Jump to content

Lchf är fantastiskt, men jag går stadigt UPP i vikt!

Mums

Recommended Posts

Hej alla! Jag har nu ätit LCHF i 1 1/2 år och mår väldigt mycket bättre än jag gjorde innan :P Led svårt av IBS och det var det som gjorde att jag började med LCHF, alltså var viktnedgång inte huvudmålet :ph34r:, nåja, några kilo ner ( 3-4 kg ) hoppades jag, tänkte att det skulle ordna sej av bara farten. Så nu efter 1 1/2 år är min IBS ca 60% bättre, livet går att leva igen :), men vikten!! Det senaste året har jag gått UPP 6 kilo :huh:, vilket innebär att jag nu har en övervikt på ca. 10 kg istf 3-4. Jag fick ner min vikt med 12 kg med viktväktarna innan jag började med LCHF trots att jag egentligen inte gillar deras filosofi, så jag åt inga lightprodukter och uteslöt tillsatsmat som de ju tyvärr rekommenderar, hade bara tänket med lite fett, ren och hemlagad mat och mindre socker.

Nu äter jag alltså LCHF, hemlagad mat utan tillsatser, är absolut inte rädd för fett, har inte ätit en godisbit på hela tiden, inga avsteg med spannmål förutom att jag dricker 4 stycken öl om året, alla stora "aftondagar" :ph34r:

Såå. Varför upp så mycket i vikt? Har någon tips hur jag skall vända detta är jag otroligt tacksam!

Förstår nog att min ålder (54) kan spela roll, och därför får/vill hålla vikten liite i överkant B) Får tillägga att jag inte kan köra med 16:8 elr liknande, jag mår bäst när jag får äta 3 ggr per dag.

Någon som också bara går upp i vikt?

Hjälp!

Hej alla! Jag har nu ätit LCHF i 1 1/2 år och mår väldigt mycket bättre än jag gjorde innan :P Led svårt av IBS och det var det som gjorde att jag började med LCHF, alltså var viktnedgång inte huvudmålet :ph34r:, nåja, några kilo ner ( 3-4 kg ) hoppades jag, tänkte att det skulle ordna sej av bara farten. Så nu efter 1 1/2 år är min IBS ca 60% bättre, livet går att leva igen :), men vikten!! Det senaste året har jag gått UPP 6 kilo :huh:, vilket innebär att jag nu har en övervikt på ca. 10 kg istf 3-4. Jag fick ner min vikt med 12 kg med viktväktarna innan jag började med LCHF trots att jag egentligen inte gillar deras filosofi, så jag åt inga lightprodukter och uteslöt tillsatsmat som de ju tyvärr rekommenderar, hade bara tänket med lite fett, ren och hemlagad mat och mindre socker.

Nu äter jag alltså LCHF, hemlagad mat utan tillsatser, är absolut inte rädd för fett, har inte ätit en godisbit på hela tiden, inga avsteg med spannmål förutom att jag dricker 4 stycken öl om året, alla stora "aftondagar" :ph34r:

Såå. Varför upp så mycket i vikt? Har någon tips hur jag skall vända detta är jag otroligt tacksam!

Förstår nog att min ålder (54) kan spela roll, och därför får/vill hålla vikten liite i överkant B) Får tillägga att jag inte kan köra med 16:8 elr liknande, jag mår bäst när jag får äta 3 ggr per dag.

Någon som också bara går upp i vikt?

Hjälp!

En sak som du kan göra, om du inte redan gjort det, är att sluta med grädde, creme fraiche och andra feta mejerier till vardags. Vissa menar att det är kolhydraterna i dessa som är problemet men själv anser jag att det främst är att de innehåller mycket energi och att de är lätta att överdosera. Se över ditt dagsintag av kcal och se om du kanske ligger på överskott i förhållande till din aktivitetsnivå.

• Like 5

Jag äter grädde och creme fraiche ung. 2-3 ggr i veckan i maten, kanske skall ta bort det för att testa? Har en fundering på om det kan vara läge att minska osten oxå, jag äter 4 skivor varje dag för jag gör "pumor" till frukost tillsammans med  2 ägg.

Äter 2 mål lagad mat varje dag, gubben lagar dubbla middagsportioner så vi får en portion till lunch dagen efter, kanske blir för mycket kalorier? Fast man skall väl inte bry sej så mycket om kalorier? :wacko: 

Aktivitetsnivån är väl inte jättehög precis, bara vanlig vardagsmotion :wub: 

Kroppen har blivit en storlek större tyvärr  :(

Mosa smör med äggen istället och krydda med örtsalt eller nåt. Ost är godis eller i matlagning.... har du smör på dina pumor kanske en räcker? Jag provade en mejerifri månad bara för att testa hur det skulle funka. Birgitta Höglunds paleoblogg har massor med recept. Det var svårt att vara utan ost i matlagning, men jag använder mycket mindre mejerier nu. Jag har lyckats bryta trenden

• Like 1

Jag äter grädde och creme fraiche ung. 2-3 ggr i veckan i maten, kanske skall ta bort det för att testa? Har en fundering på om det kan vara läge att minska osten oxå, jag äter 4 skivor varje dag för jag gör "pumor" till frukost tillsammans med  2 ägg.

Äter 2 mål lagad mat varje dag, gubben lagar dubbla middagsportioner så vi får en portion till lunch dagen efter, kanske blir för mycket kalorier? Fast man skall väl inte bry sej så mycket om kalorier? :wacko:

Aktivitetsnivån är väl inte jättehög precis, bara vanlig vardagsmotion :wub:

Kroppen har blivit en storlek större tyvärr  :(

Om kroppen blivit en storlek större tyder det ju på att du ätit mer energi än du förbrukat, så igen, kolla hur mycket du får i dig under en dag så vet du om du behöver dra ner på något.

• Like 2

Man brukar gå upp efter VV, iallafall om man äter mer mat igen!

Men, det finns de som börjat med VV.. pulver, what ever som traditionellt brukar leda till viktnedgång och sen framgångsrikt gått över till LCHF.. så omöjligt är det inte!

Sen så, det kan vara en reaktion på VV eller bara att det blir väl mycket kalorier?

Tror du får räkna lite kalorier för att få koll.. grejen med HF är att fett skall vara högt av ditt energibehov.. inte massor på tallriken.

Räkna och kolla om det är rimligt?

Äter man 1000 Kcal om dagen och går upp så är det definitivt något som är fel, antingen metabolt eller räknemässigt!

Visar det sig att det blir 3000 Kcal och man är en äldre inaktiv kvinna så är det rimligare.

• Like 4

Tack snälla för alla bra tips o råd! :) Tacksam för att ni bryr er.

Jag skall definitivt börja kolla kalorierna, jag är ju faktiskt en äldre inaktiv kvinna ;):D och börja föra matdagbok och absolut dra ner på osten. 

Anna Hallén skriver mycket bra om varför det är vissa som lyckas, finns en del att ta fasta på.

Annars har jag inga som helst problem med LCHF kosten, den stämmer så väl in på hur jag mår och vill äta, kommer aldrig att ändra tillbaka till blandkost. Enda problemet är väl när man är ute och reser, men med tiden kanske fler förstår vad riktig mat är för något.

Vägde mej imorse och har gått upp några hekto till :(, önskar jag kunde klara av 5:2 elr 16:8, verkar som flera lyckas vända neråt på det viset.

Men! Jag ger inte upp, det SKA gå :P

• Like 2

Och får man koll på hur mycket kalorier det blir i snitt och det förefaller bli lite åt det myckna hållet så får man fundera vidare vad det beror på!

Jag trodde oxå att jag mådde bäst på att äta tre gånger om dagen tills jag en semester bodde på hotel, då åt man sen frukost och sen sen middag.. och mådde ännu bättre på det! :huh:

Fördelen är att man får mer tid till annat och att man får lov att äta vuxna portioner!

• Like 2

Jag har faktiskt tänkt på att försöka skippa frukosten någon vecka under semestern, det verkar lite lättare då eftersom man sover längre och kan äta brunch istället :P Motto: säg aldrig aldrig :unsure:

Förresten, om man skall äta lite mejerier, hur fixar ni kalciumet? Tabletter? Jag äter hittills bara D-vitamin och magnesium, tänkte att det skulle räcka eftersom jag äter bra mat.

Jag är laktosintollerant så så mycket mejerier blir det inte för min del.. tror det är annat som är nyttigt i mejerier!

Vi i sverige äter mest mejerier i världen och har bland de hösta talen av osteoporos.. och vi har i princip kronisk D-vitaminbrist! :huh:

Nästa gång du köper D-vitamin så köp sådan med K2 i oxå så hamnar kalciumet där det skall!

Oja.. på helgen brukar jag sitta med kaffet hur länge som helst och nästan tvingar mig att äta frukost så det inte blir för nära på middagen!

Någon gång har tiden dragit iväg så att det är lika bra att vänta ytterligare någon timme och äta tidig middag i stället.. det gäller främst på sommaren!

Och bidde det för lite för det dygnet så kan man ta en korv eller ostbit till kvällsteet!

Sen så har jag märk att när det blir för lite.. så blir man hungrigare nästa dag.. så det jämnar lixom ut sig.

• Like 3

Hormoner spelar in, och vi är båda i den åldern så jag vet hur det känns..... Varning för mejeriprodukter m a o. Vad gäller kalcium behövs det nog inte ätas stora mängder ost etc, så prova med att äta vad du måste för att få i dig tillräckligt, men inte mer. Sömn är jätteviktigt, för man äter lätt för mycket när man känner sig trött. Grönsaker är bra, men det är lätt att ta för stora portioner och då rusar kolhydraterna i höjden, även om man äter "godkända" som broccoli och blomkål. Väg tills du vet hur en portion egentligen ser ut, för tar man det på en höft blir det väldigt ofta fel. Ägg är bra mat, och kan varieras väldigt. Ibland tar jag ett kokt ägg med Kalles kaviar som fika, och har hårdkokta ägg i kylen så det är lika lätt att stoppa i sig som ost ; ) 

• Like 4

Om du inte vet hur många kalorier du äter, så börja där. Går att göra på LCHF också.

Det är så mycket enklare än att hålla på med dessa special dieter eller att strunta i vissa mål mat. 

Om du gillar att äta varje dag, och du gillar att äta frukost så fortsätt med det.

Bara du vet vad du äter så borde det fungera.

Utöver det föreslår jag promenader före varje måltid också. Försök gå i raskt tempo i 20-25 min om möjligt. Iallafall innan middagen.

Det får igång ämnesomsättningen och du fortsätter bränna ett bra tag efter du kommit in också så då bränner du mer av maten snabbare.

Det är vad jag tror på iallafall och några de jag valt lyssna på gällande viktnedgång förespråkar det.

Och det verkar fungera bra för mig. Möjligt att det är annorlunda för mig då jag är rejält överviktig(men inte länge till).

Det är min åsikt iaf. Men jag är långt ifrån expert. 

Vet bara att det funkar för mig. LCHF och mer energi ut än in.

• Like 2

Jag har också gått upp i vikt i samband med att jag gick över till LCFH. Tror det blev som mest 12 kg. Jag började med LCHF hösten 2011.

Första året med LCHF gick jag upp mest, det var då jag trodde att jag kunde äta obehindrat så länge det var "LCHF-mat". Jag verkar tillhöra de som saknar mättnadskänsla och äter också på grund av trötthet, oro mm.

Några gånger under det senaste året har jag lyckats få det att vända och det är de gånger då jag har lyckats ha koll på mängden mat som jag äter. Senast körde jag till exempel Matdagbokens Kickstart och gick ner 4 kg. Så länge jag höll mig till de uträknade menyerna (<20 g kh) gick jag ner.

Men senaste tiden har det stått still och ibland gått upp lite och det beror på att jag har svårt att undvika mörk choklad, nötter, frökex. Inbillar mig att jag ska kunna hålla mig till begränsade mängder men icke sa Nicke. Det finns en del för mig att jobba vidare med. Jag måste lära mig att äta bara tre mål om dagen och inget extra i samband med målen eller däremellan.

• Like 5

Hur gör man om man vill svara på en persons inlägg direkt? :unsure: Blir lite krångligare att svara allmänt på fleras...

Jag skall börja med att lägga in min mat i Matdagboken och se var jag hamnar, det svåra med det är att det är min gubbe som lagar maten och han kommer inte ihåg hur mycket av de feta ingredienserna han tar, tycker det blir krångligare också.  Nåja, det skall nog gå att få honom att tänka på det men Rom byggdes inte på en dag ;)

Annars har jag konstigt nog inga problem med att äta lite choklad t.ex, det blir en ruta och sen är det nog, nötter klarar jag att bara äta 5-6 st. Mat däremot...jag tar nog för stor portioner där ja! Gubben lagar otroligt god mat oftast, nån enstaka gång blir det något jag gillar mindre, men äter alltid upp det som finns på tallriken. Mättnadskänslan infinner sej bara ibland, ett säkert resultat av alla år med matmissbruk. :ph34r:

Har lovat mej själv att jag inte skall väga mej förrän om 2 veckor nu, får se om det håller :P

• Like 3

Om du använder mobil måste du trycka på inlägget innan svaraknappen syns.

Anna Hallen har ju ett förslag hur man ska veta portionsstorlekar när mättnadskänslorna inte finns. En handflata med fingrar med protein och 0,5-1 dl fett till det beroende på om det är smör eller gräddsås typ. Sen fyller manpå med bra ovanjordsgrönsaker

• Like 2

Jag försöker äta efter handflate modellen, men det är lite svårt med den mängden :wub: Idag blev det iaf kött med sallad, olivoljedressing och bea till middag, å ingen grädde elr creme fraiche alls ;)

Trots det plus fiskrätt till lunch kom jag upp i 2200 kcal idag, suck.

Då börjar vi få koll på kalorierna iallafall.. fortsätt med det ett tag!

Sen när du ser.. om du ser, att det verkar bli för mycket kalorier för dig.. så får man utvärdera vad man skulle kunna ändra!

Protein är en statisk del av din föda, dvs det är essentiellt och man bör inte underskrida minimum någon längre tid.. du skall äta så det ger minimum 1 gram per kilo.

Odå är det främst energin i övrigt som man kan rucka på.. och jag antar att du redan håller ner kolhydraterna så då får man kika på fettet!

• Like 2

Testa 3-4 veckor att köra helt mejerifritt (riktigt smör kan vara dock okej). Mjölkprotein har ställt till det för många - d.v.s. hjälper inte om det är laktosfria mejeriprodukter man äter/dricker (då laktos/mjölksocker och mjölkprotein är två olika saker).

När jag testade att utesluta alla mejerier (med smör som enda undantag), så kunde jag rätt snabbt plocka bort en måltid (mätt längre och upplevde mig ha en högre genomsnittlig energi).

• Like 2

Skalderman har jag hört om "överallt", kanske skall kolla på bibblan om de har boken, tack för tipset :)

Kolisarna jag kommer upp i på de här 2 dagarna jag testat blir precis under 20, så jag skall försöka dra ner lite på fettet och ta lite mindre protein. Svårigheten att hålla proteinet nere är att jag äter lite mer ägg nu pga att jag har minskat på osten rejält, just ost var min hungerstillare :ph34r: 

Problemet jag har är att jag inte blir mätt av fett! Konstigt tycker jag själv, men idag åt jag pepparbiff med sallad och en rejäl klick smör, blev huungrig redan efter 2 timmar :wacko:

Det verkar som protein mättar mej längst? :unsure:

• Like 1

Protein har om något visat sig ge en snabb mättnad, fett ger mer en ohungrighet över en längre tid.. dvs man blir inte lika sugen några timmar efter en måltid!

Kolhydrater ger oxå snabb mättnad  :o, men tyvär oxå en snabb hunger efter bara en kort stund, någon timma eller så!

Ägg är 60E% fett.. med en klick majo eller smör rasar det snabbt upp mot 80 E%!

Såå, dra inte ner proteinet för tidigt innan du märker att du äter det dubbla mot vad du behöver!

Minimum är sällan det samma som optimalt intag!

Finessen med att kolla kalorierna är att du så småningom märker på vilken matkombination du äter och håller dig mätt på kalorinivåer som leder till viktnedgång!

Inget är direkt hugget i sten!

• Like 1

Om du blir hungrig snabbt efter att ha ätit en middag tror jag det beror på att det inte är en tillräckligt energirik och näringsrik middag för dig. Du skriver att du åt en biff med sallad och en klick smör. Jag antar att du menar de de flesta brukar kalla sallad, salladsblad, tomat och gurka? I så fall har du fått en måltid bestående av en bit kött en klick smör och ganska mycket vatten. Jag skulle råda dig att ta ordentligt med matiga grönsaker istället, blomkål, broccoli, sparris, gröna bönor, vitkål, morot osv. Med dessa grönsaker får du mer näring och blir mättare.

Men du får ta mitt råd för vad det är, jag är ganska tveksam till det att dra ner maximalt på kolhydrater och protein och tror mer på att resultaten kommer om man inte  överäter energi eller äter tomma kalorier som bröd, pasta, socker osv.

• Like 2

Ja, ett ägg med lite smör på som hungerstoppare när man kommer hem efter jobbet och är hungrig som en varg föreslår inte mycket för mej. Sant är nog att det blir extra energi men ingen längre mättnad :mellow: Tror jag återgår till 6-7 st mandlar och 2 paranötter, det stoppar hungern lite bättre och längre.

Visst är sallad massa vatten, men det är väldigt gott att blanda massa olika salladssorter( förutom isbergssallad, det äter jag sällan )  :P Det jag äter mest av är faktiskt broccoli, blomkål, vit/rödkål och framför allt, grön o svartkål, bara älskar det :D

Riktigt svårt har jag märkt dessa dagar är att minska portionsstorlekarna och ändå försöka hålla mej ohungrig....

Vågen drar som en magnet, vill, vill väga mej för att se om viktuppgången stannat :ph34r:, men sunda förnuftet säger att det givetvis inte går att se än. Skall försöka hålla mej från våg o måttband till siste maj.

• Like 1

Ja! Makrillfiléer, att jag inte tänkt på det :rolleyes: På nåt sätt försvann de ur minnesbanken när jag började med lchf, konstigt. Får köpa hem ett par burkar tror jag :P Och 3 ägg till det? Hmm, då springer väl kcal upp i taket eftersom jag behöver nåt emellan lunch o middag som ju blir massa energi?

Jag verkar iaf ha svårt att komma ner under 2200 kcal/dag, blir ju dessutom mer när man tar nåt glas rött :ph34r: håhå ja,ja. Får se hur helgen blir, kanske tur att jag o gubben( nåja, mest han ) bygger nytt kök, jag skall måla massor! Det blir mer än vanlig vardagsmotion det ;)

Ja! Makrillfiléer, att jag inte tänkt på det :rolleyes: På nåt sätt försvann de ur minnesbanken när jag började med lchf, konstigt. Får köpa hem ett par burkar tror jag :P Och 3 ägg till det? Hmm, då springer väl kcal upp i taket eftersom jag behöver nåt emellan lunch o middag som ju blir massa energi?

Jag verkar iaf ha svårt att komma ner under 2200 kcal/dag, blir ju dessutom mer när man tar nåt glas rött :ph34r: håhå ja,ja. Får se hur helgen blir, kanske tur att jag o gubben( nåja, mest han ) bygger nytt kök, jag skall måla massor! Det blir mer än vanlig vardagsmotion det ;)

Själv har jag mer gått över till att äta rejäla måltider som håller mig mätt länge. Då behövs inga eller mkt små mellanmål. Antar att du behöver nåt mellan lunch och middag just för att du inte ätit tillräckligt till lunch.

• Like 6

Du skriver att du inte är fettskrämd och att maken lagar maten som inte är fettsnål. När jag var fettskrämd i mitt liv före LCHF, räckte det med att maken (som då lagade den mesta maten hemma) la i en klick smör i grönsakerna för att jag skulle få ett hysteriskt utbrott. Han uppfattade inte att han lagt i några mängder fett... Idag skulle jag be honom att minst trippla mängden smör över broccolin.

Det jag vill komma fram till är att du kanske tror att du får i dig mycket fett fast det i själva verket inte är några större mängder. Det skulle delvis kunna förklara varför du inte upplever dig särskilt mätt på fett. Om jag blir bjuden på mat eller äter ute så kompletterar jag gärna med mellan 10-20 gram smör. Det brukar när man är på restaurang finnas smör/bregott i portionsförpackning och då brukar jag ta 1-2 beroende på vad som serveras. Annars blir jag snabbt hungrig igen.

Om du skulle hälla kokosolja i kaffet/teet, hur mycket skulle du kunna få ner utan att bli illamående? Vi är ju alla så olika. Jag t ex kan inte få ner mer än en matsked kokosolja i en kopp kaffe utan att det tar stopp och jag blir jolmig i magen. Andra kan inte ha mer än en tesked utan att må illa. Om jag dricker en kopp kaffe med maxad mängd kokosolja, på morgonen utan att äta något mer, så håller jag mig mätt fram till eftermiddagen.

Sen funderar jag på din IBS och hur väl dina tarmar tar upp fettet. Om inte tarmen tar upp det fett du äter av någon anledning så blir det ju snedfördelning på intaget även om du äter bra mängder för en person med frisk tarm.

Jag förstår att det är ledsamt att gå upp i vikt trots att du mår bättre för övrig. Det blir inte bra. Testa att äta så okomplicerad/ren mat som möjligt typ den biffen med sallad du beskrev. Undvik grytor mm. Se till att hålla proteinet till 1 gr/kilo önskad vikt som rekommenderat innan. Det är ca 20 % rent protein i den mat som man tänker på som proteinrik typ ägg o kött. Sen toppar du det med fett tills dess att du känner dig mätt. Du kan nog äta din sallad eller några broccolibuketter till utan negativa effekter.

Det du vill åstadkomma är att få ett större utflöde än inflöde i fettcellerna.

• Like 4

Hmm, jag tror inte att jag äter för lite till lunch, det är ju exakt samma som vi t till middag dagen innan. Däremot är jag olika hungrig mellan lunch o middag, beroende på vad jag åt. Jag tror att det som gör mej mätt gör att jag går upp :(, så himla svårt att hitta en medelväg!

Jag har ju fått tips att skriva matdagbok, så det försöker jag komma ihåg att göra, sen får jag jämföra dagarna hur hungrig jag var. Med facit på det får jag se vad jag kan ändra och ändå hålla mej mätt.. :wacko:

Min IBS ja, kokosolja i kaffet är ett måste tror jag, för att försöka få någorlunda sund magfunktion för kokosoljan gör det smidigare om man säger så. Drygt 2 tsk klarar jag att ta per kaffekopp, en varje morgon och en varje kväll, däremellan blir det en mugg kaffe utan. Men jag blir bara mätt på det någon timme. :(

Intressant tanke hur mina tarmar tar upp fett, om det har jag ingen aning!

"Loppfrön" som får ligga i vatten ett bra tag kör jag 2 ggr/dag.

Att få i mej fibrer från grönsaker är också väldigt viktigt, slarvar jag med det stoppar magen genast, trots "loppfröna" så jag undrar om just loppfröna funkar? Hmm. Har inte vågat ändra på det än eftersom jag måste köra konsekvent. Skall försöka ändra lite i lugn o ro för att kolla under någon av semesterveckorna då vi bara går och "skrotar" och myser på torpet.

Nu har vi kommit så långt i utvärderingen att vi börjar inse att det antagligen handlar om för mycket kalorier för viktnedgång?

Jag/vi börjar ana att det finns andra saker som driver hungern/aptiten utöver rena energibehov.. IBS och att du äter det som serveras?

Klåda/irritation i magtarmkanalen kan lätt misstas för hunger.. hur som helst lindras symptomen när man äter!

Det finns ytterligare symptom som kan lindras av att äta något.. oavsett tid på dygnet!

• Like 1

Ja, jag har ju ett slags matmissbruk som gör att jag nästan alltid äter upp det som ligger på tallriken oavsett om jag är lagom mätt elr inte :ph34r:, därav blir det nog för stora portioner oftast, har svårt att lägga upp "lagom" med mat tror jag..

Vräker annars inte i mej mat emellan måltiderna, det blir som sagt några nötter, ostbit, eller som jag nyligen börjat med, makrillfilé o 1 ägg :) Har heller inga större problem med kvällsätande, ibland blir det en ruta 86% choklad. Rödvin blir det däremot 1 glas ca 3 ggr/vecka, elr några cl whisky. Undrar ibland om det är alkoholen som får fart på viktuppgången? :unsure:

Jag är/var 164 kort ( har faktiskt krympt 3 cm på "gamledar" ) och vågen tycks ha stannat (just nu iaf ) på drygt 68 kg.

Matintag lördag:

Frukost: 2 kokta ägg, 2 pumor,( 4 ostskivor, 2 bogskinka), kaffe med 2 tsk kokosolja

Lunch: Rester från fredagens tacosallad, där inget färdigköpt ingår, gubben gör kryddor och salsan själv. Kaffe med 2 tsk kokosolja.

Mellis: 1 ägg, 1 burk makrillfilé

Middag: 1 1/2 grillad fläskkotlett, sallad på spenat, mache, roman, gurka och olivolje dressing, mätt som en plätt hela kvällen. Till det 2 glas rött faktiskt ;)

Grädd/cremefraiche baserad mat blir det ung. 2 ggr/vecka, då är det alltid till fisk.

L-glutamin har jag läst lite om, har ännu inte bildat mej någon direkt uppfattning om hur det kan hjälpa mej, men jag är öppen för ev. test.

Stress är väl det som kvarstår av min IBS symtom, och viss mat som triggar, görsvårt att avgöra vilken typ av mat dock, eftersom jag tål allt det jag nu äter oftast men inte alltid. B)

Ja, jag har ju ett slags matmissbruk som gör att jag nästan alltid äter upp det som ligger på tallriken oavsett om jag är lagom mätt elr inte :ph34r:, därav blir det nog för stora portioner oftast, har svårt att lägga upp "lagom" med mat tror jag..

Har du testat att använda en mindre tallrik? Då går det ju inte att lägga upp lika mycket mat. Jag har sett den taktiken på en del lunchställen med buffé, det är ju inte alla lunchgäster som ids gå flera gånger för att fylla på.

• Like 1

Effekten på min mage med l-glutamin är svårbeskriven, men jag upplever magen som mer välmående när jag tar l-glutamin. Lite långsammare blir nog tarmarna också, så jag tar det inte när jag är "perfekt" utan mer när det är aningens för snabbt, men jag upplever det inte som stoppande utan snarare lugnande. Den stora effekten är dock inte den lugnande, utan den, öh, känslan av välbefinnande i magen? Det låter ju jätteflummigt, men jag kan inte förklara bättre!

• Like 1

Mindre tallrik kanske är lösningen, ska försöka komma ihåg det finfina tipset och inhandla mindre tallrikar!

Jag förstår precis vad du menar när du skriver att det är svårt att beskriva, magen är ett MYCKET krångligt kapitel och väldigt svårdefinierat :ph34r:

Mitt magproblem är aldrig för snabbt dock, antingen för långsam eller stopp :angry: När det hoppar över en dag mår jag uselt med smärtor som jag inte vill ha, skillnaden jag har är att efter att ha uteslutit spannmål, socker o skräpmat är att det finns flera dagar i veckan som jag mår bra och nästan allt funkar!' Kan inte längre vara en potentiell leverantör till AGA gas heller :P

• Like 1

Du skriver att du har blivit kortare därför tolkar jag det så att du inte är helt ung längre. Jag tycker inte 68 kg på 164 cm är nån katastrof.. En mogen kvinna behöver lite hull för att hålla sej frisk. Vilken storlek drar du? Det är väl viktigare än vågen. Och det absolut bästa är att du äter den mat nu som ser till att du håller dej frisk framöver

• Like 3

Jag är 54 år och mer hull tycker jag också att man får ha i den åldern ;) Men jag har alltså krympt till 161 cm, drar precis på gränsen stl. 40 ( 1 kg till upp så blir det 42) nertill och stl 42 upptill om jag inte köper kläder i boutique förstås, då blir det större stl.  Skulle gärna vilja gå ner till 64-65 kg, där passar stl 40 perfekt utan att klämma och effekten "michelingubbe" syns inte så värst. Jag vägde ju 62 drygt ett bra tag, sen när jag började gå upp i vikt stod jag still på 64 flera månader, trodde att det var min stoppvikt...

Tyvärr har jag stressmage så rejält med bukfett har jag också :(

Ja, jag äter 2 lagade mål om dagen. Skall testa lite olika måltidstyper under semestern, enklare då tror jag, då jag är mer utvilad och inte behöver ha samma rutiner för att dagarna skall funka. Man sover ju längre och jag kanske klarar mej med brunch t.ex. sen är man ju mer aktiv utanför hemmet med annorlunda intryck och upplevelser, så jag kanske klarar av att förändra då.

• Like 1

Jag väger 70 till 155 cm. Kommer gott ochväl i stl 40. Skulle väl iofs tycka det vore kul med 38 men inget jag kommer att jaga livet av mej för. Kör LCHF ett tag i lugn och ro ska du se att kroppoen omformar sej. Jag gick inte ner ett gram på 3 år (vägde då 80) men minskade 2 storlekar så vågensäger dgentligen inte så mycket

• Like 2

Jag är 54 år och mer hull tycker jag också att man får ha i den åldern ;) Men jag har alltså krympt till 161 cm, drar precis på gränsen stl. 40 ( 1 kg till upp så blir det 42) nertill och stl 42 upptill om jag inte köper kläder i boutique förstås, då blir det större stl.  Skulle gärna vilja gå ner till 64-65 kg, där passar stl 40 perfekt utan att klämma och effekten "michelingubbe" syns inte så värst. Jag vägde ju 62 drygt ett bra tag, sen när jag började gå upp i vikt stod jag still på 64 flera månader, trodde att det var min stoppvikt...

Tyvärr har jag stressmage så rejält med bukfett har jag också :(

Jag tror det kan vara ganska lätt att fixa ditt problem. Som jag förstår det är du ganska ok med din vikt men vill få bort bukfettet. Jag är lika lång som du, har aldrig haft övervikt men däremot några kilo för mkt som satt  runt midjan tidigare. Det jag kan se i din kost som liknar det jag åt tidigare är lite onödiga tillägg om man vill gå ner i vikt/minska i midjan.

Vin är gott men man kan klara sig utan en period för att få de resultat man vill nå. Själv dricker jag högst ett glas i veckan nu, oftast ett halvt glasx2 dagar. Mellanmålen kan man avstå från om man äter ordentligt de två huvudmålen. Om man blir hungrig kan man vänja sig vid att det är ok att vara lite hungrig innan det är dags för mat igen. Däremot är det inte så bra att äta för lite eller få energibrist, men du äter bra mat två ggr om dagen med mycket näring, så det ser inte ut att vara någon risk. Dessutom förstod jag det som att du inte tränar hårt.

När jag la till 16:8 till min kostrutin för två år sedan fick jag ett energiunderskott de första månaderna, innan jag ökade maten i de andra två målen. Då gick jag ner några kg  som satt runt midjan. Det är ganska lätt att äta 16:8 med LCHF eller Paleo eftersom man har ett jämnt blodsocker under dagen.

Om du gör en noggrann beräkning på energi per dag så vet du också lättare vad du kan välja bort för att få resultat.

• Like 3

Mums, vad tror du om att testa att köra mejerifritt i ca 3 eller 4 veckor?

OM du är känslig för t.ex. mjölkprotein (som inte är detsamma som mjölksocker), så kan det "stänga av/ner" kroppens användande av fett i några dagar - det SKULLE kunna innebära att 2 tillfällen/dagar i veckan med mejeriprodukter "effektivt" får dig att "stå still" (eller som du själv skrivit, att stadigt gå upp i vikt).

Personligen klarar jag bättre av 40g kolhydrater/dag (från blandade källor), än 20g kolhydrater/dag från endast mejerier. Samtidigt så har mejerierna lättare för att trigga hunger och mat/godissug.

• Like 2

Jag håller på att trappa ner mejeriintaget, allt skall bort utom mina 4 ostskivor på morgonen. Under nästa vecka blir det bara mejeri i maten 1 dag, veckan därpå blir det noll. Spännande att se om det blir förändring då!

Idag hamnade jag på 1800 kcal, 163 g fett och 16 g kolisar, en ganska vanlig dag mao, under veckan har jag hittills legat på drygt 2000 kcal och under 20 g kolisar.

Vin klarar jag mej utan, så det blir nog stopp fram till midsommar.

Det sammantaget borde väl göra nåt på vikten så småningom tycker jag B)

• Like 4

Jag håller på att trappa ner mejeriintaget, allt skall bort utom mina 4 ostskivor på morgonen. Under nästa vecka blir det bara mejeri i maten 1 dag, veckan därpå blir det noll. Spännande att se om det blir förändring då!

Idag hamnade jag på 1800 kcal, 163 g fett och 16 g kolisar, en ganska vanlig dag mao, under veckan har jag hittills legat på drygt 2000 kcal och under 20 g kolisar.

Vin klarar jag mej utan, så det blir nog stopp fram till midsommar.

Det sammantaget borde väl göra nåt på vikten så småningom tycker jag B)

Låter bra tycker jag! Om du inte går ner av detta kan du dra ner lite till på energimängden.

• Like 2

Det är bara att testa, tills man kommer fram till något!

Och nu skall du främst notera påverkan på aptiten när du äter ditten eller datten, si eller så mycket kalorier för att förstå lite vad som händer i din kropp.

Menar, det e ju hur enkelt som helst att gå ner genom sk svält, det handlar om järnvilja, men tanken med LCHF är att det skall gå utan allt för mycket hunger.. helst genom rätt o slätt minskad aptit!

Om så sker så borde det då bero på en ökad förmåga att leva på lagren.

Idag blev det en sån där dag igen.. frukost klockan 15.00, så nu har jag bara ätit en skiva kassler med ost på till teet.

• Like 1

Jaa, trappa ner på energin borde jag göra mer tydligen. Jag kunde inte låta bli vågen imorse, den står fastlåst på föregående veckors siffror.

Jag är nåågot mindre hungrig mellan målen, men tillräckligt för att det är kämpigt, hoppas att det lugnar sej mer nu under denna veckan :unsure:

Idag blev det ett intag på 1946 kcal trots kycklinggryta med kokosgrädde, dock bara ca 2 msk. ( av kokosen ) Kolhydraterna har jag inga problem att hålla mej under 20 g.

Men nu är jag lite hungrig..

Fantastiskt att du, Zepp klarar dej utan mat ända till eftermiddagen  :) Jag hoppas att jag också kanske kan det så småningom, för lager har jag ju att leva på :rolleyes: