Jump to content

Är vi verkligen gjorda för att äta kött?

Jonas A
 Share

Recommended Posts

Det kunde man inte alls om elden kom före verktygen.

De Boer har ju tagit kort på dem och hänvisar till en massa andra källor. En ganska omfattande konspiration för att dölja en väldigt intressant observation.

Testa att vandra genom regnskogen under regnperioden med den där tickan, eller simma över en flod.

Det kan ju ha varit så att man bar med sig glöd av praktiska skäl. Även om man visste hur man gör upp eld så var det troligen ganska tids och srbetskrävande, därför valde man att bära med sig glöd som man snabbt kunde blåsa liv i och få till en eld utan att lägga ner en massa jobb.

• Like 1

Det kan ju ha varit så att man bar med sig glöd av praktiska skäl. Även om man visste hur man gör upp eld så var det troligen ganska tids och srbetskrävande, därför valde man att bära med sig glöd som man snabbt kunde blåsa liv i och få till en eld utan att lägga ner en massa jobb.

Ja så gör man ju överallt. Jag gör så trots att jag har tändare och tändstickor.

Det är troligen det som Lindblad sett och övertolkat till det absurda.

En möjlig förklaring, visst. Alla kan ta fel, och missförstå. Även om jag inte är övertygad så är det ändå ett möjligt scenario.

Och då är vi alltså överrens om att man kunde bära med sig elden utan kniv?

Jag hade missat den avslutande texten efter bilderna och där skriver de Boer:

Even pieces of firewood were carried to the next camp. This wood can smoulder for hours and it can quickly be fanned into flame.

Om regnperioden. Jag är som sagt inte expert på överlevnad, men om jag bodde i regnskogen så skulle jag slå läger och stanna där under regnperioden. Dom var inte på vandring hela tiden. Att ge sig ut på vandring under sämsta tänkbara förhållanden gör man inte om man inte måste.

Om att ta sig över vattendrag. Gör upp en eld på ena sidan som säkerhet. Gör en enkel flotte av några grenar. Ta över elden/glöden på den. När den är över så kan man släcka backupen.

Kan jag komma på sånt så varför skulle inte dom ha kunnat det. Därmed såklart inte sagt att det var så dom gjorde. Jag vill bara visa på att det går att lösa på ett säkert sätt.

Läser du Lindblads bok får du se fler, bättre och intressantare bilder.

de Boer skriver också:

After the author's expedition, two new contacts with the Akurios have been made.

Jag tänker att dom kanske inte beskriver samma grupper. Samtidigt som det är väldigt mycket som stämmer överrens

Det rimliga är väl ändå att någon, de "svarta indianerna", missionärerna, spanjorerna, tyskarna eller grannarna skulle ha reagerat på saken? 

Om det hade varit sant så är det väl också rimligt att Akurios hade tagit reda på hur man gjorde eftersom de var omgärdade av och besöktes av folk som kunde göra upp eld.

Nej. Hur ska man göra det?

Ja självklart bär man med sig eld. Det är inget märkligt eller nytt med det. Det sensationella i Lindblads påstående var ju att elden aldrig förnyades, inte att den kunde leva länge.

Fast de hade ju rep över vattendraget som de höll i när de simmade över.

Det rimliga är väl ändå att någon, de "svarta indianerna", missionärerna, spanjorerna, tyskarna eller grannarna skulle ha reagerat på saken?

Tja, JL reagerade ju på saken. Om det nu stämmer. Och då gjorde andra det också, kanske främst missionärerna, men dom kanske inte skrev om det mer än i sina dagböcker. JL var där för att dokumentera mötet med Akurios. Det var restriktioner på vilka som fick vara där när man tog kontakt med Akurios.

Om det hade varit sant så är det väl också rimligt att Akurios hade tagit reda på hur man gjorde eftersom de var omgärdade av och besöktes av folk som kunde göra upp eld.

Om du läser JL:s bok får du en förklaring på det. Akurios var en helt isolerad stam som under lång tid inte hade kontakt med andra stammar. Orsaken låg i konflikter med en annan stam som JL gissar hände under första halvan av 1700-talet. Akurios drog sig efter konflikten längre in i regnskogen och undvek kontakt med andra. Folkskyggheten blev en del av deras natur.

Därför var dom inte lätta att hitta och dom första mötena inte helt enkla.

Och därför hade man tappat kunskap som andra stammar runt omkring hade. En mindre grupp tappar lättare kunskap än en stor. Dom lämnade även sina odlingar och blev en helt jagande och samlande stam. Som jägare och samlare var dom tvungna att dela upp sig i mindre grupper och sprida ut sig. Dom levde ett hårt liv och hade dött ut om man inte tagit kontakt med dom. Det var en folkspillra på väg utför. Allt för isolerade och allt för få för att ha en framtid.

Nej. Hur ska man göra det?

Ja självklart bär man med sig eld.

Akurios använde bambuknivar. Om man splittrar bambu får man tydligen vassa kanter som kan användas som kniv. Dom hade stenyxor. Dom använde tänder från djur som verktyg. Dom använde även sina egna tänder som verktyg.

Räcker det för att räknas som kniv eller motsvarande?

Fast de hade ju rep över vattendraget som de höll i när de simmade över.

Så därför ... ?