Jump to content

För högt kolesterol?

lotth

Recommended Posts

För högt kolesterol?

Har 8,0 i totalkolesterol. Men 0,5 i triglycerider vilket väl anses som ett mycket bra resultat. Frågan är om jag ska oroa mig för framtida hjärt-kärlproblem med det höga kolesterolvärdet? Är inte helt trogen LCHF. Har tex ingen aning om hur jag ligger till i dagsintaget av kolhydrater resp. fett. Äter det jag mår bra av, dvs utesluter potatis, allt spannmål, ris och pasta, men tar gärna en bit mörk choklad till kaffet, äter även lite rotfrukter. Lagar all mat med smör, olivolja, rapsolja och ibland även kokosolja. Varje frukost 1 kokt ägg, eget bakat nöt-eller mandelbröd, ibland turkisk yoghurt med lite frysta hallon och blåbär. Alltid vispgrädde eller kokosmjölk i maten. När det är möjligt väljer jag också ekologiska alternativ. Övergång till LCHF-liknande kosten gjorde jag för mer än 3 år sedan och har haft ett flertal positiva effekter. Magen sköter sig tex exemplariskt, smärtor i olika leder nästan borta, varmare perifert (kalla fötter o händer tidigare), inga arga utbrott längre efter blodsockerfall. Störst anledning är dock att försöka förhindra stroke och diabetes som fanns i min familj. Frågan är återigen, är min oro befogad, om den nu går att besvara!

Med vänlig hälsning

Lotth

Tack för snabbt svar! Skall åter till min läkare på VC (som är mycket intresserad av LCHF, som jag förstår på de resonemang vi har) i mars att ta Apo-värden. Varför kolesterolprov togs berodde på en ögonbottenundersökning i december-12. Då hittade ögonläkaren en "gnistrande kristall" i ena ögat, vilket föranledde svar till min VC-läkare om behov av att ta kolesterolvärdet, då det enda han kunde komma på var att detta var orsakat av förhöjt kolesterol.

Anledningen i sin tur att jag var hos ögonläkare kom sig av huvudvärk, blixtar och zig-zag-mönster i synfältet under 5-10 minuter vid två tillfällen under hösten som man misstänkte kunde vara början till näthinneavlossning. Tackolov var detta inte fallet, men som sagt fann han en kristall, vilket jag förstod var ett ovanligt fynd.

The role of nutraceutical supplements in the treatment of dyslipidemia.

This paper has some interesting evidence based suggestions that may lower the numbers in ways that will please your doctor and improve your health.

If you are healthy and without diabetes, the Reynolds Risk Score is designed to predict your risk of having a future heart attack, stroke, or other major heart disease in the next 10 years.

INFLAMMATION is the key factor

Improve anti inflammatory reserves

Vitamin D3 to raise 25(OH)D to 125nmol/l 50ng/ml

Magnesium 100mg with each meal and before bed.

Omega 3 EPA DHA in conjunction with lowering omega 6 intake

Melatonin , improve sleep quality f.lux: software to make your life better

It's possible you may not be able to open first link in this post

here is an alternative pdf link  Nutraceutical Supplements

Edited by Ted_Hutchinson

The role of nutraceutical supplements in the treatment of dyslipidemia.

This paper has some interesting evidence based suggestions that may lower the numbers in ways that will please your doctor and improve your health.

If you are healthy and without diabetes, the Reynolds Risk Score is designed to predict your risk of having a future heart attack, stroke, or other major heart disease in the next 10 years.

INFLAMMATION is the key factor

Improve anti inflammatory reserves

Vitamin D3 to raise 25(OH)D to 125nmol/l 50ng/ml

Magnesium 100mg with each meal and before bed.

Omega 3 EPA DHA in conjunction with lowering omega 6 intake

Melatonin , improve sleep quality f.lux: software to make your life better

It's possible you may not be able to open first link in this post

here is an alternative pdf link  Nutraceutical Supplements

Interesting article, however it doesen't explain what a lipid-lowring diet is?, but I guess it is a lowcarb diet?

Best Regards

Simon