Jump to content

88% fläskytterfilé

Makkhatran

Recommended Posts

Jag köpte en fläskytterfilé häromdagen, svensk sådan. Av någon anledning kollade jag innehållsförteckningen när jag kom hem, jag brukar aldrig göra det med kött för att kött är ju   -   kött!. MEN det stod att produkten innehåller 88% kött och inte 100%. Den är gourmemörad vilket tydligen innebär att man tillsätter vatten, salt,  druvsocker! naturlig arom... (hade den ingen arom innan?) och E325 (antioxidant) samt E451 (stabiliseringsmedel). Mörad tänkte jag  att det innebär vakummörad eller välhängd. Där ser man vad fel man kan ha! Det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Det gäller verkligen att även kolla innehållsförteckningen på kött också!

• Like 4

Vi beställde rimmat sidfläsk från skolköket, för att steka ute till mellanmål på fritids. Ja, ungarna fick bröd också... Nåväl, detta fläsk hade också en kötthalt på drygt 80%, samt en lång rad med tillsatser. Det var inte ens jag som reagerade först, utan en av mina kollegor. Hur gott som helst, förmodligen bättre än det vanliga mellanmålet i matsalen, men ändå! Visst, rimmat fläsk innehåller saltlake, men varför ska de tillsätta så mycket skräp i den? Vatten och nitritsalt borde räcka. Men då skulle de väl inte få in 15% vatten, så det kanske är därför?

• Like 1

Vi beställde rimmat sidfläsk från skolköket, för att steka ute till mellanmål på fritids. Ja, ungarna fick bröd också... Nåväl, detta fläsk hade också en kötthalt på drygt 80%, samt en lång rad med tillsatser. Det var inte ens jag som reagerade först, utan en av mina kollegor. Hur gott som helst, förmodligen bättre än det vanliga mellanmålet i matsalen, men ändå! Visst, rimmat fläsk innehåller saltlake, men varför ska de tillsätta så mycket skräp i den? Vatten och nitritsalt borde räcka. Men då skulle de väl inte få in 15% vatten, så det kanske är därför?

Nitritsalt är väl ingen höjdare heller...

Nitritsalt är väl ingen höjdare heller...

Nej, det är mycket möjligt, men det är något som jag förväntar mig ingår i rimmat fläsk. Till skillnad från konsistensgivare, emulgeringsmedel, anioxidationsmedel, ett par olika sorters socker etc.

• Like 3

Jag köpte en fläskytterfilé häromdagen, svensk sådan. Av någon anledning kollade jag innehållsförteckningen när jag kom hem, jag brukar aldrig göra det med kött för att kött är ju   -   kött!. MEN det stod att produkten innehåller 88% kött och inte 100%. Den är gourmemörad vilket tydligen innebär att man tillsätter vatten, salt,  druvsocker! naturlig arom... (hade den ingen arom innan?) och E325 (antioxidant) samt E451 (stabiliseringsmedel). Mörad tänkte jag  att det innebär vakummörad eller välhängd. Där ser man vad fel man kan ha! Det var inte riktigt vad jag tänkt mig. Det gäller verkligen att även kolla innehållsförteckningen på kött också!

Har precis samma erfarenhet. Köpt en gång och blev besviken. Trodde som du - kött är väl kött eller fläsk är väl fläsk. Gourmemörad trodde jag betydde mörad, dvs välhängd, men så var det inte. Dom är trevliga hos tillverkaren/producenten - jag fick rabattcheckar som kompensation för min besvikelse. :)

• Like 1

Ordet mörat är en varningssignal för allt kött men oftast är det sådant som fläsk- och kycklingfiléer som är drabbat. En bra tumregel för att snabbt kunna avgöra i butiken om ett pålägg eller en korv är OK eller inte, är att titta på proteinhalten. De minst dåliga produkterna stoltserar med att skriva ut kötthalten men det är inget krav att deklarera detta. Däremot måste proteinhalten anges i beredda köttprodukter. Genom att titta på proteinhalten kan du mellan tummen och pekfingret snabbt avgöra hur stor andel kött det är i produkten.

Om produkten består av 100 % köttråvara bör proteinhalten vara ca 20 g/100g. Om proteinhalten istället är 10g/100g eller lägre så vet du att halva produkten domineras av någonting annat än köttråvara, vanligtvis vatten och potatismjöl. Enda fallgropen här är om producenten har pumpat in någon annan, billigare proteinkälla som vassleprotein, ärtprotein eller sojaprotein i produkten för att öka proteinhalten.

• Like 6

Dessutom så finns det ingen del på grisen som heter ytterfile, det är en del av kotlettraden. 
  • Like 1

Så även bacon har tillsatt socker! Varför ska man ha socker i allt! Köpte bacon från Glada grisen i Vimmerby i vintras under en resa och det hade en helt annan smak. Gick åt som smör i solsken  :)

Har någon tips på gårdsförsäljning i Stockholmstrakten som säljer fläskkött? Gärna de norra delarna!

Så även bacon har tillsatt socker! Varför ska man ha socker i allt! Köpte bacon från Glada grisen i Vimmerby i vintras under en resa och det hade en helt annan smak. Gick åt som smör i solsken  :)

Har någon tips på gårdsförsäljning i Stockholmstrakten som säljer fläskkött? Gärna de norra delarna!

http://husagard.se

Näe det ingår inte socker i bacon!

Ingår det socker så är det inte bacon!

Tyvär så är namnet bacon inte skyddat enligt lag!

Bacon är annars sedan urminnes tider torrsaltat och kallrökt fläsksida!

Och märk väl att Nitritsalt är en naturlig del i bacon, det har används sedan man börjat göra bacon!

Finns faktist bacon i affären, Tulips torrsaltade eller ICAS extra prima bacon!

• Like 1