Jump to content

Omställningsbesvär

ruxie
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen börjat äta mer LCHF mat. I början fuskade jag en del, men sen så blev med mindre och mindre kolhydrater. Det positiva är att jag har mycket mindre sötsug och att jag kan bestämma hur mycket söt jag vill äta (otroligt stor förändring på så kort tid tycker jag)... Så jag försöker nu utesluta de flesta kolhydraterna... Men jag har nu i några dagar haft  problem med magen: det känns tungt och uppsvullen speciellt efter att jag har ätit och har tom problem med att hålla händerna på den eftersom det är obekvämt. Jobbigast är att sitta på en stol, då känns som att min mage kommer att explodera snart.. så konstigt eftersom jag inte äter speciellt mycket... har även en viss brännkänsla i magen... Kan den här vara omställningsbesvär, eller är det helt enkelt något annat? Är det någon annan som har kännt så i början? har samtidigt känt mig väldigt trött, ibland känns som att jag kommer att somna efter en måltid och det har jag uppfattat som omställningsbesvär. Det börjar bli mer och mer svårt att fortsätta äta på den här sättet :(

Hej ruxie!

Magbesvär är vanliga efter större kostförändringar. De brukar ge med sig på dagar - veckor i takt med att din mage anpassar sig.

Angående trötthet och i viss mån förstoppning kan det hjälpa fint med mer vätska och salt. Räcker inte det för att stå ut tills omställningen är över så kan du prova att äta något mer kolhydrater igen och trappa ned långsammare.

Just i omställningsfasen är inte kroppen nåt vidare bra på att bränna fett. Det tar helt enkelt ett tag för kroppen att vänja sig av med att bränna kolhydrater och istället bränna fett. Därför kan man uppleva lite av ett "bensinstopp". Eftersom man inte bränner fett optimalt blir det heller ingen optimal ketonbildning och därför kan huvudet kännas lite konstigt i början. Det brukar dock gå över rätt snabbt.

Ruxie Jag rekommenderar ekologisk kokosolja vid förstoppning - finns att köpa på nätet eller på hälsokostbutiken, Det sätter en väldans sprätt på magen så man bör vara försiktig i början. Trappa upp långsamt en tsk i taget tills du kommit upp i två msk/dag.

Lycka till på din hälsoresa! :)

Jag är väldigt ny på det här själv också men har en fundering eller observationer som kanske kan hjälpa. Helt ovetenskapligt, men men.

Jag skottade snö och tränade så jag var riktigt spak andra och tredje dagen när jag kände mig lite konstig. Såg till att få i mig rejält med fett, salt och vatten.

Min kära fru hade rejäla problem. Ont i huvudet, rykningar i benen, seg, hungrig och lite illamående. Allt höll i sig i flera dagar och hon höll inne med träningen eftersom hon inte kände sig ok. I förgår gick hon på ett helvetespass. Kom hem och smällde i sig fett och kött. Samma kost igår och det blev första gången sen start som hon kände sig bra. På kvällen var hon faktiskt riktigt positiv. Ska bli spännande att se vad jag' får' för fru till frukost...tala om trollen

Hon  mår inte illa. Träningsverk, så klart. Generellt verkar det bättre. Hon verkar också tro på det här med att träna. Vet inte jag. Man kanske tömmer kroppen och tvingar den framåt. Vi tränar ganska mycket. Kanske inte fungerar om man inte är van att träna?