Niclas-E Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag behöver lite hjälp med att förklara vad som händer när man äter mycket fett. Jag har kläm på höga insulinnivåer och fettinlagring, men jag har svårare att förklara vad som händer när vi äter mycket fett. Jag begriper att insulinet inte stiger, men hur funkar det mer om man äter fett? Varför går man inte upp i vikt, även om man äter för mycket energi ifrån fett. Hur omvandlar kroppen fett till energi? Dels är jag nyfiken för egen del, men jag behöver också hjälp för att kunna förklara för andra nyfikna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag behöver lite hjälp med att förklara vad som händer när man äter mycket fett. Jag har kläm på höga insulinnivåer och fettinlagring, men jag har svårare att förklara vad som händer när vi äter mycket fett. Jag begriper att insulinet inte stiger, men hur funkar det mer om man äter fett? Varför går man inte upp i vikt, även om man äter för mycket energi ifrån fett. Hur omvandlar kroppen fett till energi? Dels är jag nyfiken för egen del, men jag behöver också hjälp för att kunna förklara för andra nyfikna. Här finns grunderna http://sv.wikipedia.org/wiki/Fett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Det måste väl finnas bättre källa än Wikipedia och livsmedelsverket . Dom är ju fortfarande fettskrämda. Läs vad kostdoktorn skriver istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted May 19, 2015 Popular Post Share Posted May 19, 2015 Det finns flera sätt att förklara på. Kroppen anpassar sig som bekant. Om du springer får du bättre kondition om du lyfter tungt blir du starkare. Detta gäller också för hur du äter. Om du äter mer fett uppregleras de enzymer (arbetarna) som förbränner fett. Äter du kolhydrater ökar kroppen enzymerna (arbetarna) för att bränna kolhydrater. Det tar dagar till veckor att ställa om kroppen. Den kan inte vara optimerad för allt samtidigt lika lite som du inte kan vinna VM I body building och långdistanslöpning. Om du ställer in kroppen på fettförbränning. Vad gör den när den behöver energi mellan måltiderna (tex när du sover)? Det letar efter sin favorit föda, fett. Och det har vi alla gott om. Även en smal person har fett som räcker I flera veckor. Om kroppen är inställd på att bränna kolhydrater. Vad gör den då mellan måltiderna? Försöker hitta kolhydrater att förbränna. Ty, det tar ju dagar att ställa om till att bränna något annat. Problemet är bara att kolhydrater kan vi knappt lagra. De tar slut fort och då behöver kroppen tillverka nya från protein. Muskler består av proteiner. Kroppen vet att kolhydrater är en begränsad energikälla och även att det är dumt att äta upp våra muskler. Därför kämpar den emot. Det gör dig hungrig och försöker sänka ämnesomsättningen för att spara energi. Precis som vi gör om det är lite mat I kylskåpet (inte för att det är ett problem I västvärden). Vi sparar på det lilla vi har. Har vi kylskåpet överfullt däremot kan vi festa loss och äta lite extra. Kroppen ser fettreserverna som stora tillgångar och kolhydrater/protein som begränsade och då gör en allt för att spara samt att för att få dig att stoppa I dig mer när du går på kolhydratdrift. Som du ser har jag inte blandat in några hormoner I sammanhanget. Det är helt enkelt budbärare av information och ser till att alla celler I kroppen får samma budskap (så inte en slösar och de andra sparar). Enligt mig är det fel att använda hormoner som orsak till något. Om A skickar ett meddelande till B är förstås orsaksfrågan varför skickar A information till B. Om något fel uppstår I systemet behöver man dock sätta sig in I hur hormonerna fungerar. Tex om Lisa bjuder in till kalas och ingen dyker upp. Glömde vi skicka inbjudningarna (inget insulin, diabetes typ 1) eller skickade vi dem men ingen tog emot dem (diabetes typ 2). Eller togs inbjudan emot men det fans två Lisa I klassen så alla gick till fel kalas (autoimun sjukdom)? Orsaksverkansambandet ligger I att lisa vill bjuda in till kalas och så länge allt fungerar kan vi utgå från att alla får reda på detta. På samma sätt kan man utgå från att kroppens behov tillgodoses och att hormoner/nervsystem meddelar alla berörda parter. 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Jag behöver lite hjälp med att förklara vad som händer när man äter mycket fett. Jag har kläm på höga insulinnivåer och fettinlagring, men jag har svårare att förklara vad som händer när vi äter mycket fett. Jag begriper att insulinet inte stiger, men hur funkar det mer om man äter fett? Varför går man inte upp i vikt, även om man äter för mycket energi ifrån fett. Hur omvandlar kroppen fett till energi? Dels är jag nyfiken för egen del, men jag behöver också hjälp för att kunna förklara för andra nyfikna. Sen utöver det du har fått svar på så.. många går upp även om de äter mycket fett om det blir för mycket kalorier! Men.. det finns reglering av sådant oxå, främst handlar det om att när man väl tankat fett så det räcker så dröjer det tills man blir hungrig igen.. det tror jag alla är överens om är den viktigaste mekanismen, (tror främst Leptin är främsta budbäraren i sammanhanget?)! Sen så när ett energiöverskott uppstår kan kroppen som en åtgärd öka futile cycles (dvs man får en ökad termogenes), höja NEAT (dvs man kan inte sítta still) och lite andra saker.. gäller överskott av kolisar oxå! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 The Biochemist... himmel vilken pedagogisk förklaring som de flesta kan relatera till. Dubbelgilla! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Tack stoscha, alltid kul att höra. Övning ger färdighet... typ mitt jobb att förklara naturvetenskap och forskningsresultat för de som inte är experter. Ofta för chefer och ledningsgrupper, och de är inte alls lika smarta som ni är på det här forumet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Tack för era svar. Känner att jag nog måste iddissla detta lite, men återkommer nog med fler följdfrågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts