Jump to content

Söta barn på finsk TV. Så. Himla. Bra.

Tuva

Recommended Posts

Livsmedelsverkets uppdrag förutom att säkerställa att uppenbara hälsorisker hålls så låga som möjligt är

"att insatserna ska bidra till goda förutsättningar för arbete, tillväxt och välfärd i alla delar av landet."

Detta tolkar uppenbarligen vårt livsfarliga verk som att man ska hålla livsmedelsproducenterna om ryggen och låta dom fullständigt sockra sönder maten för oss utan att ingripa..

• Like 6

"Den där otäckan..." verkar tro att barn inte äter någonting frivilligt utan socker. Jag har då aldrig varit med om att det är svårt att få barn att äta bär! Hur många vuxna som helst, som sockrar rejält på efterrättsbären, medan barn utan bekymmer äter bären som de är. Och de där yoghurtarna, som skulle innehålla så nyttiga bär, att det kompenserar för 10-15% socker, jag undrar hur många procent bär det är i dem?

• Like 4

"Den där otäckan..." verkar tro att barn inte äter någonting frivilligt utan socker. Jag har då aldrig varit med om att det är svårt att få barn att äta bär! Hur många vuxna som helst, som sockrar rejält på efterrättsbären, medan barn utan bekymmer äter bären som de är. Och de där yoghurtarna, som skulle innehålla så nyttiga bär, att det kompenserar för 10-15% socker, jag undrar hur många procent bär det är i dem?

Det var en mycket korkad livsmedelsexpert, hon har förmodligen inga egna barn. Inte heller verkar hon ha umgåtts med barn öht. Många gånger har jag varit på självplock av jordgubbar och jag lovar att barnen ätit åtskilliga jordgubbar utöver dem som hamnat i korgen.

Röda vinbär direkt från frysen hinner aldrig tina innan dom är uppätna. Hur många barn äter inte naturell yoghurt med diverse fruktbitar och bär.

Inte behöver man lura i barn frukt och bär!

Det är ju alldeles förskräckligt att ha sådana representanter i livsmedelsindustrin.

• Like 5

Att få ungar att äta grönsaker går betydligt lättare när man erbjuder er god (och fet) salladssås med eller har tillagat dem med smör, grädde och/eller ost. Just sayin´.  :) (T.o.m. lättare än om man häller socker på det...)

Jag minns fortfarande hur jag propsade på att inte BARA bjuda på tårta, godis och läsk på barnens kalas. Min man tyckte jag var knäpp men jag hade lagt märke till hur liksom ointresserat och vårdslöst kalas-ungarna umgicks med det tidigare år. Så jag började bjuda på nedskurna grönsaker med dipar och juice också. Vi kan väl säga som så att det fanns inte kvar en grönsaksbit efter kalaset och all juicen var uppdrucken men resterna av tårtorna, godiset och läsken ägnade sig min man åt i ett par veckor efteråt.  ;) När jag tänkte efter var det inte så konstigt. Ungar "unnas" ju bakverk, läsk och godis flera gånger i veckan. För en del är läsk lika spännande som kranvatten. 

• Like 2

Det går otroligt fort att vänja barn och vuxna vid låg sockerhalt. Halvera, halvera och halvera.... Sen kan man ta bort det helt. Möjligen att behålla som krydda och då i mängd som salt eller peppar används.

Grönsaker är inte heller svårt. Håll ungen borta från dagis till den äter grönsaker, servera alltid grönsaker innan maten står på bordet, blanda aldrig grönsaker med olika geggor, ge restriktioner på hur mycket grönsaker de får äta (Bara två tomater!).

Alla ungar är olika så en sås för vissa kan vara klockrent medan en annan unge får damp bara vid åsynen.

• Like 2