bobmoff Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Har svårt att stå emot suget av kolhydrater när jag är trött. Det blir ju såklart svårast när man varit på besök hos någon och i princip motvilligt fått i sig kolhydrater och sen när man kommer hem och är lite trött så kommer suget och då har jag svårt att stå emot att göra mackor (som jag ätit väldigt länge som kvällsmat under min år som ungdom). Jag kan känna det att mitt beteende är väldigt likt andra typer av beroenden. Socker har jag enklare att hantera, det blir jag mer sällan sugen på. Vad har ni för tips o knep ? Kanske artiklar eller annat som ger tips på hur man kan hantera detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Mitt trick är att undvika sötsaker inklusive bröd helt. För tar man lite så blir man sugen på mer. Däremot om man inte äter det över huvud taget — utan äter bra, fet mat -- blir man inte sugen alls. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Trötthet är ett gissel - för man BLIR piggare av kolhydraterna (om än bara tillfälligt)... Jag har en hel arsenal av metoder jag testar. Sysselsätta mig med nåt som gör det svårt att äta samtidigt som, borsta tänderna för tandkräm och mat blandat är inte gott, äta nåt som ger onödigt mycket kalorier men ändå inte har så mycket kolhydrater osv. Men ibland faller jag. Och då gäller det att jag kan förlåta mig själv och kämpa vidare i morgon. Den sista har jag övat mycket på... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Du är inte ensam! Kvällarna är helt hopplösa. Jag har till slut blivit av med chokladen (den 70-80% iga) och äter varken mjöl eller mjölkprodukter men är ändå sötsugen. Har kommit på mig själv med att frossa i röd spetspaprika som är rätt söt o god samt och jordgubbar om de är söta nog... Jag frossar av o till på frökex det hjälper något - de är rätt kolhydratrika. . Ett typiskt beroendebeteende - jag söker efter kicken. Jag testar nu att smutta lite på rostade chokladbönor under dagen och lite har det hjälpt. Jag är nog möjligen chokladberoende oxå! Det är en daglig kamp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jag har hittat ett knep, som funkar förvånasvärt bra för mig. När man bara måste ha nåt kolhydratrikt, men ändå har en gnutta ork att stå emot begäret äter jag, och håll i er nu, blomkål. Mjukt och krämigt som det finaste potatismos, och med samma lyxiga känsla då man tuggar. Enkelt är det också. Man kokar blomkålen och sen mixar man med massor av smör. Tillsätt några mandlar för extra krispighet och krydda med lite kanel, eller ät det utan kanelen och med bacon och baconfett i stället. Det är helmärkligt men efteråt känns det lite som jag frossat i nåt väldigt onyttigt, och kolhydratbehovet är stillat. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Det bästa är väl att inte ha sådan mat hemma alls? Blir man sugen och inte har det tillgängligt krävs det ju att man är jäkligt sugen om man är beredd att gå ut eller åka iväg och handla så mitt tips är släng ut skiten som finns i skafferi, kyl och frys 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Jag tror att svaret på hur man ska hantera detta kan bli lite olika beroende på varför man äter LCHF... Om man äter LCHF för att man tycker att det är hälsosamt och om man då någon gång blir sugen på något kolhydratrikt så är väl inte det hela världen om man dagen efter sitt snedsteg är på rätt spår igen. Upplever man långvariga problem efter ett snedsteg och man känner av ett "beroende" så är nog det bästa (och tråkigaste) tipset att inte tillåta sig några egentliga undantag (inte ett mindre hos kompisen heller)... och om man nu ändå råkar ut för sug på kvällen kan ett sätt att hantera situationen vara att borsta tänderna och gå till sängs. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Jag längtar i princip alltid efter bröd så det finns inte hemma alls i någon form. Inte ens fröknäcke... Jag tar en PUMa (Pålägg Utan Macka) eller en bit brie med lite valnötter. Just valnötter tycker jag kan smakmässigt ersätta hårt rågbröd litegrann 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Jag äter mig rejält mätt på kött/fett/grönsaker så brukar socker/kolhydratsuget gå över. En stekt kycklingfilé med coleslaw och bearnaise brukar bli bra. Detta är saker som är lätt att ha hemma. Kokta ägg är också väldigt mättande och ett gäng kokta ägg och en majonnästub är ju även det lätt att ha klart i kylskåpet vid behov. Det bästa är att vara förberedd och, om det går, inte ha såna saker hemma som du inte "vill" äta Kämpa på och ha en fin dag 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Äppelcidervinäger är ett husmorstips för att få bort sötsug. Börja med periodisk fasta, t ex 16:8, där du fastar under 16 sammanhängande timmar per dygn och har ett ätfönster på 8 timmar. Utanför ätfönstret äter du inte. Periodisk fasta kan vara en metod att komma tillrätta med sug, eftersom man inte ska äta på vissa tider. Mixa 2 äggulor med 50 g smör eller 2 msk kokosfett, 1 kopp hett vatten, 1 tsk kako och 1 knivsudd stevia. Det smakar ungefär som drickchoklad och är rejält mättande. Skriv upp det du äter i t ex kostbevakningen. Att skriva upp vad man äter kan vara ett sätt att få kontroll över ätandet och se att man äter tillräckligt mycket. Testa EFT eller faster-EFT. Det är två metoder som innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen, samtidigt som man uttalar en fras. Metoderna har inte direkt med ätande att göra, men kan användas för att bryta ett beteende, t ex sug och återställa energibalansen i kroppen. Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobmoff Posted May 14, 2015 Author Share Posted May 14, 2015 Blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Äppelcidervinäger är ett husmorstips för att få bort sötsug. Börja med periodisk fasta, t ex 16:8, där du fastar under 16 sammanhängande timmar per dygn och har ett ätfönster på 8 timmar. Utanför ätfönstret äter du inte. Periodisk fasta kan vara en metod att komma tillrätta med sug, eftersom man inte ska äta på vissa tider. Mixa 2 äggulor med 50 g smör eller 2 msk kokosfett, 1 kopp hett vatten, 1 tsk kako och 1 knivsudd stevia. Det smakar ungefär som drickchoklad och är rejält mättande. Skriv upp det du äter i t ex kostbevakningen. Att skriva upp vad man äter kan vara ett sätt att få kontroll över ätandet och se att man äter tillräckligt mycket. Testa EFT eller faster-EFT. Det är två metoder som innebär att man knackar på vissa punkter på överkroppen, samtidigt som man uttalar en fras. Metoderna har inte direkt med ätande att göra, men kan användas för att bryta ett beteende, t ex sug och återställa energibalansen i kroppen. Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. Åh, Äppelcidervinäger har jag helt glömt bort. Det brukade min mamma (husmor?) alltid köra med förut. Det ska jag ta upp igen. Den magiska drickchokladen är också intressant, ska prova. EFT har jag aldrig hört talas om och låter spontant som hokus pokus, men det gör ju allting innan man förstår hur det funkar. Det blir till att prova också. Målet är ju verkligen ändring i beteendemönstret så allting som eventuellt kan hjälpa mig på vägen är värt att prova. 16:8 kör jag med, men jag tror jag förstör den lite genom att ha grädde/mjölk i kaffet på morgonen. Hade en period där jag körde kokosfett i kaffet istället men det vart verkligen bittert å konstigt. Egentligen borde jag prova att endast dricka vatten fram till lunch, men det är svårt att bryta för många vanor på samma gång känner jag. Lätt att ge upp. Toppentips, tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Jag har länge haft samma problem.. Men det sista året har jag sett till att ALLTID få tillräckligt med sömn. Jag sätter min egen hälsa i första rummet, även om det innebär att komma försent till jobb eller annat. Är man utvilad är det lätt att undvika kolhydrater, samt att man blir mätt på mindre och håller sig ändå mätt lika länge. Jag äter strikt LCHF samtidigt som jag kör 5:2 sen 4-5 veckor tillbaka.. Fastan verkar faktiskt hjälpa mot kolhydratsuget det också..Sen förstås, man måste äta väldigt strikt som missbrukare. INGA kolhydratskällor som rotfrukter, pasta, potatis, ris, knäcke, fröer, eller socker alls till vardags. Sen brukar jag unna mig att äta ute på nån fin restaurang någon gång i månaden. Men då är det oftast ris eller potatis som blir kolhydratskällan. Detta funkar bra om jag äter strikt under veckorna och blir inte sugen dagen efter. Men det är sååå lätt att falla in i kolhydratsfällan.. Usch.. Jag tex ÄLSKAR salta jordnötter ihop med svart kaffe, mmm.. Men det får bara bli max 1 gång i veckan. Till syvende och sist. Om mackor/bröd är ditt problem så måste du utesluta det helt ur ditt liv, precis som en alkoholist måste utesluta alkohol totalt för resten av livet. Det kan vara svårt att acceptera när man är missbrukare. Men en vacker dag går det, sålänge som man kämpar på och inte ger upp. Framförallt, du får inte trycka ned dig själv och nedvärdera dig själv när det blir ett snedsteg, det leder bara till mer missbruk, acceptera ditt snedsteg, lägg det bakom dig och se framåt. Var glad och nöjd med dig själv för varje dag du lyckas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampeman Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Visst kan man unna sig kolhydrater då och då när du är på besök hos någon. Men! Mitt råd är att fylla på rejält med fett innan du ska gå bort så att du är mätt redan när du kommer dit. Då ökar sannolikheten att du kommer nöja dig med en mindre portion kolhydrater och hoppa över mackorna hemma. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika75 Posted May 21, 2015 Share Posted May 21, 2015 För mig hjälper att äta ordentligt tidigt på dagen, frukost, lunch... Ju mer jag äter då desto mindre sugen är jag på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts