Jump to content

Risker med strikt LCHF

mackes

Recommended Posts

Jag har kört strikt LCHF I 6 månader och har fått symptom som jag inte verkar vara ensam om.

Det började med en lätt trötthetskänsla och yrsel, framförallt kvällstid. Känslan tilltog med tiden och kan liknas med den man får vid blodtrycksfall när man reser sig upp snabbt fast den satt i länge.

Min läkare hävdade att hon hört om dessa symptom av ett flertal patienter som gått en längre tid på LCHF. Hon rådde mig att äta måttligt med kolhydrater under någon vecka på prov.

Effekten var omedelbar och dramatisk, redan första dagen försvann symptomen och jag mådde mycket bättre.

Någon som har liknande erfarenheter, kritiken mot en överdriven LCHF verkar ju saknas helt.

Tja, hur menar du? Det heter ju LCHF, inte NCHF. Dvs kolhydrater kan man äta och det som avgör mängden är individuellt. Men vill man gå ner i vikt med LCHF så kan det bli svårt om man äter för mycket kolhydrater.

Och man kan mycket väl äta minimalt med kolhydrater utan hälsoproblem. Det man kan drabbas av, och det är nog det som hänt dig, är omställningsbesvär. Det kan ta lång tid för kroppen att ställa om till den fettdrift som krävs för att man ska känna sig pigg och alert utan kolhydrater. Men många som gjort den resan tycker det var värt det eftersom dom mår mycket bättre efteråt, men det kan som sagt ta tid. Flera månader. 

Det jag rekommederar om man vill kicka igång sin fettförbränning är att träna på morgonen innan frukost. I början känns det väldigt jobbigt men då stimuleras de mekanismer i kroppen som behövs för lågkolhydratdrift. Levern ska tex lära sig producera kolhydrater (glykoneogenes).

• Like 1

Jag har kört strikt LCHF I 6 månader och har fått symptom som jag inte verkar vara ensam om.

Det började med en lätt trötthetskänsla och yrsel, framförallt kvällstid. Känslan tilltog med tiden och kan liknas med den man får vid blodtrycksfall när man reser sig upp snabbt fast den satt i länge.

Min läkare hävdade att hon hört om dessa symptom av ett flertal patienter som gått en längre tid på LCHF. Hon rådde mig att äta måttligt med kolhydrater under någon vecka på prov.

Effekten var omedelbar och dramatisk, redan första dagen försvann symptomen och jag mådde mycket bättre.

Någon som har liknande erfarenheter, kritiken mot en överdriven LCHF verkar ju saknas helt.

Hur har din strikta LCHF sett ut? Och hur gjorde du när du började äta mera kolhydrater, vilka kolhydrater åt du?

Spontant tänker jag att det du beskriver till exempel stämmer bra in på hur jag mår när jag får i mig för lite salt. Äter jag mer kolhydrater brukar saltmängden stiga direkt plus att det binder vätska, så då försvinner känslan. Men den försvinner på ett trevligare sätt om jag helt enkelt bara saltar mera, då slipper jag kolhydratsbiverkningarna...

Edit: Jag såg inte Zepps svar innan jag skrev, vi skriver visst lite samma saker :)

Edited by Kjell Granelli
  • Like 6

Tack för alla svar och råd, då tar vi det från början då så ni får hela bilden.

För ca ett år sedan drabbades jag av "hoppande blodtryck", det kunde hoppa upp till 200-220/90 när det var som värst. Mina läkare kunde inte diagnostisera utan jag fick blodtrycksmedicin.

Efter att ha läst på blev min egen diagnos inflammerade blodkärl (vaskuliter) på grund av överdrivet sockerbruk. Jag valde då att sluta helt med socker och att gå på strikt LCHF diet. Detta var 6 månader sedan.

En dramatisk förbättring inträdde med dieten och jag fortsatte med den vilket efter ca 4 månader ledde till symptomen jag beskrev. I början omärkligt men sedan allt starkare.

Saltbrist kan vara en orsak eftersom jag också varit bosatt i ett tropiskt klimat, jag har dock varit försiktig med salt på grund av blodtrycksproblemen. För lågt blodtryck är inte orsaken, jag har bra koll på det.

Då tror jag snarare på en alltför ensidig kost med brist på nödvändiga mineraler och näringsämnen. Min plan för närvarande är att kompensera detta med måttligt intag av kolhydrater, t ex råris eller grovt bröd, sockret har jag gett upp för gott.

• Like 1

Nu äter jag ju rätt mycket ägg och grönsaker till vardags i min diet. Kolhydrater är trots allt mer lättillgängliga för kroppen och det var ju också det som gav omedelbar effekt i mitt fall och det utan salt.

Det är ju väldigt sällsynt med näringsbrist av detta slaget bland personer som äter blandad kost men tydligen mer vanligt bland LCHF:are, det är kanske därifrån ryktet kommer.

Omedelbar positiv effekt av kolhydrater som inte innehöll mycket salt, det är något som haltar i ert resonemang.

P.S. Jag kan ju lägga till att jag är 64 år, så inte jämförbar med 30-åringar. D.S.

Testa att äta mycket grönsaker, i princip alla grönsaker är bra, grönsaker som spenat, broccoli, blomkål m fl extra bra. Dessutom en del nötter och fröer t ex paranötter (som bl a innehåller mycket magnesium), valnötter, pumpakärnor etc.

• Like 2

Ris (egentligen vitt ris) ska vara mer lättsmält än bröd så det kan vara ett bra livsmedel att introducera om man vill öka kolhydratmängden. Andra bra råvaror är potatis, sötpotatis etc. Bor du i tropikerna så finns det kanske andra kolhydratsrika grönsaker som kasava och tapioka?

• Like 2

Många som kör strikt LCHF missar inälvsmaten som ger viktig näring (tex C-vitamin) men du tycks ju äta en del grönsaker. Jag tror på Johanna07:s variant, rotfrukter, men till syvende och sist är det dig det ska passa så du får prova dig fram till det som funkar bäst.  Jonas Bergqvist skriver om kolhydratladdning i sin bok LCHF och träning och det är förstås inte pasta och bröd han rekommenderar. ;)

• Like 1

Angående grönsaker, så behöver du äta ungefär (minst) 500 gr grönsaker per dag för att få i dig tillräckligt med mineraler. Prioritera bladgrönt och matiga grönsaker (broccoli, kål, sparris etc). Variera också gärna din animaliska föda, tex fisk, fläsk, lamm, nöt, whatever. 

• Like 5

Eh.. man får inte brist på grund av en bokstavskombination L-C-H-F.. eller någon annan!

Man får inte heller brist på kolhydrater.. såvida man inte lider av någon oerhört sällsynt sjukdom.. som inte ens finns beskrivet i litteraturen!

Man får brist om man inte får tillräckligt av något essentiellt ämne, resten gör kroppen själv, det är den stora skillnaden mellan essentiellt och ickeessentiellt!

Men.. vem som helst kan få någon form av brist, beroende på vilka livsmedel man äter.. och det finns livsmedel som innehåller mer eller mindre kolhydrater som kan tillföra någon essentiell vitamin, spårämne eller mineral!

När man väl börjar med LCHF kan det hända att någon.. beroende på vilka livsmedel man äter och vilka man plockar bort tar bort en av de källorna till en av de essentiella ämnena!

Finns gott om folk som ratar vissa livsmedel med näring som de egentligen behöver.. inte blir det bättre om man minimerar urvalet ännumera!

Om det går över av tomma kolhydrater kan vi glömma näringsbrist, och ris samt bröd är i princip näringslösa livsmedel, vi tar upp några procent av dess näringsinnehåll!

Sen är det som så.. att ingen egentligen behöver ligga lägre på sitt kolhydratintag än vad de behöver, det finns ingen gräns som stämmer för alla!

Kan man gå upp i intag kan man äta fler livsmedel, det ger om inte annat en större variation, det i sig ger större chans att man får i sig flera olika vitaminer, spårämnen och mineraler!

Det mest troliga om man får snabb bot av snabba kolhydrater är att det handlar om Dopamin.. alternativt energibrist!

• Like 6

Tack igen för alla tips och råd. Jag ville lyfta fram att allt inte är svart eller vitt och det känns som att denna diskussionen belyser det. Vikten av att lyssna på sin kropp och anpassa födointaget efter det.

Läxan jag lärt och som jag tror vi alla är överens om är att bli medveten om det vansinniga i vår tids hämningslösa socker- och kollhydratsintag.

Men var och en måste nog hitta sin balans och vara medvetna om vad de stoppar i sig och vilka effekter det får.

• Like 5

Av svaren oven tror jag du inser varför kritiken är sällsynt; man blir genast motsagd av folk som tycker sig veta bättre. Det är för jobbigt (och lite tråkigt) att påpeka att man själv inte upplevt allt det fantastiska en del andra upplevt. Du får prova dig fram till ditt kolhydratintag, det finns ingenting som säger att 10 gr är bättre än 50 gr per dag, eller att noll är det bästa. Det vet du bäst själv.

Korrekt analys av läget. Det är högst känsligt när någon påstår sig ha märkliga bieffkter av lchf.

Som ett par ovanför har skrivit så brukar yrsel och sånt lösa sig med salt. För mig så hjälper saltet mot huvudvärk, yrsel och trötthet. Prova det till att börja med.

Nej Jonas och Mats, ni båda försöker göra oss till något vi inte är.

Men det är inte ovanligt att man behöver en längre tid innan man är helt fettanpassad. Om man nu vill/behöver vara det. Under den tiden kommer ett intag av kolhydrater kännas som en lättnad. Det här är ju inget kontroversiellt . Finns flera studier som pekar på detta (Phinney, Volek mfl.).

Det kan man lätt åtgärda/minska effekten genom att äta mineralrika nötter, äta avokado, dricka buljong för salt och vätska.

Man kan väl spalta upp problematiken genom att ställa sig frågan vad är det som är huvudproblemet (om det nu finns något).

1. Om det är Metabolt: Så kommer det sannolikt behövas en begränsning av kolhydraterna rakt över. Nivån får man prova sig fram till. Det är individuell och förändras ofta under tid.

2. Om det är immunsystemproblem: Då är det viktigast att plocka bort raffinerade produkter och äta så rent och ursprungligt som möjligt. Samt se till att man får alla de näringsämnen man behöver. Alltså mer åt Paleo hållet. Spannmål (bl.a.) "går fetbort" som vissa tycks säga idag.

Här behöver man ju ofta inte begränsa kolhydraterna så mycket. Utan se till att det är rätt sort.

Sen finns det en glidande skala mellan dessa 2 huvudtyper.

Alla får rum här inne.

------------------------------

Eftersom diskussionen också har innefattat näringsvärde på olika födoämnen kan det väl vara läge att påminna om Harvard forskaren Matt Lalonde’s, Nutrient Density Value tabell (lånad av Robb Wolf):

Food Category          Nutrient Density Value

Organ Meat and Oils                      17

Herbs and Spices                           17

Nuts & Seeds                                 10

Cacao                                              8

Fish and Seafood                            1

Pork                                              0.7

Beef                                              0.3

Eggs and Dairy                            -0.6

Vegetables (Raw)                        -0.7

Lamb, Veal, Raw Game              -1.2

Poultry                                        -1.7

Legumes                                     -2.9

Processed Meat                          -3.1

Vegetables (Cooked, Canned)   -4.8

Plant Fat and Oils                      -5.4

Fruits                                          -5.6

Animal Skin and Feet                 -6.2

Grains (Cooked)                        -6.2

Refined and Processed Oils      -6.4

---

Sorry, tabellen överlevde visst inte flytten så bra.

--

Jag försöker inte göra någon till någonting alls. Min observation är allmängiltig i alla möjliga sammanhang där frågor ställs och åsikter dryftas. Politik, ekonomi, teknik med flera ämnen. Folk med "avvikande" erfarenheter får ofta veta att de gjort fel, att de inte förstått eller liknande. I extremfall förföljs man för sin åsikt (inte på detta forum förstås).  Med tiden lär sig de flesta att inte öppet ifrågasätta för mycket. Detta är som sagt ett allmänt internetfenomen som inte går att göra så mycket åt, annat än att som läsare och deltagare låra sig hur det fungerar. De mest troende får oftast starkast röst på nätet.

jag är nyfiken på vilka "oss" är som rylandes talar för? Ingår alltså inte jag och Mats där för att man framför en analys av en observation från ett beteende som man noterat? Oberoende av varandra så har både jag och Mats uppmärksammat samma fenomen. Det är i sig intressant.

Nej Jonas och Mats, ni båda försöker göra oss till något vi inte är.

Men det är inte ovanligt att man behöver en längre tid innan man är helt fettanpassad. Om man nu vill/behöver vara det. Under den tiden kommer ett intag av kolhydrater kännas som en lättnad. Det här är ju inget kontroversiellt . Finns flera studier som pekar på detta (Phinney, Volek mfl.).

Det kan man lätt åtgärda/minska effekten genom att äta mineralrika nötter, äta avokado, dricka buljong för salt och vätska.

Man kan väl spalta upp problematiken genom att ställa sig frågan vad är det som är huvudproblemet (om det nu finns något).

1. Om det är Metabolt: Så kommer det sannolikt behövas en begränsning av kolhydraterna rakt över. Nivån får man prova sig fram till. Det är individuell och förändras ofta under tid.

2. Om det är immunsystemproblem: Då är det viktigast att plocka bort raffinerade produkter och äta så rent och ursprungligt som möjligt. Samt se till att man får alla de näringsämnen man behöver. Alltså mer åt Paleo hållet. Spannmål (bl.a.) "går fetbort" som vissa tycks säga idag.

Här behöver man ju ofta inte begränsa kolhydraterna så mycket. Utan se till att det är rätt sort.

Sen finns det en glidande skala mellan dessa 2 huvudtyper.

Alla får rum här inne.

------------------------------

Eftersom diskussionen också har innefattat näringsvärde på olika födoämnen kan det väl vara läge att påminna om Harvard forskaren Matt Lalonde’s, Nutrient Density Value tabell (lånad av Robb Wolf):

Food Category Nutrient Density Value

Organ Meat and Oils 17

Herbs and Spices 17

Nuts & Seeds 10

Cacao 8

Fish and Seafood 1

Pork 0.7

Beef 0.3

Eggs and Dairy -0.6

Vegetables (Raw) -0.7

Lamb, Veal, Raw Game -1.2

Poultry -1.7

Legumes -2.9

Processed Meat -3.1

Vegetables (Cooked, Canned) -4.8

Plant Fat and Oils -5.4

Fruits -5.6

Animal Skin and Feet -6.2

Grains (Cooked) -6.2

Refined and Processed Oils -6.4

---

--

Vad jag upplevde var inga som helst symptom under de första två månaderna men sedan en gradvis stigande försämring unde de kommande 4 månaderna.

Jag har sett flera berättelser med exakt de symptom som trådskaparen beskriver vid väldigt strikt LCHF. Jag antar att de beror på näringsbrist? Ersätter man en stor del av sitt matintag med fett, som inte innehåller mycket näring, så kan det hända. Animalisk föda innehåller inte alla vitamineraler vi behöver, speciellt inte om man inte äter benbuljong, inälvsmat, benrester osv. Detta går lätt att se genom att registrera sin mat och notera vitaminer/mineraler. Finns flera trådar om detta på forumet. Jag har bla jämfört olika koster och påvisat att LCHF kan ge lågt intag av mineraler om man inte äter ordentligt med grönsaker, och varierar sitt animaliska intag.

Vad är det egentligen för vitaminer/mineraler som man riskerar brist på då vid strikt lchf? Tar själv tillskott av omega 3 (äter inte så mkt fisk), d-vitamin, magnesium och en multivitamin innehållande bla C-vitamin. Har förstått att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med kalium men vet inte om det är nödvändigt att ta tag i detta. Vad kan man missa annars/mer?

• Like 1

Jag tror man gör klokt i att ha koll på näringsinnehåll och näringstäthet oavsett vilken koststrategi man anammar, såväl tallriksmodellen som LCHF. Tallriksmodellen kan innebära mycket tomma kolhydrater i form av mjölmat. Strikt LCHF kan säkert också innebära att man missar något, ifall man inte väljer rätt matvaror. Man kan bläddra runt på olika livsmedels typiska näringsinnehåll på t ex matkalkyl.se, så får man en hint om vad man skulle kunna få för lite av och samtidigt få en idé om vad man kan äta för att motverka eventuella brister. T ex ägg, brie, makrill, paprika, grönkål, spenat, nötter, olivolja, skulle kunna ingå i strikt LCHF och det borde då inte ge några brister. 

• Like 2

Vad är det egentligen för vitaminer/mineraler som man riskerar brist på då vid strikt lchf? Tar själv tillskott av omega 3 (äter inte så mkt fisk), d-vitamin, magnesium och en multivitamin innehållande bla C-vitamin. Har förstått att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med kalium men vet inte om det är nödvändigt att ta tag i detta. Vad kan man missa annars/mer?

Det var flera av mineralerna, men kommer inte exakt ihåg vilka. Har försökt hitta mina gamla trådar men inte lyckats, där ser man lätt vilka som gäller. Jag tror det var mineraler som kalium, kalcium, magnesium, men även några andra spårmineraler som zink, koppar? Jag tror inte man kan kompensera för lågt mineralinnehåll i kosten i längden genom tillskott, bättre och mer säkrare för hälsan att se till att man ligger bra till näringsmässigt, men kalcium och magnesium är ju klassiker. Vissa mineraler kan man vara mindre noga med, tror det var kalium, men jag minns inte de diskussioner vi hade då. Det jag vet är att från att registrera vad jag åt så kunde man se att om man håller sig till regeln minst 500 gr grönsaker per dag så blir det oftast bra. Sen är det bra att ta dessa grönsaker från olika källor. Bladgrönt, kålfamiljen, lökfamiljen, svampfamiljen, färgade grönsaker.

PS. Om någon hittar trådarna får de gärna posta. Vad jag minns var de främst två trådar där jag la upp bilder från uträkningar.

• Like 2

Food Category          Nutrient Density Value

Organ Meat and Oils                      17

Herbs and Spices                           17

Nuts & Seeds                                 10

Cacao                                              8

Fish and Seafood                            1

Pork                                              0.7

Beef                                              0.3

Eggs and Dairy                            -0.6

Vegetables (Raw)                        -0.7

Lamb, Veal, Raw Game              -1.2

Poultry                                        -1.7

Legumes                                     -2.9

Processed Meat                          -3.1

Vegetables (Cooked, Canned)   -4.8

Plant Fat and Oils                      -5.4

Fruits                                          -5.6

Animal Skin and Feet                 -6.2

Grains (Cooked)                        -6.2

Refined and Processed Oils      -6.4

---

--

Alla vet an inälvsmat är mest näringsrikt, men inte ens lever innehåller allt vi behöver. Eller äggula. Så även om man äter 10 äggulor om dagen kan man få näringsbrist. En vanligt biverkan av just strikt animalisk/fettrik kost är att man kan få brist på mineraler, och inte bara natrium. Dessa finner man lättast i grönsaker. Alger, långavkok av ben, knapra på ben är andra möjliga tillskott. Väldigt strikt LCHF är en ganska extrem kost, och då måste man veta vad man gör för att få i sig alla näringsämnen. Det blir mycket lättare, och säkrare, om man lägger till 500 gr grönsaker per dag.

PS. För de som oroar sig över att ett ökat intag av grönsaker ska ge ökad vikt, så har grönsaker ofta väldigt lite energi per ökad kolhydrat. Det är inte samma för nötter/mejeri/frukt. "Liberal" lchf kanske just ger viktpåslag för vissa därför att de förutom grönsaker också inkluderar andra saker. 

• Like 4

• 1 month later...

Kritiken mot LCHF censureras nog ofta, eller så ger folk upp.

Jag har själv ätit LCHF i ett år och debatterat i olika LCHF-forum på nätet. Jag håller mig alltid saklig men blev där bemött med rejäla personangrepp från LCHF-kostare.

Jag anser att problemet är att LCHF presenteras som lösningen på allas problem. Man verkar inte förstå att människor har olika former av metabolism och mår olika bra, därför är det som med allting annat. LCHF passar skitbra på någon men inte alla. Att lägga fram det som en universallösning för världens problem tycker jag är befängt.

Jag blev själv sämre av LCHF och gav det ett år. Idag har jag hittat mitt i sköldkörtelkost/Paleo och trivs som fisken i vattnet. Men alla mår inte bra på Paleo och jag skulle aldrig påstå att det fungerar för alla.

Kritiken mot LCHF censureras nog ofta, eller så ger folk upp.

Jag har själv ätit LCHF i ett år och debatterat i olika LCHF-forum på nätet. Jag håller mig alltid saklig men blev där bemött med rejäla personangrepp från LCHF-kostare.

Jag anser att problemet är att LCHF presenteras som lösningen på allas problem. Man verkar inte förstå att människor har olika former av metabolism och mår olika bra, därför är det som med allting annat. LCHF passar skitbra på någon men inte alla. Att lägga fram det som en universallösning för världens problem tycker jag är befängt.

Jag blev själv sämre av LCHF och gav det ett år. Idag har jag hittat mitt i sköldkörtelkost/Paleo och trivs som fisken i vattnet. Men alla mår inte bra på Paleo och jag skulle aldrig påstå att det fungerar för alla.

Bra att du hittat något som passar dig. :)
  • Like 2

Tack för alla svar och råd, då tar vi det från början då så ni får hela bilden.

För ca ett år sedan drabbades jag av "hoppande blodtryck", det kunde hoppa upp till 200-220/90 när det var som värst. Mina läkare kunde inte diagnostisera utan jag fick blodtrycksmedicin.

Efter att ha läst på blev min egen diagnos inflammerade blodkärl (vaskuliter) på grund av överdrivet sockerbruk. Jag valde då att sluta helt med socker och att gå på strikt LCHF diet. Detta var 6 månader sedan.

En dramatisk förbättring inträdde med dieten och jag fortsatte med den vilket efter ca 4 månader ledde till symptomen jag beskrev. I början omärkligt men sedan allt starkare.

Saltbrist kan vara en orsak eftersom jag också varit bosatt i ett tropiskt klimat, jag har dock varit försiktig med salt på grund av blodtrycksproblemen. För lågt blodtryck är inte orsaken, jag har bra koll på det.

Då tror jag snarare på en alltför ensidig kost med brist på nödvändiga mineraler och näringsämnen. Min plan för närvarande är att kompensera detta med måttligt intag av kolhydrater, t ex råris eller grovt bröd, sockret har jag gett upp för gott.

Tips: Kalium kan vara svårt att få tillräckligt av på LCHF. Kaliumrika livsmedel är t ex potatis och banan, som ju ingendera är särskilt LCHF. Kanske du redan använder verktyg som "matkalkyl.se" eller liknande, men om inte så är det värt att logga några dagars ätande och se hur det ser ut på vitamin- och mineralfronten. Jag tycker själv att jag fick en del aha-upplevelser när jag gjorde det. Ett stort intag av grönsaker generellt ger bra tillskott av kalium.

• Like 1

Det finns dessutom diverse ämnen i vår mat som inte tas upp i näringstabeller, men som ändå har stor inverkan på vår hälsa. Ett sådant är nitrat, som är viktigt för blodkärlens elasticitet. Finns t ex i rucola, spenat och rödbetor.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/forskare-finner-daglig-dos-av-roedbetsjuice-saenker-blodtrycket-1107969

Ju mer man läser om kost, desto mer komplext blir det... Jag har nu efter några år som LCHFare/paleo/lågkolhydratare slagit mig till ro med en grösaksbaserad kost (t ex blad, paprika, tomat, avocado, groddar, , med kött/fisk/ägg/lever som tillbehör, och fett i form av sås till detta (gärna hemgjord majonäs), samt nötter och diverse frön (t ex solrosfrön, chia, quinoa, linfrön, sesamfrön). Till frukost blir det gärna fil med bär och nötter.

Hur mycket kolhydrater man tål och vill äta varierar som sagt från person till person.

De kolhydrater jag väljer i första hand är potatis och bönor (färska grönsaker innehåller i praktiken så lite kolhydrater att jag inte räknar dem). Bönor är "blue zone"-föda ( http://news.nationalgeographic.com/2015/04/150412-longevity-health-blue-zones-obesity-diet-ngbooktalk/). Potatis är kaliumrikt. Jag tillagar den så att inget kalium ska läcka ut, och mängden av resistent stärkelse blir hög: ugnsbaka och förvara i kylskåp i något dygn, ljumma sedan upp den lite precis innan den ska ätas. Ju mer av stärkelsen som är resistent, ju mindre blodsockerhöjande stärkelse finns kvar. Fytin- och lektininnehållet i bönor verkar oproblematiskt så länge man tillagar dem korrekt och håller sig till mindre mängder.

Intressant podcast om antinutrienter: http://chriskresser.com/rhr-what-science-really-says-about-the-paleo-diet-with-mat-lalonde/

• Like 1

Jisses.. igen.. ingen blir dålig av en bokstavskombination.. möjligen av vad man äter.. och f*n inte utav kolhydratbrist heller!

Kolhydratbrist är så sällsynt att det inte ens förekommer i biologiböckerna.. dvs det är icke förekommande!

Och mår man helt plötsligt bättre av ris, godis. läsk.. what ever.. så handlar det om något helt annat.. främst psykiskt/Dopamin/beroende!

Oså på det, som flera här pepåkar.. det finns näringsämnen som man får från främst grönsaker som kan vara hälsosamt att äta.. så det är inte ens säkert att lägsta intag av kolisar är det optimala!

• Like 2

Jisses.. igen.. ingen blir dålig av en bokstavskombination.. möjligen av vad man äter.. och f*n inte utav kolhydratbrist heller!

Kolhydratbrist är så sällsynt att det inte ens förekommer i biologiböckerna.. dvs det är icke förekommande!

Och mår man helt plötsligt bättre av ris, godis. läsk.. what ever.. så handlar det om något helt annat.. främst psykiskt/Dopamin/beroende!

Oså på det, som flera här pepåkar.. det finns näringsämnen som man får från främst grönsaker som kan vara hälsosamt att äta.. så det är inte ens säkert att lägsta intag av kolisar är det optimala!

Zepp,

Jag har aldrig påstått någonting om LCHF eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap om näringslära. Däremot bad jag om lite tips om symptom jag fått i samband med strikt LCHF.

Jag har fått många bra tips som jag är tacksam för och har med hjälp av dem hittat min balans med kost och mår utmärkt idag.

Kanske skulle lite ödmjukhet inför komplexiteten också gynna dig så du inte behöver slänga ur dig kommentarer som "ingen blir dålig av en bokstavskombination.. möjligen av vad man äter.. och f*n inte utav kolhydratbrist heller!"

Ett tips, med den självsäkerheten är du inte trovärdig. Som Tage Danielsson sa; "Utan tvivel är man inte klok"

Jag tror personligen att strikt LCHF är onödig för de allra flesta. Jag har extremt svårt att köpa idén om att rötter, bär och frukt efter årstid och tillgång skulle vara på något vis onyttigt eller oförenligt med långtidshälsa. Tvärtom, faktiskt. Människan har ALDRIG valt bort mat om den finns tillgänglig.Visst har inuiter varit friska på sin kost men de har också ätit rå fisk och rå sällever i en utsträckning vi moderna svenska inte gör. För att uttrycka det milt.  ;)

Våra kroppar är anpassade till en bred kost; rötter, nötter, bär, fisk, kött, frukt, bladgrönt - och ibland at gå utan mat nån dag eller två.

http://humanfoodproject.com/sorry-low-carbers-your-microbiome-is-just-not-that-into-you/

Det må vara så att det inte finns essentiella kolhydrater men våra tarmbakterier verkar vilja få sin beskärda del (och de föredrar faktiskt också högkvalitativa källor framför socker och mjöl, tänka sig  ;) ) för att trivas och hjälpa oss må som allra bäst.

• Like 1

Zepp,

Jag har aldrig påstått någonting om LCHF eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap om näringslära. Däremot bad jag om lite tips om symptom jag fått i samband med strikt LCHF.

Jag har fått många bra tips som jag är tacksam för och har med hjälp av dem hittat min balans med kost och mår utmärkt idag.

Kanske skulle lite ödmjukhet inför komplexiteten också gynna dig så du inte behöver slänga ur dig kommentarer som "ingen blir dålig av en bokstavskombination.. möjligen av vad man äter.. och f*n inte utav kolhydratbrist heller!"

Ett tips, med den självsäkerheten är du inte trovärdig. Som Tage Danielsson sa; "Utan tvivel är man inte klok"

Svaret var riktat till marias!

Här har du ödmjukheten personifierad.. men dravel utan substans hugger jag direkt mot!

Som sagt vad.. många får allehanda besvär vid övergång till riktig kost, det kan handla om väldigt mycket.. ja oxå om besvär på grund av glukosbrist.. för vissa kan det ta ett helt år att resturerar fettoxidationskapaciteten!

Bor man dessutom i varmt klimat så är salt extra viktigt.. annars får man vajsing på renin-angiostensin systemet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Mer om detta av Dr Jason Fung!

https://www.youtube.com/watch?v=sAGrUwE8zpY

Oså till sist.. risken med strikt LCHF är näringsbrist.. (märk väl inte glukosbrist).. om man striktar upp sin kost för mycket finns risk att man tar bort något essentiellt!

Det kan tillomed vara som så att något av de junkfood man åt förut tillförde den enda källan till ett visst ämne.. och som man inte får i den nya kosten.. om den är för begränsad!

Det nyttigaste med junkfooden är troligen att den är överlastad med salt?

• Like 6