Popular Post Y62 Posted May 11, 2015 Popular Post Share Posted May 11, 2015 En vecka in i min allinclusive-resa tog jag prover som såg ut såhär: Cholesterin: 262 mg/dl HDL-Cholesterin: 72 mg/dl Triglyceride: 41 mg/dl LDL 181 mg/dl Sex månader senare ser det ut såhär: Cholesterin: 230 mg/dl HDL-Cholesterin: 47 mg/dl Triglyceride: 73 mg/dl LDL 168 mg/dl Glucose (extra från förra gången) 91 mg/dl Båda proverna har texten "LDL berechnet nach der Freidewald-Formel" under. Till och med jag som inte kan tyska förstår det. Blodtrycket häromdagen vilande var 130/75. Nyss, när jag hämtade resultaten efter 5,6 km löpning (bor granne med sjukhuset ) var det efter en kvart-tjugo minuter 140/95. Vilopuls under 60. Jag fastade 13 timmar innan dagens prov. Jag tycker provet idag är sämre men läkaren tycker det ser bättre ut för totalkolesterolet är lägre. 5 spänn på att jag har rätt Den stärkelserika maten tror jag är orsaken till det högre triglyceriderna och det lägre HDL. Det här är jag dock dålig på så säg ni som kan mera! Enligt den holländska databasen har jag 5% risk att får hjärtsjukdom inom tio år. Det är dock helt fel för jag ska bli minst 90 innan jag kastar in handduken. Om ingen illasinnad får mig på kornet förstås... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Lite kul är det att se hur tydligt proverna visar hur du förändrat din kosthållning ;-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Stooooor förändring är det... Fett och protein är svårt att få i någon mängd och allt annat är dränkt i socker och mjöl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Väldigt intressant, tycker jag, att dina provsvar så tydligt skvallrar om sämre kosthållning. Vilken himla tur att du snart får beträda moderlandets jord igen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Vad är det första du kommer att äta när du kommer hem Y62? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Vad är det första du kommer att äta när du kommer hem Y62? Det blir frukost på P4, en gång framröstad i Värnpliktsnytt som Sveriges sämsta militärrestaurang. Ägg såklart! Ska sno så jag kan moffa hela dagen och kvällen! Ojojoj, vilken fest! Byter ut tournicet och första förband i fickorna mot påsar med ägg och kaviar 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Puffar lite om någon har nåt mer att säga om värdena. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 TOT 230 mg/dl = 5.9478 mmol/l LDL 168 mg/dl = 4.34448 mmol/l HDL 47 mg/dl = 1.21542 mmol/l TRI 73 mg/dl = 0.82417 mmol/l GLU 91 mg/dl = 5.05556 mmol/l http://www.onlineconversion.com/cholesterol.htm http://www.onlineconversion.com/blood_sugar.htm Det är väl bara att konstatera att utifrån uppmätta värden så är inte blodsocker eller kolesterol något du behöver oroa dig för ... inte ens när du äter skräpmat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 TOT 230 mg/dl = 5.9478 mmol/l LDL 168 mg/dl = 4.34448 mmol/l HDL 47 mg/dl = 1.21542 mmol/l TRI 73 mg/dl = 0.82417 mmol/l GLU 91 mg/dl = 5.05556 mmol/l http://www.onlineconversion.com/cholesterol.htm http://www.onlineconversion.com/blood_sugar.htm Det är väl bara att konstatera att utifrån uppmätta värden så är inte blodsocker eller kolesterol något du behöver oroa dig för ... inte ens när du äter skräpmat. Tack! Jag är inte orolig alls. Det var läkaren som tyckte jag skulle hålla koll på det här. Han tyckte jag skulle visa den för min husläkare som kunde fortsätta ta prover och ordna en dietist till mig . Jag som inte ens tillhör en vårdcentral... Tänk att han på allvar misstänkte typ2 och till och med nämnde risken för genetiskt högt kolesterol. Inte konstigt det säljs statiner i mängder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts