Jump to content

Norrbottens läns landsting ska vidareutbilda sina anställda, köper in hela programmet från Livsstilsmottagningen på Karolinska

Recommended Posts

Bläddrade runt på mitt landstings hemsida och hittar följande:

"Fettskolan - en utbildningsdag med fett i fokus

Kunskapen om sambandet mellan mat och hälsa ökar. Trots det ökar förvirringen kring vad som är den bästa maten för hälsan. Det finns många förespråkare för olika dieter och kostråden som ges är motstridiga.

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder ger rekommendationer om hur sjukdom kan förebyggas, med fokus på våra levnadsvanor. En femtedel av Sveriges befolkning har idag ohälsosamma matvanor, vilket i sin tur kan öka risk för olika sjukdomar. Att förbättra matvanorna kan därför ge många hälsovinster.

Denna utbildning riktar sig till all vårdpersonal som möter patienter med ohälsosamma matvanor som har önskemål om stöd till kostförändring."

Ser till en början intressant ut, men så kollar jag programmet med föreläsarna (se länk nedan) och inser att jag redan vet ungefär vad dagens totala otvetydiga budskap kommer vara. Lejonparten av föreläsarna är nämligen från Livsstilmottagningen på Karolinska sjukhuset, med Mai-Lis Hellénius i spetsen (övriga består av nån från Livsmedelsverket och en kock).

http://www.nll.se/publika/lg/utv/Folkh%C3%A4lsocentrum/Konferenser_utbildningar/2015/2015-06%2005%20Inbjudan_fettskolan.pdf

• Like 3

...eller kontant för att undvika fettskatt!  :D

Vore intressant att se om de uppdaterar kursen nu när Amerikanska dietistförbundet basunerar ut sin välvilliga inställning till fett. Fettrestriktionen kom ju i princip hit från USA, då borde etablissemanget lyssna på dem även nu, typ 60 år senare! 

Poängen med mitt inlägg var att det tyvärr inte är troligt att de landstingsanställda får den bästa kunskapen för att behandla sina patienter (Norrbottens läns landsting gick igår ut med att de ska spara 200 Mkr/år för att primärvårdens kostnader skenar) om de får den från vår vän Mai-Lis & Co. De kommer dit för att läxa upp personalen att minsann inte bota några diabektiker, etc.

• Like 2