StefanLarsson Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag har alltid problem med att hålla lchf när jag blir sjuk och får feber - och har flera gånger halkat tillbaka i det söta. Är det någon av er som har upplevt detta, och hur har ni hanterat det? Vad kan jag äta när kroppen är som tröttast, febrigast, och (tyvärr) tungan kan backa på fett?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted May 12, 2015 Popular Post Share Posted May 12, 2015 Välkommen till forumet Stefan Larsson Det är nog som du säger, och jag tror att de flesta får ett sug efter kohydrater vid sjukdom och att fett och protein inte är så gott längre. Men jag har en teori angående detta, som jag lyckas hålla mig ifrån det söta med. Märk väl, det är min egna teori Jag tänker som så att virusarna behöver kolhydrater för att leva så bra som möjligt och så länge som möjligt för att kunna "smitta" så många som möjligt. Jag får för mig att de "lurar" kroppen att tro att man måste få i sig kolhydrater, därav kommer det extrema suget. Så när suget kommer, så tänker jag att, Nähädu, viruset, är du så dum att du "plågar" mig, så ska jag göra det så eländigt som möjligt för dig. Det brukar funka, och i värsta fall dricker jag bara vatten, buljong eller någon fet kolhydratsnål soppa. Krya på dig! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Har man feber är det viktigaste att fylla på med vätska! Vatten och buljong exempelvis. Bra med lite salt om man inte får i sig det på annat sätt. Om du inte är helt emot sötningsmedel kan du dricka lite lightläsk eller liknande. Kanske kan du också äta lite uppskuren frukt istället för att halka dit på godis. Rysk yoghurt med bär är ett annat förslag. Nötter. Många som halkar dit på sött när de är sjuka hamnar nog där för att det var så det var när de var små. Då var de vuxna extra snälla och man fick godis och kanske läsk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag tror stenhårt på att inte belasta systemet i onödan när man är sjuk. Att dricka och få i sig salt är dock jätteviktigt och extra viktigt vid feber eftersom det torkar ut kroppen. Nu är jag väldigt sällan sjuk men åkte i år på influensan, vilket är bra för nu är jag immun mot den virusstammen också! Jag åt extremt lite (ett kokt ägg någon gång eller lite ost) när jag hade influensan men drack ordentligt. Jag gick ner ca 3 kilo men återhämtade mig väldigt väl och fort. Kilona kom så sakteliga tillbaka och jag kunde träna igen fullt ut 2 veckor efter sista feberdagen. Jag kan inte se att kolhydrater är positivt vid någon typ av sjukdom annat än vid absoluta slutskedet av cancer när tumörerna totalt kapat kroppen. Jag tror mycket väl att både Syster och kareng kan ha rätt i sina teorier. Den ena utesluter inte den andra, snarare förstärks nog effekten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StefanLarsson Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Tack så jättemycket för de snabba svaren, och det varma välkomnandet! Vatten, buljong, fet kolhydratsnål soppa, lite light-läsk, rysk yogurt med bär, några fruktbitar, något ägg eller en ostbit. Detta får bli mitt first-aid-kit Och (om jag fattade HelenaB rätt) kanske inte äta så mycket alls, när kroppen mår som sämst? Det är ju något som jag vet debatteras - ska man äta eller fasta (eller iaf äta mindre) när man har feber, vad mår kroppen bäst av? Jag har alltid varit en sådan som behåller matlusten, men jag har också "mantrat" i bakhuvudet att man ska få i sig energi... Det kanske är något man kan våga ompröva under febertopparna? Än en gång tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Fasta bort sjukdomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts