Jump to content

Insulinsänkande medicin?

Håkan

Recommended Posts

Hej,

Det finns två läkemedel som sänker insulinnivån säger Dr Jason Fung i videon, 9 min. Jag söker således läkemedel som sänker insulinproduktionen och inte läkemedel som sänker blodsockret.  Vilka två läkemedel har den funktionen?

Mvh Håkan

Det är (konstigt nog) ännu svårt att hitta bra tabeller över insulinindex

Det är ju dessa värden man bör ha bra koll på om man behöver reversera en insulinresistens

Det som är speciellt intressant är ju att hitta de livsmedel som oproportionerligt höjer insulin mer än blodsocker

Flytande mejerier tex är bra exempel på det..

Det är säkert därför en del har svårare att gå ner i vikt med mejerier i kosten

Troligen är dom som reagerar sämst på mejerier även dom av oss som är mest insulinresistenta

• Like 4

Det är (konstigt nog) ännu svårt att hitta bra tabeller över insulinindex

Det är ju dessa värden man bör ha bra koll på om man behöver reversera en insulinresistens

Det som är speciellt intressant är ju att hitta de livsmedel som oproportionerligt höjer insulin mer än blodsocker

Flytande mejerier tex är bra exempel på det..

Det är säkert därför en del har svårare att gå ner i vikt med mejerier i kosten

Troligen är dom som reagerar sämst på mejerier även dom av oss som är mest insulinresistenta

Jag har också läst att mejerier är insulinhöjande, bl a ost.

Men sen så beror det tydligen på vilken ost det är  :o  Den lagrade osten höjer mindre än den vanliga. Hur är det då med brie och andra mögelostar? 

Mickla för sjutton inte med insulinsänkande medeciner, det är livsfarligt och ges bara av läkare när man befinner sig under observation!

Lider man av hyperinsulinemi och/eller insulinresistens så finns det en orsak till detta.. så bägge tillstånden är naturliga och riktiga under de omständigheter som råder i kroppen!

Utan ta till er Dr Fungs råd i stället.. angrip själva orsaken, dvs insulinresistensen.. dels genom att äta mat med lite kolhydrater och om det inte räcker fasta med jämna mellanrum för att låta cellerna bli mer känsliga för insulinet.

Såå.. grundorsaken är hyperinsulinemin, livsbetingelser och gener, de två sista är väldigt svårt att göra något åt.. förutom att sova bra, motionera, mindfullnes, avslappning, kontemplation och sen äta essentiell mat med litet behov av insulin.

• Like 7

Som Zepp säger, mickla inte med några läkemedel.

Jag vet inte ens om dessa finns registrerade i Sverige.

Följ istället Dr. Fungs råd, som är LCHF och fasta efter tycke, smak och behov, för att minimera insulinnivåerna.

Dr. Fung säger även att dessa (vilka det nu är) läkemedel inte är särskilt verksamma.

• Like 5

Tack för engagemanget, jag håller i mångt o mycket med i de åsikter som framförs. Jo jag har också letat efter insulinlistan. F.ö. fet opastöriserad ost är det som gäller.

Jag förvånad att det inte finns ett receptet som det här: metformin + motion + LCHF/Paelo/Ketogen kost + fasta + piller som sänker insulinnivån + testosterontillförsel, d-vitamin etc. Inte nödvändigtvis i den uppräknade ordningen.

Det kontroversiella är att sänka insulinnivån direkt, resten känns rätt beprövat. Är det någon som har provat?

Patienten går ned i vikt fort o vem behöver inte snabba resultat. Insulinproduktionen  stängs av eller ställs på tomgång för vila. Att "receptet" ska balansera blodsocker så patienten inte får problem påminner om problem som man erfar nu när man ökar insulintillförseln och får balansera med tillfört socker i någon form. Vi vill ju vända processen åt andra hållet och framförallt minska insulinet i kroppen och därmed kroppens rondör u.s.w.

Jag tänker mig att fokus flyttas från att höja insulinkänsligheten till att tappa i vikt på kort tid. Alla där ute som behöver hjälp har ju inte samma tålamod som tommytappar.se har. Hans fantastiska viktresa började 2009 så snart sex år. Genomslagskraften i en sockersjukbehandling lär ju hänga på tidsaspekten.

Eller skulle inte viktnedgång ske fortare om man mer medvetet direktsänker insulinet?

Metformin ökar cellernas känslighet för insulin samt minskar glykogenolys och glukoneogenes.

Tanken med det är att det skall räcka med mindre insulin.

Den allvarligaste biverkningen är Laktatacidos.. främst för kolismuppare.

Iomed att glukoneogenesen är sänkt så ansamlas laktat i blodet.. främst för de med en dålig laktatmetabolism.

Att sänka insulin med läkemedel är det samma som att framkallal typ1 diabetes.. vilket inte är såå hälsosamt.