter den.

Jag har inte så mycket till övers för varken Arla eller Garant då jag och flera med mej försökt få dem att förstå att vi är många som vill ha laktosfri 40-% grädde utan tillsatser. Men icke.

När det gäller Arla så är det bara när den röda Arla-kon finns med på förpackningen som garanterar svenska råvaror.

• Like 2

Det är en ny märkning med en mjölkkanna på väg som ska garantera svenska råvaror läste jag nånstans. Antar att kossan ska bort, det är ju synd att visa var mjölken faktiskt kommer från... Min filmjölk från Änglamark är märkt 1000g men grädden från Arla är märkt 5dl. 

• Like 2

Grädde just nu i mitt kylskåp: Inte EKO

Coop: Vispgrädde 40% från svenska gårdar - Falköpings mejeri (fd Grådö mejeri, som Coop sålt) - 5 dl

Lidl: Vispgrädde 40% från svenska gårdar, tillverkad i Sverige - 5 dl

Pris på Lidl var 15:95 och på Coop 18:95 eller 19:95.

För att vara en medveten konsument så får man räkna med tidsåtgången - en halv kontorstjänst!!!

• Like 1

Det gäller verkligen att läsa på förpackningarna noggrant för att vara säker på att få en svensk råvara (vill inte ha något annat). Gjorde bort mig när jag köpte lindahls turkiska yoghurt 10% - den är inte av svensk råvara, men Arlas är..... 

Det finns en anledning till den nya märkningen med vikt på förpackningarna och det är ny märkningslagstiftning som trädde i kraft december 2014. Trögflytande vätskor typ yoghurt och filmjölk får märkas antingen med volym-mått eller vikt. 

• Like 1

Det gäller verkligen att läsa på förpackningarna noggrant för att vara säker på att få en svensk råvara (vill inte ha något annat). Gjorde bort mig när jag köpte lindahls turkiska yoghurt 10% - den är inte av svensk råvara, men Arlas är..... 

Det finns en anledning till den nya märkningen med vikt på förpackningarna och det är ny märkningslagstiftning som trädde i kraft december 2014. Trögflytande vätskor typ yoghurt och filmjölk får märkas antingen med volym-mått eller vikt. 

Tack för att du visste det om märkningslagstiftningen...! Om det är bra eller dåligt, vetikatten!