Jump to content

Går upp och ner

pimpim73

Recommended Posts

Hej,

Jag är en kvinna på 42, är 1,70 lång och vägde 83 kg  vid start. Var alltid svullen om magen och hade givetvis mycket problem med gaser :huh:. Jag är inne på min 5:e vecka med lchf och har hållit mig till 5-7 E% kolhydrater/ dag. Första veckan fick jag resultat direkt (-2,5kg) vilket var uppmuntrande och spännande (Jag vet att det var annat mycket vätska och liiiite fett som försvann) . Under vecka 4 lade jag till med äggfasta, i 4 dgr kändes jättebra och gick ner typ 1 kg till. Min fråga är nu då. Nu är jag inne i på min 5:e vecka och jag har gått upp till 80,5 !!! jag förstår inte :o

Jag : dricker fettkaffe varje morgon och äter ett ägg till

: håller koll på matintag med hjälp av kostbevakningen

: promenerar ca 1 tim 3 ggr/v

: jag undviker inte ris, pasta, bröd osv. jag ÄTER de inte alls, inte ens en smula.

: jag använder grädde i matlagning kanske 2 ggr/v annars är det stekning i rapsolja som gäller

: äter mellan 100 - 150 g ost/dag

: äter ca 300 g grönsaker till måltiderna varje dag

Snälla hjälp! Vad tror ni att jag gör för fel? Jag vet att jag inte ska stressa med viktnedgång men man vill ju ändå ha resultat. Jag kan köpa att man hamna i någon slags platå men för min del går jag ju upp och ner!!

Tack på förhand

• Like 1

Hur har du det med proteinintaget? En stor del ser ut att komma från ost. Jag kan inte äta så mycket ost, men det är ju jag.

Sen skulle nog jag skippa fettet i kaffet och äta fett till ägget istället. Jag äter 2 ägg med majonnäs och Bregott eller kokosolja till frukost och det håller mej mätt minst 6 timmar.

Maten steker jag i smör och kokosolja. Funkar för mej i alla fall.

• Like 1

Ett kilo upp eller ner är ingenting

Det pendlar man normalt beroende på vad som ligger i maggen för tillfället  ^_^

Jag förstår att du vill ha resultat men försök ha lite tålamod

Det tar ett bra tag innan kroppen blir van med din nya kosthållning och

börjar släppa på reserverna

Jag skulle säga ge det minst 3 månader innan du börjar skruva på nånting  :)

• Like 1

Lugn ochfin, lugn och fin.. 5 veckor är nada i sammanhanget. Din kropp har knappt börjat lära sej byta bränsle. Om du håller på att trixa och joxa en massa nu blir det enda du åstadkommer en förvirrad kropp som varken vet ut eller in och inte litar på dej. En otrygg kropp släpper inte ett gram.

LCHF är inte en bantningsmetod. Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilos vikttapp på en kafferast. LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa u der tiden.

Först måste du och kroppen komma på speaking foot med varandra. Beroende på hur mycket du misshandlat den förut kan det ta olika tid innan den känner tillit.

Jag föreslår att du gör ditt bästa att äta bra mat tills du är lagom mätt i alla fall i 3 månader innan du börjar leta efter alternativ. Och att du kompletterar vågen med måttband. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar.

Om 3 månader kan du tex prova med periodisk fasta och styrketräning. På det viset har jag åstadkommit en hel del både i vikt och utseende

• Like 1

Många som provat mejerifritt tycker det är bra. Jag ska prova i sommar. 16:8 fastar gör jag normalt men inte just nu. Annars ska man nog inte ha så bråttom. Jag har gått ner ca 15 kg, det har tagit år och det finns flera kilon att bli av med. Pendlar nu runt 80-82 och tydligen trivs jag bra där. Jag ser mest dom andra fördelarna, löjligt frisk och mår förträffligt. Hav tålamod! 

• Like 2

Någonting gör du ju rätt eftersom du gått ner närmare 3 kg på 5 veckor. När du väger dig så ska du helst göra det vid samma tidpunkt efter samma rutin för att få ett någorlunda rättvist resultat. En bra tid är nör du stiger upp på morgonen efter toabesöket att ställa dig på vågen. Sen får du välja om du ska väga dig en gång i månaden, en gång i veckan eller en gång varje dag. För dig skulle jag rekomendera en gång i månaden eftersom du blir orolig för viktökningen aom egentligen inte var en viktökning när du ser på starten från när du började med lchf. 1 kg upp eller ner är en naturlig fluktuation så det är inget att noja över eftersom din vikt tenderar att vara på väg ner. Men det är bra att vara uppmärksam så inte den trenden vänder och sen då anpassa sig så att man kan hamna på rätt spår igen.