satyananda Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Jag känner förvirrad efter att ha läst i Sofie Hexebergs senaste bok om att ett lämpligt kolhydratintag, 40 g per dag, behövs för att skydda levern. Om man är som jag 62 år med en del småkrämpor är det då inte bra att vara i ketos? Hälsningar, Klas Satyananda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har inte läst Hexebergs senaste bok än. Mig veterligen varken "behövs" det eller "skyddar" levern. Däremot får ju förstås levern mindre jobb att göra med att tillverka glukos/ketoner åt hjärnan om man äter exempelvis 40 gram kolhydrater om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Jag känner förvirrad efter att ha läst i Sofie Hexebergs senaste bok om att ett lämpligt kolhydratintag, 40 g per dag, behövs för att skydda levern. Om man är som jag 62 år med en del småkrämpor är det då inte bra att vara i ketos? Hälsningar, Klas Satyananda Svårt att säga vad som är optimalt i alla lägen, Jag förstår inte skillnaden på att just äta 40 gram kolhydrater per dag eller 10gram eller mer eller mindre. Av många som jag har läst om och hört, så mår väldigt många allra bäst utav strikt LCHF kost och då ligger man långt under 40 gram kolhydrater per dag. Vad hette boken förresten?, vore intressant att läsa! Bra Ketos är väl egentligen hela syftet med LCHF? känns som att 40gram kolhydrater per dag skulle kunna trubba av det hela.. i varje fall en del! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts