Niclas-E

Skolan och näringslära

Recommended Posts

Ja, det lär nog dröja många år innan ny kunskap sipprat in i skolböckerna. Antar att samma sak gäller med hemkunskapsläroböcker som med historieböcker. Lite Off Topic, men jag rekommenderar att läsa denna mycket intressanta debattartikel av Dick Harrison om svårigheten att implementera nyare forskningsrön i historieläromedel. Det visar sig att läroböcker skrivs av lärare, inte av forskare, och de förlitar sig på äldre upplagor och de som granskar böckerna för förlagens räkning är också lärare som fick sin bild cementerad under sin studietid, ofta för decennier sedan...

http://magasinetneo.se/artiklar/ett-historiskt-misstag/

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick världens galnaste (mest galna?) idé - Man skolar om sig till hemkunskapslärare. Usel lön men nära till arbetet och så kan man så frön i de små fröna - OCH MAKTEN ÄR VÅR!!!! (Lite hybris-anfall/galen-forskare-anfall där i slutet, som ni kan ignorera)  :ph34r:

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fick dottern i uppgift att skriva en inlämningsuppgift om "Balanserad kost" enligt ett häfte hon fått.

Jag hjälpte henne med att resonera kring det, men jag kunde inte låta bli att skriva några egna tankar på slutet.

Återstår att se om jag får några svar på det.

Texten följer nedan:

Hej Li

Jag har suttit med Mathilda och resonerat om kost, näring och energi med henne.

Både du och jag är nog väl medvetna om att det finns många studier, och mycket forskning, om kosten vi bör äta. Likaså är vi nog båda medvetna om att alla dessa forskare inte alls är överens.

Jag blev lite fundersam när det bara är Livsmedelverkets rekommendationer som framställs som det enda alternativet, trots att många studier på senare år har ifrågasatt riktigheten i dem.

I många andra ämnen ska eleverna lära sig att ta reda på information, utvärdera den och sedan dra sina egna slutsatser. Gäller det inte när det gäller kosten?

Påståendet att hjärnan bara kan använda glukos som bränsle är sannolikt ett faktafel, då den även verkar kunna fungera bra med ketonkroppar som bränsle.

Kost och näringslära är ett stort och spännande område, men det känns som att kunskapen Mathilda fick i häftet inte är helt objektiv utan bara förespråkar en kost som har rekommenderats de senaste 30 åren, när både övervikt och diabetes typ-2 har ökat kraftigt.

Kanske är det möjligt att bredda elevernas insikter om att det finns fler sätt att äta, som har visat positiva effekter både på övervikt, diabetes och många andra moderna ”krämpor”.

Låt dem göra som i andra ämnen och dra sina egna slutsatser.

Vänliga Hälsningar

Niclas

Är inte ens alternativet med vegan kost med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nope, inte ens det!

Bara SLV rakt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom ihåg att slv endast är för friska. Det kanske är en väg till alternativ eftersom det inte finns många friska normalviktiga människor längre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg