Annika69 Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Hej:) Jag har ätit lchf ett bra tag nu men vill optimera min viktminskning ännu mer. Jag använder mig av appen Lifesum o det är ett måste, kanske inte så mycket för kolhydraternas skull utan mer för fettet o proteinet. Har en tendens att överäta protein och har fått veta att något då kan ske så att det typ omvandlas till kolhydrater. Säkert inte rätt detta jag skriver men det var något liknande iaf, glukos kanske? Men med appen har jag koll så att jag inte överäter och så att jag får i mig fettet. Nu till min fråga. Jag tränar mycket och då undrar jag lite med proteinet. Många "atleter" äter ju massor med protein för att det är bra för kroppen efter ett träningspass. Hur ska vi lchf:are göra? Är det ok att äta lite mer protein när man har tränat hårt? Tro man brukar säga att man ska äta protein i gram motsvarande den vikt man vill ha. Så om jag då vill väga 75 kg, är det max vad jag får äta även på träningsdagarna? Tycker det är väldigt intressant detta med kost o träning så tar tacksamt emot alla tips o råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Eh.. överskott av protein leder ofta till ökad glukoneogenes, speciellt för de på ketogen diet.. däremot så stiger inte blodsocker och insulin.. såvida man inte lider av någon udda och okänd sjukdom! Aminosyreöverskott ger oxå extra stimulans till proteinsyntesen.. dvs i princip muskeltillväxt, tränar man då så sker ytterligare kompensatorisk stimulans! Något som en del lagt märke till vid högre proteinintag är att ketos kan bli något lägre.. det de inte mäter är påverkan på proteinsyntesen! Conclusion Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika69 Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Tack för svar Rena grekiskan men tror jag förstår vad du menar ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts