Jump to content

Lchf är fantastiskt, men jag går stadigt UPP i vikt!

Mums
 Share

Recommended Posts

Funkar när man är ensam och solen skiner och kaffepannan står på spisen!

Inget att sträva efter egentligen.. bättre oftast med lite fasta rutiner.. som då anpassas till LCHF och ens metabola tillstånd!

• Like 1

Håhå jaja, vägde mej nu imorse och vågen visar....tada, 1 kg minus!! :D Det verkar som jag ääntligen har vänt! Tänka sej, ett helt kilo mindre :D Hoppet som jag i min svarta stund lät fara har återvänt, tack alla för stöttning och finfina tips :D

Äter ca 1700-2000 kcal om dagen, mejeri endast 2 ggr/vecka och börjar klara av att vara hungrig, för det är jag fortfarande, tror det har att göra med något mindre portioner för jag blir inte mätt efter måltiderna, bara "ohungrig". Det är säkert nåt fel i min kropp det här med mättnadskänslor, skall väl vara så bara?

Men jag klarar det, sunda förnuftet får styra i stället och det säger mej att mängden mat på tallriken räcker. (handflatemetoden)  Och fettet till måltiderna blir smör, hemgjord bea, eller majjonnäs, mums!

• Like 5

Håhå jaja, vägde mej nu imorse och vågen visar....tada, 1 kg minus!! :D Det verkar som jag ääntligen har vänt! Tänka sej, ett helt kilo mindre :D Hoppet som jag i min svarta stund lät fara har återvänt, tack alla för stöttning och finfina tips :D

Äter ca 1700-2000 kcal om dagen, mejeri endast 2 ggr/vecka och börjar klara av att vara hungrig, för det är jag fortfarande, tror det har att göra med något mindre portioner för jag blir inte mätt efter måltiderna, bara "ohungrig". Det är säkert nåt fel i min kropp det här med mättnadskänslor, skall väl vara så bara?

Men jag klarar det, sunda förnuftet får styra i stället och det säger mej att mängden mat på tallriken räcker. (handflatemetoden)  Och fettet till måltiderna blir smör, hemgjord bea, eller majjonnäs, mums!

Bra jobbat! Roligt att det går åt rätt håll! Verkar som du gjort några bra justeringar då.

Att vara ohungrig kan väl knappast vara något man mår dåligt av? Det är ju bara just att man inte känner hunger. Då borde det funka att fokusera på andra tankar och glömma mat-tankarna tills nästa gång man känner hunger eller energibrist, tänker jag. Om man däremot blir hungrig snabbt saknas det nog ändå tillräckligt med energi eller näring i måltiderna man äter. 

Själv fyller jag tallriken nästan överfull med matiga grönsaker och rotfrukter tillsammans med köttet eller fisken. Det blir flera handflator grönsaker helt klart, men få kcal och ger bra mättnad länge.

• Like 1

Min rädsla för hunger går tillbaka till kolhydratsdriften. Jag var tvungen att leva med ena ögat på mat-och-sov-klockan hela tiden för blev jag hungrig blev jag farlig för omgivningen. Om pendeltåget var sent hade jag kunnat hugga en medpassagerare i benet så jag hade alltid en macka i väskan.

Det tog tid för mej att våga känna hunger och i dagens läge fastar jag ibland för hälsans skull. Jag har lärt mej att det inte är farligt och ohungrig i stället för proppmätt är ett mycket trevligare tillstånd. Jag har också lärt mej att det som jag ibland trott vara hunger lätt kan dövas med vatten eller te så det egentligen var törst

• Like 3

Att vara ohungrig får räcka,men rädslan för hunger går verkligen djupt. Men med LCHF-hunger blir man iaf aldrig darrig, svag, eller förvandlad till monster som på den tiden som blandkostare. Magen bara knorrar och talar om att det väl snart dags att äta/dricka, och då går det bra att vänta ytterligare någon timme elr två! Så enkelt.

• Like 4

• 2 weeks later...

Varför skulle LCHF fungera för alla när ingen annan diet gör det? :)

Efter 8år på stenålderkost / paleo så bytte jag till LCHF för att prova något nytt.

Gick upp 12 kg på 1 ½ år.

Inga snabba förändringar alltså, utan det kröp på mig.
Först när jag tittade på semesterbilder som jag insåg att jag blivit fet för första gången i mitt liv..

Bytte tillbaka till paleo och tappade 12kg på 6 månader.

Så..LCHF var inget för mig. Lesson learned :)

Sedan verkar det fungera bra för vissa andra..och det är ju toppen.

Bäst passar LCHF för de som har problem med hyperinsulinemi.. och det är rätt många, de flesta vet inte ens om det!

Det kan funka rätt bra för de som vill banta oxå, dvs att äta kalorireducerat utan nämvärd hunger!

Sen så.. finns en del nybörjare som tror att ju mer fett de äter ju mer går de ner i vikt.. så är sällan fallet!

Utan det handlar om HF dvs hög andel fett av ens energibehov, oftast uttryckt såsom E%!

• Like 1

• 3 weeks later...

Vet inte om det är rekommenderat men för mig har det funkat väldigt bra att köra 3 lätta mål runt ca 200kcal per st och sedan en våldsam middag där kalorierna varit fria.

Frukost kan tex vara 3 ägg med lite kaviar eller serranoskinka upp till 200 kcal eller kycklingfile ca 150 gram. Tiderna är jag stenhård med och visst i början var man lite hungrig men kroppen vande sig fort.

Detta har gett bra resultat på vågen och med ett kaloriunderskott på 1000 kcal om dagen (lågt räknat) ger snabb effekt.

Tiderna är 0700 1000 1300 och 1700. Man behöver inte vålda i sig 2 rejäla mål om dagen typ lunch och middag.