Soffan

Jag försöker äta lchf med sockersuget försvinner inte

Recommended Posts

Hej!

 

Jag föll dit rejält under julen med kakor, choklad m.m.m.m Inte kul!!! Nu försöker jag få bort suget igen......

 

Jag vill komma tillbaka till lchf igen då jag mådde jättebra i höstas, jag började med lchf i augusti och det gick ganska bra direkt.Suget försvann snabbt.

 

Nu är det så att varje dag när jag kommer hem 15,30 MÅSTE jag bara ha 1 eller 2 mörka chokladbitar 81%. Det sitter i hjärnan, jag vet men fast jag försöker stå emot trillar jag dit efter en stund. Sen nån dag i veckan åker det även ner ett par kakor eller så och jag frossar i stället. Varför är det så svårt att avstå den här gången när jag vet hur bra jag mår utan socker??????

 

Vill gärna ha förslag om jag ska hoppa över frukosten eller vad jag ska äta då jag äter frukost på jobbet kl:8 och lunch redan kl:11.30. Det är fasta tider, jag kan inte ändra på dom!

Jag börjar jobba 7.00

Ofta är jag inte hungrig förrän 8 men äter jag en bra frukost då är jag inte hungrig 11.30 redan! Ond cirkel......Äter jag bara ett ägg kl:8 blir det lite enformigt efter 2 veckor på vardagarna.

Varför släpper inte suget på EM efter jobbet?? Och äter jag för mycket kvällsmat då jag inte är hungrig förrän vid 8 på jobbet. Jag kliver ändå upp 6 varje dag.

Jag äter bara efter listan på godkända livsmedel.

 

  • Så Hoppas på tips om portionsstorlek på frukost, lunch och kvällsmat och hur jag ska slippa "suget" på kvällarna.

 

  • Sen undrar folk i min omgivning, om man äter lchf OCH kolhydrater kommer man gå upp i vikt då???

 

Jag är en tjej på 42 år och är 176 lång och vägen idag 77, vill ner till 73....bara 4 kg men inget händer då jag förstör eftermiddagarna!!!

Tack för en bra sida/Soffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med en rivstart med cirka 5 kolhydrater per dag för att få bort sötsuget.. håll dig till livsmedel som smör, ost, ägg, grönsaker, avokado etc.. var försiktig med grädden och undvik turkisk yoghurt vilket lätt kan ge sötsug! lite grädde går bra men försök håll dig som sagt till 5 gram kolhydrater och se till att de kolhydraterna inte är 5 gram grädde.

 

Släng chokladen så du vet att du inte tar det när du kommer hem, att du vill ha socker tyder på att du har ätit för lite fett! ät en ordentlig frukost med kokta ägg smör och ost? då håller du dig mätt länge!

 

Ha med dig mellanmål som du kan ta på hemvägen eller så, stora klickar smör inlindat i ost? så att du slipper falla dit för den där chokladen, rensa även ut sånt som kan ställa till bekymmer och se till att äta mycket fett!

 

Socker påverkar hjärnan likadant som vissa droger, det är beroendeframkallande så det är inte konstigt att du faller dit.. Blandar man mycket kolhydrater med LCHF så kommer man gå upp i vikt ja eftersom du får höga insulinnivåer som blockerar fettförbränningen.

 

Man måste vara konsekvent med vad man äter och se till att inte gå hungrig! då kommer sötsuget att släppa.. Ät en mindre frukost med något näringsrikt som ost och smör, och så äter du en rejäl lunch så att du står dig! ha även med mellanmål!

 

När du känner att du börjar bli sötsugen på eftermiddagen så var beredd med kanske något kokt ägg, smör och ost! så att du blockerar det hela! satsa på bearneisås och andra feta såser med fett kött när du lagar mat hemma! så ska du se att ditt sötsug snart är ett minne blott..

 

Bacon och ägg kan man ju annars ta till frukost, det mättar fruktansvärt länge.. fast kan ju förstås kännas lite mäktigt att äta på morgonen, men en bra start på dagen! men satsa på lunchen tycker jag! ät lite grann vid frukost och ät sedan en brak lunch! ha med dig mellanmål som dämpar sötsuget på eftermiddagen när du känner för att ta den där chokladbiten!

 

Lycka till! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har besvär med sötsug och beroende av sötsaker. Då kan Antonius tips säkert vara bra. Jag brukar också tipsa om den här föreläsningen:

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massor av tips. TACK så mycket för det =)))

Ska verkligen tänka på det i morgon, jag gillar ju gräddsåser/creme fraichesåser och kalla såser på turkisk yoghurt och äter det nästan varje dag för att få i mig fett....

Har lite svårt att äta för mycket smör och olja men får prova det en vecka nu och kanske ha egengjord vinägrettdressing på maten med bra olja och fransk senap i.

Ägg med majjo funkar tycker jag, ska bara titta att det inte är socker i. Har nämligen sett att i vissa har dom socker :(

Får väl försöka variera mig med frukosten lite, ägg mosat med smör och lite salt o peppar på är gott. får prova det nästa vecka.

Vill ju inte äta för mycket till frukost eftersom jag måste äta på jobbet 11.30 eller kanske funkar en kaffe med kokosolja och ingen grädde nej...... vad ska jag då ha i kaffet.

Får kanske göra äggmjölk på koncentrerat smör och ha i till frukost - funkar det????

 

Tack igen för tipsen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också en eftermiddagsknaprare... Mitt sätt att hantera stressen efter dagen är en räd i kylskåpet/skafferiet. Anna Hallén har också skrivit mycket om detta psykologiska sug som INTE försvinner för att kolhydraterna gör det. (Hennes sida är det lite svårt att hitta på men information finns det gott om!) Själv är jag dock tacksam att det mesta av suget är borta även om jag har detta kvar att kämpa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att äta mycket kolhydrater och LCHF samtidigt är per definition omöjligt... :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft de där problemen förut vilket resulterat i att jag gång på gång fallit tillbaks till ett kolhydratätande, trots att jag vet hur bra jag mår på LCHF. Tyvärr är det så för mig att jag inte kan ta en chokladbit, för det blir alltid mer. Och när jag väl har ätit chokladen kan jag ju ta en macka, för då är ju ändå dagen förstörd. Och är dagen ändå förstörd spelar ju inte veckna någon roll så då trycker jag en godispåse och tänker att jag kör nästa månad, eller ska vi ta årsskiftet?! Och så dividerar jag med mig själv. För mig splear det ingen roll om det är socker eller sötningsmedel, jag klarar inte av det alls.

Nu äter jag en vanlig LCHF kost, med två huvudmål om dagen och inga mellanmål eller kvällsmål. Jag undviker yoghurt och andra mejerier förutom gräddiga såser, och på helgen kan jag ta om lite hallon med grädde om jag känner för det. Att inte småäta (även LCHF "godkända" saker) har verkligen hjälpt mig och nu är jag i ärlighetens namn inte ens sugen. Det hjälper mig också att jag insett att om jag äter något nu kommer jag att misslyckas och alltid vara tjock.

För oss som är sockerkänsliga tror jag tyvärr inte det går att ta lite ibland så mitt tips är att klippa bort sockret helt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tyvärr är det så för mig att jag inte kan ta en chokladbit, för det blir alltid mer. Och när jag väl har ätit chokladen kan jag ju ta en macka, för då är ju ändå dagen förstörd. Och är dagen ändå förstörd spelar ju inte veckna någon roll så då trycker jag en godispåse och tänker att jag kör nästa månad, eller ska vi ta årsskiftet?!"

 

Elin, tänk som AA; "En dag i taget"   Om du inte redan har sett Docs rekommenderade video, gör det, den är superb! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
"Tyvärr är det så för mig att jag inte kan ta en chokladbit, för det blir alltid mer. Och när jag väl har ätit chokladen kan jag ju ta en macka, för då är ju ändå dagen förstörd. Och är dagen ändå förstörd spelar ju inte veckna någon roll så då trycker jag en godispåse och tänker att jag kör nästa månad, eller ska vi ta årsskiftet?!"

 

Elin, tänk som AA; "En dag i taget"   Om du inte redan har sett Docs rekommenderade video, gör det, den är superb! 

Jag har sett den och det går bra nu när jag undviker allt socker. Tror inte jag är beroende eftersom jag kan sluta äta allt socker men inte kan ta lite. Hursom, jag är så glad att jag klarar att äta sockerfritt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tyvärr är det så för mig att jag inte kan ta en chokladbit, för det blir alltid mer. Och när jag väl har ätit chokladen kan jag ju ta en macka, för då är ju ändå dagen förstörd. Och är dagen ändå förstörd spelar ju inte veckna någon roll så då trycker jag en godispåse och tänker att jag kör nästa månad, eller ska vi ta årsskiftet?!"

 

Elin, tänk som AA; "En dag i taget"   Om du inte redan har sett Docs rekommenderade video, gör det, den är superb! 

Hej Har du en länk till Docs video?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klicka bara på bilden i inlägg nummer 3 ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klicka bara på bilden i inlägg nummer 3 ;)

Jaha var det den  :rolleyes: den hade jag sett redan :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soffan, hur är det med sömnen och stressbalansen? Om du redan äter en LCHF-kost så brukar det vara optimalt ur ett strikt kostperspektiv för att komma till rätta med den typ av problem du nämner. Däremot så hjälper detta inte om det finns andra orsaker med i bilden. För lite sömn och för mycket stress är exempelvis ett fantastiskt sätt att skapa en miljö där man går omkring och känner sug efter allt möjligt. Det kroppen dock egentligen behöver är att sova mera och nå stressbalans...vilket ofta brukar hänga ihop.

 

Bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle att börja med att kasta chokladen som du har hemma. Sedan skulle jag fundera vilket substitut man skulle kunna ha istället. Jag har själv "ersatt" mitt godissug med sug efter torkat skinka. Skinkan fick bli substitutet och det fungerar över förväntan. Du kan fundera om det finns något naturligt mat som du älskar över allt annat och testa äta det som substitut.

 

Frukosten skulle jag absolut inte hoppa över om den är viktig för dig. Istället skulle jag försöka anpassa mängden mat till att slippa bli hungrig mellan måltiderna. Så har jag gjort också och jag går inte och småknaprar något. Skulle jag ändå bli småhungrig, har jag en burk kokosfett i beredskap. En matsked kokosfett blandat i teet, brukar hålla mitt småhunger borta om det skulle uppstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får problem med sötsug när jag äter yoghurt, ost som snacks, mörk choklad, nötter, bär och grädde i kaffet (grädde i mat går bra) även om dessa livsmedel är "godkända". Håller jag mig borta från dem och lägger mer kh på bra grönsaker blir det nästan inget sug alls. Använder också the med like kokosfett i när jag känner mig rastlös/sugen ibland på eftermiddagar och kvällar.

 

Vanlig frukost är också svår för mig då min kropp oftast inte är vaken förrän jag har kommit till jobbet. Har löst det med att dricka en magic bullet choklad på morgonen (2msk smör, 2sk kokosolja, 1 tsk kakao, varm vatten, mixa med mixerstav). Den är väldigt mättande och det står jag mig på tills lunch och undviker att starta dagen med kh-rikare produkter som yoghurt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.