Popular Post Niclas-E Posted May 14, 2015 Popular Post Share Posted May 14, 2015 Häromkvällen hjälpte jag min dotter, 13 år, att plugga till ett prov i Hem- och Konsumentkunskap. Det handlade bland annat om näringslära och de gick igenom hur man ska äta efter Livsmedelsverkets rekomendationer och kostcirkeln. I häftet vi läste framställdes detta som den enda sanningen och det var ju mycket kolhydrater och lite fett som gällde. Senare på kvällen tittade jag på "kostdoktorns" föreläsning om lchf, och insåg hur lite vetenskapligt stöd det finns för de rekomendationerna och att det finns stöd för att andra sätt att äta kan fungera bättre. Det känns lite "kymigt" att skolan så självklart framhåller Livsmedelsverkets rekomendationer, utan att ens nämna andra "dieter". I många andra ämnen ska eleverna lära sig att utvärdera olika information, reflektera och dra sina egna slutsatser, men tydligen inte när det gäller maten vi äter. Inte så konstigt kanske, att ungarna protesterar vilt när jag käkar smör, grädde och oljor, men själva gärna sätter i sig en stor portion snabbnudlar utan att tveka. En annan sak jag har lite svårt att förstå är varför Skoljoggen, som handlar om att lära eleverna om hälsa och motion, varje år ska avslutas med att äta kanelbullar. När jag ifrågasatte bullarna fick jag motiveringen att "Kanelbullar är ju så gott." från en lärare... 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Jag tycker att du ska skriva till skolan. Och att jag ska skriva till min skola. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 14, 2015 Share Posted May 14, 2015 Ja, det lär nog dröja många år innan ny kunskap sipprat in i skolböckerna. Antar att samma sak gäller med hemkunskapsläroböcker som med historieböcker. Lite Off Topic, men jag rekommenderar att läsa denna mycket intressanta debattartikel av Dick Harrison om svårigheten att implementera nyare forskningsrön i historieläromedel. Det visar sig att läroböcker skrivs av lärare, inte av forskare, och de förlitar sig på äldre upplagor och de som granskar böckerna för förlagens räkning är också lärare som fick sin bild cementerad under sin studietid, ofta för decennier sedan... http://magasinetneo.se/artiklar/ett-historiskt-misstag/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted May 14, 2015 Popular Post Share Posted May 14, 2015 Såg på UR med dottern häromdagen där de förklarade vad propaganda är och hur det använda i "elaka" länder. Det var så uppenbart att man hade kunnat byta ut de "elaka" länderna till Sverige. Inte minst inom näringslära. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Fick världens galnaste (mest galna?) idé - Man skolar om sig till hemkunskapslärare. Usel lön men nära till arbetet och så kan man så frön i de små fröna - OCH MAKTEN ÄR VÅR!!!! (Lite hybris-anfall/galen-forskare-anfall där i slutet, som ni kan ignorera) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted May 15, 2015 Popular Post Share Posted May 15, 2015 Min 8-åring berättade att de haft nån i skolan som berättat att bröd var viktigt och godis likaså (unna-sig-temat) och ifrågasatte därmed mina läror. Jag förklarade att jag också trodde så tidigare men att jag ändrat mig och det kommer skolan också att göra sen när de lärt sig hur det är. Jag berättade också att flera av hans lärare äter glutenfritt (hans klassförståndare skvallrade) och att ibland får man lära sig en sak i skolan och en annan hemma. Han köpte faktiskt det, att man kan tycka olika. Numera när han säger nåt försöker jag förklara båda sidorna och det känns bra att det tycks gå in till min fördel... 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post LUAL Posted May 15, 2015 Popular Post Share Posted May 15, 2015 Det där från hemkunskapen känner jag så väl igen. Om jag inte minns fel så ingår det i skolan att man ska lära sig kritiskt tänkande och kolla upp källhänvisningar, gäller absolut inte i hemkunskap. I min sons skola är det mest vegetariskt som har slagit sig igenom så utom den vanliga "läran" från SLV ska de lära sig laga vegetariskt samt att de en dag i veckan har vegetariskt på matsedeln.När det var dags för sonen att skriva sitt prov hade vi en hel del diskussioner här hemma. Jag fick också förklara att skolan inte alltid har uppdaterats med det senaste inom forskningen. Mitt förslag när sonen skulle svara på en del frågor på provet var att lägga in att "enligt SLV" .... Lite för att vissa att han helt inte hade samma uppfattning som det som lärdes ut. Sonen försökte många gånger ifrågasätta på lektionerna och fick därefter ofta frågor från främst klasskompisar. Klassikern är ju den "att hjärnan behöver socker". Han kunde snabbt replikera att mamma och pappa äter inget socker och de verkar kunna överleva. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Niclas-E Posted May 24, 2015 Author Popular Post Share Posted May 24, 2015 Nu fick dottern i uppgift att skriva en inlämningsuppgift om "Balanserad kost" enligt ett häfte hon fått. Jag hjälpte henne med att resonera kring det, men jag kunde inte låta bli att skriva några egna tankar på slutet. Återstår att se om jag får några svar på det. Texten följer nedan: Hej Li Jag har suttit med Mathilda och resonerat om kost, näring och energi med henne. Både du och jag är nog väl medvetna om att det finns många studier, och mycket forskning, om kosten vi bör äta. Likaså är vi nog båda medvetna om att alla dessa forskare inte alls är överens. Jag blev lite fundersam när det bara är Livsmedelverkets rekommendationer som framställs som det enda alternativet, trots att många studier på senare år har ifrågasatt riktigheten i dem. I många andra ämnen ska eleverna lära sig att ta reda på information, utvärdera den och sedan dra sina egna slutsatser. Gäller det inte när det gäller kosten? Påståendet att hjärnan bara kan använda glukos som bränsle är sannolikt ett faktafel, då den även verkar kunna fungera bra med ketonkroppar som bränsle. Kost och näringslära är ett stort och spännande område, men det känns som att kunskapen Mathilda fick i häftet inte är helt objektiv utan bara förespråkar en kost som har rekommenderats de senaste 30 åren, när både övervikt och diabetes typ-2 har ökat kraftigt. Kanske är det möjligt att bredda elevernas insikter om att det finns fler sätt att äta, som har visat positiva effekter både på övervikt, diabetes och många andra moderna ”krämpor”. Låt dem göra som i andra ämnen och dra sina egna slutsatser. Vänliga Hälsningar Niclas 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Nu fick dottern i uppgift att skriva en inlämningsuppgift om "Balanserad kost" enligt ett häfte hon fått. Jag hjälpte henne med att resonera kring det, men jag kunde inte låta bli att skriva några egna tankar på slutet. Återstår att se om jag får några svar på det. Texten följer nedan: Hej Li Jag har suttit med Mathilda och resonerat om kost, näring och energi med henne. Både du och jag är nog väl medvetna om att det finns många studier, och mycket forskning, om kosten vi bör äta. Likaså är vi nog båda medvetna om att alla dessa forskare inte alls är överens. Jag blev lite fundersam när det bara är Livsmedelverkets rekommendationer som framställs som det enda alternativet, trots att många studier på senare år har ifrågasatt riktigheten i dem. I många andra ämnen ska eleverna lära sig att ta reda på information, utvärdera den och sedan dra sina egna slutsatser. Gäller det inte när det gäller kosten? Påståendet att hjärnan bara kan använda glukos som bränsle är sannolikt ett faktafel, då den även verkar kunna fungera bra med ketonkroppar som bränsle. Kost och näringslära är ett stort och spännande område, men det känns som att kunskapen Mathilda fick i häftet inte är helt objektiv utan bara förespråkar en kost som har rekommenderats de senaste 30 åren, när både övervikt och diabetes typ-2 har ökat kraftigt. Kanske är det möjligt att bredda elevernas insikter om att det finns fler sätt att äta, som har visat positiva effekter både på övervikt, diabetes och många andra moderna ”krämpor”. Låt dem göra som i andra ämnen och dra sina egna slutsatser. Vänliga Hälsningar Niclas Är inte ens alternativet med vegan kost med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted May 25, 2015 Author Share Posted May 25, 2015 Nope, inte ens det! Bara SLV rakt av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 25, 2015 Share Posted May 25, 2015 Kom ihåg att slv endast är för friska. Det kanske är en väg till alternativ eftersom det inte finns många friska normalviktiga människor längre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts