Jump to content

Frågor om LCHF vid tunga psykiska sjukdomar=positiva effekter?

Guest

Recommended Posts

Jag undrar hur LCHF kan hjälpa vid olika typer av tunga psykiska sjukdomar såsom schizofreni, bipolär, schizoaffektiv m.m.?

Finns det några studier gjorda på detta område?

Finns det något man bör tänka på vid tunga psykiatriska mediciner (antipsykotika m.m.) i samband med LCHF?

Finns det någon här på forumet som har positiva erfarenheter av LCHF vid tung psykisk sjukdom och vill dela med sig?

En reflektion; Hur kan det någonsin vara fel att att äta bra, artegen mat? Som jag ser det är det hjälp till självhjälp, dvs det verkar stärkande för både kropp och själ. Jag vet att jag läst nån artikel i en tidning med fokus på autism att man i studier funnit att barn med autism blivit mer inbundna vid intag av aspartam och jag vill minnas att jag läst (Anna Hallén?) att H i ADHD blir mer markant av stort sockerintag. Sedan tror jag också att det finns studier på att smakförstärkaren glutamat verkar negativt vid autism, ADHD m fl, för när mängden vida överstiger det vi behöver för normal hjärnkommunikation blir det "kortslutning". Jag vägrar läsa studier eftersom jag alltid måste reda ut vem som betalat studien, vem som utfört studien, om denna har någon koppling till något bolag.... men jag älskar att läsa fallbeskrivningar och tycker ämnet är intressant.

• Like 4

Det finns några HSP-grupperingar på FB där man talar om just detta. Många av de som har hög känslighet säger sig må betydligt bättre, speciellt de som också har någon psykisk ohälsa, av att äta LCHF. Här gissar jag men, det finns matrelaterade sjukdomar och sen finns det sjukdomar. ADHD, Autism, Parkinson, Alzheimer är troligen hårt förknippade med mat, felaktig mat. Sen har vi ett antal sjukdomar som måste behandlas på annat sätt, men som antagligen får en mycket bättre grogrund/plattform om den fysiska stabiliteten finns. Där ska man nog också räkna in motion, trygghet och värme.

Man kan inte bota allt med mat. 

• Like 1

Vad gäller min adhd har min koncentration ökat en liten aning med lchf, dock marginellt. Är fortfarande väldigt hyperaktiv, då har jag trots det ätit ren mat i över fem år, helt utan undantag eller avbrott. Min asperger är densamma som alltid, där är jag lika störd. Rent generellt har jag ett litet annat lugn i hjärnan än när jag var barn, men om det beror på kosten eller att jag bara blivit äldre (är strax över 20) det kan jag ej svara på. Finjusterat min kost och kosttillskott allteftersom, men ingen revolutionerande förändring har skett. Bättre fysiskt mår jag i alla fall, vilket gör att jag kan träna mer och därigenom hålla min hyperaktivitet på en någorlunda kontrollerbar nivå. 

Psykiskt dåligt mår jag inte, aldrig gjort och kan därför inte svara på hur det hjälper gentemot det. 

• Like 7

Enligt denna undersökning ska man definitivt inte vara vegetarian  B)

http://cebp.aacrjournals.org/content/14/4/963/T2.expansion.html

Kolla i tabellen:

Mental disorders (290-319)

Diseases of the nervous system (320-389)

Där ju lägre värde desto bättre.

Kolla gärna:

http://blackbeltnutrition.org/lm/paleo-vegan/?utm_source=paleo-vegan&utm_medium=banner&utm_campaign=bbn

Så får man en bra lättfattlig förklaring, även om det är lite knackig engelska :D

Rolle på Österlen

Det har diksuterats mycket kring detta på forumet. Jag gjorde en sökning på "depression" och fick 87 träffar, här är länken till sökningen. Testa även andra sökord.

Det talas mycket om magbakterier och psykisk ohälsa nu i olika fora. Inflammation förekommer också ofta.

http://forum.kostdoktorn.se/index.php?app=core&module=search&do=search&andor_type=&sid=e44f505bf74be8d14b4d46ed2ad78dcb&search_app_filters[forums][sortKey]=date&search_app_filters[forums][sortKey]=date&search_term=depression&search_app=forums&st=25

Googla Chris Kresser Emily Dean (vet tyvärr inte hur man länkar) så kommer det upp en podcast på Chris Kressers hemsida. Du kan välja om du vill lyssna eller läsa den. Emily Dean är en psykiatriker som är intresserad av nutrition ur ett evolutionärt perspektiv och käkar själv paleo.

De tar upp depression, Alzheimers, ADD, ADHD, självmordsrisk vid gastric by-pass bland annat. Chris Kresser har även gratis e-böcker om olika intressanta ämnen som (vid brist) påverkar den psykiska hälsan. Hittade hans sida igår. Kan rekommenderas.

• Like 2

Några länkar i pubmed talar om att ketogen kost minskar symptomen vid ADHD (man har märkt det genom att man ibland behandlar barn med epilepsi med ketogen kost): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=ketogenic+adhd

Bruce Fife har skrivit boken "Stop Autism Now!" där han förespråkar ketogen diet och speciellt kokosfett. Energin från fett i allmänhet och MCT i synnerhet verkar fungera bättre i hjärnan än ett övermått av glukos. http://www.coconutresearchcenter.org/

Om det handlar om en person som ätit sockerstinn kost under lång tid, tar tunga mediciner och plötsligt ändrar till LCHF/ketogen kost, så ska man nog vara observant på hur medicinerna "tar". Men det finns så mycket som tyder på att en mage i god hälsa bidrar till god hälsa i hjärnan, så jag skulle definitivt skruva kosten över mot LCHF-hållet. Kanske direkt börja komplettera med kokosfett eller MCT-olja, för de ger ketoner (som hjärnan gillar) oberoende av kosten i övrigt.

• Like 5

Det är så spännande att höra om alla indikationer på att ketogen kost kan hjälpa på så mycket mer än bara vikten.

Har själv två familjemedlemmar med adhd och som är bipolära. Tyvärr har mina barn fått lära sig att pasta är bra, och fett är livsfarligt, i skolan.

Jag ska försöka påverka dem i "rätt " riktning, men motståndet är stort.

• Like 3