tomha Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jason Fung verkligen inspirerar mig att vilja testa att fasta lite längre, en 3- 5 dagar eller så. Hur gör man för att börja? Finns det några speciella risker att tänka på? Hur gör man med salt och andra tillskott? Det är dåligt med pratiska tips både i videoklippet här hos kostdoktorn, samt på hans blogg, https://intensivedietarymanagement.com/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Min första fasta var på 96h och under den drack jag bara kaffe och vatten samt en nypa salt i nu och nä. Jag kunde gå längre men kände mej ganska nöjd efter 96h. Jag tror inte det finns några risker värda att nämna om du är en frisk person och det inte tar av helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Man behöver inte tillskott av vitaminer för att fasta. Våra barbariska förfäder tuggade knappast vitaminbjörnar när de desperat jagade föda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Hej Inte svar på det du efterfrågar direkt - men ett tips som kan underlätta kan nog vara att du först ställt om kroppen till ett "ketogent läge" (är i ketos). Men kanske du redan har gjort? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag håller inte alls med om det många skriver att det inte är några problem att fasta länge. Det är skillnad mellan att klara av en sak och att må bra. Efter ca 16 timmar börjar jag bli rejält seg av av fastan och när det gått ca 24 timmar börjar jag frysa en del. Men visst man överlever utan problem. Så jag har hittills stoppat vid ungefär 24 timmar. Det känns rimligt....så vid längre fasta än så och helt utan kalorier då är jag lite nyfiken på hur man mår jämfört med om man inte fastar. Fung använder sina långfaster som en del i terapin att reversera diabetes och då är sannolikt patienterna högmotiverade för att bli av med sin sjukdom...som jag fattar det rekommenderar han sen lite kortare fasta typ ett dygn när man nått sina terapeutiska mål som en del i patienternas fortsatta livsföring. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Jag håller inte alls med om det många skriver att det inte är några problem att fasta länge. Det är skillnad mellan att klara av en sak och att må bra. Efter ca 16 timmar börjar jag bli rejält seg av av fastan och när det gått ca 24 timmar börjar jag frysa en del. Men visst man överlever utan problem. Så jag har hittills stoppat vid ungefär 24 timmar. Det känns rimligt....så vid längre fasta än så och helt utan kalorier då är jag lite nyfiken på hur man mår jämfört med om man inte fastar. Fung använder sina långfaster som en del i terapin att reversera diabetes och då är sannolikt patienterna högmotiverade för att bli av med sin sjukdom...som jag fattar det rekommenderar han sen lite kortare fasta typ ett dygn när man nått sina terapeutiska mål som en del i patienternas fortsatta livsföring. Det är klart att man kommer känna på hungern under en 96 timmars. Men inte tyckte jag att det var SÅ farligt, tränade gjorde jag också 25-30 min om dagen. Inget man gör varannan vecka kanske, men en 3-5 gånger om år tror jag i allmänhet är bra, eller oftare om man vill bli av med jobbig övervikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ja...hungern tycker jag inte är bekymret utan segheten...men om man tränar så känner man sig piggare ett tag. Jag vet inte om det kan upplevas olika beroende på vilken övervikt man har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nilsmeister Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ja...hungern tycker jag inte är bekymret utan segheten...men om man tränar så känner man sig piggare ett tag. Jag vet inte om det kan upplevas olika beroende på vilken övervikt man har? Jag tror man ska röra på sej mycket under fasta. Om man ser evolutionärt på det hela så var ju våra jagande och samlande förfäder tvungna att anstränga sej för att få tag på föda. Det går ju inte vara seg och ofokuserad när man ska spjuta ner en gasell på savannen, så kroppen hjälper till med extra energi under själva ansträngningen. Fastar man stillasittande så kanske kroppen tror att man är sjuk och går ner på sparlåga i stället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jo, man klarar nog mer än man tror under ganska långa fasteperioder förutsatt att man är frisk för övrigt Jag har en kompis som vattenfastade 20 dar en gång i ungdomen och dessutom spelade landskamp i en bollsport i slutet av perioden Han säger att han aldrig känt sig så bra i kroppen som vid just den matchen trots ingen näring på nästan 3 veckor Givetvis hade han tappat mycket kroppsvikt men uppenbarligen fanns det ändå kraft kvar i musklerna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jag tror man ska röra på sej mycket under fasta. Om man ser evolutionärt på det hela så var ju våra jagande och samlande förfäder tvungna att anstränga sej för att få tag på föda. Det går ju inte vara seg och ofokuserad när man ska spjuta ner en gasell på savannen, så kroppen hjälper till med extra energi under själva ansträngningen. Fastar man stillasittande så kanske kroppen tror att man är sjuk och går ner på sparlåga i stället? Jag är aktiv större delen av min vakna tid men börjar ändå frysa efter ungefär 18 timmars fasta. Hunger och energi är inget problem men frusenheten är outhärdlig. Dock har jag förhållandevis låg kroppsfett procent vilket kanske är den bakomliggande orsaken till varför jag börjar frysa så förskräckligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jason Fung verkligen inspirerar mig att vilja testa att fasta lite längre, en 3- 5 dagar eller så. Hur gör man för att börja? Finns det några speciella risker att tänka på? Hur gör man med salt och andra tillskott? Det är dåligt med pratiska tips både i videoklippet här hos kostdoktorn, samt på hans blogg, https://intensivedietarymanagement.com/. Jag tycker verkligen att du ska prova på en längre fasta. Många fördelar kommer inte tillgodo förrän efter 48 timmar. Tror att det kommer fram i den här föreläsningen: Hur gör man? Tja, det är bara att sätta igång ät inget, drick vatten, te eller kaffe. Utan mjölk. Det är lättare om du är fettdriven innan. Risker? Det kan jag inte uttala mig om. Salt kan man ta en halv tesked av då och då, lösa upp i vatten och dricka. Och är du orolig för att få näringsbrist, så ta ett par multivitamintabletter/dag. Om du har frågor till Dr Fung, så skriv till honom. Det har jag gjort, och har fått svar inom 24 timmar. När jag fastar, så är jag vrålhungrig de första 2 dagarna. Samt ont i huvudet och annat otrevligt. På den tredje dagen vänder det. Hungern försvinner, tröttheten också. Det är nästan som att få en pigghetsspruta . Sen pinnar det på........men framåt den 5e dagen kan man börja sakna lite tuggmotstånd och smaken av annat än vatten och te. Lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Nu har jag provat på att vattenfasta* i 5 dagar. Det var en spännande upplevelse, som det kommer dröja ett tag tills jag provar nästa gång. Dag 1 var fantastisk. I normala fall börjar jag dagen med fettkaffe för att sen äta en lätt lunch vid ca 14 och kvällsmat mellan 18 och 20. Fastande märkte jag inga energidippar och jobbade glatt på i 13 timmar. Somnade dessutom nån timme tidigare på kvällen. Dag 2 var inte kul. Största anledningen till det var nog inte fastan utan att jag drog ut en visdomstand så jag blev väldigt stillasittande. Dessutom gjorde tanden ont och jag började frysa och få huvudvärk, samtidigt som jag började känna mig ordentligt trög i huvudet. Dag 3 var något bättre men motig. Svårt att gå upp på morgonen, seg i huvudet, och periodvis väldigt frusen. Dag 4 var jobbigare igen. Trött, frusen, huvudvärk, allmänt seg, och lite rastlös. Dessutom ledig vilket ledde till mycket tvtittande. Dag 5 var värre än dag 4, dags att avsluta och det gjorde jag med att koka benbuljong, som jag sen drack nästan en liter av, följ av lite ost och nötter, och två panodil. hurra för panodilen som äntligen fick bort min huvudvärk. Idag, dagen efter. Oj vad jag mår bra! Det var inte för att gå ned i vikt som jag fastade, utan för att i första hand bli lite mindre insulinresistent. Vikten rörde sig nedåt lite snabbare än den gjort de senaste månaderna, men inte med någon stor hastighetsskillnad. En intressant observation är att jag inte verkar använda mer ketoner än vanligt.. Jag mäter med en ketonix, som precis som vanligt visade grönt eller gult, ingen mätbar ökning här alltså. *Under fasteperioden åt jag 4-6 gram salt (2-3 halva teskedar) varje dag. samt vatten och te och kaffe. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Vad synd att du mådde så dåligt under fastan. Förstår då att du inte vill testa igen isf. Men jag tycker ändå att du ska prova en gång till, fast då kanske inte under en period då du utsätts för stress. Som utdragning av tänder är. Det sägs att den som mår sämst av en fasta, är den som behöver den mest. Kanske lite humbug där.....men men, man vet aldrig. Det finns en dokumentär, som heter "Sult som medisin", som jag tycker du ska kolla på. Jag försöker länka till den, men det står på NRK's sida att den inte är tillgänglig utomlands. Vet att någon har lagt ut den här på forumet, men kan inte hitta den. Söker vidare............... Kanske att varannan-dagsfasta är mer lämplig för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Vad synd att du mådde så dåligt under fastan. Förstår då att du inte vill testa igen isf. Men jag tycker ändå att du ska prova en gång till, fast då kanske inte under en period då du utsätts för stress. Som utdragning av tänder är. Det sägs att den som mår sämst av en fasta, är den som behöver den mest. Kanske lite humbug där.....men men, man vet aldrig. Det finns en dokumentär, som heter "Sult som medisin", som jag tycker du ska kolla på. Jag försöker länka till den, men det står på NRK's sida att den inte är tillgänglig utomlands. Vet att någon har lagt ut den här på forumet, men kan inte hitta den. Söker vidare............... Kanske att varannan-dagsfasta är mer lämplig för dig? Jag tänker visst prova längre fasta i framtiden, men det kommer dröja ett tag. Nu funderar jag på att utöka min 18:6 diet med fasta ett dygn per vecka också. Hoppas att det ska kunna gå att lära kroppen att bli bättre på att fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Hej jag är inne på dag 6 tänkte avbyta fastan imorgon dag 7 jag tycker att efter tredje dagen så fick jag massa energi dom första 3 dagarna var jag mer ovan vad ska hända och så lite orolig för att jag var nybörjare nu på sjätte dagen så mår jag hur bra som helst jobbar på som vanligt lämnar på dagis och skola. mitt upplägg den här veckan har varit enkla 2 koppar obs hemmgjord benbuljong sen som tillskott så har jag tagit magnesium-kalcium och omega 3 men det tar jag ändå.jag har inte hafft några som helst problem och skulle lätt kunna forsätta en vecka till.jag tror att det är till en stor fördel om man redan är i optimal ketos för att då slipper man övergångsproblem när man ska fasta men det är upp till var och en att bestämma lycka till.det har varit en fantastisk resa upplever jag det som i alla fall 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Hej jag är inne på dag 6 tänkte avbyta fastan imorgon dag 7 jag tycker att efter tredje dagen så fick jag massa energi dom första 3 dagarna var jag mer ovan vad ska hända och så lite orolig för att jag var nybörjare nu på sjätte dagen så mår jag hur bra som helst jobbar på som vanligt lämnar på dagis och skola. mitt upplägg den här veckan har varit enkla 2 koppar obs hemmgjord benbuljong sen som tillskott så har jag tagit magnesium-kalcium och omega 3 men det tar jag ändå.jag har inte hafft några som helst problem och skulle lätt kunna forsätta en vecka till.jag tror att det är till en stor fördel om man redan är i optimal ketos för att då slipper man övergångsproblem när man ska fasta men det är upp till var och en att bestämma lycka till.det har varit en fantastisk resa upplever jag det som i alla fall Låter trevligt. Hur gjorde du din benbuljong? hur mycket energi var det i den? Vad är det för kalciumtillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Hej jag gjorde min buljong på hönsben finns massa recept men jag valde att göra en enkel variant med lite lagerblad havssalt lite kryddor och lät kocka typ 18-24h la i kylen när den väl stelnat så skrapade jag bort det tunna fettet som låg längst upp.jag drack 2 koppar om dagen det blir i energi ca 20 kcal om dagen.magnesium och kalcium köper jag på hälsokost dom är blandade i samma kapsel i samma burk alltså.dom som vet säger att det är bra att ta dom tillsamans?men jag har inte haft kramper eller liknande dom har faktiskt hjälpt måste jag säga för att när jag var ny på lchf så fick jag ofta kramper och lite yrsel men det är helt borta nu och så tar jag alltid en kopp buljong på morgonen så därifrån så får jag i mig saltet och alla andra viktiga ämnen som jag inte kan namnen på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts