Jump to content

Vad händer om jag skippar frukosten och "bara" äter lunch & middag?

Recommended Posts

Hej igen LCHF:are!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med en fråga som jag har funderat över...

Först börs det nämnas att jag inte är en "frukostmänniska", och aldrig har varit det heller.

Så fort jag flyttade hemifrån (var 18 då) fram tills när jag började med LCHF 27/4/2015 har jag aldrig ätit frukost. Jag har istället alltid ätit en stadig (kolhydratbaserad) lunch och sedan middag, och av det har jag mått bra.

Men när jag började med LCHF började jag med tre mål om dagen. Jag lade till frukost, i form av s.k. "Bulletproof Coffee" (25g smör i 6 dl kaffe). Men är detta nödvändigt? Kan jag inte bara skippa frukosten igen?

Jag har tokmycket energi på mornarna och har svårt att äta/dricka på mornarna också.

Vad jag är rädd för är att jag, om jag skippar mitt "smör-kaffe", så har jag varit i fasta sedan min senaste måltid, d.v.s. gårdagens middag. Eftersom jag äter middag vid 18 på kvällen så betyder det att när jag får mitt nästa energiintag är när jag äter lunch, och då blir det en fasta på 18 timmar.

Om kroppen är utan energiintag såpass lång tid, börjar den inte "äta upp mina muskler"? Jag vill ju gå på fettdrift till 100% (överstiger aldrig 10g kolhydrater/dygn).

Jag har testat att bara äta lunch och middag två-tre gånger under tiden jag har gått på LCHF och det har fungerat fint - alltså, jag har mått bra, har haft tillräcklig energi, inte varit hungrig och fortsatt gå ner i vikt.

Vill helst skippa frukosten för att minimera mitt kaloriintag, p.g.a. min övervikt. Om ni vill se min data på hur mycket jag har ätit, vilken fett-, protein- och kolhydratratio jag har, samt hur mycket jag har gått ner i vikt så kolla min sammanställning här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OJdafIos8qaXeBY2fLOXwKuOSBVdH2g85JDm08Kbsik/edit?usp=sharing

Observera dock att jag först började "räkna kalorier" och räkna vikt den 1/5/2015 vilket betyder att när jag började mäta digitalt så var jag redan inne på dag 12 av LCHF.

Tackar så mycket på förhand!

Du kan lugnt skippa frukosten och fettkaffet. Möjligen kan du vilja smyga in ett glas vatten med lite salt i för att inte känna dig lite darrig men det märker du. Blir du matt i kroppen så fram med saltvattnet.  :)

Hej!

Jag har inte heller ätit frukost för att jag inte är hungrig på mornarna. Har tvingat i mig eftersom det är "den viktigaste måltiden" på dagen, visst inte, vet jag nu. Har kört LCHF sedan 2014-07-19 utan frukost, endast en kopp kaffe med c:a 1/4 dels dl grädde i. Äter sedan mellan kl. 12-15 och vid kl. 18-19. Hoppar ibland över kvällsmålet.Blir det sen lunch tar jag en koppkaffe till med grädde.

Mår hur bra som helst och orkar även springa lite på mornarna, stiger upp mellan 5-6 på morgonen för att jobba med hästarna innan jag öppnar kontoret kl 10:00, jag driver två verksamheter, bägge på heltid  :)

Har sänkt mitt blodtryck från 135-140/80-90 till 105-120/75-80, mitt blodvärde jättebra, lågt värde på både Triglycerider och Apokvoten och som en bisak har jag gått net 12 kg  :D

Mitt råd är alltså, skippa frukosten om du inte är hungrig, du ska ju bara äta om du är hungrig och bara tills du är mätt, lita på kroppen när du kör LCHF även om det kan ta tid innan kroppen ställer om sig.

Rolle på Österlen

• Like 2

En av grundreglerna för LCHF är ju "ät när du är hungrig - sluta ät när du är mätt". Så är du inte hungrig på morgonen - ät inte.

Sen är ju 16:8 fasta (fasta 16 timmar och äta under 8 timmar) en bra metod för såväl viktminskning som allmän hälsa. Finns massor skrivit om detta på forumet och bloggen. Sök lite och läs mer om det.

• Like 2

Frukosten är ju självklart den viktigaste måltiden på¨dagen.......................................................................................................................................................

(för frukostflingefabrikanterna som livsmedelsverket ömmar så för).

Metoden brukar annars kallas för periodisk fasta 16/8. Dvs man äter inget mellan middagen kvällen innan och lunchen. Det ger ca 16 timmars fasta, sedan har man ett "ät-fönster" på 8 timmar. Det är en alldeles utmärkt metod med många positiva effekter. Precis som Anders A skriver.

För att kroppen ska börja "äta" upp sina muskler måste man ha hamnat i en långvarig svältperiod efter ett antal dagar. Hur många beror på ditt reservlager som naturligtvis går åt först.

--

• Like 1

Du vill minimera ditt kaloriintag pga din övervikt??? Då är det inte LCHF. Det är kolhydraterna som ska dras ner på. Att minska på kalorierna för att gå ner i vikt är inget annat än vanlig kaloribantning och det brukar inte funka på längre sikt.  :unsure:

Att kroppen ska börja "äta" på musklerna behöver du inte vara det minsta orolig för. Jo, förresten om du drar ner för mycket på kalorierna under en längre tid så är det vad som kan hända. Stor risk vid t ex anorexi. Men då pratar om lång tid på energiunderskott. För att gå på fettdrift behöver du få i dej ordentligt med fett. Så länge du gör det behöver du inte vara orolig för att 18 timmar är för lång tid att vara utan energiintag.  

• Like 3

Det är ingen fara på taket med att kroppen äter muskelmassa för att du faster lite när du går på LCHF. Kroppen blir bra på att förbränna det du matar den med. Om den är van att bränna fett och helt plötsligt står utan tillförsel av föda. Vad gör den? Letar efter fett att förbränna. Och det har vi alla en hel del även om man är deffad. Knepigare blir det för det som äter lite fett och mycket kolhydrater eftersom kroppen då vill fortsätta förbränna kolhydrater och dessa förråd räcker inte länge. Men det läser kroppen elegant genom att tillverka kolhydrater från protein. Enda problemet är att du kanske inte ville gå ned i vikt genom att minska på muskelmassan utan fett massan? Det är därför LCHF dieter vinner alla stuider där man jämför viktnedgång och framförallt fettminksning.

• Like 4