Jump to content

Pilbo

Recommended Posts

Hej! Jag är alldeles ny här! :) Tänkte att jag kan få hjälp med ett "problem" som jag har med svullen mage. Jag har ätit LCHF i några år. Jag äter ganska liberalt men går inte upp. I början på året fick jag problem med att magen svullnar upp väldigt mycket vissa dagar. Jag ändrade inte på något i kosten. Jag äter mejerier som tillbehör, som grädde i kaffet och creme fraiche till maten. Nu har jag börjat köpa laktosfritt, eftersom vanliga mejerier kanske var boven i dramat, men jag har inte märkt någon skillnad. Magen svullnar upp, i regel, efter varje kaffe och efter varje måltid. Fruktansvärt frustrerande! Jag är 48 år och lite överviktig :) (ca 5 kg) Jag har inga andra problem, som hård, lös, bullrande mage, smärta, ont eller gaser. Vad tror ni?

Jag har iofs inte provat laktosfritt men jag tål inte obehandlade mejerier längre. Latte är bara att fetglömma och jag har lärt mej att dricka kaffe svart. Ska jag ha vispad grädde till efterrätt måste den kokas och kylas först

Hej! Jag är alldeles ny här! :) Tänkte att jag kan få hjälp med ett "problem" som jag har med svullen mage. Jag har ätit LCHF i några år. Jag äter ganska liberalt men går inte upp. I början på året fick jag problem med att magen svullnar upp väldigt mycket vissa dagar. Jag ändrade inte på något i kosten. Jag äter mejerier som tillbehör, som grädde i kaffet och creme fraiche till maten. Nu har jag börjat köpa laktosfritt, eftersom vanliga mejerier kanske var boven i dramat, men jag har inte märkt någon skillnad. Magen svullnar upp, i regel, efter varje kaffe och efter varje måltid. Fruktansvärt frustrerande! Jag är 48 år och lite överviktig :) (ca 5 kg) Jag har inga andra problem, som hård, lös, bullrande mage, smärta, ont eller gaser. Vad tror ni?

Jag har lite samma sak. Vet inte vad de är. Själva kaffet eller bara grädden? Eller maten i största allmänhet. Det blir värre senare på dagen.

Jag kan inte dricka kaffet svart. Vad har du i kaffet istället för grädde? Eller dricker du det svart? När du gör såser och så, vad andvänder du då, istället för mejerier?

Att dricka svart kaffe är en vanesak. Eftersom jag inte kan ha grädde i är det svart eller inget kaffe som gäller... fast jag dricker bara vid högtidliga tillfällen så jag är ingen storkonsument längre.

Jag gör ofta kryddsmör i st f sås eller en gucka med avocado eller majjo, en tomat och olivsallad, en cole slaw. Ost använder jag fortfarande men grädden är det mest katten som äter

Jag försöker vänja mig vid smaken av den udda kombon av kaffe och kokosgrädde. Första gången smakade det inte bra, fick hälla ut halva koppen. Nu blandar jag kokosgrädde med vispgrädde, för att mildra smaken lite.

För vad det kan vara värt så testa att avlasta magen genom att byta ut kaffet mot koffeinfritt kaffe eller alternativ, det har hjälpt en hel del för mig med en liknande symtombild som du har. Drygt en vecka med lågintensiv huvudvärk var priset för mig att hoppa av koffeintåget. Dricker dock fortfarande kaffe och tycker det är lika gott utan koffeinet. Äter en ganska strikt LCHF i övrigt. Liberalare i perioder:).

• Like 1

Tror du att det är kaffet som gör att magen svullnar? Försvann svullen mage för dej när du gick över till koffeinfritt? Har aldrig testat det, kanske ska göra ett försök o se om det hjälper.

Ja alltså, i mitt fall har frekvensen av tillfällen med svullen mage glesats ut från en par ggr om dagen till någon gång på två veckor... Så nu tror jag att det för mig varit den dominerande orsaken. Jag har funderat mycket på om varför jag uppenbarligen utvecklat en överkänslighet för koffein. Den kom några månader efter att jag bytte kost till LCHF, men det tog lång tid för mig att lura ut att koffein var den avgörande boven. Fick även vid tillfällen med svullen mage ett svårdefinierbart illamående, trötthet och vinglighet samt ökad puls. Har läst att sådant kan förekomma mer eller mindre vid koffeinöverkänslighet. Hoppas du får napp i den här frågan för svullen mage är inte kul även om det kan låta lindrigt. 

Kan lägga till att jag innan jag upptäckte koffeinproblemet, testade att utesluta samma saker som du Pilbo, samt att jag åt enligt FODMAP en period. Är man som mig en livsnjutare blir dock FODMAP väldigt detaljerat och svårt att följa. Fast den mat som jag vet innehåller mest FODMAP som jag vet att jag reagerat på äter jag sparsamt av, t. ex. avokado, sparris och lök.  

• 1 month later...