Blodfetter mm

Jazzans

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt överviktig, som i 150kg+. Någon nämnde för mig att blodfetternas nivå kan öka i början av LCHF, kan det vara farligt för mig som är så pass tung? Är det något särskilt jag bör tänka på nu när jag tar tag i maten en gång för alla för att inte riskera min hälsa ytterligare än min vikt redan gör?

Tack på förhand.

/Jazza

Ja du får testa och se hur utfallet blir.. för det kan bli lite olika för olika individer.. lite beroende på själva grundorsaken till att man väger 150+!

För de flesta i den klassen handlar det om hyperinsulinemi/insulinresistens.. det finns fler orsaker men de är ofta genetiska och/eller medecinska.

Så det är vad du får testa i första vändan, dvs att insulin sjunker, det lär du märka!

Oså blodfetterna.. ofta handlar det om samma sak, dvs hyperinsulinemi som driver blodfetterna åt skogen.

Det vanligaste är nog att totalkolesterol stiger, dels på grund av att det "goda" HDL stiger av mer fett/mindre kolhydrater,

Sen så är det rätt vanligt att LDL stiger oxå, men att triglyceriderna sjunker som en sten.. om de var höga.. det brukar innebära att LDL blir större och färre, det brukar anses vara bra.

Bäst utvärdering av vanliga lipidprover är Tot/HDL= risk!

Ännu bättre är APOb/APOa1.

Oså.. om du kan ta kolesterolprov redan nu så du kan kolla upp dessa om ett halvår/ett år!

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

• Like 2