Jump to content

Frågor till Kostdoktorn

LMC
 Share

Recommended Posts

Vi har sedan drygt en vecka börjat äta LCHF och vi mår jättebra av det. Jag = Kvinna 39, och så är det min man som är 47 och så vår äldsta dotter som är 11,5. Dottern äter inte lika strikt som vi - hemma äter hon samma som oss, men i skolan finns inte så bra alternativ så där tvingas hon äta en del kolhydrater för att bli mätt.

Mina frågor är:

Hur ska man göra med barn och LCHF? Äldsta dottern mår som sagt väldigt bra av LCHF men vi har även en son som är 9,5 och väldigt smal och som hittills fått fortsätta med kolhydrater - hur tycker du han ska äta? Minstingen i familjen är en normalviktig tjej på 2,5. Vad tycker du där?

Jag känner att jag ju egentligen skulle vilja ge dem LCHF också - funkar det?

Jag har redan gått ned något kilo, men min man som har en större övervikt (15-20 kg) har faktiskt gått upp lite sedan vi började. Gör vi något fel tro... Olika för män och kvinnor vad gäller hur fort kroppen vänjer sig? 

Hoppas du har möjlighet att svara! 

Tack på förhand!

Hej LMC!

Friska normalviktiga barn behöver inte äta strikt LCHF, det är oftast onödigt. Det räcker långt att undvika de sämsta kolhydraterna, socker och mjölmat. Och inte vara rädd i onödan för fett.

Om man hållt igen rejält på kalorier innan man startar (svultit kroppen) och sen börjar äta fri mängd LCHF kan man gå upp lite innan det vänder nedåt. Kanske det som gäller din man?