Syster Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Nu har man kommit fram till att stress inte leder till fetma, det är en folktro, enligt denna undersökning. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-leder-inte-till-fetma_4557098.svd 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 (edited) Gött.. då kan jag fortsätta leva mitt stressiga liv utan att det får några konsekvenser på min hälsa!? Om man säger som så.. stress är en naturlig del av vårt liv, det lär knappast varit bättre på stenåldern då oro för rovdjur, mat för dagen och sådant stod för dörren. I dag stressar vi för liknande saker fast modernare, jobb, karriär, barn, och förhållanden! Och är man något så när funtad är det sådant man skall stressa upp sig för.. det är ens bekymmer som man skall klara av och klara av att reda ut, för egen och andras skull! Jag tror att det är skillnad på stress över vara en fungerande person/vuxen är en sak, stress över sådant man inte kan påverka och när man misslyckats vara en fungerande person/vuxen är mycket värre och förödande! Sen så krävs det sannolikt även andra faktorer innan det får allvarliga konsekvenser.. för är man den fungerande/vuxna personen så rycker man upp sig och går vidare i livet genom att göra förändringar! Edited May 18, 2015 by Zepp 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Gött.. då kan jag fortsätta leva mitt stressiga liv utan att det får några konsekvenser på min hälsa!? Det stod att du inte blir fet av det, inget om hälsa... Koppla av nu och njut av livet 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Jag har alltid uppfattat stress som något positivt. När man ställs inför svåra situationer så aktiveras kroppen för att klara av situationen, man känner stress. Problemet är väl snarare att om man inte klarar av situationen, det är för många uppgifter eller för stora, så blir stressen långvarig och man kan inte koppla av. Det kan ju innebära att man äter mer eller får neurologiska problem. Filosoferar Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Jag har en färsk erfarenhet av rejäl men tillfällig stress. Såhär efteråt med livet i behåll kan jag tycka det var väldigt intressant men såklart gör jag inte gärna om det. Artikelns stress är väl den andra sorten, långvarig och tärande. När skiten plötsligt träffar fläkten är stress bra och får oss skärpta. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 OT: Y62, hoppas du tänker komma hem välbehållen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 OT: Y62, hoppas du tänker komma hem välbehållen... Ingen fara, jag är ju bara 49 och ska bli minst 90 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Men stress sägs ju höja kortisolet, som sägs höja blodsockret, som sägs höja insulinet, som sägs göra oss feta !? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilma Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Så stress och fetma hör inte ihop? Pyttsan... Jag känner mig skeptisk till hela undersökningen, de mäter ju enbart "upplevd stress", alltså ganska subjektivt. Hur ser t ex deras kortisolnivåer ut? Själv hade jag ingen aning om att min bukfetma kunde bero på "omedveten" stress, jag kände mig ju helt normal rent mentalt och känslomässigt. Lugn som en filbunke. Jag trodde, precis som många andra, att fettet runt magen berodde på att jag ätit fel och för mycket, och rört mig för litet. Men när bukfetman vägrade försvinna trots ett års strikt mejerifri LCHF och regelbunden träning, började jag söka efter andra förklaringar. Och först för ca en månad sedan insåg jag att jag gradvis under årens lopp blivit så kroniskt stressad att jag inte ens är medveten om det! Det visar sig bara med små tecken; som att jag blir irriterad på vissa människor, att jag blir rastlös i vissa sammanhang, att jag fokuserar mycket på att lösa problem, att jag har svårt att somna, och att jag är trött på morgnarna. Jag genomgick en stor psykiatrisk utredning för några år sedan, men man hittade ingenting "onormalt" eller anmärkningsvärt. Om de sett tecken på stress borde de väl ha nämnt det? Och eftersom jag själv upplevde mig som "inte stressad", så visade ju min självuppskattade enkät fel värden, eller hur? Nu har jag ställt min egen diagnos "Kronisk Stress", och ordinerat mig själv mer sömn, tai chi, långsamma skogspromenader, och flera pass med djupavslappning varje dag. Och nu minskar midjemåttet stadigt flera cm neråt varje vecka, så jag tror verkligen att min bukfetma enbart berodde på omedveten stress och dess negativa effekter på hormonbalans och ämnesomsättning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Kortisolproduktionen varierar naturligt över dygnet och sänks normalt efter solens nedgång rätt rejält såvida man inte har en kronisk stress eller pågående inflammation/infektion i kroppen. Då kortisol är det hormon som har förtur i processen att ombilda pregnenolon till steoridhormoner så kommer ett högt kortisolvärde få bieffekter i att det finns för lite pregnenolon kvar till att tillverka andra steroidhormoner såsom östrogen och testosteron bland annat. Pregnenolon kräver för övrigt kolesterol för att kunna bildas varvid personer som äter kolesterolsänkande ofta får problem med sexlust m.m., rätt logiskt egentligen.När kortisolet är kroniskt högt sätts leptinsignaleringen delvis ur spel, vilket är det som gör att viktuppgången kommer som ett brev på posten. Det finns rätt många exempel på detta, men det ett av de tydligaste torde vara en borreliainfektion där det är väldigt vanligt att få problem med sömnen, minskad livs/sexlust (låg libido) samt hastig viktuppgång, som en följt av den dramatiskt ökade kortisolproduktionen.Kollar man på symptomen av borrelia och samkör det mot bieffekterna av att äta statiner är de i princip identiska. Det forskades faktiskt en del på pregnenolon och dess positiva effekter (och brist på bieffekter) under 40-talet men då det inte kunde pantentskyddas av läkemedelsbolagen så rann det fort ut i sanden, och upphörde i princip helt vid upptäckten det betydligt mer snabbverkande syntetiska kortisonet som dessutom kunde patentskyddas. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Enbart baserat på vad jag sett verkar stress på vissa människor leda till viktuppgång medans andra får problem med magen och aptiten och istället tunnar ur. Är det olika stresshormon som aktiveras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Enbart baserat på vad jag sett verkar stress på vissa människor leda till viktuppgång medans andra får problem med magen och aptiten och istället tunnar ur. Är det olika stresshormon som aktiveras? Det är det nog inte.. bara att på en del sätter sig stressen på psyket så man sköter sig inte lika bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Positiv stress är när du jobbar med en deadline, har lite för mycket att göra men utan att det blir för mycket för dig, det kan upplevas som uppiggande och stimulerande och är inte farligt. Negativ stress är när arbetet hopar sig så du mår dåligt av det och du känner att du inte kommer att hinna ikapp eller hinna med dina arbetsuppgifter, inte hinner varva ner och när du känner dig otillräcklig på grund av detta. I mitt fall ledde mitt stressiga arbete inom vården till att jag fick högt blodtryck och sömnproblem. Har nu bytt till en annan mindre stressig avdelning och fått ganska bra ordning på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Inte för att det härmed är vetenskapligt bevisat, men... En av våra hästar skadade sig och jag fick åka in till djursjukhuset i Helsingborg i lördags. Han opererades på lördagen prognosen osäker, på benen i söndags och åt i alla fall. Ny provtagning måndag osv.... Har haft klump i magen, tryck över bröstet och ibland illamående, jo jag vet, är känslig när mina djur är dåliga ;-) Jag har dragit slutsatsen att jag är stressad. Nåväl, har från lördagen fram till igår gått upp tre hela kg utan att äta ett dugg mer, snarare mindre. Har inte vägt så mycket sedan jag började med LCHF för 10 månader sedan. Magomfånget har inte ökat däremot. Man kan då undra vad som orsakar detta, hormoner? Ämnesomsättningen??? Mvh Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 4, 2015 Author Share Posted June 4, 2015 Jag har exakt samma erfarenhet Rolle. I vintras blev våran 10 månader gamla hund jättesjuk, vi försökte behandla i fem veckor, men efter den tiden gav vetrinärerna upp, det gick inte att göra mer Det var en otroligt jobbig och stressig tid, med mycket sorg. Jag gick upp 5 kilo, rakt av, trots att aptiten var mycket dålig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Hmmm...jag tycker att om man läser artikeln så blir slutsatsen den motsatta...stress leder till fetma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Jag kan tycka att det finns en viss rimlighet i slutledningarna i artikeln. Stress i sig är inte lika med att man utvecklar fetma. Hur man hanterar stressen kanske är mer avgörande för utfallet. Har man en vana att lindra stressen med fel mat/dryck så leder det troligen till fetma om det får löpa på ohejdat. Har man en vana att sluta äta helt får du troligen ett helt annat resultat. Visst är oro och ängslan stressande men det kanske är oron i sig som leder till både stresspåslag och viktökning. Som alla observationsstudier har den ju inget toppenvärde gällande bevisgrad... men spekulera kan man alltid :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts