Jump to content

Råd inför operation av cerebralt aneurysm?

Xiro

Recommended Posts

Såklart viktigt att säkerställa att patienten är redo för operation, t ex genom att bedöma infektionsstatus och allmäntillstånd. Något annat?

Både inför och efter operation kanske det är bra att hjälpa kroppen mot infektion, t ex genom att ge gurkmeja, pre-/probiotika, ionosil?

Maten är vad den är i vården men man kanske bör be om e-kost?

Någon här som har egen eller nära erfarenhet av sådan operation?

• Like 1

Min man gjorde en coiling av ett aneurysm för några år sen och som jag minns var det inget särskilt med kosten förutom att Karolinska serverar sockrad fruktyoghurt till frukost och jag har sagt till maken att han inte bör äta sånt.

• Like 1

Erfarenhet inför operation, speciellt om det är en planerad operation och kanske en svag äldre patient:

1. Kolla upp blodvärdet, HB, det kan behövas förstärkande påse med blod. Så var det med min gamla förälder som skulle genomgå kärloperation. Blodvärdet var lågt och det behövdes två påsar blod för att få upp värdet. Ingen hade koll på sådant och utan min inrådan hade inget extra blod kommit till stånd.

2. Kontakta ev. koordinator inför operation (det brukar finnas en sjuksköterska som har övergripande ansvar, som sas ska samordna insatserna runt omkring).

3. Kolla upp ev. avslut av vissa läkemedel, blodförtunnande, inför operation. Man kan ju behöva sluta med blodförtunnande minst en vecka innan operation. Ev. även andra läkemedel.

PS. Förklara gärna här i forumet vad

cerebralt aneurysm

betyder! Vi är ju vanligtvis lekmän vi som besöker Forumet. DS

• Like 1

Tack för era råd! Det där med att sluta med vissa mediciner minst en vecka innan ska jag kolla upp.

Cerebralt aneurysm är artärbråck i/vid hjärnan. Det är en förstoring av kärlet som kan spricka eller skapa virvelströmmar som ger blodproppar. Förstoringen kan också pressa mot intilligande delar, t ex kärl eller nerver.

Lyckades luska fram skriftliga provsvar som var några dagar gamla. Proverna verkar ok. Per telefon fick jag blodvärde 135, fastesocker 5, sänka 1,2. LDL 4,4, HDL 1,1. Resten hoppas jag få chans att läsa själv snart. Försöker se till att läkaren tittar på dem innan operationen.

Nu har jag fått patientens provsvar och sammanställt dem, bifogat. I en kolumn har jag lagt lite extra info. Provsvaren saknade referensvärden så jag har letat på webben och är inte helt säker på att de är rätt. 

Sänkan är pyttelite över ref, P-albumin strax under ref. Onormalt mycket vita blodkroppar (leukocyter) och protein i urinen. Kanske nån inflammatorisk aktivitet eller nåt annat att se upp med inför operationen?

Blodvärdet är precis innanför ref, men kanske normalt för en patient som ligger mycket i sängen.  

post-8766-0-58400000-1431817957_thumb.png

Operationen har nu varit. Vi vet inte riktigt varför, men efter operationen och hela dagen igår (dagen efter op), var patienten INTE ALLS sig själv - pratar tre gånger så fort som vanligt, rabblar och växlar mellan irritation, ilska, oro och eufori. Känns helt fel. Pratade med överläkaren som opererade och denne var väldigt säker på att det inte är något fysiskt i hjärnan som hänt. Men det blir ändå röntgen idag för att kolla upp ifall något har hänt i hjärnans kärl. Jag är väldigt oroad, det är ju i princip samma personal som opererat som nu ska kontrollera sitt eget arbete...

Någon som har någon reflektion på detta och vad man bör vara observant på eller be sjukvården om? 

Ps. Fick nyss uppdatering via tele och det verkar vara ungefär samma status idag  :(

Ps. Det aktuella aneurysmet är i/vid vänster hjärnhalva. 

Operationen har nu varit. Vi vet inte riktigt varför, men efter operationen och hela dagen igår (dagen efter op), var patienten INTE ALLS sig själv - pratar tre gånger så fort som vanligt, rabblar och växlar mellan irritation, ilska, oro och eufori. Känns helt fel. Pratade med överläkaren som opererade och denne var väldigt säker på att det inte är något fysiskt i hjärnan som hänt. Men det blir ändå röntgen idag för att kolla upp ifall något har hänt i hjärnans kärl. Jag är väldigt oroad, det är ju i princip samma personal som opererat som nu ska kontrollera sitt eget arbete...

Någon som har någon reflektion på detta och vad man bör vara observant på eller be sjukvården om? 

Ps. Fick nyss uppdatering via tele och det verkar vara ungefär samma status idag  :(

Ps. Det aktuella aneurysmet är i/vid vänster hjärnhalva. 

Har dom gett patienten stora doser Kortison under och efter operationen, för att förhindra svullnad i hjärnan?

Kortison kan nämligen ha en sådan effekt som du beskriver på vissa människor.

• Like 1

Har kollat nu - har inte givits kortison alls. En sköterska noterade dock att tillståndet förbättrats avsevärt sedan imorse - vi får se med egna ögon snart, vi som är närstående  :mellow:

Inväntar resultat från röntgen inom kort. 

• Like 1

Röntgen* visade ingen förklaring till tillståndet, som verkar hålla i sig. Om det är en psykos - är det omega-3, magnesium, D-vitamin och K2-vitamin som gäller? Har svårt att påverka kosten, men ska se om det går att få glutenfri e-kost, jag gissar att det är det minst sämsta alternativet som finns till hands just nu? 

*) Dock kan jag inte låta bli att vara skeptisk till röntgenanalysen då jag är rätt säker på att det är operationspersonalen som nu själva kontrollerar sitt eget arbete, finns ju en del prestige att värna om...

Kärlväggarna är tydligen svullna på en hel del ställen. 

Detta förklarar många forskare och expertläkare med inflammationstillstånd. Det i kombination med att kalcium felaktigt hamnar i kärlväggarna och gör dem stela är en livsfarlig kombo. För att kalcium ska hamna rätt behövs K2-vitamin, vilket många har brist på, också enligt seriös nyare vetenskap. Och det finns en hel del man kan göra mot inflammation. Men det resonemanget låg inte alls i linje med överläkarens tro, för denne verkar inte ha uppdaterat sig. Överläkaren sa bara att den som har en lösning kan få Nobelpris i framtiden. Jag har inte tid att vänta på något framtida Nobelpris och några framtida patent. Jag ser verktyg som är värda att prova, som inte är farliga och då försöker jag göra det. 

Och skolmedicin är inte ofarligt, trots fina förpackningar och dyra patent! Kemoterapi och strålbehandling har svåra biverkningar. En enkel "vardagsmedicin", t ex magsyrehämmare som Pantoloc, kan ha grymma biverkningar, kolla FASS. Skolmedicin är inte sällan ett sluttande plan, som föder ytterligare behov av medicin. Inför allvarlig sjukdom får man inte lita så blint på något att man utesluter alternativ på lösa grunder. 

Omega-3, D3, K2, magnesium och Ionosil är nu åter på plats, och nu gäller det att hjälpa patienten med det. Glutenfri e-kost är också på plats tack vare en nära anhörig ängel. 
  • Like 1

Har nyss varit hos patienten som nu har blivit sig själv igen och är vid gott mod. Vilken lättnad tack o lov! Vi hade en lång trevlig pratstund. Och jag såg till att alla kosttillskotten togs, och peppade och sa att det är enkelt med tillskotten om man gör det till en vana.

• Like 1