Hanne

Fasta och utebliven viktnedgång....

Recommended Posts

Efter att ha tittat på Jason Fung och hans argument för fasta tänkte jag prova. Har fastat någon enstaka dag eller typ 24 timmar några gånger och inte haft svår för det tack vare att jag är inkörd på LCHF sen 7 år. 

174 cm lång och 75,6 kilo stämmer inte med min egen bild... under 70 brukar kännas bättre. En lite längre period med fasta kanske hjälper?? 

Åt senast i söndags kväll. Har sedan fastat tre dagar med kaffe, vatten, 2 koppar buljong per dag. Lite saltvatten på morgonen. Inga problem alls, kan nog fortsätta några dagar till.... 

Ställde mig på vågen i måndags för att få ett utgångsvärde: 75,6 kg. Nu efter tre dagar var jag faktiskt lite nyfiken, hade det hänt något med vikten? Kvällens invägning = 75,6 kg,

HUR ÄR DET MÖJLIGT? Så många liter vatten dricker jag inte! 

Är det någon som har några tankar eller förslag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt kommer nog på en gång. Väg dig i morgon bitti så får du se. Berätta gärna här! Så typiskt kroppar, de gör lite som de vill :).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag ibland äter godis/kakor, tex vid jul, brukar kolhydratkilona smyga sig på - i 3 dagar. Se försvinner de igen, under förutsättning att jag inte fortsätter förstås. Kanske är det något med kroppen och 3 dagar?

Förr fastade jag varje vår mellan 1-4 veckor (utrensningsfasta) så står du ut en dag eller två till så kanske det hinner hända något. Det är i alla fall inte farligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha tittat på Jason Fung och hans argument för fasta tänkte jag prova. Har fastat någon enstaka dag eller typ 24 timmar några gånger och inte haft svår för det tack vare att jag är inkörd på LCHF sen 7 år.

174 cm lång och 75,6 kilo stämmer inte med min egen bild... under 70 brukar kännas bättre. En lite längre period med fasta kanske hjälper??

Åt senast i söndags kväll. Har sedan fastat tre dagar med kaffe, vatten, 2 koppar buljong per dag. Lite saltvatten på morgonen. Inga problem alls, kan nog fortsätta några dagar till....

Ställde mig på vågen i måndags för att få ett utgångsvärde: 75,6 kg. Nu efter tre dagar var jag faktiskt lite nyfiken, hade det hänt något med vikten? Kvällens invägning = 75,6 kg,

HUR ÄR DET MÖJLIGT? Så många liter vatten dricker jag inte!

Är det någon som har några tankar eller förslag?

otroligt jag gjorde presic samma sen i söndags har jag fastat presic som du med buljong vatten grönt te start vikt 100,2kg efter 72h vikt 99,9kg otrolig 300 gram jag har googlat överallt men kan inte hitta svar vissa säger att det är bara vattenvikt och att vi visst minskar fett jag vet inte jag kollar även mina socker och ketoner och dom ligger stabilt än så länge ketoner ligger på ca 3-4 blodsocket 4-5

men jag ska kämpa vidare några dagar jag har bestämt mig får 10 dagar sen får vi se hur det går men det är sjukt frustrerande.när man inte kan få vettig förklaring man undrar ju om man har problem med njurar eller nått liknande.det verkar inte finnas så mycket erfarenheter när det gäller ketos och långtidsfasta allt jag hittar är ju dom som kör på saft fata och dyligt jaja hoppas man överlever hm

lycks till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mår hur bra som helst och har inga problem att fortsätta några dagar. Jag hoppades att mina insulinreceptorer skulle bli lite botade så att jag inte behöver vara så extremt känslig. (lovar, tittar jag på en bulle går jag upp 1 kg i vikt....) (har inte ätit en bulle på 7 år dock....) 

Det är ju bara så märkligt att kroppen fortsätter att fungera på ingenting....

Kommer inte kunna väga mig på den bra vågen förrän efter helgen så jag får avvakta...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

samma här kollar jag på en bulle så går jag upp 1 kilo

jag ska ställa mig på vågen på tisdag blir bara besviken annars

lycka till nu.jag uppdaterar nästa vecka hur det gott.vågar man köra 10 dagar vatten fast?

jag har aldrig fastat så länge men det känns bra jag tar 2 koppar benbuljong om dagen + kalcium+magnesium och havssalt grön te med citron räcker det tror du?

men jag fattar inte varför vågen inte går ner man kan tro att vi går på vatten

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

samma här kollar jag på en bulle så går jag upp 1 kilo

jag ska ställa mig på vågen på tisdag blir bara besviken annars

lycka till nu.jag uppdaterar nästa vecka hur det gott.vågar man köra 10 dagar vatten fast?

jag har aldrig fastat så länge men det känns bra jag tar 2 koppar benbuljong om dagen + kalcium+magnesium och havssalt grön te med citron räcker det tror du?

men jag fattar inte varför vågen inte går ner man kan tro att vi går på vatten

Så länge man mår bra.... 10 dagars fasta tror jag inte är farlig alls om det inte är så att man använder insulin.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge man mår bra.... 10 dagars fasta tror jag inte är farlig alls om det inte är så att man använder insulin....

jag är frisk i övrigt inge diabetes så jag tror att det är lugnt jag är fövånad hur bra det gott.tränar du nått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga.. Varför vill man fasta i tio dagar? (Antar att det inte ligger något religiöst bakom) jag kör i princip alltid 16.8 om jag inte fastar längre.. Har provat 24h ett par ggr. Visst det gav resultat - men det fanns ju ingen njutning i att inte få äta på kvällen och gå och lägga sig hungrig.. Tänkte på hungriga barn då och hur bra vi har det som kan äta när vi vill. Det är naturligtvis ingen som har skrivit det rakt ut, men mellan raderna låter det nästan som att man skulle få en "kick" av att inte äta på 10 dagar. Måste säga att det låter lite märkligt (kanske till och med sjukt -som i ätstörning). Jag antar att anorektiker "mår bra" när dom lyckas undvika att äta.

Jag tycker om att äta.. Det var nog därför jag blev överviktig. Åt mycket fel saker och sockerberoende hit och dit. Ni som pratar om tiodagars fasta - vad är syftet? Hoppas ingen känner sig påhoppad - men jag förstår helt enkelt inte, så feel free att dumförklara mig :)

Definiera även gärna "så länge man mår bra är det ingen fara att fasta 10 dagar". Förstår inte hur man kan MÅ BRA efter 10 dagar utan mat.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga.. Varför vill man fasta i tio dagar? (Antar att det inte ligger något religiöst bakom) jag kör i princip alltid 16.8 om jag inte fastar längre.. Har provat 24h ett par ggr. Visst det gav resultat - men det fanns ju ingen njutning i att inte få äta på kvällen och gå och lägga sig hungrig.. Tänkte på hungriga barn då och hur bra vi har det som kan äta när vi vill. Det är naturligtvis ingen som har skrivit det rakt ut, men mellan raderna låter det nästan som att man skulle få en "kick" av att inte äta på 10 dagar. Måste säga att det låter lite märkligt (kanske till och med sjukt -som i ätstörning). Jag antar att anorektiker "mår bra" när dom lyckas undvika att äta.

Jag tycker om att äta.. Det var nog därför jag blev överviktig. Åt mycket fel saker och sockerberoende hit och dit. Ni som pratar om tiodagars fasta - vad är syftet? Hoppas ingen känner sig påhoppad - men jag förstår helt enkelt inte, så feel free att dumförklara mig :)

Definiera även gärna "så länge man mår bra är det ingen fara att fasta 10 dagar". Förstår inte hur man kan MÅ BRA efter 10 dagar utan mat.

Hej om du läser the miracle of fasting så kanske du förstår var jag fick min insperation ifrån att testa en långtidsfasta jag tror på att det kan rena mycket på insidan och målsättningen är att göra det typ 1 gång per år sen köra typ som du gör och det har jag gjort nu i 2 år 16:8 och 24h liten utmaning till att prova något nytt som igentligen har varit väldigt vanligt i flera 1000 år.det finns en mening till varför vi kan klara flera veckor månader utan mat.kroppen är smartare än vad vi tror veta.jag älskar också mat men 10 dagar på 1 år är nog inte så mycket man missar

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga.. Varför vill man fasta i tio dagar? (Antar att det inte ligger något religiöst bakom) jag kör i princip alltid 16.8 om jag inte fastar längre.. Har provat 24h ett par ggr. Visst det gav resultat - men det fanns ju ingen njutning i att inte få äta på kvällen och gå och lägga sig hungrig.. 

Jodå, man får en kick av längre fasta! När jag var mellan 25-35 fastade jag varje vår i mellan 7-27 dagar (oftast ca 3v). Då hette det att vi var som gjorda för fasta vid den tiden på året eftersom den lagrade maten började sina och primörerna inte kommit och det ansågs vara ett bra sätt att rena kroppen (kan inte erinra mig att svengelskans "detoxa" användes...). Efter 3 dagar (de magiska när det händer saker) försvann hungern vilket lär ha berott på att man går under 400kcal/dygn, kanske en överlevnadsmekanism? Kuren bestod ofta i färdiga fastepaket med diverse fruk och grönsaksjuicer men nåt sånt testade jag aldrig. Jag drack buljong 3ggr/dag, örtte och en gång per dag festade jag på väl utspädd äpplejuice. Och nej, juice räknades inte som socker på 90-talet.Det var bättre förr!  :)​ 

Hur som helst, när kuren var klar och man försiktigt ökad mängden mat under några dagar infann sig en energi som hette duga - en kick! Annars hade jag nog inte gjort om det år efter år... Sen fick jag barn och har inte gjort det sen dess... Det kom av sig. Men jag minns det som något positivt.  ^_^

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, man får en kick av längre fasta! När jag var mellan 25-35 fastade jag varje vår i mellan 7-27 dagar (oftast ca 3v). Då hette det att vi var som gjorda för fasta vid den tiden på året eftersom den lagrade maten började sina och primörerna inte kommit och det ansågs vara ett bra sätt att rena kroppen (kan inte erinra mig att svengelskans "detoxa" användes...). Efter 3 dagar (de magiska när det händer saker) försvann hungern vilket lär ha berott på att man går under 400kcal/dygn, kanske en överlevnadsmekanism? Kuren bestod ofta i färdiga fastepaket med diverse fruk och grönsaksjuicer men nåt sånt testade jag aldrig. Jag drack buljong 3ggr/dag, örtte och en gång per dag festade jag på väl utspädd äpplejuice. Och nej, juice räknades inte som socker på 90-talet.Det var bättre förr! :)

Hur som helst, när kuren var klar och man försiktigt ökad mängden mat under några dagar infann sig en energi som hette duga - en kick! Annars hade jag nog inte gjort om det år efter år... Sen fick jag barn och har inte gjort det sen dess... Det kom av sig. Men jag minns det som något positivt. ^_^

Vet inte hur mkt det påverkar men buljong, grönsaks- och fruktjuice tycker inte jag riktigt räknas in som fasta då det innehåller energi (om än i minimal mängd). Du skriver att du fick en kick som heter duga efteråt och att du inte vet om du hade gjort det annars - tycker inte riktigt att det är ett svar på hur man mår under själva fastan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mådde hur bra som helst. Motionerade som vanligt utan problem. Lite frusen kunde jag vara men det var allt. Som sagt skulle man ner under 400kcal/dygn för att strypa hunderkänslorna. Av buljongen fick jag 50kcal. Grönsaksjuice drack jag inte men säg att jag kanske fick i mig totalt 2dl äpplejuice, vad det nu blir i energi. Naturligtvis var jag lite antisocial under perioden men det var mest för att social=mat... och då som nu hade jag svårt att låta bli godis... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej om du läser the miracle of fasting så kanske du förstår var jag fick min insperation ifrån att testa en långtidsfasta jag tror på att det kan rena mycket på insidan och målsättningen är att göra det typ 1 gång per år sen köra typ som du gör och det har jag gjort nu i 2 år 16:8 och 24h liten utmaning till att prova något nytt som igentligen har varit väldigt vanligt i flera 1000 år.det finns en mening till varför vi kan klara flera veckor månader utan mat.kroppen är smartare än vad vi tror veta.jag älskar också mat men 10 dagar på 1 år är nog inte så mycket man missar

Jo det är klart att det är en utmaning att gå från 24 timmar till 240 timmar. Jag har naturligtvis inte läst boken så du får gärna berätta lite mer. Blir man verkligen "renare" av att inte äta på 10 dagar? Jag kanske har fel men det kan ju inte ha varit önskvärt att inte äta på 10 dagar när vi levde på savannen. Upplever mig själv rätt trögtänkt under lång fasta (24h) så jag hade nog inte överlistat många byten efter 10 dagar... Tror inte det är särskilt många djur som väntar 10 dagar innan man försöker fälla ett byte (ja ormar verkar ju kunna hålla till godo ett bra tag när dom ätit något riktigt stort).

Naturligtvis är det skillnad då vi VET att vi kan äta när vi vill i princip medan djuren får passa på så fort dom får chansen. Hur länge hade du fastat nu och hur mår du efter så lång tid? Själv har jag typ fastat i 12 timmar nu och det kurrar rejält i magen :) hoppas dock på att för första gången få se en sexa som första siffra på vågen i morgon så jag härdar väl ut....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag mår utmärkt av fastan jag tror dom som har det jobbigt med fastan är dom som går över från glykos till ketos och det tar ju ett par dagar men när den omställningen är klar och man är i optimal ketos så är hunger inget problem jag har inte ätit sen i söndags och känner inge hunger okej 2 koppar hemmgjord benbuljong mer för att få i mig vitaminer och mineraler inte för att jag är hungrig.jag tror att det är lika mycket kalorier i en hemmgjord benbuljong som typ i ett glas vatten.så det köper jag inte som att det inte är riktig fasta.det finns ju buljong och buljong

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har rätt efter 24h fasta är man lite trögtänkt och kanske inte är den bästa jägaren .men efter 3 dygn då får man extra energi och adrenalin finns studier på det.och om jag jämför mina fastor på 18h 16h 36h som jag har utövat under ca 2 år så är den här grymmaste fastan jag varit med om.nu förstår jag vad folk inom långtids fastan menar att efter tredje dygnet så får man en otrolig energi allt känns klarare synen hörseln energi allt känns som jag lätt kan promenera till kiruna från stockholm ge mig bara lite vatten så är det lugnt det är den kännslan i alla fall men sen kanske jag kroknar i gävle haha.vill bara tilläga att jag har jobbat på som vanligt inga konstigheter lämnat på dagis och skola och levt på som vanligt

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ju inte hur jag mår efter 10 dagar. Nu har det gått 4 dygn och det är absolut inga problem. Tänker förstås inte fortsätta om jag inte orkar jobba på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har rätt efter 24h fasta är man lite trögtänkt och kanske inte är den bästa jägaren .men efter 3 dygn då får man extra energi och adrenalin finns studier på det.och om jag jämför mina fastor på 18h 16h 36h som jag har utövat under ca 2 år så är den här grymmaste fastan jag varit med om.nu förstår jag vad folk inom långtids fastan menar att efter tredje dygnet så får man en otrolig energi allt känns klarare synen hörseln energi allt känns som jag lätt kan promenera till kiruna från stockholm ge mig bara lite vatten så är det lugnt det är den kännslan i alla fall men sen kanske jag kroknar i gävle haha.vill bara tilläga att jag har jobbat på som vanligt inga konstigheter lämnat på dagis och skola och levt på som vanligt

Jag har faktiskt inte känt av någon trögtänkthet eller svaghet i kroppen ens de första dagarna. JObbar på som vanligt här också. Ingen direkt träning men några timmar i fårhagen och sen några timmar bygge på det. Inga problem men ganska törstig...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på intervjun med Jason Fung så får du svaret på varför. Vad gäller risken för ätstörning är den obefintlig. (Eller mina arbetskamrater kan se min LCHF matlåda som matstörd förstås...). Jag har aldrig bantat med kalorirestriktioner men vill alltså se om min insulinresistens skulle kunna bli lite bättre. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med om att man kan må väldigt bra under fasta. Fastat ungefär två gånger/år sedan jag var 14, är 21 nu. Senast var hela december 2014, en månad med endast vatten. Tycker fram till dag fem går det väldigt enkelt. Efter två veckor kan det kännas aningen tungt i några dagar, lite orolig sömn, vara lite frusen osv, men det går relativt snabbt över. Efter 30 dagar känns det faktiskt som att en skulle kunna fortsätta lite till. Full energi, tränar löpning under hela fastan, lite väldigt lätt styrka för att stimulera musklerna, har hund och häst och pluggar samtidigt. Fungerar utmärkt, full koncentration, inget som stör tankarna, inga svackor i energin. En väldig frihet. Trots flera minus ute i december frös jag inte så mycket som man skulle kunna tro, och då har jag trots allt ett ganska lågt bmi. Vikten man tappar tar man lätt igen efter att ha börjat äta normala mängder igen. Jag fastar ej i för att gå ner i vikt utan för att öka min koncentration, känna en viss frihet, känna att man klarar mer än vad en tror.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Resonemanget är alltså typ att man blir "renare" och mer skärpt/fokuserad, samt får en kick. Vill inte stöta mig med någon (hoppas vi kan hålla högt i tak i det här forumet), men det känns inte som tidigare nämnt som något eftersträvansvärt att inte äta under så lång tid - på samma sätt som det inte är normalt för människor att äta 6ggr per dag - som så många förespråkar idag (mellanmål till förbannelse).

Drogmissbrukare, alkoholister, nikotinister och människor med ätstörningar i olika former får också kickar... Nåväl - roligt att ni hittat något som fungerar och känns rätt :) själv tänker jag alldeles strax äta igen efter 24h... Mums! Härligt med klämdag och familjefrukostmys :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Resonemanget är alltså typ att man blir "renare" och mer skärpt/fokuserad, samt får en kick. Vill inte stöta mig med någon (hoppas vi kan hålla högt i tak i det här forumet), men det känns inte som tidigare nämnt som något eftersträvansvärt att inte äta under så lång tid - på samma sätt som det inte är normalt för människor att äta 6ggr per dag - som så många förespråkar idag (mellanmål till förbannelse).

Drogmissbrukare, alkoholister, nikotinister och människor med ätstörningar i olika former får också kickar... Nåväl - roligt att ni hittat något som fungerar och känns rätt :) själv tänker jag alldeles strax äta igen efter 24h... Mums! Härligt med klämdag och familjefrukostmys :)

Går det inte att någon fastar utan att man måste misstänka en diagnos bakom eller behöva sätta en etikett på beteendet? Det vanligaste är att det är ångest som driver någon med en ätstörning, går ju inte ens att jämföra det med någon som fastar för att denne mår bra av det. Och som sedan slutar fasta när t.ex. månaden är över och återgår till sin vanliga kost. 

Det kanske inte är "normalt" (vänligen definiera ordet normalt) att fasta, men jag tycker inte det går att jämföra allt med hur det ser ut nu och hur det såg ut förr. Nu finns det mat i överflöd alla dagar om året alla timmar på dygnet, fastar vi i en månad finns det lika mycket mat kvar ändå och behöver således inte svälta ihjäl. Likväl som någon fastar 24h då och då fastar någon annan 30 dagar i följd ett par gånger om året och sedan inte mer. Behövs ingen diagnos för att en inte gör exakt så som normen förväntar sig att en ska göra.

Alla värderar heller inte mat som något av det mest njutningsfulla i världen, jag själv gör absolut inte det, längtar aldrig efter att äta, kan vara social utan att äta, tycker livet är mer än mat, mat och åter mat. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att någon fastar utan att man måste misstänka en diagnos bakom eller behöva sätta en etikett på beteendet? Det vanligaste är att det är ångest som driver någon med en ätstörning, går ju inte ens att jämföra det med någon som fastar för att denne mår bra av det. Och som sedan slutar fasta när t.ex. månaden är över och återgår till sin vanliga kost.

Det kanske inte är "normalt" (vänligen definiera ordet normalt) att fasta, men jag tycker inte det går att jämföra allt med hur det ser ut nu och hur det såg ut förr. Nu finns det mat i överflöd alla dagar om året alla timmar på dygnet, fastar vi i en månad finns det lika mycket mat kvar ändå och behöver således inte svälta ihjäl. Likväl som någon fastar 24h då och då fastar någon annan 30 dagar i följd ett par gånger om året och sedan inte mer. Behövs ingen diagnos för att en inte gör exakt så som normen förväntar sig att en ska göra.

Alla värderar heller inte mat som något av det mest njutningsfulla i världen, jag själv gör absolut inte det, längtar aldrig efter att äta, kan vara social utan att äta, tycker livet är mer än mat, mat och åter mat.

Påstår inte att man behöver ha någon ätstörning för att fasta men det skulle säkert kunna leda till det för vissa. Det jag tycker låter lite i det spannet är när man börjar prata om kickar.

Även om man inte tycker att det är särskilt intressant med mat behöver man ju fortfarande näring i form av protein och fett för att underhålla sin kropp. Tydligen påstår du och några andra att det går utmärkt att vara utan näring i 30 dagar utan att må det minsta dåligt av det. Jag tänker inte argumentera emot det då jag inte har forskar i det eller läst något om det heller. Av all info som jag tillgodosett mig gällande kost tycker jag det låter märkligt att kroppen inte skulle lida utan näring under så lång tid. Dessutom upplever jag att fasta under så lång tid bara är ett finare ord för självvald svält.

Hur ser ditt liv ut annars? Har du familj och barn? Hur förklarar du i sådana fall för barnen att du inte äter på 30 dagar? Om man lever ensam kan jag förstå att det är smidigt att slippa fixa mat hela tiden...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu talar jag bara för mig själv, men jag gör det inte för att få en kick. Jag hoppas att min kropp ska rehabiliteras lite så att jag slipper vara så känslig med blodsockret. Jag är mer fascinerad över hur bra jag mår. Ungefär samma sak som att jag mår så otroligt bra av LCHF och upplever att jag bara mår bra av det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen påstår du och några andra att det går utmärkt att vara utan näring i 30 dagar utan att må det minsta dåligt av det. Jag tänker inte argumentera emot det då jag inte har forskar i det eller läst något om det heller. Av all info som jag tillgodosett mig gällande kost tycker jag det låter märkligt att kroppen inte skulle lida utan näring under så lång tid. Dessutom upplever jag att fasta under så lång tid bara är ett finare ord för självvald svält.

Hur ser ditt liv ut annars? Har du familj och barn? Hur förklarar du i sådana fall för barnen att du inte äter på 30 dagar? Om man lever ensam kan jag förstå att det är smidigt att slippa fixa mat hela tiden...

Jag har nog inte påstått att det går utmärkt att vara utan näring i 30 dagar och det är inte heller min plan. 7-10 dagar får nog räcka. Fast annars är nog regeln att vi klarar oss utan syre i 3 minuter, utan vatten i 3 dagar och utan mat i 30 dagar....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påstår inte att man behöver ha någon ätstörning för att fasta men det skulle säkert kunna leda till det för vissa. Det jag tycker låter lite i det spannet är när man börjar prata om kickar.

Även om man inte tycker att det är särskilt intressant med mat behöver man ju fortfarande näring i form av protein och fett för att underhålla sin kropp. Tydligen påstår du och några andra att det går utmärkt att vara utan näring i 30 dagar utan att må det minsta dåligt av det. Jag tänker inte argumentera emot det då jag inte har forskar i det eller läst något om det heller. Av all info som jag tillgodosett mig gällande kost tycker jag det låter märkligt att kroppen inte skulle lida utan näring under så lång tid. Dessutom upplever jag att fasta under så lång tid bara är ett finare ord för självvald svält.

Högst fem dagar utav dessa 30 kan det kännas lite tuffare. Alltså, man märker av att man fastar, men endast fåtalet av dagar märker jag något negativt. Ju längre människan är utan man, desto mer benägen blir människan att hitta mat, energin kan i vissa dagar vara lite mer begränsad, men är överlag väldigt konstant. Jag får nästan mer dippar de resterande 300 dagarna om året då jag äter, så det går ingen nöd på mig. Men visst, låter självvald svält bättre i dina öron så go for it. Namnet spelar för min del ingen roll, inte heller vad någon annan tycker om mitt beteende. 

Jag är 21 år, såklart jag inte har ungar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog inte påstått att det går utmärkt att vara utan näring i 30 dagar och det är inte heller min plan. 7-10 dagar får nog räcka. Fast annars är nog regeln att vi klarar oss utan syre i 3 minuter, utan vatten i 3 dagar och utan mat i 30 dagar....

Det går absolut att klara sig utan mat i 30 dagar och mer därtill. Alla kanske inte trivs att fasta på det sättet, men dör, det gör man inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag menade inte att alla förespråkade 30 dagar. Om ditt resonemang med 3min,3dgr och 30dgr stämmer så innebär väl inte heller det att kroppen mår bra utan syre i 3min och utan vätska i 3dgr. Det är som du säger vad man klarar/tål/överlever. Innebär ju inte att det är något eftersträvansvärt.. Märk väl att jag inte menar att du påstår det heller.

Haha 7-10 dagar låter helt plötsligt inte så farligt i jämförelse med en månad :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högst fem dagar utav dessa 30 kan det kännas lite tuffare. Alltså, man märker av att man fastar, men endast fåtalet av dagar märker jag något negativt. Ju längre människan är utan man, desto mer benägen blir människan att hitta mat, energin kan i vissa dagar vara lite mer begränsad, men är överlag väldigt konstant. Jag får nästan mer dippar de resterande 300 dagarna om året då jag äter, så det går ingen nöd på mig. Men visst, låter självvald svält bättre i dina öron så go for it. Namnet spelar för min del ingen roll, inte heller vad någon annan tycker om mitt beteende.

Jag är 21 år, såklart jag inte har ungar.

Det är märkligt att du inte bryr dig vad andra tycker när du uppenbarligen blir väldigt provocerad av att bli lite lätt ifrågasatt. Själv tycker jag att det kan vara ganska givande att resonera kring hur olika uppfattning människor kan ha om saker och ting. Lämnar nu denna minerade mark. Jag är glad för din skull att du har hittat nått som funkar för dig.

Tycker förövrigt att det är konstigt hur du kan förutsätta att det är självklart att 21-åringar inte kan ha barn (ungar!).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är märkligt att du inte bryr dig vad andra tycker när du uppenbarligen blir väldigt provocerad av att bli lite lätt ifrågasatt. Själv tycker jag att det kan vara ganska givande att resonera kring hur olika uppfattning människor kan ha om saker och ting. Lämnar nu denna minerade mark. Jag är glad för din skull att du har hittat nått som funkar för dig.

Tycker förövrigt att det är konstigt hur du kan förutsätta att det är självklart att 21-åringar inte kan ha barn (ungar!).

Blir inte provocerad, jag försvarar bara saken att långtidsfasta inte är synonymt med ätstörningar. Jag diskuterar gärna saker även fast jag själv, på ett personligt plan, ej blir provocerad utav det vi diskuterar. 

Absolut kan man ha barn vid 21 års ålder, dock har jag själv aldrig träffat någon 21 åring som faktiskt varit mogen nog att bli mamma. Tycker det är mer konstigt att vara mamma vid den åldern än att inte vara mamma.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ganska hårt att kalla det för självsvält och sen fråga hur någons barn hanterar det. Nog var det provokativt. Det får man vara men att sen säga hej då och påstå att det var minerad mark när man själv minerade den duktigt är lite fegt.

Jag kan tänka mig att hur länge man kan fasta lär bero på hur pass fet man är. Svårare än så är det inte. Är man underviktig så är det onödigt med fasta. Överviktig så kan det vara en god idé. Som någon skrev innan så händer något på tredje dygnsfastan. Den är inte alls jobbig som dom två första dygnen faktiskt kan vara. Men som jag brukar säga, testa själv så får du ju se istället för att anta en massa saker. Pröva att fasta 3 dygn. Då vet du hur du reagerar.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ganska hårt att kalla det för självsvält och sen fråga hur någons barn hanterar det. Nog var det provokativt. Det får man vara men att sen säga hej då och påstå att det var minerad mark när man själv minerade den duktigt är lite fegt.

Jag kan tänka mig att hur länge man kan fasta lär bero på hur pass fet man är. Svårare än så är det inte. Är man underviktig så är det onödigt med fasta. Överviktig så kan det vara en god idé. Som någon skrev innan så händer något på tredje dygnsfastan. Den är inte alls jobbig som dom två första dygnen faktiskt kan vara. Men som jag brukar säga, testa själv så får du ju se istället för att anta en massa saker. Pröva att fasta 3 dygn. Då vet du hur du reagerar.

Tack Jonas bra skrivet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fegt? Oj det känns som det är ganska många missuppfattningar här. Jag var uppriktigt sagt intresserad av vad som motiverar så lång fasta och när jag sedan ifrågasätter den motivationen (kicken), så blir man väldigt provocerad. Jag tycker inte att jag har provocerar något.

Jag har själv barn och äter inte lika ofta som dom och då brukar min lilla son på 2,5 år fråga varför inte mamma äter. Jag är natuligtvis inte hungrig lika ofta som honom och lillasyster så jag försöker förklara det på något bra sätt. Jag var därför uppriktigt intresserad av hur personen ifråga hanterade att förklara för sina barn att man inte äter på 30 dagar. Nu var ju inte detta ett problem då personen är 21 och då har man, enligt vederbörande, inte barn.

Det tråkiga med internet är att saker kan uppfattas fel då man inte har möjlighet att avläsa kroppsspråk och tonfall. Jag var hur som helst inte ute efter att provocera någon, däremot är jag van vid hetsigt argumentationsklimat från min högskoleutbildning. Jag kände helt enkelt att vi inte kom längre eftersom jag tolkade det som att personen ifråga kände sig provocerad och det ville jag inte. Hoppas ingen tagit illa upp. Fasta på! Dags för mellis för barnen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fegt? Oj det känns som det är ganska många missuppfattningar här. Jag var uppriktigt sagt intresserad av vad som motiverar så lång fasta och när jag sedan ifrågasätter den motivationen (kicken), så blir man väldigt provocerad. Jag tycker inte att jag har provocerar något.

Jag har själv barn och äter inte lika ofta som dom och då brukar min lilla son på 2,5 år fråga varför inte mamma äter. Jag är natuligtvis inte hungrig lika ofta som honom och lillasyster så jag försöker förklara det på något bra sätt. Jag var därför uppriktigt intresserad av hur personen ifråga hanterade att förklara för sina barn att man inte äter på 30 dagar. Nu var ju inte detta ett problem då personen är 21 och då har man, enligt vederbörande, inte barn.

Det tråkiga med internet är att saker kan uppfattas fel då man inte har möjlighet att avläsa kroppsspråk och tonfall. Jag var hur som helst inte ute efter att provocera någon, däremot är jag van vid hetsigt argumentationsklimat från min högskoleutbildning. Jag kände helt enkelt att vi inte kom längre eftersom jag tolkade det som att personen ifråga kände sig provocerad och det ville jag inte. Hoppas ingen tagit illa upp. Fasta på! Dags för mellis för barnen!

Hej jag svarar så här till barnen att när pappa var liten då visste inte dom vuxna vad dom gav oss för mat dom trodde den maten var bra men med åren som gick så blev pappa sjuk och överviktig pågrund av för mycket socker och mjölmat.så därför så äter pappa lite mindre ibland för att bli smalare och friskare för ni vill väll ha en frisk pappa.och om ni äter rätt mat så gott det går så kommer ni inte behöva fasta så länge som jag när ni blir VUXNA men ni kanske kan fasta lite grann då och då när ni blir VUXNA om ni VILL så klart.det är ungefär så jag förklarar till mina barn kort draget

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men som jag brukar säga, testa själv så får du ju se istället för att anta en massa saker. Pröva att fasta 3 dygn. Då vet du hur du reagerar.

Tycker inte att jag har antagit någonting.. Snarare ställt frågor och följdfrågor och varit intresserad av en diskussion i ämnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag svarar så här till barnen att när pappa var liten då visste inte dom vuxna vad dom gav oss för mat dom trodde den maten var bra men med åren som gick så blev pappa sjuk och överviktig pågrund av för mycket socker och mjölmat.så därför så äter pappa lite mindre ibland för att bli smalare och friskare för ni vill väll ha en frisk pappa.och om ni äter rätt mat så gott det går så kommer ni inte behöva fasta så länge som jag när ni blir VUXNA men ni kanske kan fasta lite grann då och då när ni blir VUXNA om ni VILL så klart.det är ungefär så jag förklarar till mina barn kort draget

Hur gamla är dina barn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gamla är dina barn?

7 och 3

7 åringen förstår

och 3 åringen märker knappt om jag äter när jag sitter vid matbordet med min te

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att jag har antagit någonting.. Snarare ställt frågor och följdfrågor och varit intresserad av en diskussion i ämnet

Jag borde använt man istället för du. Det var mer generellt och inte specifikt riktat mot dig. Man har förutfattade meningar om saker man inte känner till. Det är naturligt. Så för att ta reda på hur saker ligger till så kan det ibland vara bra att utaätta sig själv för den erfarenheten. Det var det jag menade. sen gav jag feedback på hur 3 dygnsfasta är för mig.men jag kan lägga till ytterligare detaljer.

1 dygnet går ganska lätt. Inte lekande. Dygn 2 kan vara tufft och man ska nog inte ha några viktiga ärenden på G. Det gäller för första gångerna man prövar. Jag är sugen på det mesta då och speciellt dillchips av någon anledning. För att underlätta fastan så ska man haen sysselsättning under dagen. Det sista dygnet är lekande lätt. Känns alltid som att man skulle kunna köra ett par dygn till bara för att men har aldrig gjort slag i saken.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag, femte fastedagen blev det några matskedar lax och två sparrisar till middag. Sen har jag varit  varm. Trodde först jag hade fått feber. druckit någon liter vatten till på kvällen. FÅr se om det blir någon mat i morgon, kan tänka mig att fortsätta veckan ut även om just fastan kanske mer blev lågkaloridag idag. Nu har feberkänslan gått över och jag mår bara bra igen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag, femte fastedagen blev det några matskedar lax och två sparrisar till middag. Sen har jag varit  varm. Trodde först jag hade fått feber. druckit någon liter vatten till på kvällen. FÅr se om det blir någon mat i morgon, kan tänka mig att fortsätta veckan ut även om just fastan kanske mer blev lågkaloridag idag. Nu har feberkänslan gått över och jag mår bara bra igen.

Hej du gör mig orolig jag är också inne på 5-6 dagen och tänkte först avbryta fastan på söndag 7 dagar men frågan är om man vågar äta haha du får gjärna uppdatera imorgon och berätta hur du mår och det här med feber värmen så att jag får lite grepp om vad som väntar mig.håller på att läsa om hur man ska bryta en lite längre fasta men det blir nog väldigt små doser mat.funderar också på att fortsätta några dagar till nästa vecka för att jag mår verkligen bra.ketonerna va ganska höga idag men det ör nog ganska normalt 4,6 mmol blodsockret ligger stabilt 4,0-5,0 mmol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söndagsuppdatering: Lite buljong och kaffe så långt idag. Och en massa vatten. Mår hur bra som helst och planerar att börja äta något enstaka ägg nästa vecka för att öka lite försiktigt. Det känns alldeles onödigt att börja äta mejeriprodukter och annat så det blir väl att smyga igång med lite fakir. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade lite feberkänslor idag också, men insåg att det snarare berodde på väggmålande i trångt utrymme med värmefläkten på.. Provade idag kaffe med lite smör i. Det brukar ju sätta igång magen och det kunde behövas så här 7:e dagen... Fortfarande inga negativa konsekvenser av fastandet, skulle kunna fortsätta men väljer nog att börja småäta lite så att jag kan äta på lördag när det är socialt ätande på schemat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Invägning 8:e dagen. (fast jag har ju ätit lite middag/microportioner tre dagar) -2 kg på vågen, så någonting har ju hänt. Mår fortfarande bra och fortsätter mejerifritt ett par dagar till. Ikväll blev det lite lammstek uppstekt i smör till middag, = dagens första mål efter 2 koppar buljong. 

Kan tänka mig att försöka ha någon helfastedag (36 timmar) någon gång i veckan i fortsättningen. Hur har det gått för dig patrik74? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag avbröt min fasta igår kväll efter 7 dagar jag började på 100,2 och nu står vågen på 96,9 ca 3kg måste säga att jag är nöjd med tanke på att vi pratar ju inte vätske kilon.värt att notera dock jag tror att jag började rasa i fett efter fjärde dygnet jag vägde ju mig efter 2 dagar och då hadde inget hänt men jag upplever att efter 3 dygn då hände något.innan 7 dagars fastan så hadde jag kört 24h fasta 2 gånger i veckan i 3 veckor med en viktnedgång på 3,6 kg så nästan samma resultat fast på 1 vecka.värt att notera jag har knappt gått en meter då jag är taxiförare så jo man kan gå ner i vikt stilla sittande men det är klart att man ska röra lite på sig.nu tänktet jag göra ett experimen tänkte träna 3 veckor med samma uppläg med periodisk fasta så får vi se vad som händer.och sista veckan i juni tänker jag köra 1 vecka fasta för att jag tycker det gick barnsligt lätt när man ändå är i gång varför dra ut på det jag har liksom dragit ut på det i 30 år det räcker liksom

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag glömde nämna något jag fann väldigt intressant om någon har svar på det på mina sista faste dagar dag 4-5-6-7 så låg mina ketoner på den så kallade optimala zonen mellan 1,5-3,0 jag mätte mina blodketoner 3 gånger om dagen och blodsockret i början så kunde ketonerna gå upp till nästan 5 alltså svält zonen men destå längre fastan pågick så blev allt bara mer stabilt märkligt hur kroppen ställer in sig själv.men allstå inge svältketoner som många beskriver vore intressant om någon har en bra förklaring.alltså vatten fasta med högst normala ketonvärden på 5-6-7 dagar med 0 kalorier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag glömde nämna något jag fann väldigt intressant om någon har svar på det på mina sista faste dagar dag 4-5-6-7 så låg mina ketoner på den så kallade optimala zonen mellan 1,5-3,0 jag mätte mina blodketoner 3 gånger om dagen och blodsockret i början så kunde ketonerna gå upp till nästan 5 alltså svält zonen men destå längre fastan pågick så blev allt bara mer stabilt märkligt hur kroppen ställer in sig själv.men allstå inge svältketoner som många beskriver vore intressant om någon har en bra förklaring.alltså vatten fasta med högst normala ketonvärden på 5-6-7 dagar med 0 kalorier

Spännande, för mig var det nåt liknande, men jag fick inte mer ketoner nånsin under fastan. Hur mäter du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag mäter blodketoner freestyle när jag innan 7 dagars fastan körde periodisk fasta så var det väldigt mycket upp och ner men jag hade aldrig under 1,5 utnan det var 3,0-5,0 jag tror att det kan vara så första veckorna när man liksom ställer om på riktigt.sen mäter jag med ketonixen nu i ett par månader i början så blåste jag ibland rött ibland gult nu blåser jag bara grönt efter 2 månader i optimal ketos jag vet att den mäter olika men för min del så litar jag inte på ketonixen 800kr alldeles för mycket för en produkt som uppenbarligen många har hafft problem med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<

Intressant det där med fasta och ätstörningar. Själv har jag alltid varit ätstörd, fast åt andra hållet, når jag mår bra tappar jag matlusten i stort sett helt och när jag mår dåligt så äter jag tills nästan svimmar av blodsockerchock. Så fasta för mig är något väldigt positivt. Jag fastar bara när jag mår bra, och när jag fastar så mår jag ännu bättre pga fastan.. Så, har själv bara fett-fastat som mest i 22 timmar tidigare, men nu har jag ätit riktigt strikt i över en månad så snart är det dags att pröva lite längre fastor utan fett också, alltså bara vatten och kaffe. Tänkte börja med en 24H fasta nästa vecka. Ska bli spännande :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<

Intressant det där med fasta och ätstörningar. Själv har jag alltid varit ätstörd, fast åt andra hållet, når jag mår bra tappar jag matlusten i stort sett helt och när jag mår dåligt så äter jag tills nästan svimmar av blodsockerchock. Så fasta för mig är något väldigt positivt. Jag fastar bara när jag mår bra, och när jag fastar så mår jag ännu bättre pga fastan.. Så, har själv bara fastat som mest i 22 timmar tidigare, men nu har jag ätit riktigt strikt i över en månad så snart är det dags att pröva lite längre fastor. Tänkter börja Med en 24H fasta nästa vecka. Ska bli spännande :)

lycka till du kommer förmodlingen bli förvånad hur lätt det är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg