Hanne

Fasta och utebliven viktnedgång....

Recommended Posts

lycka till du kommer förmodlingen bli förvånad hur lätt det är

Ja, alltså, med 22-timmars fasta innan så har jag ju kört fettfasta, dvs, fått mig säkert åtminstone 1000kcl via fettchoklad (smör, kokosfett och kakao) på fastedagarna, så det här blir ju någonting helt annat.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när det gäller fasta min erfarenhet kanske olika för alla men jag tror att det sittet mycket där uppe när man slutar tänka på hur många timmar det är kvar till mat så blir det mycket lättare så är det för mig i alla fall.och då får ketosen komma till sin rätt och ta bränsle från fettet man har som är en väldigt stor tank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde en äkta vattenfasta i början av mars, 9 dagar blev det.
Mätte med omron kroppsimpedansvåg vikt, muskel%, fett% och visceralt fett varje dag.
Mätte med ketonix sport, ketoner flera ggr per dag och blodsocker varje morgon med en abbott freestyle neo. Därtill blodketoner med freestyle mätaren den nionde dagen.

Samt med måttband.

Drack enbart rent vatten under fastan, 98% kranvatten och 2% mineralvatten.
Badade 3ggr bastu i ca 45 min.

Gick promenader och gjorde kontorsjobb på den tiden. Var bl.a. ute och sökte 4h med metalldetektor i en storm, utan problem.

Innan jag började fastan var jag i ketos, ca 2mmol/l. 

Jag föll ur ketosen efter första dygnet, och var ca 20h ur ketos.

På morgonen av 3 dygnet började ketosen igen och steg långsamt.

Efter 6 dagar försvann min besvärlig keto-andedräkt och då hade ketosen övergått i sk. svältketos ca 4 mmol/l ketoner.

Efter bastun på den åttonde dagen, så vaknade jag sent den nionde dagen och hade ett dåligt allmäntillstånd, yrsel och problem att tänka rakt.
Då avbröt jag fastan med saltvatten (vilket gjorde att jag repade mig med detsamma) och senare på dagen med 3 koppar hemmakokad hönsbuljong. Till buljongen hade jag 3 msk nedkokt kycklingkött.  Före maten mätte jag blodketonerna till 6.2 mmol/l och mätte gult7 på ketonix sport.

Under de följande dagarna drack jag mera höns- och benbuljong, och mycket små mängder kyckling. Åt lite yoghurt och opastöriserad surkål för att hjälpa magen med levande mjölksyrebakterier.

Under de 3 första dagarna då jag främst drack buljong, så fortsatte min ketos att öka. Mätte för första gången Rött1 på ketonix sport de 3 dagarna efter brytandet av fastan.

Tog ca 5 dagar på mig att avbryta fastan.

Förändringar:

- Mitt sötsug försvann mer totalt än vad nästan 2 år av lchf gjort. T.om. en månad fakir lchf i februari 2015 hade inte samma effekt på sötsuget.

- Visceralt fett minskade 1 steg på Omrons egen skala, 15->14, samt en vecka efter fastan 14->13. 
- Gick ner 6kg kroppsvikt av vilket 4.5kg var rent kroppsfett, mycket lite var muskler <0.2kg. Har mätt nu ï mer än 2 månader efteråt.

Inga negativa erfarenheter, förrutom den nionde dagen dåliga allmäntillstånd.

Dag 1 var svårast, men inte värre än  om man hoppar över lunch/middag en dag.
Dag 2-9 rullade det bara på utan hunger eller trötthet.

-----------------------------------------------------------

Planerar en ny fasta nu till nästa veckasa 28 maj, en 14 dagars vattenfasta som tar slut en vecka före midsommar så att man har 1 vecka på sig att bryta fastan.
Denna gång skall jag ta ett tillskott av salt för saltbalansen och kanske andra elektrolyter. (förslag?)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha tittat på Jason Fung och hans argument för fasta tänkte jag prova. Har fastat någon enstaka dag eller typ 24 timmar några gånger och inte haft svår för det tack vare att jag är inkörd på LCHF sen 7 år. 

174 cm lång och 75,6 kilo stämmer inte med min egen bild... under 70 brukar kännas bättre. En lite längre period med fasta kanske hjälper?? 

Åt senast i söndags kväll. Har sedan fastat tre dagar med kaffe, vatten, 2 koppar buljong per dag. Lite saltvatten på morgonen. Inga problem alls, kan nog fortsätta några dagar till.... 

Ställde mig på vågen i måndags för att få ett utgångsvärde: 75,6 kg. Nu efter tre dagar var jag faktiskt lite nyfiken, hade det hänt något med vikten? Kvällens invägning = 75,6 kg,

HUR ÄR DET MÖJLIGT? Så många liter vatten dricker jag inte! 

Är det någon som har några tankar eller förslag? 

Som LCHF:are sedan sju år kommer du inte uppleva samma plötsliga viktnedgång som de flesta som är mer fulladdade på kolhydrater upplever vid introduktion av fasta. Många som inte är LCHF:are och testar periodisk fasta får extremt snabba resultat och blir hooked. Främst beror detta på att kroppen gör sig av med vatten som är lagrat i fettvävnad men även p.g.a. glykogenlageri muskler och lever töms. 

Vad som sedan brukar hända efter en viktnedgång på ca 3-6 kg är att man upplever en "platå", där det är betydligt svårare att gå ner i vikt. Inte konstigt, eftersom det nu inte finns lika stora vattenreserver att göra sig av med eller glykogen att tömma. Av samma anledning är det som många LCHF-are upplever att de "lägger på sig direkt" de äter lite kolhydrater. Att äta kolhydrater binder vätska samt lagrar glykogen = viktuppgång.

Som LCHF:are sedan länge är du redan på denna platå, varför du inte kommer få lika snabba resultat. Ha tålamod, mät och kontrollera dina kroppsomfång i stället för vikt är mina råd.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte har gått ner i vikt på tre dagar kan bero på förstoppning. Det är vanligt att drabbas av förstoppning på lchf. Du kan till exempel köpa laktulos på apoteket receptfritt för att bota förstoppningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj.. konstigt att du inte gått ner nåt i vikt på 3 dagar.. Jag rasar i vikt om jag inte äter, oavsett om jag är förstoppad eller inte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ätit i några dagar och vikten fortsätter att minska. Det var bara just de där tre första dagarna som det inte hände något. Inte frustrerad utan bara förundrad. På mindre än två veckor har jag gått ner 4 kg. Som någon skrev så har suget minskat ännu mer än vad jag upplevt på LCHF tidigare. Har också insett att jag kan överäta en del "godkända" saker. Nötter är så gott i konsistensen... 

Fortsätter strikt nu när jag ändå är igång så får vi se om de sista 2-4 kg vill försvinna också. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hanne/patrik74/Kvothe,

Hur ser er vikt ut nu nästan 2 veckor efter fastan? Står den still, eller har den gått ner mer (eller upp)? Jag är halvvägs igenom en 36h fasta men om det känns bra imorn bitti kanske jag fortsätter till 48h (eller mer, läskigt men spännande).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vågen visar ca 0,5kg upp men det gjorde den efter andra dagen så fasta hjälper ordentligt för viktnedgång ska köra 10 dagars fasta i slutet på juni och sen kanske försöka få in det som rutin typ 2 gånger per år 1 veckas fasta eller nått sånt för att jag mådde så bra specielt efter tredje dygnet

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack patrik74, så du gick ner 3kg och sen upp 0.5, så total viktnedgång 2.5kg (i princip endast kroppsfett)? Det låter riktigt lockande måste jag säga. Har dock läst att kvinnor kan reagera annorlunda på fasta och att vi inte får lika positiv insulinkänslighet, får prova och se helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det stämmer 2,5 kg kroppsfett

när det handlar om kvinnor och fasta så vet jag att det rör sig om anpassa tiderna för långtidsfasta min fru har lite problem när hon ska fasta vi håller på att studerar på google och läser böcker men vi har inte riktigt kommit på vad som är bäst.det verkar som det är lite lättare för oss killar kanske jag vet inte oretvisst i sånt fall hm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja lite orättvist är det allt :)

Om ni kommer fram till nåt får ni gärna skapa en ny tråd om det här på forumet!

Läste någonstans om bulletproof intermittent fasting som kanske kan funka bättre för kvinnor, vanlig fasta fast med en fettkaffe på morgonen. Jag tycker dock att en fettbomb på morgonen borde bryta fastan, men har ingen aning om insulinpåverkan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hanne/patrik74/Kvothe,

Hur ser er vikt ut nu nästan 2 veckor efter fastan? Står den still, eller har den gått ner mer (eller upp)? Jag är halvvägs igenom en 36h fasta men om det känns bra imorn bitti kanske jag fortsätter till 48h (eller mer, läskigt men spännande).

Jag fortsätter neråt. Nu i helgen var en sån där bortahelg med en massa olika mat. Normalt brukar jag gå upp några kg även om jag alltid äter LCHF även dessa helger, men den här gången hände det inte. Nu har jag inte vägt mig på en vecka, men typ något kg minus till tror jag nog på... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HUR ÄR DET MÖJLIGT? Så många liter vatten dricker jag inte! 

Är det någon som har några tankar eller förslag? 

Du kanske inte ska fasta, din kropp kanske inte mår bra av det? Så enkelt kanske det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hanne/patrik74/Kvothe,

Har ni fortsatt se bra resultat av fastan? Jag har nu kört 2ggr 24-36h fasta i 2 veckor samt en 60h fasta per vecka i 2 veckor och jag har nu tappat 2 av mina 5 fåfängs-kilon, tänkte fortsätta såhär mina sista 3kg, är också lite sugen på att prova en 7-dagars, mest för att se att jag faktiskt kan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marias, du verkar inte ha läst tråden, Hanne skrev ju att hon gick ner 4kg (vilket är jättemycket på så kort tid!) det var bara de första 3 dagarna som det stod still. Jag tror att fasta funkar för alla som vågar testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg